Blir hästen tjockare av halm än av hö?

I

I_Love_Humle

Det har jag funderat på ett tag, alla säger nämligen olika! :confused:

Vår fjordhäst är riktigt glupsk, så bara några minuter efter hon har fått sitt hö, är det helt slut, medan shettis bara har hunnit halvvägs!
Dom kvällar som dom har fått komma in någon timma tidigare (pga. hemskt väder), så får hon sitt hö, men sen på morgonen när man kommer ut så har hon gnagt ner halva boxen! :crazy:

Vi brukar lägga in lite kvistar, men det är ju inte så kul att gå ut i spöregn och leta efter dom... Så jag undrar om man kan kanske ta bort ½ kg hö, och lägga till kanske 1 kg halm? Eller blir dom tjockare av halm? Hon går på lite bantning nu, så jag vill inte ge henne mer hö, när hon kom till oss räckte nämligen inte mätbandet :eek: runt!!

Kan det funka att ge henne halm att tugga på?

Sv: Blir hästen tjockare av halm än av hö?

Vad äter hästen i övrigt? Har du analyserat hö?

Det är totalfoderstaten som avgör hur det blir om man byter ut hö mot halm etc. Halm har oftast halva energimängden mot hö, så det kan vara idé att byta av den orsaken. Men man måste se till att proteinet räcker till, och i första hand dra ner på kraftfodret när det gäller bantning.

Vi har inte analyserat höet... Det är nämligen så att vi köper av en bonde, och hans åkrar är väldigt olika, så ibland blir det lite sämre hö (då brukar vi öka lite på mängden) och ibland är det toppenhö! Så det känns lite trist att göra en analys på höet, och sen när analysen kommit så har man ett annat hö.

Hon äter ca. 5 ½ kg hö (fast oftast blir det 6 kg, eftersom han som mockar och fodrar inte orkar väga vid varje mål, och då blir det alltid för mycket!), 5 dl krafft grund, vi tänkte kanske byta till ponny (och en massa morötter, hon är jättepigg!!) och just nu får hon också krafft müsli (2 dl).

Men blir dom tjockare av halm?

Ni ökar när det är sämre. Hur vet ni att det är sämre, och på vilket sätt är det sämre? Är det lägre kvot, lägre protein, lägre energi - vad? Hästar kan ibland försöka uppväga en obalans (som vissa faktiskt känner av) genom att äta mer av tillgängligt stråfoder (halmen)

Ofta äter hästar (även glupska ponnies) mindre halm när de får tillräcklgit med strå i sin foderstat, tuggbehovet är helt enkelt fyllt. Svårt om man har dålig kvot, och under övergångsperiod svullar de ju i sig både grovfodergivan och halmen... Och visst finns det undantag, matvrak som vräker i sig hur man än gör...

Senast ändrad:

Nej, generellt sett blir de inte tjockare av halm eftersom halm tenderar att innehålla mindre energi än hö, vilket pinky redan påpekat. Det som kan hända när du byter halm mot hö är att du tappar mycket av proteinet i foderstaten.

Det är ingen jättegiva hö din häst får, och med tanke på att hon äter upp det väldigt fort och dessutom ger sig på inredningen skulle jag i första hand försöka prioritera tillgången till stråfoder. Jag skulle ge halm och ta bort kraftfoder, om hon får något sådant nu.

Dessutom skulle jag försöka få tag på ett vallfoder som är skördat från samma vall. Du kan inte gissa dig till när höet är bra eller dåligt, så just nu låter det som om din häst får en väldigt hattig fodertillgång.

Hur kan du veta att det är bättre ibland och sämre ibland om det inte är analyserat?? :confused:

Ni kan ju göra en samlingsanalys från alla partier, så får ni ett genomsnitt på vad hästarna äter över hela vintern. Då har man iaf lite koll sas. :)

Det är även svårt att banta en häst utan analys, då det är viktigt att man ger hästen vad den behöver men inte mer än så. Att dra ner på foder osv är lite vanskligt om man inte vet att man kan stanna på en nivå som hästen ändå kan leva på, liksom.

Till frågan :angel: :
Svårt att svara på, men du kan ju prova att byta t.ex 1 kg hö mot halm. Du tappar säkert en hel del protein på det, men det går inte att säga när man inte vet vad höet innehåller. Jag skulle nog ändå, för säkerhets skull, byta det nuvarande kraftfodret mot t.ex. Groov, eller ge bara lite av Müslin. Absolut inte Ponny, det innehåller katastrofalt lite protein!

Det som kan hända är att hästen blir bukig, dvs den tappar muskler av proteinbrist, men magen behåller sin storlek. Det kommer dock inte att märkas förrän om flera månader, så du får en säkrare foderstat och säkert även ett bättre bantningsresultat om du gör en höanalys. (Ja, jag vet att jag tjatar... :angel: ;) )

Nej hästen blir inte tjock av halm. Det är istället bra för magen om hon får lite halm, magen/ tarmarna får då jobba lite. Som jag förstår det så stress äter hon sin mat?. Skulle det inte bli lugnare om hon fick många foder givor men små prtioner då?. Då hinner hon smälta maten till nästa gång. Vill man banta en häst så är det kraft fodret som ska sänkas. Och relativt mycket med hö ska hästen ha ändå.

Skulle det inte bli lugnare om hon fick många foder givor men små prtioner då?.

Man kan inte ge hur många smågivor som helst heller, hästen behöver tugga en bra stund, ca 1 timme, för att känna sig nöjd och mätt. Ger man många små givor som hästen äter upp på 10-15 minuter har man ändå en stressad häst...

Halm har mindre näring än hö så därför blir hästen mer tjock av höet.
Jag ger min häst hö (givetvis) men brukar sätta med en halmtuss också ibland så att har ngt att göra eftersom att han inte äter det lika snabbt, inte lika gott som höet ;).

Stallflicka skrev:
Halm har mindre näring än hö så därför blir hästen mer tjock av höet.

Hur kan man bli tjock av att det är MINDRE näring än i hö? Det är "näringen" (energin) man blir tjock av

Var hittar du siffror på att halmen innehåller hälften av energin mot höet (nyfiken bara, har sett denna uppgift tidigare, har själv bara högre värden på halm...)?

Jag tror du vänt hennes mening fel. Hon skriver ju precis det...(?), hästen blir tjockare av höet än halmen.

4-5 MJ/kg halm är ett "normalvärde" som man brukar räkna med, men vill man vara säker så analyserar man ju såklart halmen.

Sedan är det ju inte säkert att det stämmer i just detta fallet. Deras hö kan ju innehålla lite MJ också, men i normalfallet ligger ju hö på 7-9 MJ.

Senast ändrad:

tycker 6 kilo hö låter lite i minsta laget för en fjording... Det är inte bra att mat-banta hästen! Ge mer hö och motionera mer istället!

Det är inte många som vågar prova, men det kan funka att ge hästen mera hö. :idea:

Att ge den så att den kan tugga i lugn och ro i längre perioder kan göra att den tappar i vikt, eftersom den får ett naturligare ätbeteende och slipper stressa.

Jo men var hittar du det normalvärdet? I plancks foderhäste från SLU är värdet över 5 (närmare 6), alla andra värden jag hittar är runt 6 med. Det är klart att det kan skilja mycket mellan halm, men jag vill gärna ha en källa att kunna referera till själv.

Jag skulle gissa att hästen inte står på halm idag eftersom hon pratar om att lägga till halm? Och om den nu står på halm så är lösningen INTE att byta till spån eller torv, hästen har uppenbarligen ett födosöksbeteende som inte blir uppfyllt eftersom den biter på väggarna, det blir i regel värre om man tar bort halmen.

6 kg hö är väldigt lite för en fjording min 4 åriga connemara äter

3 kg
3 kg
4 kg

Dessutom rätt mycket kraftfoder, hon är INTE tjock. Ge hästen motion istället och låt den som någon sa innan ha fri tillgång till hö. Då äter dom i lugn och ro vilket fria hästar gör. Att de hästen mat 3 gpnger per dag är igentligen inte naturligt. Under vintern äter den ju häller inget gräs i hagen. träna honom/henne istället, de mår h*n nog bra av.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag vet att diskussionen är uppe minst en gång om året, men erfarenheter byggs ju på för varje år och någon kanske har det optimala...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka