Blir hästen tjockare av halm än av hö?

Sv: Blir hästen tjockare av halm än av hö?

I_Love_Humle skrev:
Ursäkta? Men är det någon som svarat som äger en fjordhäst? Fjordhästar kan inte äta lika stor mängd som en connemara!! Om hon skulle få 10 kg hö så skulle magen släpa i backen!! I och för sig skulle det vara en ganska rolig syn, men jag tror inte att hästen är speciellt lycklig då, så jag tänker inte ge henne mer hö, sorry. Hon får dessutom mat 5 ggr om dagen och hon har fullt med träd och kvistar i hagen nu efter stormen, så hon tuggar alltid på nått.

Visst visst, ge en fjording FRI TILLGÅNG till hö, testa och se hur lycklig den är sen då den inte orkar röra sig pga. fettman...

FJORDINGAR KAN INTE ÄTA LIKA MYCKET SOM ERA HALVBLOD! (eller connemaror eller fullblod, elller vad ni nu har)

Fjordingar är kallblod och kommer från karga norge, dom levde på mycket magert bete (innan människorna fångade in och började avla), precis som shetlandsponnyerna, det är därför dom två raserna (tex...) har lätt för att få fång, och lätt blir överviktiga. Hur många har inte sett en på tok för rund shettis eller fjording gå och skräpa i en hage nån gång? :cry:

Nej, tänk lite innan ni svarar, tack.

:bow: Jag vill gärna ha svar från någon som äger kallblod! :D :bow:

Jag har en fjording. NÄr jag köpte honom för 2 år sedan hade han kraftig övervikt. Förra ägaren sa att han skulle äta max 5 kg hö.
Vi gjorde analys på vårt hö och fick hjälp med en foderstat. Då var det även inräknat att han behövde gå ner 150 kg!! (vägde honom i helsingborg och enligt veterinären behövde han gå ner 150kg.)
Han skulle (med vårt hö) äta 8 kg hö/dygn och enbart lite betfor med e-vitamin. På ungefär 6 månader hade han gått ner en hel del och började faktiskt bli någorlunda fin. Efter ett år var han i fint hull och musklade sig bra.

Detta året har vi även gjort analys och fått en uträknad foderstat åt honom. Även nu äter han runt 8-9kg hö/dygn och är väldigt fin i kroppen. Har även fri tillgång på halm, och han äter en del av halmen när han känner för det. Vräker inte i sig varken hö eller halm. Detta är en häst som, hon sin förra ägare, kastade i sig maten.

Jag är långa vägar i från att vara en expert inom detta område, men jag kommer i fortsättningen göra en analys på höet och ta hjälp av någon kunnig att räkna ut en foderstat och sedan utfodra efter denna. Sen ser man själv ju också om det blir bättre eller sämre med övervikten.
Folk vill i bland idiotförklara mig som ger "så mkt" hö till en FJORDING. Enligt en del SKA fjordingar inte äta mer än 5-6kg. Men när de väl kommit hit och sett min fjording så har det ju sett att han är fin i hullet och långt i från fet. Från att varit en liten knubbig, rund och slö fjording har han fått en väldigt fin kropp, med rätta former och väldigt pigg och framåt! Han hade till och med celluliter när han flyttade hit....

Jag vet även en fjording som behöver bantas mer än 150 kg, ägaren ger hästen 2 kg hö/dygn och en massa kraftfoder, inte går hästen ner i vikt utan snarare tvärt om. Hästen är pigg och glad, men magen kan inte må bra!

Senast ändrad:

Jag tycker att du kan ge henne lite halm att tugga på. Det enda jag har hört om halm är att de kan bli lite bukiga om de äter mycket halm, tex matvrak som står på halm och äter av det hela tiden. Så ta bort lite hö och ge mera halm istället, och får hon i sig för lite protein brukar det vis sig i form av att hon tappar muskler över ryggen, blir toppigare över ryggen då kan man ge lite lusern för att uppväga det.

Lycka till!

Kan det funka att ge henne halm att tugga på?[/QUOTE]

Här kommer förhoppningsvis svar på din fråga (jag har många års erfarenhet av fjordhästar...).

Fjordhästar kommer precis som du (eller vem det nu va) säger från
karga Norges fjordområden. De lärde sig tidigt att överleva på vad som fanns och fick svälta när det inte fanns någon föda att tillgå.
Hästen är fysiologiskt konstruerad med väldigt liten magsäck iförhållande till resten av matspjälkningssystemet. Detta gör att när den får i sig föda av sämre näringsvärde/kvalitet, kompenserar den detta med att äta större mängder i stället. Födan passerar magsäcken fortare och fast mindre smält, men igen gälld äter den mera.

Fjordisar är typiska med sitt glupska beteende vilket är en kvarleva från forna dagar när de själva fick söka sin magra föda för sin överlevnad. De har även en lägre ämnesomsättning och idagens välfärds Sverige/Norge när de inte längre är tvunga att hitta föda själva, men istället får fint foder (många ger dem kraftfoder, vilket dessa hästar kanske inte behöver eftersom de flesta av dagens fjordisar inte arbetar speciellt hårt), så resulterar detta lätt i att de gärna lägger på hullet.

Trots att de nu får sitt näringsmässiga behov tillgodosett med bra foder, har de fortfarande kvar sin motivation för att söka föda och tugga. Får de inte utlopp för dessa behov och är understimulerade, så kan de få såna effekter att de tuggar på inredningen exempelvis.

Halm har (som redan nämnt) lågt näringsvärde! Anledningen till att hästar som käkar mycket halm blir bukiga (förutstättningsvis att foderstaten i övrigt är ok), beror på att halm innehåller mycket växttråd dvs fiber och fiber binder vatten. Det är alltså inte fetma hästarna utsätts för när de ser så där bukiga ut, utan att de har helt enkelt bara bundit mycket vatten i kroppen pga det fibriga fodret. Det är inget farligt, ser bar lite mindre estetiskt ut!

jag har en nordis som lätt blir för fet..mitt råd till dig är:
ge halm så hästen inte gnager sönder boxen...sen om möjligt låt den gå ihop med nån häst i hagen som den kan leka med...
sen är det bara att rida på...lycka till!!!

Jag fattar inte varför du dragit ner på höet istället för på kraftfodret om du ska banta hästen? :confused: Det är kraftfodret i första hand som gör hästen fet, höbuk däremot är en helt annan sak. Hö tar större plats i magen att smälta och då blir hästen lite uppsvllen. Men hur som helst, varför ge kraftfoder till en överviktig häst? Hon ska väl kunna få ut den energi hon behöver ur en bra mängd hö? Nej, just det, de var nite analyserat. Men ändå. Förstår inte riktigt ditt resonemang med mindre stråfoder och mycket kraftfoder? Eller har jag inte läst tillräckligt noga? Om en häs börjat gnaga på inredningen är nästa steg olika beteendestörningar som vävning och krubbitning. Alltså, mer stråfoder (halm/hö) så att hästen har något att göra.

Och för att gå till frågan, nej, de blir inte tjockae av halm. Efterom detta innehåller mindre energi än hö. Och det är ENERGIN som inte används som blir till fettreserver. Min häst får kring 7-8 kg plus 5 kg halm om dagen, rids lätt pga igångsättning (är av tinkeryp, 155 cm) och är inte fet öht. Däremot är hans mage helt lugn med halmen och han har något att göra.

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte att du kunde få mina högivor som exempel. Det gäller inte fjording men väl kallblod, nämligen en shetlandponny och en shirehäst.
Analysen finns inte kvar så jag kan inte ge dig näringsvärde då det gäller förra vintern men shettisen fick då ca 5 kg hösilage som han inte riktig åt upp + 4 dl kornkross och mineraler.
Shiren var då på sin första vinter i livet och växte en del men vägde då mellan 300 - 400 kg och han fick ca 25 kg hösilage varav han åt mellan 15 och 20 kg /dag + 2 kg kornkross och mineraler och lite betfor.

Måste lägga mig i lite..... Mina erfarenheter av fri tillgång på halm är att hästen kan bli tjock i början innan den vant sig vid tillgången på halm, när den väl gjort det så "pillar" den bara i halmen, en utmärkt sysselsättning för hästar som får lite hö till natten (och för alla andra hästar också, alla borde stå på halm!) Även fri tillgång på hö brukar gå bra med de flesta hästar, en del kan "tokäta" i början, innan de fattar att ojdå, maten finns kvar även i morgon och även nästa dag! Min egen erfarenhet av fritt med hö är att de blir lättare tjock med ett hö med lägre protein än med ett hö som har ett högt proteinvärde.

Halm ger mer bukfylla än mätthet.'
Har fått byta för att min blev så tjock av att han åt mycket halm. Fortsätt att ge kvistar och kanske mer hö??
Avmaskning??

Ursäkta? Men är det någon som svarat som äger en fjordhäst? Fjordhästar kan inte äta lika stor mängd som en connemara!! Om hon skulle få 10 kg hö så skulle magen släpa i backen!! I och för sig skulle det vara en ganska rolig syn, men jag tror inte att hästen är speciellt lycklig då, så jag tänker inte ge henne mer hö, sorry. Hon får dessutom mat 5 ggr om dagen och hon har fullt med träd och kvistar i hagen nu efter stormen, så hon tuggar alltid på nått.

Visst visst, ge en fjording FRI TILLGÅNG till hö, testa och se hur lycklig den är sen då den inte orkar röra sig pga. fettman...

FJORDINGAR KAN INTE ÄTA LIKA MYCKET SOM ERA HALVBLOD! (eller connemaror eller fullblod, elller vad ni nu har)

Fjordingar är kallblod och kommer från karga norge, dom levde på mycket magert bete (innan människorna fångade in och började avla), precis som shetlandsponnyerna, det är därför dom två raserna (tex...) har lätt för att få fång, och lätt blir överviktiga. Hur många har inte sett en på tok för rund shettis eller fjording gå och skräpa i en hage nån gång? :cry:

Nej, tänk lite innan ni svarar, tack.

:bow: Jag vill gärna ha svar från någon som äger kallblod! :D :bow:

Kallblodsägare här.
Har en Nordsvensk (lättfödd) på 550 kg.
Förra vintern åt min häst 9 kg analyserat hö + fritt på halm hela vintern + kraftfoder runt 300 gram.
I vinter kommer hon få minst 9 kg analyserat grovfoder (hö och ev lusern) + fritt på halm + kraftfoder.

Ger jag henne mindre än 8 kg hö, käkar hon upp halva halmbädden plus tuggar på väggarna, käkar på träden ute osv.

Hon rids lätt/normalt 4 dagar i veckan, är i perfekt hull och musklar sig mycket fint.

Som jag förstod det ville du ha svar från någon som har kallblod. Jag har 8 Russ och en Nordsvensk. Så kanske kan du lyssna på detta rådet. Ta bort kraftfodret!!! Din häst behöver det inte om hon har hull och är pigg. Fri tillgång på grovfoder gör hästarna minder glupska! Låt henne ha något att tugga på hela tiden (halm/hö). Mina hästar har fri tillgång på grovfoder och brukar vara i bra form vintern. (Under sommaren brukar de dock bli feta, men det beror på "för bra" bete.) Ge gärna mineraler/vitaminer om du är orolig för att hon får för lite av det. Brist av detta kan i extrem fall göra att hästen upplever att den behöver kompensera bristen genom att äta mer.

Jag håller med Xara. Kallblod behöver inte något kraftfoder alls, nästan. Det beror ju också på hur hårt dom jobbar för att om dom ska kunna bygga muskler så måste dom nog få några dl i alla fall. ;)

Fast att generellt säga att kallblod inte behöver kraftfoder är väl lite att ta i.

Har man ett dåligt hö som inte tillgodoser hästens behov så lär man nog ge något kraftfoder ändå, det gäller ALLA hästar. Sedan så har ju såklart alla hästar olika behov...

Halm innehåller ju mindre näring än hö...pröva att lägga halm i en höpåse..som hon kan ha att gnaga på under natten..gjorde så till min ständigt hungriga o glupska haflinger..lite att pyssla med under nattens låånga timmar..man kan även sätta ihop två höpåsar så blir ju nätrutorna mindre o inte lika lätt att få ut de goa..tidsfördriv.. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag vet att diskussionen är uppe minst en gång om året, men erfarenheter byggs ju på för varje år och någon kanske har det optimala...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka