Bli vegetarian på heltid

Absolut! Är man vegan behöver man tillsätta b-12 men som vegetarian behövs det inte mer ofta än om man är allätare. Ofta beror ju allvarliga brister inte på kosten (om man inte är vegan då) utan på att man inte kan ta upp b-12 i tarmen. Lättare brist kan ju vem som helst få om man inte äter tillräckligt bra oavsett om man är vegetarian eller allätare.

Nej, som lo-vegetarian går det ju lätt att få i sig B12 via kosten. Ja, det är underligt att vegetarisk kost gärna ses som undermålig, särskilt när problemet är att folk äter för lite "grönt" och inte för mycket...

Lite ot men den här tråden får mig att tänka på den här serien.

Screenshot_20160903-132653.png

Varför då? Det är inte jag som påstår nånting här. Påståendet var att egenodlad potatis är "mycket nyttigare" än butiksköpt, och då undrar jag hur mycket det skiljer och i vilka näringsämnen?

Alltså herregud, detta är grundegenskaper i NO, jag tänker inte sitta och ödsla min tid på någon som inte tål att någon annan har fakta som inte passar dom. Tack och hej för mig!

Men varför skulle den butiksköpta vara mindre näringsrik? Bonden vill ju såklart ha maximal skörd = ger dem så mycket näring som de behöver. Åkrarna är inte utlakade, tvärtom är de oftare övergödda. Bekämpningsmedelsmässigt är en annan sak såklart.

Känner mig som en papegoja men, nej. Vegetarianer äter inte fisk. Fisk är ett djur och djur är inte vegetarisk mat.

Du och många med dig behöver läsa på. Man får inte järnbrist av att inte äta kött även om vissa läkare har fått för sig det. Det enda det visar är att de inte har tillräcklig kunskap. Man får inte heller b-12 brist av att inte äta kött och inte heller någon brist på övriga vitaminer. Vad är det du tror kött innehåller som är så svårt att få i sig genom annan kost?

Källa på att vegetarianer har större brister procentuellt? Det är inget jag känner igen alls utom det faktum att okunniga allätare tror det och de har oftast ingen aning om vad de behöver eller inte behöver äta för att få i sig det de behöver.

Jag vet inte vad ni har för er, och orkar inte med alla indelningar.

Snälla, järn finns i bland annat blodkorv, sedan finns det i vegetarisk kost också, men man måste äta större mängd för att få i sig det. Detta visar bara att du saknar kunskap kanske? Vad vet jag som vanlig medborgare :angel:

B12 finns i lever och kött, och kanske ägg om jag inte kommer ihåg fel. Om man inte håller koll på sin kost så, jo, man kan få en himlans massa brister, speciellt om man är känslig/redan har lite brister.

B12, järn (finns dock i små mängder i vissa frukter som växer på andra sidan världen), D-vitamin är ju dom som är mest viktiga. Men som sagt så tar folk tillskott.

Läs ovan, om man inte tar tillskott får man brister. Det går inte överleva utan b12 och järn. Så om dom inte hade funnits så hade det inte kunnat överleva, åtminstone, veganer.

Tvivlar på att du kommer ta in det här alls, men jag har fått mitt sagt :p

Jag vet inte vad ni har för er, och orkar inte med alla indelningar.

Snälla, järn finns i bland annat blodkorv, sedan finns det i vegetarisk kost också, men man måste äta större mängd för att få i sig det. Detta visar bara att du saknar kunskap kanske? Vad vet jag som vanlig medborgare :angel:

B12 finns i lever och kött, och kanske ägg om jag inte kommer ihåg fel. Om man inte håller koll på sin kost så, jo, man kan få en himlans massa brister, speciellt om man är känslig/redan har lite brister.

B12, järn (finns dock i små mängder i vissa frukter som växer på andra sidan världen), D-vitamin är ju dom som är mest viktiga. Men som sagt så tar folk tillskott.

Läs ovan, om man inte tar tillskott får man brister. Det går inte överleva utan b12 och järn. Så om dom inte hade funnits så hade det inte kunnat överleva, åtminstone, veganer.

Tvivlar på att du kommer ta in det här alls, men jag har fått mitt sagt :p

Vi har inte för oss något? Det är väldigt bra om man vet betydelsen av ord man använder och det är mycket enklare för övriga om man menar den betydelsen som är den gängse betydelsen av ord man skriver.

Järn finns i väldigt mycket mer än blodkorv. Ja äter man dåligt så får man brister. Det är ganska självklart men det är inte så att vegetarianer får mer eller lättare får brister än allätare och för veganer är det just b-12 som behövs som tillskott. Min näringskunskap är väldigt bra tack och än har jag inte fått någon brist pga kosten trots 34 år som vegetarian.

B-12 finns i ägg, mjölk och ost, inga problem alls som vegetarian med andra ord att få i sig tillräckligt av det. Vilka frukter menar du skulle innehålla b-12? D-vitamin får man från solen till största delen och solen är den viktigaste källan så inte heller där är det någon större risk för brist som vegetarian än som allätare. Alla vitaminer och mineraler är lika viktiga. Med brist av något blir man sjuk förr eller senare precis som man blir sjuk om man inte får i sig tillräckligt med protein och fett. Mineralerna behöver dessutom vara i balans.

Nej man får inga brister för att man är vegetarian och nej, jag kommer inte ta åt mig av din okunskap.

Alltså herregud, detta är grundegenskaper i NO, jag tänker inte sitta och ödsla min tid på någon som inte tål att någon annan har fakta som inte passar dom. Tack och hej för mig!

Vadå fakta som inte passar? Jag bryr mig typ noll och ingenting om vilken potatis som är mest näringsrik men hade aldrig hört att egenodlad skulle vara mer näringsrik än köpt och vill veta hur stor skillnaden är. Varför blir du otrevlig för det?

Jag äter mer och mer vegetariskt även om jag inte ser några etiska problem med att äta animaliska produkter så länge djuren levt bra liv(vilket också innebär att jag t ex är selektiv med vilket kött jag köper och inte köper ägg alls utan har egna höns).
Inte minst vill jag undvika att äta kött bara av slentrian och därför försöker jag se till att så mycket som möjligt av de halv/helfabrikat vi köper är vegetariska. Det här är två favoriter(tack @athena_arabians som introducerade mig till den första!):

frysta-dumplings-vegetariska-320g-menmen.jpg

morotsingefarsbollar-fryst-300g-garant.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka