Intressant att se hur olika folk svarar och tänker.
Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter, som säger att en blindbrodd är minst lika farlig som en isbrodd.
Jag hade ett halvblodssto för ett par år sen som pga de skador hon fick av en blindbrodd tillslut fick avlivas.
Jag var själv inte med vid tillfället, men hade lånat ut hästen som "hjälp" när stallägarens häst skulle lasttränas. Min häst kunde själv vara kinkig vid lastning men när hon väl var på både stod och åkte hon helt klockrent, utan några som helst problem.
Den här gången gick tyvärr något (vet än idag inte vad som hände riktigt) fel när hon var lastad. Min häst hade blindbrodd (inte helt nya, men inte särskilt nerslitna heller) bak i alla skor och tyvärr inga transportskydd heller... Troligtvis råkade hon kliva på sig själv, trampade upp ett sår och fick sen panik = mer spark.
Resultatet blev ett sår på vänster bak, på framsidan av kotan, drygt 1 dm i diameter, som enligt uppgick blodet stod i en tjock stråle ur...
LÄNK till (närbild på) såret, på bilden är det dock ett par veckor sedan skadan.
LÄNK till bild på såret, ca 6 månader efter skadan.
Att såret var så stort och satt så illa gjorde ju att det aldrig läktes. Hon fick till råga på allt lymfangit i det benet vilket gjorde att hon var tvungen att röra på sig, fast såret egentligen behövde stillhet för att läkas ihop..
8 månader senare var såret fortfarande inte läkt och pga. en massa komplikationer fick hon tyvärr avlivas..
Så för att göra en lång historia kort: blindbrodd är långtifrån någon säkerhet för att slippa broddskador!
Jag har tänkt till både en och två gånger sen den här incidenten. Dock är jag fortfarande inte negativ till att ha brodd i hagen, sålänge hästarna känner varandra och inte är några bråkstakar. Medryttarhästen går t.ex. med isbrodd i hagen, men varken hon eller hagkompisen är särskilt sparkiga och när det inträffar är det en markering i luften och inget annat..
Det enda jag med säkerhet vet är att jag aldrig i livet skulle transportera en häst med broddar...