Blinda kaniner

Cattis_E

Trådstartare
Min Sigge har fått gråstarr (verkar ha kommit/förvärrats mycket fort på ena ögat) och det var även på gång på andra enligt veterinären.

Så nu undrar jag har ni några blinda kaniner? Hur klarar de sig?

Sv: Blinda kaniner

Jo, har också hört det. Tycker bara det är lite sorgligt:(. Men än så länge är han pigg och glad, fast det märks att allt inte är som tidigare eller vad man ska säga..

jaa såklart det är tråkigt :/
men se till att inte ha honom vid trappor och sånt bara (jag rekommenderar det ju inte till "vanliga" heller, men ännu mindre nu...)

det går nog bra ska du se :)

Du märker nog efter ett tag om han mår dåligt av det, vissa kaniner klarar det jättebra men andra kan ju tappa lite livslust och så och mår inte alls bra, så allt beror ju på kaninen.

Ok, ska göra vad jag kan för att få honom att hånga i då. Både jag och sambon har nog redan varit extra gulliga mot honom. Lustigt att det blir sådär, antagligen för att man påminns om att han är gammal och vill passa på så länge han finns kvar..

Min kanin var blind på ena ögat i över 1 år och mådde jättebra. Man fick bara lära sig att närma sig honom från rätt sida eller tala extra tydligt att man kom innan man klappade honom.

I somras blev han blind på andra ögat också. Jag tror att han gav upp då, eller om det var kroppen (han var 9 år) och han somnade in i sin bur ca 1½ vecka efter att vi upptäckt det (han var dock pigg och glad in i det sista, men man såg att han blivit gammal plötsligt).

min förra kanin blev blind på ena ögat efter kaninsnuva, och han verkade klara det ganska bra, fast han levde inte så länge efter det då han verkade bli sjuk igen i kaninsnuva.. (han var då 7-8år)

OK, tack för era svar. Vi får hoppas Det går SAAAAKTA med starren på det andra ögat. Sigge är ju "bara" 6 år.
Just nu verkar han dock trygg pigg och glad. Lite bortskämd har han nog blivit senaste dagarna;)

tänkte bara ge en lägesrapport om nån är intresserad.
Tyvärr gick det fort med starren på andra ögat och Sigge är nu helt blind... Ögonen är alldeles kritvita och ser lite läskiga ut.
Menn Sigge verkar må bra, håller sig dock helst i sin bur, inte alls lika pigg på att utforska lägenheten längre utan verkar då osäker och söker gärna tryggheten i sin bur vilket i och för sig inte är så konsigt. Däremot springer han flera glädjevarv runt buren när man ger mat, kommer gärna fram när man ger honom uppmärksamhet, är gärna med i lägenheten om jag bara är nära.

Tror det svider mer för mig än honom just nu. Kommer inte kunna ha honom lös på gården i sommar. Det som var så härligt att se honom springa runt och göra sina glädjeskutt. Kommer givetvis ta ut honom men det får nog bli koppel och väldigt försiktigt så han känner sig trygg. Men så länge han verkar må bra och trivas får han vara kvar, tycker dock att det känns som en såvr bedömning också.

Hur vet man när de lider av att inte se? Var går gränsen för at tha tappat livsgnistan? Sigge har alltid varit en aktiv kanin full med upptåg, nu är han lugn men samtidigt verkar han trivas. Hur skulle ni tänka? Jag tror ju egentligen jag kommer märka när det är dags, när han inte vill mera men det vore nyttigt att få veta hur ni hade resonerat....

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 224
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar