Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min ena tik har inte tid med andra hundar överhuvudtaget när hon är på promenad. När man är på promenad så ska det promeneras, inget annat. (Hennes egen uppfattning.) Fort ska det helst gå också. Om det absolut måste kissas, så kan man göra sånt i farten. :smirk:
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min pojk var helt rabiat när vi mötte hundar förr.... Idag är han fortfarande förbannad, eller vad det nu är som gör honom så galen, men han behärskar det på ett mera normalt sätt.

När vi är ute har jag alltid långt koppel, även vid hundmöten, då jag har märkt att kort koppel triggar honom något oerhört. Han får alltid gå på min andra sida gentemot den mötande hunden, och så har vi två kommandon för hur han ska bete sig vid själva mötet. Antingen BACK, om han visar att han är aggressiv och attacksugen, då backar han till min sida och stannar där. Eller gå FINT om han bara är normalt intresserad, då går han något framför mig, men håller sig på sin sida och går med slakt koppel.

Någon enstaka gång kan han känna sig väldigt utmanad, när den andra hunden stirrar på honom och då reser han ragg, morrar och gör ett utfall som gör att han kommer framför mina ben. Men eftersom jag är av den åsikten att han får skylla sig själv om jag går över honom när jag kommenderat åt sidan, så har han lärt sig att det kan göra ganska ont att kasta sig framför mina fötter, eftersom jag då kan råka kliva på hans tassar...... Så hans utfall har numera landat på att bestå i ragg upp - morr - ett kort hopp framåt - direkt back för att inte bli trampad - gå vidare.


Vi har en schäfer här på våran del av stan, som matten lyfter upp i halsbandet, ända upp till att hunden står på tå och med blå, hängande tunga........ Den vrålar fortfarande när den hänger där, och efter en stund svimmar den i princip av syrebrist...... Jag önskar att jag kunde göra något, för det kan inte vara roligt för varken matte eller hund, eller den andra lilal hunden hon har som alltid står så snällt och väntar på att få gå vidare.....
 
Senast ändrad:
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Hrmpf...En alltför vanlig tanke bland småhundsägare. Är det konstigt att varenda tanthund man går förbi far i kopplet som en tofs i en orkan då?

Ja,hunden är inte min Min så varför ens bry sig? :angel:
Dessutom så går hon inte i koppel så då blir hon inte som en toffs i en orkan;)
(härligt uttryck btw)
Det är då det blir så roligt när hon verkligen undviker hundarna medans hon går runt och sedan baklänges,men sen har hon sina skäl till att skälla också,det var nära ögat att hon inte miste sitt liv när hon som valp kom i käftarna på en stor hund,så jag förstår henne faktiskt.:cool:

Och som sagt,hon är bra gammal och sjuk,kommer nog dö snart iaf....
 
Senast ändrad:
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min gör en av följande när man möter hund och/eller människa:

1. struntar i dem/den helt

2. Tycker den/de är jättekonstiga & ställer sig & råstirrar som vi skulle göra om Björne från björnes magasin gick förbi >> :eek: typ. Hon stirrar så himla intensivt så man nästan skäms.. :D

Jag har en leonberger.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Ja,hunden är inte min Min så varför ens bry sig? :angel:
Dessutom så går hon inte i koppel så då blir hon inte som en toffs i en orkan;)
(härligt uttryck btw)
Det är då det blir så roligt när hon verkligen undviker hundarna medans hon går runt och sedan baklänges,men sen har hon sina skäl till att skälla också,det var nära ögat att hon inte miste sitt liv när hon som valp kom i käftarna på en stor hund,så jag förstår henne faktiskt.:cool:

Och som sagt,hon är bra gammal och sjuk,kommer nog dö snart iaf....

Det kan ju dock provocera andra hundar. Men okej, inte din hund!:D
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Det kan ju dock provocera andra hundar. Men okej, inte din hund!:D

Jo jag vet,det är ju därifrån min pekingese fick sitt beteende ifrån,som jag dock nu har fått bort som Tur är, för hon var ju Mkt värre än yorken då hon också bet = provocerade de andra hundarna Ännu mer och hon fick sig en och annan "smäll" tillbaka.

Därav har jag även lovat mig själv att aldrig skaffa en ny hund när jag fortfarande bor hemma (tur att jag nu flyttat också) då Yorken är mamma/brorsans hund och jag vet hur lama dom är gällande hunduppfostran,men hela deras syn på hund är helt förvriden tycker jag så bara det får mig att avstå från att skaffa en till hund i Deras närhet om man säger så:o :devil: :D
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Den äldre gnäller smått och nosar vidare...
Den yngre kan skälla nångång, men det är pga. hans osäkerhet...

Den äldre är mer förståndig och har sett mååååånga andra hundar, den yngre är inte så världsvan..
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min hund har blivit påhoppad av grannens "Schablador" fyra gånger och av en annan grannes pubel en gång :mad: så han gillar inte att möta andra hundar :devil: Han blir helt fokuserad på den andra hunden och glor så ögonen ska ploppa ut och sedan när det är några meter kvar kommer "raggen och morrandet". Jag brukar gå av vägen och en bit bort och säga till dom jag möter att han blir en morrhoppa. Sedan försöker jag att distrahera honom så gott det går. Men det är inte lätt alls, han är pitbull på 30 kg. Han är bara 18 månader och innan alla påhopp kunde han resa ragg som mest när man mötte andra hundar. Så jag hyser agg mot alla som inte har sina hundar i koppel eller har sådan kontroll över sina hundar att dom kan hindra dom från att komma fram till människor eller hundar.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

hehehehe...
våran hund blir helt överlycklig när hon ser en annan hund men hon reser ragg (hon är lite osäker fortfarande) men hon ska alltid leka även om den andra hunden gör utfall mot henne.
De andra hundägarna i grannskapet är livrädda för henne (för hon är ju en jättestor farlig schäfer:smirk: )
Hon tror själv att hon är en liten knähund:D

//Pernilla
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Inte för att vara sån, men pitbull på 30 kg?

Och du hyser agg mot andra människor som inte håller koll på sina hundar? Varför jobbar du inte bort detta beteende hos din hund när han bara är 18 månader? Om han är en aggressiv pitbull på 30 kg (det väger mina hundar och de är betydligt större än en PB) så vet i tusan om du ska svära över andra hundägare....

//E
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min hund har blivit påhoppad av grannens "Schablador" fyra gånger och av en annan grannes pubel en gång :mad: så han gillar inte att möta andra hundar :devil: Han blir helt fokuserad på den andra hunden och glor så ögonen ska ploppa ut och sedan när det är några meter kvar kommer "raggen och morrandet". Jag brukar gå av vägen och en bit bort och säga till dom jag möter att han blir en morrhoppa. Sedan försöker jag att distrahera honom så gott det går. Men det är inte lätt alls, han är pitbull på 30 kg. Han är bara 18 månader och innan alla påhopp kunde han resa ragg som mest när man mötte andra hundar. Så jag hyser agg mot alla som inte har sina hundar i koppel eller har sådan kontroll över sina hundar att dom kan hindra dom från att komma fram till människor eller hundar.

Kan enbart hålla med Lady_vip här. Jag tycker du ska ta och göra något åt det du ha ri kopplet först innan du klagar på annat.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Kan enbart hålla med Lady_vip här. Jag tycker du ska ta och göra något åt det du ha ri kopplet först innan du klagar på annat.

Jag blir faktiskt lite mörkrädd när jag hör hur denna hundägare resonerar.... Jag menar, man har strikt ägaransvar och man behöver inte gå längre än till sig själv för att se om man följer detta. Visst, hon har hunden i ett snöre, men den dagen hon tappar jycken...

//E
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min vovve blir glad och vill fram och hälsa ( vare sig han är kopplad eller inte ) Dock kommer han när jag ropar , sätter sig vid den vänstra sidan och väntar på att den hunden ska gå förbi eller går fot förbi den andra hunden . Här finns det två st rejält agressiva hundar ( lägger sig ner, gör utfall , ägaren måste släpa iväg den ena hundarna ) , och några som "morrar lite" inget utav det här skulle jag acceptera hos min hund.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min ena hund som är av modell mindre är helt galen när vi går förbi grannens tomt där det finns 2 st schäfrar som springer och skäller. Jag försöker träna honom att inte bry sej och ibland går det bra och ibland mindre bra.

Vi möter ju nästan aldrig någon där vi bor men jag åker in till stan ibland och promenerar för att hundarna ska få lite träning då är han lika dan men det blir bättre.

Jag tycker själv att det är väldigt jobbigt och pinsamt med små hundar som ska skälla som fan när man möter någon.

Jag vet att han innerst inne är rädd han har blivit lite hårt tilltufsad av grannens ena schäfer och av min dotters ena hoffe så han har blivit så här jobbig efter det. Men som sagt jag jobbar på det.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

ja min ena är "galen" som du säger.

Hon är rädd för främmande hundar förmodligen pga att hon blivit påflugen flera gånger som valp.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Jag blir faktiskt lite mörkrädd när jag hör hur denna hundägare resonerar.... Jag menar, man har strikt ägaransvar och man behöver inte gå längre än till sig själv för att se om man följer detta. Visst, hon har hunden i ett snöre, men den dagen hon tappar jycken...

//E

Precis.Jag hade inte velat vara den som mötte dom. Tyvärr ger det inte rasen bättre rykte heller..:crazy:
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Precis.Jag hade inte velat vara den som mötte dom. Tyvärr ger det inte rasen bättre rykte heller..:crazy:

Det är ju det som är så tråkigt. Hade en sån hund skadat nån av mina djur så hade jag dessutom inte varit nådig (ras kvittar, men typfall där ägaren skyller på alla andra), därför tycker jag att man ska ta tagi i saken medan man kan. Jag menar, hunden har kanske 10 år kvar, ska man hålla på så i 10 år??

//E
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min vovve reagerar olika beroende på mötande hunds storlek!
Små hundar (mindre än springer spaniel) vill hon fram och hälsa på alltid glatt med glad svans även om raggen kan komma upp lite. Om vi möter större hundar fryser hon och står helt blick stilla och tittar bort fram till den andra vovven har gått förbi, då ska hon fram och nosa i dens spår! Men när hon hälsar på andra hundar är hon alltid lugn och trevlig. Människor bryr hon sig inte alls om. Hon är en riesenschnauzer på 37 kg.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Kan enbart hålla med Lady_vip här. Jag tycker du ska ta och göra något åt det du har i kopplet först innan du klagar på annat.

Nu menar jag inte att försvara "Moonlightjoy", utan kände snarare för att komma med ett litet inlägg.
Min hund brydde sig inte alls om hundar vi mötte under våra promenader, fram tills att han blev påflugen utav fyra lösa hundar inom loppet utav 1½månad.
Plötsligt hade jag en hund som kände ett stort behov utav att hävda sig gentemot varenda hund vi mötte.
Detta är dock någonting jag jobbat med ifrån dag 1, och nu har jag en hund som 99 utav gångerna kan gå förbi en mötande hund utan problem.

Vad jag egentligen vill komma fram till är att jag personligen anser
att jag har all rätt i världen att klaga på dom som har sina hundar lösa utan någon som helst kontroll på dom, och det anser jag att jag hade haft även om jag inte jobbat så mycket som jag gjort med problemet som uppstod tack vare dessa hundägare.

Därmed inte sagt att man inte ska jobba med problemet, för det tycker jag absolut att man ska. Men jag förstår inte sambandet mellan rätten att klaga och huruvida man tar tag i problemet eller inte.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Jag hade en hund förut (e tyvärr Död sen ett år tillbaka) o han blev också hlt skogstokig när han mötte andra hundar. Men det var kanske inte så konstigt. När han bara var några månader gammal blev han påflugen av en schäfer.. O då "hatade" han abra schäfrar. men några nått år efter det blev jan påflugen av en grannhund två gånger. O även fast våran hund inte gjort någonting alla tre gånger så blev han påflugen alla tre gånger så la han sig på rygg o verkligen visade att han var i underläge o inte ville bråka så fortsatte hundarna.
Så våran hund var väldigt rädd för andra hundar, så det var inte så konstigt att han blev helt tokig.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 691
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 468
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp