Bli vegetarian på heltid

Monkie

Trådstartare
Funderar lite såhär på kvällskvisten. Jag har länge funderat på att bli vegetarian. Mina skäl är :
1. Jag är djurvän. Jag kan tänka mig att äta kött av djur som behandlats bra men det kan man väl knappast veta om man inte ägt djuret själv.
2. Hälsoskäl för min egen del.
3. Jag vill värna om miljön.

Men jag tvekar lite då jag gillar kött och ffa kyckling mycket. Och jag är sanslöst dålig på att laga mat och heller inte särskilt intresserad av att lära mig. Resten av familjen hatar grönsaker och sallader och även fisk.

Känner mig egoistisk som inte riktigt vågar ta steget.

Ni som blivit vegetarianer, märker ni positiva fördelar hälsomässigt?

Hur gör ni till vardags när familjen käkar köttbullar, köttfärssås, grillar? Bytar ni mot vegetariska ersättningsprodukter, lagar ni något eget eller käkar ni bara tillbehören? Grilla en morot när familjen käkar biff, håller det i längden när man egentligen tycker om kött?

Viktmässigt, gått upp eller ner?

Kolla i frysdisken och prova dig fram. Det finns hur mycket som helst numera som är snabbt och enkelt tillagat. Det finns också en mängd köttsubstitut som iallafall enligt köttätarna i min familj smakar som kött och är svårt att skilja från originalet.

Jag blev vegetarian för 34 år sedan. Den ledvärk jag hade då försvann inom ett år och många av de problem jag hade med magen försvann också.

Till vardags äter jag något vegetariskt till istället för kött. Det finns vegesås som är ett pulver som bara blandas med vatten och kokas, vegebollar, snitslar, massor av olika biffar, ja, allt möjligt! Idag är det inte svårt alls att vara vegetarian och man behöver inte varken kunna eller tycka att det är kul med mat för den sakens skull.

Viktmässigt har jag gått upp. Illa vore det annars eftersom jag var 10 år när jag blev vegetarian :p Att äta vegetariskt är ingen bantningskur, det finns överviktiga såväl som underviktiga vegetarianer och allt däremellan precis som med köttätare.

Funderar lite såhär på kvällskvisten. Jag har länge funderat på att bli vegetarian. Mina skäl är :
1. Jag är djurvän. Jag kan tänka mig att äta kött av djur som behandlats bra men det kan man väl knappast veta om man inte ägt djuret själv.

Men jag tvekar lite då jag gillar kött och ffa kyckling mycket. Och jag är sanslöst dålig på att laga mat och heller inte särskilt intresserad av att lära mig. Resten av familjen hatar grönsaker och sallader och även fisk.

Hur gör ni till vardags när familjen käkar köttbullar, köttfärssås, grillar? Bytar ni mot vegetariska ersättningsprodukter, lagar ni något eget eller käkar ni bara tillbehören? Grilla en morot när familjen käkar biff, håller det i längden när man egentligen tycker om kött?

Inte vegetarian men står bakom dina punkter. Titta på REKO kyckling om du känner att du inte fixar att vara veg. Men ändå vill att djuren ska ha det bra.

Jag äter väldigt mycket vegetariskt, det är bara när jag blir bortbjuden som jag äter kött.
Anledningen till den vegetariska kosten är främst hälsoskäl för min del. Dels ville jag se om min huvudvärk och migrän minskade (lite möjligtvis, men den triggas nog av annat) och dels har vi en allvarlig ledsjukdom i släkten som jag gärna vill förebygga. Men jag har fått andra positiva hälsofördelar, min mage mår väldigt bra, jag känner mig lättare när jag ätit, dvs ingen tung klump av mat som ligger och skvalpar runt. Nackdelen är att mina dåliga kärnvärden inte blir bättre direkt, så jag får inte lämna blod längre och måste ta järntabletter dagligen.

Jag köper vegetarisk matkasse, så lär jag mig laga vegetariskt utan halvfabrikat. Halvfabrikaten köper jag bara när min sambo vill käka korv tex, då köper jag sojakorv.

Tack för svaren! Blev ännu mer inspirerad nu! Angående Reko kyckling är det precis så som jag menar med att djuren har det bra!

Helst skulle jag nog undvika halvfabrikat, nån veckor hade väl iofs varit smidig om dec andra grillar. Känns som att jag vill ha ett färdigt koncept innan jag "kommer ut" :D

Tack för svaren! Blev ännu mer inspirerad nu! Angående Reko kyckling är det precis så som jag menar med att djuren har det bra!

Helst skulle jag nog undvika halvfabrikat, nån veckor hade väl iofs varit smidig om dec andra grillar. Känns som att jag vill ha ett färdigt koncept innan jag "kommer ut" :D

Nu är jag inte helveg. men äter mycket vegetariskt och undviker gärna halvfabrikat. Men det är väldigt lätt att slänga ihop egna biffar av diverse bönor/rödbetor osv. Väldigt gott att t.ex göra bönburgare :)

Nåt jag ofta byter ut är köttfärsen till tacos, mosar kidneybönor istället och steker som vanligt med kryddor och lite vatten, ser ut som bajs, men smakar desto bättre ;)

Ja problemet med att äta "bra" kött är att det inte riktigt finns. Köttindustrin (och ägg- och mjölkindustrin, men det frågade du inte om - så jag ska försöka dämpa min entusiasm över vegankost..) går ut på att tjäna pengar. Det är inget konstigt i sig, för det gör de flesta industrier. Vad skillnaden är här är att för att vara så effektiv så möjligt, och döda fort nog för att hålla priset nere, är det djuren som blir lidande. För att hålla kostnaden nere krävs så många djur som möjligt på så liten plats som det är lagligt - och det är väldigt litet. I Sverige är det fullt lagligt att hålla ungkor, grisar och höns inne hela sitt liv. De får bara vara i världen utanför i slakttransporten.
Nu blev det här ganska långt :angel: så om du vill ha mer fakta på den etiska biten är det bara att fråga :)

För hälsans del finns det också hur mycket som helst. En väldigt bra dokumentär ska vara "Forks over knives". Annars kan jag nämna som exempel att jag läste om en studie som fann att köttätare hade 50% chans att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar jämfört med ca 30-40% hos vegetarianer och ca 4-5% hos veganer.

För miljödelen kan nämnas att köttindustrin står för mer miljöpåverkan än all transport till sammans. Och ett kilo oxkött har samma vatten förbrukning som 32 duschar!

Jag lämnar gärna tips på recept och produkter man kan köpa. Likaså vad som är bra att tänka på i början och bra källor där man kan lära sig mycket. :)
Ber om ursäkt för ett något rörigt inlägg, jag skriver inte lika bra sent på kvällen.

Har du sett den? Jag tycker den är totalt värdelös tyvärr.
Nej, det har jag inte. Har inte blivit av, och jag behövde inte övertygas ;)
Vad synd att du kände så. Har mest hört positivt om den. Varför var den dålig?
Kan kolla efter fler rekommenderade om det är någon som är intresserad. Det finns Earthlings och Cowspiracy också om man vill se etik och miljö.

Varför då? Visst finns del halv- och helfabrikat man bör undvika, men det finns massor av vettig mat också i dessa kategorier.
Ja! Jag tycker att det finns jättemycket som är hur bra som helst. Långt mycket hälsosammare än processat kött. Det finns rödbetsbiffar, jordnötsbiffar och falafel för att nämna några.

Nej, det har jag inte. Har inte blivit av, och jag behövde inte övertygas ;)
Vad synd att du kände så. Har mest hört positivt om den. Varför var den dålig?
Kan kolla efter fler rekommenderade om det är någon som är intresserad. Det finns Earthlings och Cowspiracy också om man vill se etik och miljö.

Här finns en genomgång om vad som är problemet med filmen: http://traningslara.se/kritik-av-dokumentaren-forks-over-knives/

Cowspiracy ger jag inte heller mycket för, men jag har hört folk säga att de blivit veganer efter att ha sett den så nån nytta gör den ju uppenbarligen.

Här finns en genomgång om vad som är problemet med filmen: http://traningslara.se/kritik-av-dokumentaren-forks-over-knives/

Cowspiracy ger jag inte heller mycket för, men jag har hört folk säga att de blivit veganer efter att ha sett den så nån nytta gör den ju uppenbarligen.

Nu har jag läst igenom sidan. Synd om det stämmer. Nu är jag mest vegan för att jag bryr mig om djur och tycker att det är fel att utnyttja och döda..
Är lite skeptisk eftersom jag inte vet mer om författaren och inte har sett dokumentären själv. Men det finns så många bra anledningar till att sluta med djur produkter att det inte ska behövas sån här kritik.
Intressant läsning, tycker dock inte att vegankost är så extrem, tycker det är mer extremt att skära halsen av någon :)
Hoppas att en ifrågasatt dokumentär inte skrämde bort dig.

Nu har jag läst igenom sidan. Synd om det stämmer. Nu är jag mest vegan för att jag bryr mig om djur och tycker att det är fel att utnyttja och döda..
Är lite skeptisk eftersom jag inte vet mer om författaren och inte har sett dokumentären själv. Men det finns så många bra anledningar till att sluta med djur produkter att det inte ska behövas sån här kritik.
Intressant läsning, tycker dock inte att vegankost är så extrem, tycker det är mer extremt att skära halsen av någon :)
Hoppas att en ifrågasatt dokumentär inte skrämde bort dig.

Tycker författaren ofta skriver vettiga saker och jag har sett filmen och håller med om kritiken mot filmen, dock håller jag inte med om allt i hela texten.

Jag är också vegan främst av djurrättsliga skäl och blir lite trött på hälsoargument som ändå inte stämmer. Visst är det bra att äta "grönt" men rent hälsomässigt är inte allt animaliskt dåligt.

Skrämde bort mig från vadå?

Ja problemet med att äta "bra" kött är att det inte riktigt finns. Köttindustrin (och ägg- och mjölkindustrin, men det frågade du inte om - så jag ska försöka dämpa min entusiasm över vegankost..) går ut på att tjäna pengar. Det är inget konstigt i sig, för det gör de flesta industrier. Vad skillnaden är här är att för att vara så effektiv så möjligt, och döda fort nog för att hålla priset nere, är det djuren som blir lidande. För att hålla kostnaden nere krävs så många djur som möjligt på så liten plats som det är lagligt - och det är väldigt litet. I Sverige är det fullt lagligt att hålla ungkor, grisar och höns inne hela sitt liv. De får bara vara i världen utanför i slakttransporten.
Nu blev det här ganska långt :angel: så om du vill ha mer fakta på den etiska biten är det bara att fråga :)

För hälsans del finns det också hur mycket som helst. En väldigt bra dokumentär ska vara "Forks over knives". Annars kan jag nämna som exempel att jag läste om en studie som fann att köttätare hade 50% chans att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar jämfört med ca 30-40% hos vegetarianer och ca 4-5% hos veganer.

För miljödelen kan nämnas att köttindustrin står för mer miljöpåverkan än all transport till sammans. Och ett kilo oxkött har samma vatten förbrukning som 32 duschar!

Jag lämnar gärna tips på recept och produkter man kan köpa. Likaså vad som är bra att tänka på i början och bra källor där man kan lära sig mycket. :)
Ber om ursäkt för ett något rörigt inlägg, jag skriver inte lika bra sent på kvällen.
Mycket info, jättebra! Det jag tror att jag kommer ha mest användning för är lätta recept med mycket få ingredienser. Skär, stek och krydda med... typ. :).

Ikväll åt vi fisk härhemma, sambons kommentar var att han kände sig mycket mindre däst än vad man blir av kött. Förhoppningsvis får jag sällskap i min nya livsstil åtminstone några kvällar i veckan

Tänkte alltså fortsätta äta fisk, och ägg, åtminstone till en början :)

Varför då? Visst finns del halv- och helfabrikat man bör undvika, men det finns massor av vettig mat också i dessa kategorier.
Inte jättegenomtänkt men jag tycker det verkar bli rätt dyrt? Tänker att jag ska äta det mer som "nödmat" :)

Inte jättegenomtänkt men jag tycker det verkar bli rätt dyrt? Tänker att jag ska äta det mer som "nödmat" :)

Nja, är inte en hel del kött dyrt också? Det enda jag äter som inte är hel- eller halvfabrikat är färska grönsaker/frukt och det tycker jag ofta är dyrt.

Nja, är inte en hel del kött dyrt också? Det enda jag äter som inte är hel- eller halvfabrikat är färska grönsaker/frukt och det tycker jag ofta är dyrt.
Jo, visst är det dyrt med kött också. Quarn (stavning) har jag inte varit så förtjust i tidigare, inte heller falafel, tofu eller halloumi. Nu är det iofs ett bra tag sedan jag provade, möjligt att jag kommer tycka om det mer nu. Däremot gillar jag sallader, svamp och mycket grönsaker, i ugn eller att steka.

Är det någon vegoburgare som passar bra att grilla? Har ätit Max halloumiburgare och egengrillad halloumi men det var lite gummistövelkänsla tycker jag :o. Hade varit smidigt att ha i frysen när familjen ska grilla!"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka