Blir inte rumsren?!

border_kelpie

Trådstartare
Hej,

Jag har en jack russell terrier tik på 6 månader som vägrar bli rumsren..

Jag har haft henne sedan hon var 8 veckor gammal och gjorde så att från 8 veckors ålder till ungefär 4,5 månads ålder så gjorde jag så att jag gick ut med henne varje gång hon hade ätit, sovit eller lekt.

Sen när jag började märka att hon började fatta att hon skulle göra ifrån sig utomhus så började jag visa henne kisset och bajset direkt efter att hon gjort det och då bara ifall hon gjorde det så att jag såg det.
Alltså inga arga ord eller så utan bara visade det och sa fy och inget annat. Sen gick jag direkt ut med henne för att hon skulle förstå att hon skulle göra det utomhus.
Nu så bajsar hon nästan aldrig inomhus men kissar det gör hon fortfarande! Hon kan vara ute och kissa,bajsa och sen kissa inne igen efter 1 ½ h timme?!! Och det utan lek eller en massa drickande? innan hon kissade så sov hon hos mig men ska inte en 6 månaders hund kunna sova utan att kissa direkt?

Måste berätta att hon kan hålla sig 8-9 timmar på natten utan att varken kissa eller bajsa men så fort du går upp så måste hon ut annars kissar hon inne.
Hon håller sig också när vi inte är hemma? :confused:

Så hur ska jag göra? för har en annan hund sen innan och har gjort likadant med henne och fick också henne när hon var 8 veckor gammal och hon var rumsren vid 3,5 månad.
Enda skillnaden är att Bella (den som var rumsren vid 3,5 månader) bodde i ett ko stall och Kira (jack russell terriern) bodde bara inomhus då det var vinter och snö när hon växte upp.

Nån som har några tips och idéer om hur jag ska göra?

Tacksam för svar :)

Sv: Blir inte rumsren?!

Min hund blev rumsren väldigt fort, men enbart för att han lärde sig skälla vid dörren när han behövde gå ut. Men jag var alltid snabb ut på morgonen och han var nog inte ute mer sällan än absolut Max varannan timme dagtid.

Du får nog helt enkelt ta ut henne oftare. Försök hitta den magiska gränsen, är den en och en halv timme ta ut henne efter en timme då.

Och dessutom, hunden förstår INTE varför du visar den lämningarna. Ser du att hon gör ifrån sig, lyft upp henne och bär ut henne direkt. Trots att hon kanske var klar, men kanske kanske gör hon ifrån sig ute ändå och ge då lugnt beröm.

Ta det lugnt. Fortsätt som du har börjat, ta ut henne när hon ätit, sovit, busat/lekt. Valpar är väldigt olika i sin mognad precis som små barn. Vissa är inte mogna förrän de är någon månad äldre än din. Att hon kan hålla sig nattetid är för då sover hon. Att hon måste ut direkt när hon vaknar visar att hon är lite sen i mognaden. Hon kan inte hålla sig helt enkelt.

Eller har hon varit rumsren under en period? I så fall borde du nog få kollat hos veterinären så att hon inte har fått urinvägsinfektion.

Okey då får jag börja gå ut med henne varannan/var tredje timme igen :)
Nej alltså jag går ut med henne direkt när jag vaknat och då kissar hon sen går vi in och äter och sen ut igen.

Men då kan hon antagligen hålla sig när vi är borta på grund av att hon nog sover :)
Men ska sluta visa henne bajset och kisset och bara ta ut henne då. Och hoppas på att hon blir mogen snart! hah

Du berättar om din negativa förstärkning men ingenting om din positiva? För visst får väl valpen massor av beröm när den gör ifrån sig ute? Annars kan det vara galet svårt för den att veta att den gör rätt :)

Gör kissning och bajsning utomhus till VÄRLDENS roligaste grejj! Min tik blev rumsren vid ca 10 veckors ålder (nån enstaka olycka inne nattetid om vi sov för länge) och när hon kissade och bajsade utomhus riktigt lyste det i ögonen på henne för hon visste hur duktig hon var :love:

När hon har gjort ifrån sig utomhus så ger jag beröm och godis. Men hon "bryr" sig inte alls om ifall du berömmer eller skäller på henne.
Ifall hon tar något hon inte får och jag säger nej eller fy så bryr hon sig inte alls?
Alltså ingen ånger eller så alls..

Jag har lite svårt för att få såhär super glad röst när jag ska vara positiv så brukar förstärka med klapp eller godis. Men klappar jag henne genom beröm så bryr hon sig inte alls utan bara går iväg.

Hundens obefintliga intresse för ditt beröm kan ju vara ett tecken på att du inte är rolig nog helt enkelt. Även om man inte är så snuttigullig av sig i vanliga fall kan det ibland behövas lite mer drastiska metoder för att uppmuntra hunden :)

Men ska sluta visa henne bajset och kisset och bara ta ut henne då. Och hoppas på att hon blir mogen snart! hah

Vad skulle det hjälpa för? Hunden är medveten om att den nyss gjort ifrån sig och det kommer ju inte bli bättre av att du gör en grej av det. Man ska akta sig så hunden inte smyger iväg och kissar istället. Att visa kisset/bajset och säga fy är en ekvation som en hund inte koppplar. Det är ingen människa.
Jag tror bara det tar längre tid om du ska säga åt hunden när den gör fel.
Gör ingen grej av det om det händer en olycka, men beröm i mängder när hunden gör sina behov ute. Beröm även minsta lilla signal, när hunden går till dörren osv.

En del blir rumsrena jättesnabbt medan det tar längre tid för andra. Det är bara att kämpa vidare.

När hon har gjort ifrån sig utomhus så ger jag beröm och godis. Men hon "bryr" sig inte alls om ifall du berömmer eller skäller på henne.
Ifall hon tar något hon inte får och jag säger nej eller fy så bryr hon sig inte alls?
Alltså ingen ånger eller så alls..

Jag har lite svårt för att få såhär super glad röst när jag ska vara positiv så brukar förstärka med klapp eller godis. Men klappar jag henne genom beröm så bryr hon sig inte alls utan bara går iväg.

Hundar känner inte ånger. Återigen, det är ingen människa, det är ett djur.
Kanske ska du prova att vara mer tydlig, när du säger fy så ska du låta väldigt sträng och när du berömmer måste du låta överdrivet glad.

Vissa hundar tar längre tid på sig.

Min ena nuvarande hund blev inte helt rumsren förrän efter sitt första löp som kom vid 7 månaders ålder - så ha tålamod.

Tror du kan vara lugn. Det är sjukt olikt mellan olika hundar hur lång tid det tar. Sambons jämthund har ALDRIG bajsat inne (har själv aldrig varit med om detta förut) och kissade inne ett fåtal gånger, trots att han varit hos oss sedan 8veckors ålder och är nu snart två år. Däremot pappas schäfer bajsade inne JÄTTE länge, vi började tro att det var något som inte stod rätt till, det verkade helt omöjligt att få hunden rumsren men så en dag slutade han bara och nu har det gått så långt att han går ut och rastar sig själv om det blir akut (har haft en del matsmälningsproblem som vuxen). Han bara öppnar ytterdörren, går ut och gör sina behov och sedan kommer han in igen (har dock inte lärt sig att stänga dörren efter sig :p).

Men som flera andra skrivit så tror jag inte din visa kisset metod har någon verkan det är liksom lite för långt för att hunden ska förstå ved det är du fyar den för.
Själv har jag alltid tagit upp valpen när man ser att den gör/har gjort sina behov inne och sprungit ut med den så fort det bara går och hoppas på att dem gör ifrån sig riktigt ute och sedan gjort värsta roliga grejen av det, här är alla metoder tillåtna, det ska vara roligt att göra ifrån sig ute. Jag är också väldigt noga med att inte gå in med valpen direkt utan stannar ute och leker(det förutsätter ju dock att valpen vill vara ute annars blir det väl kanske mer en bestraffning) en stund så att dem inte börjar hålla sig när dem är ute bara för att F stanna ute en stund till.

Min hund blev inte rumsren förren han var runt året så det kan ta sin lilla tid. Beröm massor när hon kissar/bajsar ute och lär in kommandot kissa så att hunden verkligen kissar ute.

KL - Jag vet ett antal tikar som inte blivit ens hyfsat rumsrena innan första löpet och ett antal hundar överhuvudtaget som inte blivit helt pålitliga fören de varit över året. Det kommer när de är redo för det helt enkelt.

När det kändes hyfsat hopplöst så brukade jag tänka att "ja, ja.. barn är ju inte rumsrena fören de är flera år gamla, så det kunde varit värre". :p

Min tik blev inte rumsren förrän hon var 9 månader och löpt första gången. Hon bajsade inte men hon kissade inne, springandes i full fart:D Hon hade inte riktigt tid att bli rumsren om man säger så. Vi gjorde ingen grej utav det utan det fick ta den tid det tog. Vi rastade oftare bara, till sist föll allt på plats. Såg vi att hon satte sej för att kissa gällde det att vara snabb som tusan och lyfta ut henne och berömma som tusan när hon kissade.
(Jag tror inte att "gamla" metoder om att visa kisset, trycka nosen i det eller fya. Det känns bara förlegat och jag trodde inte att man gjorde så alls nuförtiden?)

Har du lärt in "nej" eller "fy"? Det är, precis som andra kommandon, inget de förstår innebörden av automatiskt.
Generellt då menar jag. Tycker inte heller du ska fya när hon gjort inomhus och ser inte riktigt hur en förståelse av "fy" ska kunna ändra det heller. För mig/mina hundar betyder det "låt bli, gör något annat". Funkar nog bara precis under själva handlingen men kan hon inte hålla sig är det ju inte hennes fel.

Att hon har lättare att hålla sig när hon sover är inte konstigt. Rörelse aktiverar tarmarna.
Du får gå ut med henne oftare och ge henne förutsättningarna att lyckas. Säger hon till på något sätt? Ut direkt i så fall, du förstärker det beteendet genom att hon får lyckas.

När det gäller beröm så prova dig fram till vad som funkar bäst. Alla hundar tar inte en klapp som beröm tex.

6 månader är ingen ålder då det är ovanligt att de fortfarande inte är rumsrena. Bara att kämpa på!

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 281
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård