Blir hästen tjockare av halm än av hö?

Sv: Blir hästen tjockare av halm än av hö?

tsss... ska jag ge henne mer hö?? Vi bantar henne väldigt långsamt, jag svälter f*n inte hästen!!

På alla svar låter det precis som jag gör det! :(

Och föresten skriver en del att jag ska minska på kraftfodret, ursäkta, ska jag bara ge henne 2 dl krafftfoder eller??? Då tror jag att hon "ALLTID" är pigg och glad då jag rider... :rofl: HAHA!

CeciliaHeikne skrev:
6 kg hö är väldigt lite för en fjording min 4 åriga connemara äter

3 kg
3 kg
4 kg

Dessutom rätt mycket kraftfoder, hon är INTE tjock. Ge hästen motion istället och låt den som någon sa innan ha fri tillgång till hö. Då äter dom i lugn och ro vilket fria hästar gör. Att de hästen mat 3 gpnger per dag är igentligen inte naturligt.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ursäkta? Men är det någon som svarat som äger en fjordhäst? Fjordhästar kan inte äta lika stor mängd som en connemara!! Om hon skulle få 10 kg hö så skulle magen släpa i backen!! I och för sig skulle det vara en ganska rolig syn, men jag tror inte att hästen är speciellt lycklig då, så jag tänker inte ge henne mer hö, sorry. Hon får dessutom mat 5 ggr om dagen och hon har fullt med träd och kvistar i hagen nu efter stormen, så hon tuggar alltid på nått.

Visst visst, ge en fjording FRI TILLGÅNG till hö, testa och se hur lycklig den är sen då den inte orkar röra sig pga. fettman...

FJORDINGAR KAN INTE ÄTA LIKA MYCKET SOM ERA HALVBLOD! (eller connemaror eller fullblod, elller vad ni nu har)

Fjordingar är kallblod och kommer från karga norge, dom levde på mycket magert bete (innan människorna fångade in och började avla), precis som shetlandsponnyerna, det är därför dom två raserna (tex...) har lätt för att få fång, och lätt blir överviktiga. Hur många har inte sett en på tok för rund shettis eller fjording gå och skräpa i en hage nån gång? :cry:

Nej, tänk lite innan ni svarar, tack.

:bow: Jag vill gärna ha svar från någon som äger kallblod! :D :bow:

Om det är någon som undrar, så motioneras hon 6 dagar i veckan, klättring en gång/vecka, för att hon ska kunna minska långsamt i vikt!

Ingen har hittills svarat ordentligt på min egentliga fråga:

Kan det vara en bra idé att ge henne lite halm? (okej, det var det där med proteinet då...)

Om ni inte vet det så ser hö olika ut om det är sämre eller bättre, dessutom så kan en kunnig bonde se om höet är bra, eller lite sämre!

Vad menar du då med att "hon har gnagt ner halva boxen"?

Käkar hon torv eller knager hon på inredningen?

Om du haft analyserat grovfoder så hade du vetat hur mycket hon får i sig och kunnat utgå ifrån det. Som det är nu kan man inte säja varken bu eller bä om din foderstat.

Men om man tittar på människans ämnesomsättning så sänks den om man får för lite mat och äter man sen mer så suger kroppen åt sig allt den kan.
Det kan faktiskt vara så att en person inte går ner i vikt för att dom äter FÖR LITE. Kroppen gör allt för att behålla energi den får.

Om du tar bort 0,5kg hö och lägger till 1 kg halm så får ju hästen i sig lika mycket energi men mindre näring....

En häst behöver minst 1,2-1,5kg grovfoder per 100 kg kroppsvikt.

Kolla upp höet och se OM du behöver komplettera.

ja, hon äter upp träet i boxväggarna!

Vi ger henne inte MYCKET mer om vi vet att höet är sämre!! Kanske något halvt kilo!

Om hon går ner LÅNGSAMT i vikt (knappt något nu i vinter eftersom vi gett dom lite mer för att dom ska kunna hålla värmen ordentligt)
och hon är pigg och glad då man rider, då tror jag inte att hästen har en dålig foderstat!!

Ni skulle ha sett när hon kom till oss, pälsen var glanslös, hon var grinig och hon hatade att bli riden, hon ville inte ens trava!! Nu är hon en helt annan häst, hon älskar att bli riden, och att hoppa! När hon ser en stock över någon stig behöver man bara snudda med skänkeln och hon galopperar och hoppar stOOOOrt! :)

Jag förstår faktiskt inte varför vi köpte henne. Hon ville inte ens trava när jag provred! Haha, precis som man inte ska köpa häst!
Men det var tur att vi köpte henne, nu är hon världens underbaraste! LYCKLIG!

Va fan..

Min häst käkar halm och hon bli inte tjockare för det. Så nej jag tror itne det.. För hon motioneras typ NADA! Jag promenerar typ 20 minuter varje dag me henne (Hon är skadad)
Och hon har itne blivit fetare.. Och hon mådde bättre när hon käkade sin halm men nu går itne det för det går ite å köra ut halm till stallet för släpet är insnöat och hon har itne blivit smalare för det.
Okej ja e inget proffs jag snakkar bara om va min häst äter..

Men jag red en fjording förut så jag vet vad du menar. Han blev typ tjock om man inte red han på en vecka. (Han stog ute året runt) så han kunde käka jättemkt gräs :p hehe
Ajja inte me saken å göra men aa... Hoppas du fattar nått av vad jag skrivit.. Och att jag svarat på något iaf annrs så e de lite skämmit. :o :confused: :)

hmm..jag har 2 kallblod en nordsvensk och en fjording..min fjording får ca 10 kg hö om dan..och nordsvensken också..kanske skulle börja rida hästen på ett mer varierat sätt..
jag ger mina hästar hö, havre och mineraler..dom mår bra och visst e fjordingen lite rund..men inte släpar magen i marken..

Om min fjording skulle få 10 kg, så skulle hennes mage släpa i backen :) ! Vissa fjordingar är såklart mer lättfödda än andra, min är bara 140 och är av den kraftigare typen, jag vet inte, men du kanske har en lättare, större fjordhäst?

Av Fiia fick jag iallfall ett svar! Hennes häst blev inte tjockare av halm, Tack för svaret! :)
Hehe, hon visste också att vissa fjordingar blir feta om man inte rider regelbundet!

Jag rider hästen på ett varierat sätt! I och för sig har vi inget ridhus/padock, så det blir dressyr på stubbåkrarna! Fast det är väl bara någon gång i veckan, annnars rider vi ut på olika turer, så jag kan inte rida på ett mer varierat sätt, sorry.

Men nu har jag fått svar på min fråga, tack Fiia!

Lustigt att du är nöjd när du fått ett svar du vill ha...*ironi*

Hästar blir inte per automatik tjocka av halm, de blir för tjocka av för mycket energi i det de äter i förhållande till hur mycket de gör av med i underhåll och/eller arbete. Sen spelar det ingen större roll varifrån energin kommer.

Jag har erfarenhet av både fjordingar och andra kallblodsraser. Och jag har sett både svårfödda och lättfödda fjordingar (i strl från 133 till 152 cm, från nätt till kraftig modell, från Elithoppning till en jag ridit in), likväl som det finns svårfödda och lättfödda hästar av alla raser. Och hästar som är svårfödda som yngre men som senare i livet knappt kan titta på ett höstrå innan de sväller upp. Man får helt enklet anpassa foderstaten efter hästens nuvarande hull och motionsgrad.

Du visste alltså redan vilket svar du ville ha, så varför frågade du? :confused:

I_Love_Humle skrev:
Om min fjording skulle få 10 kg, så skulle hennes mage släpa i backen :) ! Vissa fjordingar är såklart mer lättfödda än andra, min är bara 140 och är av den kraftigare typen, jag vet inte, men du kanske har en lättare, större fjordhäst?

Av Fiia fick jag iallfall ett svar! Hennes häst blev inte tjockare av halm, Tack för svaret! :)
Hehe, hon visste också att vissa fjordingar blir feta om man inte rider regelbundet!

Jag rider hästen på ett varierat sätt! I och för sig har vi inget ridhus/padock, så det blir dressyr på stubbåkrarna! Fast det är väl bara någon gång i veckan, annnars rider vi ut på olika turer, så jag kan inte rida på ett mer varierat sätt, sorry.

Men nu har jag fått svar på min fråga, tack Fiia!

Fascinerande att en fjording är så pass mkt lättare att hålla i hull än en welsh mountain på 115 cm. mina småston äter 15 kg ensilage = ca 7 kg hö var om dagen (höga värden) och utöver detta har de halm fri tillgång.......inte är de feta för det.
Kan tillägga att mina ston av olika raser och åldrar är lika glada att bli ridna trots att de bara får lite betfor och kli till middag vid 22 tiden och aldrig något vid ridningen!
Tidigare så gav jag dem mer kraftfoder och mindre ensilage oc halm och då åt mina ston gärna på boxväggarna men sedan jag la om fodergivan och ger dem fri tillgång så äter de inte trä längre och de är inte fetare.

tsss... ska jag ge henne mer hö?? Vi bantar henne väldigt långsamt, jag svälter f*n inte hästen!!

På alla svar låter det precis som jag gör det! :(

Ja, tyvärr så var min första tanke detta också. Eftersom hästen biter i boxen och slukar sin mat så fort. :mad:

Och föresten skriver en del att jag ska minska på kraftfodret, ursäkta, ska jag bara ge henne 2 dl krafftfoder eller??? Då tror jag att hon "ALLTID" är pigg och glad då jag rider... :rofl: HAHA!

Ja, varför inte. Det är bra mycket viktigare att ge hästen mer grovfoder (hö) än att ge mycket kraftfoder. Iaf till en häst som slukar sin mat. I stället för att ge, vad gav du? Jag rekomenderar nya groov ev eller lusern hack. Lusern hack för att kompensera ditt dåliga hö.
Jag ska bara tala om för dig att det finns ingen bonde som är så duktig som kan tala om värdena på ett hö. Hur länge en bonde än har varit i sitt yrke. Gissa kan han men om det är rätt det vet du inte förrens du har analyserat höet. Men om det är dåligt som du skriver, menar du då typ dammigt eller vad? För det är ju det enda som man kan se men det kan ju även en som inte är så insatt i det se.

Ursäkta? Men är det någon som svarat som äger en fjordhäst?

Ja, jag äger en fjording har gjort så 8 år. Har även fött upp en fjording som nu är såld. Om det nu är så viktigt för dig.
Fjordhästar kan inte äta lika stor mängd som en connemara!! Om hon skulle få 10 kg hö så skulle magen släpa i backen!!

Vad vet du om det? Rids den på rätt sätt så.........

I och för sig skulle det vara en ganska rolig syn, men jag tror inte att hästen är speciellt lycklig då, så jag tänker inte ge henne mer hö, sorry.

Det var ju synd att du inte törs det.

Hon får dessutom mat 5 ggr om dagen
Ja, det är ju bra att ge ofta. Men eftersom du ger så lite så förstår jag att hon är glupsk då. För det kan ju inte bli så värst mycket när du ger vad skrev du 5½ kg delat på 5 ggr. Hon kan ju knappt få något över natten. Inte konstigt att hon då biter sönder boxen.

Visst visst, ge en fjording FRI TILLGÅNG till hö, testa och se hur lycklig den är sen då den inte orkar röra sig pga. fettman...
Alla blir inte feta av fri tillgång. I början bara men sedan förstår dom att dom har fri tillgång och börjar äta mindre.

FJORDINGAR KAN INTE ÄTA LIKA MYCKET SOM ERA HALVBLOD! (eller connemaror eller fullblod, elller vad ni nu har)
Nej men det har ingen sagt heller.

Nej, tänk lite innan ni svarar, tack.
Jag tycker inte att du ska vara så elak mot dom som har försökt att hjälpa dig med din häst.
Halm är bara bukfyllnad så det skulle iaf inte jag ge till min fjording. Ge hellre minst 7 kg hö och kanske 1-2 dl nya groov. Ev 7 ½ kg hö.
Men som alla har sagt så är det viktigaste att analysera fodret. Kan inte bonden göra det så får du väl byta foder då. För det är viktigt att veta vad det innehåller annars kan du ju bara gissa vad din häst äter. Vilket inte är så bra.

:bow: Jag vill gärna ha svar från någon som äger kallblod! :D :bow
Det har du fått nu. :smirk:

Äger 3 fjordingar som gå på FRI tillgång av ett ok hösilage tillsammans med en ponny, en travare och en islänning. Först nu har den tredje fjordingen, som såg ut som en tunna efter att ha fordrats ungefär som du beskriver det hos förre ägaren för över 5 år sedan, antagit normal kroppsform. Bra hö/hösilage, motion och långsam viktminskning har gett oss en häst med ett ypperligt steg.

Som andra upplyst dig om behöver hästen tugga ett bra tag för att må bra. Hästen är en grovfoderomvandlare som är gjord för att klara sig på grovfoder (hö/hösilage) - minst 1,2 kg TS per 100 kg häst ska den ha. Skaffa sig som andra sagt en analys av grovfodret och en uträknad foderstat så ska du se att du får en pigg och glad häst i normalt hull.

Kort svar, lite bråttom.

Har ett kallblodsto, liten häst, vuxen. Promenadrids. Får ca 6 kg hö/dag, i tillägg till detta halm (i princip fri tillgång till foderhalm) så hon får en bra volym på stråfodret. Står på spån. I tillägg har jag en höpåse jag fyller med halm så hon har att pyssla med i boxen för att förhoppningsvis förebygga stressbeteenden. Hon går även ute i hagen mycket. För att hon ska få i sig tillräckligt med protein får hon knappt 1 kg Lusernhack/dag. Hon får minimalt med kraftfoder, ett par nävar havre och 150g (torrvikt) betfor/dag, i huvudskligt syfte att hon ska få i sig de tillskott jag ger; mineraler/vitamintillskott samt biotin.

Det funkar för oss. Hon har ett bra hull och är inte överviktig.

Hmm ja ville bara flika in en sak...

jag har en Finsk Lapphund, när vi fick henne så var hennes fodergiva 3 dl per dag i ett stycke och hon var helt matfixerad och underviktig.

Jag tyckte att vi skulle ge henne fri tillgång på torrfoder...

Min karl som äger henne på papper pratade med Hund "kunnigt" folk med kompetens om just Lapphundar, svaret från dessa människor var att det var omöjligt med fri tillgång till en Lapphund, hon skulle bli en boll sa de.

I dag är hon en hund med fri tillgång på mat i lagom hull och helt utan torrfoders fixering, det e bara vår mat som drar i nosen hennes nu...

vad en fjording kanske behöver är fri tillgång på hö... men kanske inte av den sorten som har massor med näring.

varför frågar du om du ändå vet bäst? gör de du tycker istället, de går säkert bra utan att fråga oss andra som itne vet nått :smirk:

Alana skrev:
vad en fjording kanske behöver är fri tillgång på hö... men kanske inte av den sorten som har massor med näring.

precis vad jag tror också. för det andra ska jag bara tillägga att många av de fjordningar jag känner till inte äter mindre hö bara för att de är fjordningar. 17 årig fjordingvalack, som rids lätt 5 dagar i veckan och träningspass 1 dag i veckan äter 9 kg hö om dagen och hans mage hänger då inte ner till marken. Han är perfekt i kroppen och mår bra. Annat 7 årigt fjordingsto äter också 9 kg hö om dagen, rids 4-5 dagar i veckan...

Jag hade en ridlärare som gjorde ett test. Hon gav sin häst (irlänsk halvblodsvalack) bara grovfoder och tillskottsfoder (mineraler, vitaminer) så att det täckte både grundbehovet och tilläggsbehovet för träning osv. och det fungerade jätte bra!
Jag tror absolut att det skulle fungera för fjordingar också men man måste självklart analysera grovfodret och kolla så det inte innehåller för mycket energi ;)
Nu menar jag inte att jag tycker att man alltid ska ta bort allt kraftfoder, många hästar behöver det för att orka med träningen och få extra energi. Men hennes test gav iaf. mig en tankeställare

Jag tycker du ska gå in på www.freefarm.se som är ett program där man kan beräkna foderstat till bla. häst. Testa flera olika alternativ och se om du hittar en bra lösning. Jag tror man kan välja halm som sråfoder alternativ också och då kan du ju se hur stor skillnaden blir.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag vet att diskussionen är uppe minst en gång om året, men erfarenheter byggs ju på för varje år och någon kanske har det optimala...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka