Blir handikappad vid nödsituationer

Sar24BB66

Trådstartare
Igår kväll låg jag på soffan och hade slumrat lite, stängde av tv:n och bestämde mig för att gå i säng, när jag ser rök komma någonstans ifrån tv:n. Jag blir helt låst och har ingen aning om vad jag ska göra, var inne på rätt spår med att jag ska dra ut sladden, men får någon konstig tanke i huvudet som jag dumt nog följer att jag inte ska göra det. Nästa grej jag kommer på är att slå av huvudströmbrytarn, men då får jag inte upp elskåpet och är helt tom i hjärnan. Väcker till sist mamma. Eftersom jag stängt av tv:n t.o.m innan jag upptäckte röken (gjorde det halvt i sömnen) var det ju ingen fara då elektriciteten stängdes av. Men jag är ju helt hopplös i paniksituationer! Jag har läst på och lärt mig vad man ska göra i nödsituationer, men blir helt tom i huvudet när något händer. Som t.ex att jag visste att jag måste dra ur sladden, men förvrängde det istället till att jag inte ska göra det.
En annan gång svimmade en flicka i skolan på en lektion, som tur visste alla andra vad man skulle göra, för jag stod bara och stirrade som ett fån, orörlig, och visste ingenting om nånting. Vad ska jag göra åt det här, för såhär kan man inte ha det, nog måste hjärnan kunna fungera trots att det är en nödsituation, speciellt då! :crazy:
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Inte för det hjälper dig, men de har forskat på detta och kommit fram till att det finns typ "a" och "b" människor, A som reagerar vid olyckor, B som får kortslutning. Tror de flesta i världen är B:)
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Tror tyvärr inte att du kan göra så mycket åt det, får du kortis i kriser så är det inget du kan träna bort. Jag är en sån som agerar när något händer medan du är en som reagerar, alla är olika, sen finns det ju tyvärr även de som varken gör det ena eller det andra utan bara inte vill bli inblandade vad det än handlar om. :banghead:
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Jag är en sådan som reagerar om något händer, ifall ingen annan tar över. Ifall något händer ute bland en massa andra, menar jag.

Händer något barnen eller så så reagerar jag snabbt, finns inga alternativ.

Jag hoppas att folk reagerar normalt när jag får EPanfall, för att ha hysteriska människor runt mig är jobbigt. Eller människor som glor, varför står man och glor på något som händer?????
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Jag hoppas att folk reagerar normalt när jag får EPanfall, för att ha hysteriska människor runt mig är jobbigt. Eller människor som glor, varför står man och glor på något som händer?????
För att många liksom TS blir låsta och inte kan agera även om de vill och/eller egentligen vet vad de ska göra?

Själv får jag en sådan kortslutning av incidenter att jag blir handlingsförlamad och på sin höjd kläcker ett lakoniskt "oj", eller börjar skratta.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

För att många liksom TS blir låsta och inte kan agera även om de vill och/eller egentligen vet vad de ska göra?

Själv får jag en sådan kortslutning av incidenter att jag blir handlingsförlamad och på sin höjd kläcker ett lakoniskt "oj", eller börjar skratta.

Nja det är inte de jag menar, de skiljer ju ut sig. Jag menar de som nästan rusar dit om de hör ordet olycka nämnas.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Tror tyvärr inte att du kan göra så mycket åt det, får du kortis i kriser så är det inget du kan träna bort. Jag är en sån som agerar när något händer medan du är en som reagerar, alla är olika, sen finns det ju tyvärr även de som varken gör det ena eller det andra utan bara inte vill bli inblandade vad det än handlar om. :banghead:

Kanske, kanske inte?
Jag agerar och dottern fryser fast på stället. I situationer som uppstått är jag även bra på att ge order och har krävt omedelbar reaktion på det. Så det har "lossat" dotter.

Å andra sidan kanske det är det som krävs för att väcka henne och utan nån som ger order, så står hon där, handfallen?
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Jodå, det tror jag nog man kan träna bort. Genom övning och träning. O såklart om det händer riktiga saker och man är där. Man blir trygg i situationen om man är med om det tillräckligt ofta.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Jag agerarmen jag tror helt klart att du skulle kunna öva på agerande. Gå tillexempel med på första hjälpen och sånt.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Eller människor som glor, varför står man och glor på något som händer?????

Om något händer/hänt stannar jag en bit bort och tittar för att avgöra om jag kan vara till hjälp (är jag osäker går jag helt enkelt fram och frågar). Oftast inte, eftersom jag inte är det minsta sjukvårdskunnig. Men jag lugn av mig och kan prata med chockade människor eller t.ex. ta hand om den sjuke/skadades hund etc.

*kl*
Vad som gör mig skräckslagen är dock spyor! Då blir jag lätt handlingsförlamad. Nu har jag aldrig behövt ta hand om en kräkande person för det har alltid funnits andra som gjort det, men senast igår funderade jag på hur jag skulle klara av det. En person på bussen fick ett epileptiskt anfall (gissar jag) och kräkdreglade lite då. Nu satt jag långt ifrån så det var andra närmare som tog hand om personen i väntan på ambulans, men jag tänkte herregud, tänk om jag är ensam med en person som pga skada eller sjukdom kräks... då kan jag ju inte gärna springa åt andra hållet :crazy:
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Nja, nu tycker jag inte att man ska utbilda sig till utryckningspersonal eller inom vården för att få träningstillfällen och förhoppningsvis kunna träna bort handlingsförlamningen. Jag har varit med om att även vårdutbildade springer som yra höns vid olyckor och tumregeln är ju som alltid att är man inte till nytta ska man hålla sig undan.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Jag har funderat på hur jag skulle reagera vid en olycka eller liknande, och i november fick jag känna på det då jag var första person på plats vid en bilolycka där en bil voltat och låg på taket mitt på motorvägen.
Blev som Korven beskriver -autopiloten kopplades på och även om tanken på vad som skulle kunna vänta i bilen givetvis swischade förbi innan jag öppnade bildörren så kände jag mig helt lugn. Blev mycket folk på plats som reagerade rätt olika, vissa reagerade tex med att de ville ha ut personen ur bilen direkt och där fick man vara med och stoppa dem. Fick frågan om jag jobbade inom vården :p Jag ägnade mig åt att plocka ihop personens tillhörigheter i en väska och överlämna detta till polisen när de kom fram.

Men jag tror inte att det är så lätt att öva upp sånt här, man kan ju inte riktigt hjälpa hur man reagerar i en riktigt pressad situation. Men som någon nämnt, att tex gå en första hjälpen-kurs eller liknande och öka sina kunskaper kanske gör att de "slår till" om det händer något, alltså att man har programmerat in nåt användbart i ryggmärgen.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Nu kan man inte alltid styra över sin hjärna och hur den reagerar.

MEN

Jag tycker att det är varje medborgares plikt att se till att :
- Lära sig första hjälpen LABC och HLR
- Lära sig grundläggande brandskydd
- Lära sig livräddning i vatten
Och att se till att hålla dessa kunskaper uppdaterade.

Det ökar i alla fall chansen att man agerar på ett vettigt sätt.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Nu kan man inte alltid styra över sin hjärna och hur den reagerar.

MEN

Jag tycker att det är varje medborgares plikt att se till att :
- Lära sig första hjälpen LABC och HLR
- Lära sig grundläggande brandskydd
- Lära sig livräddning i vatten
Och att se till att hålla dessa kunskaper uppdaterade.

Det ökar i alla fall chansen att man agerar på ett vettigt sätt.

Jag kan HLR och brandskydd, men vad står L för i LABC? Det är ju Andning, Blödning och Cirkulation?

Livräddning i vatten har jag aldrig tänkt på. Jag är ju aldrig i närheten av vatten typ.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Jag tror ju att man kan träna upp sin "aktionsförmåga" genom att öva, men det är väl inte helt enkelt att arrangera övningar på nödsituationer. Hemvärnet, Röda Korset och liknande brukar väl kunna ha övningar för allmänheten ibland. Försök hålla koll på sådant.

I övrigt är det väl inte så mycket att göra. Människor reagerar olika. Jag blir kall och går på autopilot och när krisen är över kan jag sitta och skaka och må illa och stortjuta.

Har tyvärr haft fler nödsituationer än önskat att öva mig på.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

L står för larma.

Sen kan jag tipsa om Röda korsets första hjälpen-app. Den är ett komplement till HLR-utbildningen, jättebra för att hålla sig uppdaterad och för att få stöd den dagen man måste göra det skarpt.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Kl

Jag tror att vi till en del ÄR olika i våra reaktioner men att vi till en del kan öva oss till att reagera/agera annorlunda.

L-A-B-C står för övrigt så vitt jag vet för
L - Livshotande läge
A- Andning
B- Blödning
C- Chock

Dvs om en person hamnat i L så måste detta åtgärdas först annars spelar A-B-C ingen roll!

/Swat
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Själv får jag en sådan kortslutning av incidenter att jag blir handlingsförlamad och på sin höjd kläcker ett lakoniskt "oj", eller börjar skratta.

Så du kan med börja skratta?! Har aldrig hört någon mer än mig själv som gör det faktiskt, jättefrustrerande, men kan verkligen inte hjälpa det och känner mig så otroligt dum när det händer!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 172
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 547
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 877
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp