Sv: Blindhäst blev botad
Jag har faktiskt en händelse som handlar om lite samma sak och ett hundra tio procent sann.
Min gamla fullblodsvalack fick för många år sedan en minimal skada på hornhinnan behandlades med ögonsalva (namnet bortblåst ur minnet, någon receptbelagd), såret läkte men tyvärr blev ögat just grumligare(gråare) och gråare tills han helt tappat synen på det, enligt veterinär berodde det på att det var för stort tryck i ögat och han gav honom ingen god prognos att någonsin få tillbaka synen, ett antal månader bahandlades han med flera olika salvor för detta, men utan resultat.
Någon månad efter så hade jag turen att en elev från axelssons behövde träningshästar och hon började massera honom 3 ggr i veckan (mkt spänningar hade inte varit av galoppbanan länge) och det som då sakta men säkert hände var att ögat blev bättre och bättre för att till slut bli helt bra. Diskuterade det med vet och han sa att iom att det handlade om ett ökat tryck i ögat så var det inte omöjligt att den ökade cirkulationen kunde påverka detta i positiv riktning, han hade själv inte tänkt på tidigare att en så enkel sak som massage skulle kunna hjälpa men faktiskt så numera rekommenderar han faktiskt att även prova det vid dylika ögonskador, om fler har fått positivt resultat eller inte vet jag inte.
Det skulle ju faktiskt kunna vara något liknande som detta handlar om, så helt osant behöver det nog inte vara.