blindbrodd - hur pass mycket skada kan de göra???

6

610

Hej hej!
Nu är det ju vinter och halt och det ska broddas med isbrodd innan ridning och efter med blindbrodd. Men som ni ser på rubriken... hur pass stor är skaderisken med blindbrodd i hage (på hästarna)? Vi är lite oeniga i stallet om detta.

Tacksam för svar och ha de gott i vintervädret :O)

Sv: blindbrodd - hur pass mycket skada kan de göra???

Hej hej!
Nu är det ju vinter och halt och det ska broddas med isbrodd innan ridning och efter med blindbrodd. Men som ni ser på rubriken... hur pass stor är skaderisken med blindbrodd i hage (på hästarna)? Vi är lite oeniga i stallet om detta.

Tacksam för svar och ha de gott i vintervädret :O)

Det farligaste med att ha blindbrodd i hagen måste väl vara att hästarna kan halka och göra sig väldigt illa...

Skaderisken måste ju vara större med blindbrodd än med vanlig, de är ju helt släta!:crazy:

Släpper inte ut min häst utanför stalldörren utan riktiga broddar.
Att de skulle sparka varandra i hagen är en risk man får ta, det ger oftast mindre allvarliga skador än fläkskador.

Dessutom får man ju se till att hästarna som går ihop är någorlunda kompisar, att hagen är tillräckligt stor och att maten räcker till.

Håller med de föregående, släpp bara ihop hästar du vet fungerar ihop så undviker du bråk. Jag skulle inte släppa ut mina utan isbrodd när det är isigt och knögligt överallt. Vill absolut inte ha någon fläk skada. Om du ändå är osäker och kanske inte har olika hagar att välja på så kan du skruva i blindbrodd i tån och ändå ha isbrodd bak i skon.

Tack för svar!
Svar till alla som svarat
...i detta fall två super lugna ston. Den andra ägaren vill inte att hennes häst ska dela hage med någon som har broddar grrrrr. Blindbroden har jag satt dit för att slippa gänga var eviga gång jag ska rida då isbrodd är bannlyst i hagen.
Jag skriver om frågan lite...
Om nu min lilla ängel skulle råka sparka eller kliva på den andra hästens fötter (vilket nu aldrig har hänt eller ant. kommer att hända), hur pass allvarliga skader kan då uppstå om man jämför de skador som kan bli av isbrodd?

Min efarenher är att nya blindbrodar har vassa kanet och ge skader.
jag har råkat ut för det inga vaker syn och man blir inte så glad när man står med skadan :(

Blindbrodden sticker inte ut mkt mer än vad en söm gör på en nysömmad sko så att det skulle kunna bli några större skador pga dem är skitsnack, en spark av en skodd hov kan alltid ta illa men blindbrodden gör varken från eller till.
Nu finns det dessutom små isbroddar som är tom lägre än blindbroddar skaderisken är obefintlig (enda gången jag kan tänka mig att de skulle påverka hur skadan blir är vid en välriktad spark som tar med blindbrodden mitt på skenan, men samtidigt så tar en spark så med en skodd hov så blir det ofta allvarliga skador av den ändå även utan brodd) med dessa men de är till suverän hjälp för hästen om den hamnar på blankis. Är så låga att hästarna inte kan trampa sig själv med dem heller, alla mina tävlingshästar har sådana hela issäsongen, inga problem alls att ha dem i transporten mm, varit guld värda när man kommer ut på vissa tävlingsplatser med isiga parkeringar.

ehm, okey, nu kommer folk hoppa på mig men HERREGUD! whatever, ni får skrika hur mycket ni vill, jag tycker det är jättehemskt om man låter broddarna vara på i hagen oavsett om det är rosa brodd, vanlig brodd, blå brodd... Jag har varit med om en häst som blev sparkad på benet av en häst som hade broddar och han kommer förmodligen aldrig bli bra igen, en lovande tävlingshäst. Visst kan jag förstå att man inte vill att hästen skall halka och bryta nacken i hagen MEN inte ska man riskera att även andra hästar drabbas? "hej, jag bryr mig bara om att min egen häst inte bryter benen, sen om den skadar någon annan på kuppen - den risken får man helt enkelt ta" Jo lätt för dej och säga när du kanske inte äger varenda häst som går i samma hage som din egen häst. Visst om man äger alla hästarna, då kan man göra vad man vill men annars...usch.. Alltså usch, sen fick jag veta nu igår att en häst blivit sparkad av en annan häst - med broddar och blev av med ögat och blev sönderslagen kring det så dom var tvungna att avliva honom, en mycket älskad häst på den ridskolan. Fast måste nmnas att ingen av dessa hade blindbroddar, bara vanliga... Jag vet inte tillräckligt mycket om blindbroddar för att yttra mej men alltså... ja...

Nej usch, bara tanken på skadorna... brrr...

Jo det är ju bättre om hästarna fläker sig det brukar de ju repa sig efter mycket bättre än en spark eller???
Den dödsorsaken är ganska mycket högre än avlivning pga av broddsparkar.

Intressant att se hur olika folk svarar och tänker.

Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter, som säger att en blindbrodd är minst lika farlig som en isbrodd.

Jag hade ett halvblodssto för ett par år sen som pga de skador hon fick av en blindbrodd tillslut fick avlivas.
Jag var själv inte med vid tillfället, men hade lånat ut hästen som "hjälp" när stallägarens häst skulle lasttränas. Min häst kunde själv vara kinkig vid lastning men när hon väl var på både stod och åkte hon helt klockrent, utan några som helst problem.

Den här gången gick tyvärr något (vet än idag inte vad som hände riktigt) fel när hon var lastad. Min häst hade blindbrodd (inte helt nya, men inte särskilt nerslitna heller) bak i alla skor och tyvärr inga transportskydd heller... Troligtvis råkade hon kliva på sig själv, trampade upp ett sår och fick sen panik = mer spark.

Resultatet blev ett sår på vänster bak, på framsidan av kotan, drygt 1 dm i diameter, som enligt uppgick blodet stod i en tjock stråle ur... :crazy:

LÄNK till (närbild på) såret, på bilden är det dock ett par veckor sedan skadan.
LÄNK till bild på såret, ca 6 månader efter skadan.

Att såret var så stort och satt så illa gjorde ju att det aldrig läktes. Hon fick till råga på allt lymfangit i det benet vilket gjorde att hon var tvungen att röra på sig, fast såret egentligen behövde stillhet för att läkas ihop..

8 månader senare var såret fortfarande inte läkt och pga. en massa komplikationer fick hon tyvärr avlivas..

Så för att göra en lång historia kort: blindbrodd är långtifrån någon säkerhet för att slippa broddskador!
Jag har tänkt till både en och två gånger sen den här incidenten. Dock är jag fortfarande inte negativ till att ha brodd i hagen, sålänge hästarna känner varandra och inte är några bråkstakar. Medryttarhästen går t.ex. med isbrodd i hagen, men varken hon eller hagkompisen är särskilt sparkiga och när det inträffar är det en markering i luften och inget annat..
Det enda jag med säkerhet vet är att jag aldrig i livet skulle transportera en häst med broddar... :crazy:

Tack för svar!
Kanske ska be hovis slå på ett par guldskor... för de lär väll göra minst skada och jag slipper att oroa mig för att hon halkar och slår sig.
Har aldrig haft gulskor och vår hovslagare tycker att det är en värdelös sko. Någon som har haft/har erfarenhter av denna gyllenesko?

Vad är en guldsko? Bild?

Min häst har alltid isbrodd under vintersäsongen, han går ihop med en tävlande travhäst i hage och denne har också alltid brodd, i samband med tävling gärna långa med spets.

De har gått ihop i ca 6 månader nu, och de busar riktigt ordentligt på dagarna (därför måste vi ha dem broddade, så de inte skadar sig i ett galoppryck), de enda sår jag haft är ett litet tramp på ett bakben och en smäll på ett framknä, dock helt utan svullnad eller värme.

För mig är det så naturligt att ha hästarna broddade så jag funderar inte ens över huruvida jag ska brodda eller inte, de broddas iallafall, skulle jag ens öppna munnen i närheten av hovslagaren och säga "jag tror inte jag ska brodda" hade han skickat ut mig ur stallet och bett mig fundera över det både 1 och 2 ggr.

För mig är det självklart att ha hästar som trivs med varandra i hagen då de är broddade, men en obroddad spark kan gör minst lika illa som en broddad.

jag hittade en länk här på bukes som beskriver "vinterguldskon" på ett väldigt bra sätt, sök "guldsko?" försökte googla fram en bild men hittade bla högklackade och ballerina skor i guld, och det var ju inte helt rätt :crazy:

Intressant att se hur olika folk svarar och tänker.

Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter, som säger att en blindbrodd är minst lika farlig som en isbrodd.

Jag hade ett halvblodssto för ett par år sen som pga de skador hon fick av en blindbrodd tillslut fick avlivas.
Jag var själv inte med vid tillfället, men hade lånat ut hästen som "hjälp" när stallägarens häst skulle lasttränas. Min häst kunde själv vara kinkig vid lastning men när hon väl var på både stod och åkte hon helt klockrent, utan några som helst problem.

Den här gången gick tyvärr något (vet än idag inte vad som hände riktigt) fel när hon var lastad. Min häst hade blindbrodd (inte helt nya, men inte särskilt nerslitna heller) bak i alla skor och tyvärr inga transportskydd heller... Troligtvis råkade hon kliva på sig själv, trampade upp ett sår och fick sen panik = mer spark.

Resultatet blev ett sår på vänster bak, på framsidan av kotan, drygt 1 dm i diameter, som enligt uppgick blodet stod i en tjock stråle ur... :crazy:

LÄNK till (närbild på) såret, på bilden är det dock ett par veckor sedan skadan.
LÄNK till bild på såret, ca 6 månader efter skadan.

Att såret var så stort och satt så illa gjorde ju att det aldrig läktes. Hon fick till råga på allt lymfangit i det benet vilket gjorde att hon var tvungen att röra på sig, fast såret egentligen behövde stillhet för att läkas ihop..

8 månader senare var såret fortfarande inte läkt och pga. en massa komplikationer fick hon tyvärr avlivas..

Så för att göra en lång historia kort: blindbrodd är långtifrån någon säkerhet för att slippa broddskador!
Jag har tänkt till både en och två gånger sen den här incidenten. Dock är jag fortfarande inte negativ till att ha brodd i hagen, sålänge hästarna känner varandra och inte är några bråkstakar. Medryttarhästen går t.ex. med isbrodd i hagen, men varken hon eller hagkompisen är särskilt sparkiga och när det inträffar är det en markering i luften och inget annat..
Det enda jag med säkerhet vet är att jag aldrig i livet skulle transportera en häst med broddar... :crazy:

Jätteotäck historia med hästen. Men det är mer en skräckhistoria om vad som händer om man inte har tillräckliga transportskydd än vad som händet om hästen är broddad i hagen. Tror inte att de som skrivit tråden transporterar utan rejäla skydd om hästen är broddad.

Den av mina som är skodd går nu broddad med 6mm isbrodd runt om. Han har boots på i hagen. Jag äger även hagkamraten och kan leva med risken av sparkskador över fläkskador.

Finns som sagt även 4mm isbrodd som jag inte tror orsakar någon mer skada än en blindbrodd, men den ger i alla fall bättre fäste.

Helt rätt! Jag använder alltid transportskydd - och undviker broddar i transporten, är rädd om både transporten och hästen. Därför får jag planera vart jag ska parkera...alltså där det är grusigt eller mindre halt.

visst är det det, men det visar också att även blindbrodden gör en sjujäkla skada om det väl händer något. blindbrodd är alltså inte (som en del tyvärr tror) något man kan ha i bara för att behålla gängorna, utan risk så att säga.

kl
Imo ska alla hästar ha 4 brodd runt om och snowgrips (så de inte får styltor) när det är snö och is.. Ja, jag tänker på min häst, men alla andras också, min häst har ju teoretiskt sett lika stor chans att bli sparkad av andra som de har att bli sparkad av min häst?
Det är mycket lättare att tråckla ihop en broddspark än att få en fläkskada att läka, sedan är det inte bra för hästen att gå och spänna sig i halkan.
Självklart kan det bli skador av broddsparkar, men också av broddlösa sparkar..

Blindbrodden sticker inte ut mkt mer än vad en söm gör på en nysömmad sko så att det skulle kunna bli några större skador pga dem är skitsnack, en spark av en skodd hov kan alltid ta illa men blindbrodden gör varken från eller till.
Nu finns det dessutom små isbroddar som är tom lägre än blindbroddar skaderisken är obefintlig (enda gången jag kan tänka mig att de skulle påverka hur skadan blir är vid en välriktad spark som tar med blindbrodden mitt på skenan, men samtidigt så tar en spark så med en skodd hov så blir det ofta allvarliga skador av den ändå även utan brodd) med dessa men de är till suverän hjälp för hästen om den hamnar på blankis. Är så låga att hästarna inte kan trampa sig själv med dem heller, alla mina tävlingshästar har sådana hela issäsongen, inga problem alls att ha dem i transporten mm, varit guld värda när man kommer ut på vissa tävlingsplatser med isiga parkeringar.

Vet du var man kan köpa dessa korta isbroddar?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 565
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv