blindbrodd - hur pass mycket skada kan de göra???

Sv: blindbrodd - hur pass mycket skada kan de göra???

Visst kan jag förstå att man inte vill att hästen skall halka och bryta nacken i hagen MEN inte ska man riskera att även andra hästar drabbas? "hej, jag bryr mig bara om att min egen häst inte bryter benen, sen om den skadar någon annan på kuppen - den risken får man helt enkelt ta"

Se det från ett annat håll då. Jag tar hellre en broddspark på min än att någon annans halkar och fläker sig.

Ibland måste man välja mellan pest eller kolera, och i vårat stall har vi turen att alla tycker likadant. Och sen har vi ingen surmärr i hagen heller, hade hästarna kommit in med sparkskador var och varannan dag hade det varit en annan sak.

ehm, okey, nu kommer folk hoppa på mig men HERREGUD! whatever, ni får skrika hur mycket ni vill, jag tycker det är jättehemskt om man låter broddarna vara på i hagen oavsett om det är rosa brodd, vanlig brodd, blå brodd... Jag har varit med om en häst som blev sparkad på benet av en häst som hade broddar och han kommer förmodligen aldrig bli bra igen, en lovande tävlingshäst. Visst kan jag förstå att man inte vill att hästen skall halka och bryta nacken i hagen MEN inte ska man riskera att även andra hästar drabbas? "hej, jag bryr mig bara om att min egen häst inte bryter benen, sen om den skadar någon annan på kuppen - den risken får man helt enkelt ta" Jo lätt för dej och säga när du kanske inte äger varenda häst som går i samma hage som din egen häst. Visst om man äger alla hästarna, då kan man göra vad man vill men annars...usch.. Alltså usch, sen fick jag veta nu igår att en häst blivit sparkad av en annan häst - med broddar och blev av med ögat och blev sönderslagen kring det så dom var tvungna att avliva honom, en mycket älskad häst på den ridskolan. Fast måste nmnas att ingen av dessa hade blindbroddar, bara vanliga... Jag vet inte tillräckligt mycket om blindbroddar för att yttra mej men alltså... ja...

Nej usch, bara tanken på skadorna... brrr...
Hästar kan sparka av varann benen utan ens skor på, vill de göra illa varandra så behövs inga broddar. Isf får man väl brodda sin häst och låta den gå ensam, än att riskera att hästarna fläker sig...
Jag tycker man är elak om man släpper dem på isiga marker utan isbrodd.

Tror de flesta som säljer brodd har dem numera, såg att hööks hade en typ när jag var inne i Malmö sist, de var lite mer åttkantiga men nog tom lägre än de jag har haft.

Betydligt bättre bilder än de högklackade guldskorna som jag hittade...:D
Jobbar du som hovslagare?
Om kan jag tänka mig att du stöter på ganska mycket hästar och hästfolk. Min fråga är om du har varit med om några skador efter blidbrodd som orsakats av annan häst (alltså inte som hästen orsakat själv utan hagkompisen)?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 565
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur