Blir det färre mördarsniglar i år?

Jag samlar mina i en stor burk ihop med lite gräsklipp. Sen går jag ner i skogen med dem - det är en blöt och igenvuxen skog som de kan härja fritt i. Jag vägrar klippa av hundratals sniglar, vill inte klippa ens en…. Och snäckorna?
Släpper du ut mördarsniglarna i skogen?
 
Nu kan jag inget om mördarsniglar men räcker det inte med att det kommer lite regn?

Här (Hälsingland) har det varit extremt torrt sedan sommaren anlände för några veckor sedan. Igår morse åskade det och kom pyttelite regn. En kollega till mig har hund och hon sa att hittills har det varit lugnt på fästingfronten men efter den lilla vätan så kryllade det plötsligt av dem och hon kunde plocka flera stycken från hunden i morse efter morgonkissen.
 
Släpper du ut mördarsniglarna i skogen?
Det är ett sumpigt och helt igenvuxet område nere vid sjön, med väldigt mycket sniglar redan. Inga stigar, ingenting, ingen går någonsin där. Mellan skogen och byn finns stora hästhagar. De tar sig knappast tillbaka om de ens vill. Eller menar du att det är ett miljöproblem att släppa sniglar i skogen? Jag vill inte döda dem, jag kan inte klippa av 180 sniglar varje kväll.
 
Det är ett sumpigt och helt igenvuxet område nere vid sjön, med väldigt mycket sniglar redan. Inga stigar, ingenting, ingen går någonsin där. Mellan skogen och byn finns stora hästhagar. De tar sig knappast tillbaka om de ens vill. Eller menar du att det är ett miljöproblem att släppa sniglar i skogen? Jag vill inte döda dem, jag kan inte klippa av 180 sniglar varje kväll.
Jag är ingen expert men om man tänker på att varje mördarsnigel ger upphov till ungefär 400 nya mördarsniglar under säsongen så är det lätt att tänka att de kanske tillslut ger sig in i hästhagarna. Och kanske förstör faunan i området där du släpper dem, även om det framstår vara bara ett igenväxt skogsparti.

Men jag är som sagt ingen expert.
 
Jag börjar känna mig besegrad. Koppartejp och kaffesump hjälper inte ett skvatt. De äter ALLT, mördarsniglarna och snäckorna. Igår hittade jag FEM stora feta mördarsniglar i en kruka med mynta, uppe på altanen!!! Några låg i krukorna med timjan. Inte så aptitligt att äta med snigelslem på. De kryper alltså upp på altanen, uppför trappan, och upp i krukorna - några krukor står PÅ EN BÄNK på altanen!!! Alla blommor (aster, zinnia, lejongap) i pallkragarna, är mer eller mindre uppätna. Trots koppartejp, kaffesump och idogt plockande sent om kvällen.

Det är inte roligt längre. Blir värre för varje år. Och jag som älskar trädgård..... :cry:

Läste om batteridrivna snigelstängsel, nån här som testat? Typ eltråd.
 
Jag börjar känna mig besegrad. Koppartejp och kaffesump hjälper inte ett skvatt. De äter ALLT, mördarsniglarna och snäckorna. Igår hittade jag FEM stora feta mördarsniglar i en kruka med mynta, uppe på altanen!!! Några låg i krukorna med timjan. Inte så aptitligt att äta med snigelslem på. De kryper alltså upp på altanen, uppför trappan, och upp i krukorna - några krukor står PÅ EN BÄNK på altanen!!! Alla blommor (aster, zinnia, lejongap) i pallkragarna, är mer eller mindre uppätna. Trots koppartejp, kaffesump och idogt plockande sent om kvällen.

Det är inte roligt längre. Blir värre för varje år. Och jag som älskar trädgård..... :cry:

Läste om batteridrivna snigelstängsel, nån här som testat? Typ eltråd.
Du får nog börja tänka om. Du måste ändra metod. Ha ihjäl dem...
 
IMG_5488.jpeg
Här är det de j***a ängssniglarna som ställer till mest bekymmer. De ser inte mycket ut för världen men de förstör allt. Och de är så små att de är nästan omöjliga att hitta 😢

Ser ni hur liten den jäkel är? Kan vara 10-15 stycken på en enda dahlia. Och alla skott äter de upp.
 
Du får nog börja tänka om. Du måste ändra metod. Ha ihjäl dem...
Fast jag bär iväg dem till skogen, en ganska sank stökig skog en bra bit bort. Samlar ihop nåt hundratal i en burk och bär iväg. De lär knappast bestämma sig för att komma tillbaka hela den långa vägen. Jag KAN inte stå med sax och klippa av hundra (minst) sniglar varje kväll.

Parkslide är (för mig, med make från England; svärmors gård är övervuxen av parkslide.....) en annan sak. Här har de nu kommit på en ny metod att bli av med den - hett vatten! Proffsigt utfört alltså. Ska fungera jättebra. En växt är, för mig, inte detsamma som en levande varelse, ens om den är en snigel.....
 
Fast jag bär iväg dem till skogen, en ganska sank stökig skog en bra bit bort. Samlar ihop nåt hundratal i en burk och bär iväg. De lär knappast bestämma sig för att komma tillbaka hela den långa vägen. Jag KAN inte stå med sax och klippa av hundra (minst) sniglar varje kväll.

Parkslide är (för mig, med make från England; svärmors gård är övervuxen av parkslide.....) en annan sak. Här har de nu kommit på en ny metod att bli av med den - hett vatten! Proffsigt utfört alltså. Ska fungera jättebra. En växt är, för mig, inte detsamma som en levande varelse, ens om den är en snigel.....
De äter vell upp i området De förökar sig fruktansvärt mycket.
 
Jag har fortfarande noll mördarsniglar i min trädgård, trots den blöta sommaren. Däremot både pantersnigel, svart skogssnigeln och gråsvart kölsnigel. De äter inte ens på min sallad eller mina funkior 👍.
 
Jag kan bara inte ha ihjäl dem….. De får lite färdkost i burken också…..
Det är ju dock en invasiv art som ställer till mycket mer problem än att äta upp blommor i folks trädgårdar.

Om det främst handlar om att klippa så finns det ju alternativ. Häll kokande vatten i burken så dör de direkt.

Varje snigel kan lägga 400 ägg, så för varje snigel du släpper ut kommer problemet att öka, och inte bara för dig personligen.
 
Det är ju dock en invasiv art som ställer till mycket mer problem än att äta upp blommor i folks trädgårdar.

Om det främst handlar om att klippa så finns det ju alternativ. Häll kokande vatten i burken så dör de direkt.

Varje snigel kan lägga 400 ägg, så för varje snigel du släpper ut kommer problemet att öka, och inte bara för dig personligen.
Jag vet.... Det känns bara så hemskt. Jag kunde inte koka kräftor levande heller.

Jag funderar lite på att lägga dem i en påse och sen i frysen? Det borde ju efterlikna naturen, de överlever ju inte vintern igenom, vad jag förstår. Men då får jag rensa nedersta facket i frysen och sätta en etikett på, först..... (Sen bara slänga dem i avfallet.)
 
Jag vet.... Det känns bara så hemskt. Jag kunde inte koka kräftor levande heller.

Jag funderar lite på att lägga dem i en påse och sen i frysen? Det borde ju efterlikna naturen, de överlever ju inte vintern igenom, vad jag förstår. Men då får jag rensa nedersta facket i frysen och sätta en etikett på, först..... (Sen bara slänga dem i avfallet.)
Jag förstår dig, jag tycker också det är skittufft. Började med att klippa, men mådde typ dåligt av det. Läste att klippa eller kokande vatten är det som rekommenderas då de dör direkt. Salt är fruktansvärt plågsamt. Lägga i frysen är väl också ett av rekommenderade sätten vill jag minnas, så det kan du ju absolut göra. Men jag har för mig att de ska ligga där några dygn innan de dör så då gäller det ju att ha koll på hur länge de varit där också (speciellt om man plockar flera dagar i rad). :)
 
Jag förstår dig, jag tycker också det är skittufft. Började med att klippa, men mådde typ dåligt av det. Läste att klippa eller kokande vatten är det som rekommenderas då de dör direkt. Salt är fruktansvärt plågsamt. Lägga i frysen är väl också ett av rekommenderade sätten vill jag minnas, så det kan du ju absolut göra. Men jag har för mig att de ska ligga där några dygn innan de dör så då gäller det ju att ha koll på hur länge de varit där också (speciellt om man plockar flera dagar i rad). :)
Ja, jag får nog investera i en liten separat snigelfrys som kan stå i garaget…. Påsarna ryms knappast i vår vanliga frys om de inte ska ta över helt (där också…).
 
Jag vet.... Det känns bara så hemskt. Jag kunde inte koka kräftor levande heller.

Jag funderar lite på att lägga dem i en påse och sen i frysen? Det borde ju efterlikna naturen, de överlever ju inte vintern igenom, vad jag förstår. Men då får jag rensa nedersta facket i frysen och sätta en etikett på, först..... (Sen bara slänga dem i avfallet.)
Järnsulfat. Jag delade en och hade på järnsulfat sedan var en skock där och käkade.
 

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
803
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 617
Senast: Squie
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
686
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp