blir så arg när de har hundar lösa.

B

bernersennen tjalle

hejsan va ute me min hund idag tjalle 10 veckor,vi har börjar gå i koppel han tycker om de.men så idag när vi va ute så hör jag nån skrika efter sin hund,den kom rusande emot oss,tjalee såg ej de
men jag tog upp honom,brukar göra de då o då sen går vi igen.men
till saken hunden kom fra o hoppade o hoppade ägaren kom rusande o ropade på sin o skulle försöka ta han men han brydde sig inte,de första hon sa va att inte för att påpeka men va dumt att du tog upp din valp,ähh jag bara oki men jag brukar de sen kommer din hund som e jävligt stor springades emot min valp kanske va fel av mig o ta upp honom men bara blev så,men de ångrar jag inte.sen sa hon om de fick hälsa om hon kopplade honom,jag bara du ska nog ha han kopplad för han skit ju totalt i dig,hon svarade ju men min drömm e åh kunna ha honom lös.tjalle blev ju lite nyfiken för hon tog fram godis så han fick en.men varför ha sina hundar lösa när de ej lyssnar o de va ju en bra bit bort.vad skulle du ha gjort om du va i min sits just då.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Om du vill ha några svar så skulle jag råda dig att använda det svenska språket i dess fulla längd...
Samt punkt och stora bokstäver!!!
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Till hennes nackdel: (jag som också har en hund som då och då rusar på... men det brukar bara vara när jag tappar koncentrationen) Har hon så lite koll på sin hund så borde hon nog träna på ett och annat först eller hålla bättre koll på vad som finns runt omking...

Till hennes försvar: En valp är liten (lixom dvärghundar), den syns inte så bra som en större hund hon kanske helt enkelt missade att du hade hund. För att lära sin hund att vara lös måste man våga ha den lös ibland. En valp är "roligare" för hunden än en vuxen hund, den vill hälsa mer än vanligt, det blir MER känslor. Den attakerade inte.

Jag förstår att du tog upp din hund, det är självklart en reflex, man vet inte hur hunden som kommer är och man vill knapapst försöka dra ut sin valp ur munnen på en aggresiv hanhund... Sen visst, det var ju inte rätt, men hade det varit en aggresiv hund hade det ju varit nödvändigt...

Själv brukar jag få väldigt dåligt samvete de gånger jag tappar kontrollen över min hund, dock vet jag att han hoppar inte på andra hundar, han attakerar inte och han håller sig på halvmetern avstånd och jag fortsätter gräla på honom medan jag rusar fram... Folk brukar vara väldigt förstående vilket jag är omåttligt tacksam för... annars hade mitt samvete blivit ännu sämre...
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Men som sagt; punkt, komma, mellanslag, styckesindelning... Försök skriva lite mer förståeligt nästa gång så orkar fler svara...
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Om du vill ha några svar så skulle jag råda dig att använda det svenska språket i dess fulla längd...
Samt punkt och stora bokstäver!!!

HEJ moget svar,vet att jag stavar tokigt ett problem jag alltid haft fast jag nu är ganska gammal.Hacka på nån som har problem med o stava tycker jag e väldigt elakt gjort.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Men som sagt; punkt, komma, mellanslag, styckesindelning... Försök skriva lite mer förståeligt nästa gång så orkar fler svara...

Hej jag försöker skriva så gott jag kan,men har alltid haft problem med att skriva,jag har ju rätt att ställa frågor fast mitt problem me att skriva.JA jag e runt 37 år men jag försöker alltid att kolla så att jag har stavat rätt,men tydligen så kan jag inte de.Nä jag är inte sjuk i huvet på någe sätt för att jag har problem att skriva.Man blir ledsen o tar åt sig när man får såna här svar,när jag själv inte märker hur dumt jag stavar:(
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

För det första nämnde jag inget om stavningen, det blir ju inte alltid rätt för mig heller. Men vare sig du stavar/skriver bra eller mindre bra så blir det lättare att läsa om du försöker komma ihåg mellanslag efter komma, sätta punkt någon gång ibland och dela in texten i mindre stycken, då kommer det bli lättare att läsa vare sig du stavar fel eller inte och även om du kanske använder lustig orsföljd.

Jag försökte inte vara elak utan bara förklara att det är jättejobbigt och läsa en text som hänger ihop helt och hållet. Jag var tvungen att läsa flera gånger eftersom allting smälter ihop.

Ju lättare det är att läsa en fråga, dessto fler kommer att svara...
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

För det första nämnde jag inget om stavningen, det blir ju inte alltid rätt för mig heller. Men vare sig du stavar/skriver bra eller mindre bra så blir det lättare att läsa om du försöker komma ihåg mellanslag efter komma, sätta punkt någon gång ibland och dela in texten i mindre stycken, då kommer det bli lättare att läsa vare sig du stavar fel eller inte och även om du kanske använder lustig orsföljd.

Jag försökte inte vara elak utan bara förklara att det är jättejobbigt och läsa en text som hänger ihop helt och hållet. Jag var tvungen att läsa flera gånger eftersom allting smälter ihop.

Ju lättare det är att läsa en fråga, dessto fler kommer att svara...
Oki jag förstår vad du menar satt nyss o läste vad jag skrivit,de är ju svårt o förstå vad jag skriver,men ska bättra mig o skriva sakta o ej så fort tack för ditt svar.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Måste hålla med dig. Det är verkligen irriterande när folk har sina hundar lösa, men ingen kontroll på dem. Visst hundar kan smita osv. Men när det upprepas konstant.

Jag upplever detta problem nästan dagligen, i olika former. Jag har en hanhund som har mycket svårt att tolerera andra hundar.

Vi tränar mycket på just hundmöten, på gator och liknande. Det är då naturligtvis extra viktigt att hundmötena (passeringarna) blir positiva.
Det går lite bättre nu och skulle det inte vara för alla dessa människor som inte har kontroll på sina hundar och inte lyssnar vad man säger skulle det gå ännu bättre. Det spelar ingen roll om deras hund ifråga är snäll, det saknar betydelse. Den ska inte komma fram till min hund, när jag uttryckligen ber dem om att inte göra det. Men detta är tydligen svårt att fatta.

Har fått tipset att skrika att min hund har skabb, löss eller liknande för att få hundägare att inte släppa fram sina hundar.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Jag blir också irriterad på det där.
var ute med min lilla hund igår och direkt när jag kommer utanför porten så ser jag en schäfer med ägare komma gående på håll, tänker inte så mycket på det utan börjar gå med min hund åt motsatta hållet. Plötsligt är scäfern bakom oss (lös med husse 20 meter bakom sig), lyfter upp min tjej eftersom hon blir JÄTTE rädd då det häftigt kommer fram främmande hundar och hon biter om hon känner sig trängd (som i koppel tillexempel). Schäfern hoppar upp mot mig men lyckas inte ta sig ända upp till min hund som sitter ganska högt upp i min famn. Hussen till schäfern kommer fram och försöker få fast hunden men den bara springer undan, tillslut får han i allafall tag i den och leder iväg den i nackskinnet.
Jag fortsätter gå och svänger in på en avsides liten cykelväg och när jag hunnit gå ungefär 50 meter så ser jag i ögonvrån hur schäfern kommer rusande mot oss igen bakifrån, tar upp min hund i famnen och samma sak upprepar sig. Hussen kommer och försöker få fast hunden men den smiter undan, tillslut får han tag i den och lyfter upp den i famnen och bär iväg på den.
Det som irriterar mig mest är att jag inte ens fick en URSÄKT, han hade sin hund lös och jag hade min hund kopplad. Tycker det hör till vanligt hyfs att iaf säga NÅT när ens hund rusar fram på det sättet, två gånger dessutom :mad:
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Jag blir också irriterad på det där.
var ute med min lilla hund igår och direkt när jag kommer utanför porten så ser jag en schäfer med ägare komma gående på håll, tänker inte så mycket på det utan börjar gå med min hund åt motsatta hållet. Plötsligt är scäfern bakom oss (lös med husse 20 meter bakom sig), lyfter upp min tjej eftersom hon blir JÄTTE rädd då det häftigt kommer fram främmande hundar och hon biter om hon känner sig trängd (som i koppel tillexempel). Schäfern hoppar upp mot mig men lyckas inte ta sig ända upp till min hund som sitter ganska högt upp i min famn. Hussen till schäfern kommer fram och försöker få fast hunden men den bara springer undan, tillslut får han i allafall tag i den och leder iväg den i nackskinnet.
Jag fortsätter gå och svänger in på en avsides liten cykelväg och när jag hunnit gå ungefär 50 meter så ser jag i ögonvrån hur schäfern kommer rusande mot oss igen bakifrån, tar upp min hund i famnen och samma sak upprepar sig. Hussen kommer och försöker få fast hunden men den smiter undan, tillslut får han tag i den och lyfter upp den i famnen och bär iväg på den.
Det som irriterar mig mest är att jag inte ens fick en URSÄKT, han hade sin hund lös och jag hade min hund kopplad. Tycker det hör till vanligt hyfs att iaf säga NÅT när ens hund rusar fram på det sättet, två gånger dessutom :mad:
Jag lyfte oxå upp min hund,vi har ju börjat träna i koppel han är ju bara 10 veckor.Jag lyfte upp min hund jag visste ju inte vem hunden var.Kvinnan till hunden sa bara inte för att påpeka du skulle inte ha lyft upp din hund. Men klart som fan gör,
iförsig såg ju inte tjalle hennes hund,men jag blev rädd.Men hoppas att de ej upprepas igen o igen.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Om du vill ha några svar så skulle jag råda dig att använda det svenska språket i dess fulla längd...
Samt punkt och stora bokstäver!!!

Detta buke:smirk: Jag tror nog Ts gör så gott hon kan.


Jag håller med Ts om att man inte bör ha hunden lös om inte inkallningen fungerar. Och ja, hade jag kunnat ta upp min hund i famnen så hade jag också gjort det i det läget. Min hund får bara umgås med de djur som jag vet är vettiga.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Jag blir också irriterad på det där.
var ute med min lilla hund igår och direkt när jag kommer utanför porten så ser jag en schäfer med ägare komma gående på håll, tänker inte så mycket på det utan börjar gå med min hund åt motsatta hållet. Plötsligt är scäfern bakom oss (lös med husse 20 meter bakom sig), lyfter upp min tjej eftersom hon blir JÄTTE rädd då det häftigt kommer fram främmande hundar och hon biter om hon känner sig trängd (som i koppel tillexempel). Schäfern hoppar upp mot mig men lyckas inte ta sig ända upp till min hund som sitter ganska högt upp i min famn. Hussen till schäfern kommer fram och försöker få fast hunden men den bara springer undan, tillslut får han i allafall tag i den och leder iväg den i nackskinnet.
Jag fortsätter gå och svänger in på en avsides liten cykelväg och när jag hunnit gå ungefär 50 meter så ser jag i ögonvrån hur schäfern kommer rusande mot oss igen bakifrån, tar upp min hund i famnen och samma sak upprepar sig. Hussen kommer och försöker få fast hunden men den smiter undan, tillslut får han tag i den och lyfter upp den i famnen och bär iväg på den.
Det som irriterar mig mest är att jag inte ens fick en URSÄKT, han hade sin hund lös och jag hade min hund kopplad. Tycker det hör till vanligt hyfs att iaf säga NÅT när ens hund rusar fram på det sättet, två gånger dessutom :mad:

Det HAR hänt att min hund ignorerat mig ett fåtal grr uppe vid stallet, det har inte gällt hundar men folk kan ju vara hundrädda. Jag skäms ihjäl och ber tusen gånger om ursäkt.
 
håller både med dej och inte

visst det är jättejobbigt när hundar rusar fram,men samtidigt får man som hundägare ha lite förståelse för varandra tycker jag!

hundar är inga robotar och dom kan göra fel,min hund ha stuckit mot andra hundar ett par gånger med,men jag ber alltid om ursäkt!

och jag tycker inte du ska bära uppvalpen elelr bli rädd,för å kan han redan nu börja tycka andra hundar är otäcka och utveckla rädsla/aggressivitet!
 
Sv: håller både med dej och inte

visst det är jättejobbigt när hundar rusar fram,men samtidigt får man som hundägare ha lite förståelse för varandra tycker jag!

hundar är inga robotar och dom kan göra fel,min hund ha stuckit mot andra hundar ett par gånger med,men jag ber alltid om ursäkt!

och jag tycker inte du ska bära uppvalpen elelr bli rädd,för å kan han redan nu börja tycka andra hundar är otäcka och utveckla rädsla/aggressivitet!

Fast den kan ju bli lika skraj om en stor hund kommer fram i världens fart. Men jag förstår din poäng:crazy:
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Jag har väldigt svårt att visa förståelse för folk vars hundar kommer rusande mot min, eftersom varje gång det händer, så förstörs månader av träning från min sida! Min hund tycker inte att det är okej om en hund kommer fram till henne, och vill det sig riktigt illa så kan hon säkert bita!
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

I situationer, som när lösspringande främmande hundar kommer framrusande, så tar jag det säkra före det osäkra och lyfter upp min hund. Eftersom hon är rätt liten och inte så gammal så vill jag ge henne positiva bilder av andra hundar och vågar inte riskera att hon ska bli biten av nån främmande större hund och bli förstörd "för livet".
Hon är inte så van vid att träffa andra hundar och kan lätt bli rädd och jag vill inte förstöra nåt som vi byggt upp genom att träffa snälla hundar där hundens ägare frågat om det går bra att de hälsar.
Som exempel gick jag kvällsrunda med henne och hade henne lös en bit, då kommer två stora blandraser ut ur en skogsdunge några meter bort i mörkret och skäller. Min lilla tös blev så överraskad och rädd att hon tjöt rakt ut och sprang iväg tjundandes mot vår trappuppgång där hon satte sig och ylade :crazy:
Det kändes rätt onödigt men hon verkade inte ta skada av det och får hon hälsa på eget iniativ på hundarna utan att de tränger sig på (främst när hon är kopplad) så brukar det gå bra.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Jag har väldigt svårt att visa förståelse för folk vars hundar kommer rusande mot min, eftersom varje gång det händer, så förstörs månader av träning från min sida! Min hund tycker inte att det är okej om en hund kommer fram till henne, och vill det sig riktigt illa så kan hon säkert bita!

PRECIS så är det för mig med. Varje gång det händer får man börja om från noll med träningen känns det som. I mellanåt känns det som han bara blir värre efter dessa "löshunds attacker"
Fast vad som nästan är ännu värre är när ägaren har hunden kopplad och ändå kommer fram med sin hund för att "DEN VILL HÄLSA" Och då man uttryckligen ber dom låta bli. Deras standard svar är nästan alltid - Men min hund är snäll, den gör inget. Den vill ju bara säga hej.
 
Sv: blir så arg när de har hundar lösa.

Kan berätta om när jag var ute med Isa, som inte gillar andra hundar! Vi gick på en gångstig, jag hade Isa kopplad. Då kommer en liten vit hund springande imot oss, matten går ca 50 meter bakom. Jag skriker åt henne att kalla in sin hund, varav jag får till svar: Den är jätte snäll. Då vrålar jag tillbaka att det är verkligen inte min, och din hund kommer att bli biten. Hon ropar på hunden, den skiter i henne. Den kommer fram, och jag skriker att den ska gå bort. Sån tur är så stannar hunden då några meter ifrån mig, och Isa sitter som ett ljus bredvid mig! Den gången gick det bra! Men alla andra gånger så har Isa blivit väldigt het när jag skrikit åt den andra hunden typ som "Nu jävlar tar vi dem tillsammans matte!"
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 896
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 630
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 038
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp