Blir handikappad vid nödsituationer

Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

KL

Svarar lite här och där :)
Jag vet vad som ska göras, har just t.o.m. skrivit studenten i hälsokunskap så har det färskt i minnet, men bara att få mig själv att ens röra på mig blir en kraftansträngning vid en nödsituation. :banghead: men kanske som några av er skrivit borde man öva praktiska färdigheter så man faktiskt gör något istället för att man bara lär sig teorin. Jag har ofta försökt tänka ut hur jag skulle göra i olika situationer, men då det gäller stängs allt av där uppe, jag får inte tankeverksamheten liksom att fungera och jag kommer inte ihåg någonting, en ganska äcklig känsla egentligen.
Blir lite ängslig då jag snart ska flytta hemifrån och bo ensam, då jag verkar bli helt handlingsförlamad och får inget vettigt gjort om t.ex en brand bryter ut. :crazy: har laddat ner en bra nödsituationsapp i mobilen då jag vet hurdan jag blir om något händer, men t.ex igår hade jag inte ens en tanke på att kolla på den ändå. :grin:
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Så du kan med börja skratta?! Har aldrig hört någon mer än mig själv som gör det faktiskt, jättefrustrerande, men kan verkligen inte hjälpa det och känner mig så otroligt dum när det händer!

Så gör jag också, när den där flickan svimmade under lektionen satt jag och log (???) fånigt en stund medan andra gick för att hjälpa. Alltså come on hjärna, fungera!
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Se där. Ett tecken på att jag behöver repetera mina kunskaper. Som tur är får vi det av jobbet om en månad!
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Nej. Det är;
Livsfarligt/hotande läge
Andning
Blödning
Cirkulationssvikt (alltså inte chock)

Detta fick jag klargjort för mig när jag gick min senaste HLR kurs för 2 veckor sen. (Görs regelbundet i jobbet)
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Så du kan med börja skratta?! Har aldrig hört någon mer än mig själv som gör det faktiskt, jättefrustrerande, men kan verkligen inte hjälpa det och känner mig så otroligt dum när det händer!

Jodå, jag fick vetskap om det efter att en vän segnat ihop framför mina ögon, och jag hanterade det genom att stirra dumt i två sekunder, innan jag satte mig ned och började fnittra.
crazy.gif
Som tur var fanns en annan, något mer handlingskraftig person på plats, och vännen hade "bara" svimmat av trötthet, men ja. Har nog sällan känt mig så dum som då.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Nej. Det är;
Livsfarligt/hotande läge
Andning
Blödning
Cirkulationssvikt (alltså inte chock)

Detta fick jag klargjort för mig när jag gick min senaste HLR kurs för 2 veckor sen. (Görs regelbundet i jobbet)

Det är väl i stort sett samma sak
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Nja. Inte vad vi fick förklarat för oss i alla fall. Instruktören var väldigt tydlig om att det inte handlar om chock utan att det är ett "vanligt misstag" att man tror det. :)

Lägger till: Det är såklart en medicinsk chock. Men anledningen till att man inte ska kalla det chock längre är för att det alltså missuppfattas som en "psykisk" chock.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Nja. Inte vad vi fick förklarat för oss i alla fall. Instruktören var väldigt tydlig om att det inte handlar om chock utan att det är ett "vanligt misstag" att man tror det. :)

Lägger till: Det är såklart en medicinsk chock. Men anledningen till att man inte ska kalla det chock längre är för att det alltså missuppfattas som en "psykisk" chock.

Ok då är jag med, men jag tänker medicinsk chock. Har väl för många sjukvårdskunniga omkring mig.:)
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Tror tyvärr inte att du kan göra så mycket åt det, får du kortis i kriser så är det inget du kan träna bort. Jag är en sån som agerar när något händer medan du är en som reagerar, alla är olika, sen finns det ju tyvärr även de som varken gör det ena eller det andra utan bara inte vill bli inblandade vad det än handlar om. :banghead:

Visst går det att träna bort. Det är det som alla krigsmakter i världen håller på med.

Sen är det olika hur mycket olika individer behöver träna och det är alltid svårare att få en enskild individ att agera än personer i en grupp.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Nja, om man kunde träna bort det skulle alla kunna bli stridspiloter och akutläkare, människor är helt enkelt olika och även om man tränas att agera rätt så kommer många ändå att inte klara av det när det kommer till kritan. I krig så stryker de med.

Svårigheterna med en grupp är att många väntar på att någon annan ska agera istället för att göra det själv. Med den vetskapen så struntar jag i resten och startar själv direkt istället för att vänta på att någon annan ska utse sig själv till krisledare. Lite jobbigt är det dock att vara i en situation när man har händerna fulla och andra inte gör som jag säger. Ex kunde jag säga åt att hålla käft och gå undan om det hettade till så fick jag reda upp, men när människor är mer upptagna med att förfasa sig och via olika medier kontakta vänner om hur hemskt allt är istället för att ringa 112 eller veterinär blir jag lätt irriterad på omgivningen.

Jag har redan som barn varit i situationer där jag fått lugna vuxna istället för tvärt om. O_o

Visst kan man lära sig hur man ska agera och därigenom få en trygghet att agera, men trots det kommer personer alltid att vara individer och mer eller mindre kapabla att agera och det är inte fel. Felet är när somliga väljer att inte blanda sig i för att det är jobbigt, inte för att de inte kan. Det är lättare att gå förbi istället för att ingripa.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Det är väldigt mycket bättre att bli handlingsförlamat, än att göra en massa fel.
Jag har upplevt folk som gör en massa, helt utan att hjärnan fungerar, så snart det är katastrof. Dessa är rent av farliga i katastrofsituationer.
Hade du varit en sådan hade du kanske slängd en span vatten på TV:n.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Jag har träffat många som är som du. Folk som rent av byter rum när en olycka händer. Jag har alltid trott jag är en sån som inte klarar av situationer och blir paralyserad. Men jag har märkt att jag avvaktar två sekunder och ser om någon annan gör det.. (så slipper jag)..
Men på senare år har jag nog slutat med det för jag har varit först vid flera tillfällen.
Jag blir oxå extra klartänkt och reagerar knappt på om det är en anhörig i nöd förän efteråt. Innan är det bara en främling.

Jag tror det går att träna bort med tiden och kanske med åldern. Jag har då ändrat beteende i kriser sen jag va 15 och nu 29..
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Nja, om man kunde träna bort det skulle alla kunna bli stridspiloter och akutläkare, människor är helt enkelt olika och även om man tränas att agera rätt så kommer många ändå att inte klara av det när det kommer till kritan. I krig så stryker de med.

Svårigheterna med en grupp är att många väntar på att någon annan ska agera istället för att göra det själv. Med den vetskapen så struntar jag i resten och startar själv direkt istället för att vänta på att någon annan ska utse sig själv till krisledare. Lite jobbigt är det dock att vara i en situation när man har händerna fulla och andra inte gör som jag säger. Ex kunde jag säga åt att hålla käft och gå undan om det hettade till så fick jag reda upp, men när människor är mer upptagna med att förfasa sig och via olika medier kontakta vänner om hur hemskt allt är istället för att ringa 112 eller veterinär blir jag lätt irriterad på omgivningen.

Jag har redan som barn varit i situationer där jag fått lugna vuxna istället för tvärt om. O_o

Visst kan man lära sig hur man ska agera och därigenom få en trygghet att agera, men trots det kommer personer alltid att vara individer och mer eller mindre kapabla att agera och det är inte fel. Felet är när somliga väljer att inte blanda sig i för att det är jobbigt, inte för att de inte kan. Det är lättare att gå förbi istället för att ingripa.

Nej alla kan inte bli bra stridspiloter och människor har olika förutsättningar för att lära sig att agera i akuta situationer.

Däremot kan alla träna på det och bli mer eller mindre bra på det.

Om man vet med sig att man har svårt att agera i nödsituationer krävs det mer träning och man borde exempelvis köra fler brandövningar hemma.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Helt enig, övningar är alltid bra även om man inte bör tolka det bokstavligt och sätta eld på huset. :D
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Jag har haft brandövningar hemma med barnen och även samtal om hur man löser olika brandproblem. Fy fasiken vad min familj mobbade mig! Men första gången vi tog ut oss tog det 8 minuter! :eek: Nu tar det max 2 minuter och då har vi ändå fått på en jacka och ett par skor vid ytterdörren + att hundarna fått komma med.

Det är bra att veta hur fort man kan ta sig ut när det börjar brinna och hur man ska agera, vad är viktigt vid brand, är det att försöka rädda prylar eller att ta sig ut liksom.

Vad jag missat är att berätta mer nog om min epilepsi och hur man gör vid allvarliga fall. Det har jag inte tänkt på , de vet ju hur det är när det är små anfall. Slarvigt av mig!
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Blir lite ängslig då jag snart ska flytta hemifrån och bo ensam, då jag verkar bli helt handlingsförlamad och får inget vettigt gjort om t.ex en brand bryter ut.

Köp en brandfilt.

Med ett praktiskt, enkelt hjälpmedel hemma ökar du sannolikheten att din reptilhjärna ska reagera åt rätt håll: "eld - filt - ta fram filt - täck över eld":idea:
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Det är sant, det skulle ju också kunna hända om man försöker agera fast man inte tänker klart :crazy:
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Vi har en brandfilt, dock finns den i andra änden av huset, men kom inte ens att tänka på den heller...suck.
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

Övrigt svar:

När det gäller nödsituationer med hästar vet jag dock alltid vad som ska göras, gör det och agerar snabbt men lugnt som man ska. Men kanske det är för att jag varit med om det så mycket? Iofs har de situationerna inte varit livsfarliga som en brand eller liknande, men många skadade hästar har jag givit första hjälp åt. Så kanske det skulle vara bra att öva på att hantera övriga nödsituationer. :)
 
Sv: Blir handikappad vid nödsituationer

När det gäller häst situationer kopplar min autopilot på, när katastrofen är avvärjd brukar jag bli stående. Helt stilla eller gapskattandes tills någon 'väcker mig'.

Gäller det tex. på stan, som någon tog upp ett ep anfall, blir jag också bara stående. Är det blod med i bilden svimmar eller kräks jag.
En gång var det en liten tant som halkat utanför ica och brutit benet, jag började flabba riktigt gapskatt. Jag smög iväg så fort jag kunde.

Det rök ur min brödrost en gång, varför vet jag inte. Jag trodde det skulle börja brinna så jag fyllde snabbt ett glas med vatten... Men där tog det stopp, jag blev stående. Tur var väl det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 172
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 547
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 877
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp