Bli vegetarian på heltid

Tycker också det är problematisk att så många kallar sig vegetarianer men äter fisk. Det är också djur, med känslor och tankar. Och som tiny skriver, folk blir väldigt förvirrade av det och tror att alla vegetarianer äter fisk och skaldjur.

När jag var liten brukade jag säga: "Jag äter inget med ögon!"

Tycker också det är problematisk att så många kallar sig vegetarianer men äter fisk. Det är också djur, med känslor och tankar. Och som tiny skriver, folk blir väldigt förvirrade av det och tror att alla vegetarianer äter fisk och skaldjur.

När jag var liten brukade jag säga: "Jag äter inget med ögon!"

Jag sa det med. Då kom något smartskaft och sa; -varför äter du inte potatis? Så jag började säga, -jag äter inget med ögon som kan se :meh:

Jag är inte vegetarian eller vegan, men...

Odla hemma. Alltså, seriöst, det finns inget godare än hem odlat! Jag avskyr tomater men kan tänka mig äta dom hem odlade hos min mormor. Hem odlad potatis är speciellt också, och mycket nyttigare än den köpta. Det kan ju bli så hela din familj börjar äta hem odlat ;) Det enda problemet är ju det att man behöver plats(vilket är svårt om man bor i staden), men om du har en altan borde du kunna odla det mesta (eller en trädgård, så klart). Det är ju rätt så billigt att göra när man väll har börjat. Dock krävs det att man orkar pyssla med det.

Om du bor på landet kan du ju också skaffa höns. Eller bara en höna eller två(behövs ju ingen tupp för att höns ska lägga ägg). Ägg som värps hemma är också bättre än dom köpta på alla vis. Speciellt eftersom man har mer kontroll av hönans välmående. Dock behöver man ett höns hus (dock kan dom vara små. Våra höns har en upp och nervänd äpple låda att värpa i och pinnar att sitta på, alla tre i den buren går och trycker in sig i den där lilla äpple lådan och myser) som höns kan lägga sig i på kvällarna, och sedan en utegård dom kan va i under dagen. Eller, man behöver inte en utegård, men då krävs det att huset är större och att man har fönster så dom får tillgång till solljus. Vi har våra höns i ladugården, men dom mår inte illa av det! Så länge man håller det rent inne hos dom tycker dom det är jätte mysigt, och "badar" järna under fönstrenna i spånet <3

Man kan också köpa av andra som odlar och har kor (mjölk) -finns kor som går ute året runt om du ogillar att dom hålls inne- och höns, dock kan det kosta en del att köpa. Men det är så mycket bättre för naturen än att man köper från affären som kan komma från vilket land som helst (aka lång färd) och vara sprutat med allt möjligt giftigt.

Om du funderar på att bli vegetarian hel tid, skulle jag rekommendera att du kollar så att du inte har några brister bara, så som b12, eftersom att man kan bli extremt sjuk, och faktiskt dö (dock är det inte vanligt). Jag, som får brister KONSTANT (eller brister som inte vill försvinna D: ) skulle inte kunna bli vegetarian, och verkligen inte vegan! Jag skulle säkert bli inlagd på sjukhus tillslut, haha ;D

Lycka till! :)

Om du funderar på att bli vegetarian hel tid, skulle jag rekommendera att du kollar så att du inte har några brister bara, så som b12, eftersom att man kan bli extremt sjuk, och faktiskt dö (dock är det inte vanligt). Jag, som får brister KONSTANT (eller brister som inte vill försvinna D: ) skulle inte kunna bli vegetarian, och verkligen inte vegan! Jag skulle säkert bli inlagd på sjukhus tillslut, haha ;D

Vad är det för brister som gör att du inte skulle kunna vara vegan (=vegetarisk kost)? Det ser ut som du menar lakto-ovo-vegetarian när du skriver vegetarian, och då förstår jag verkligen inte vad det är för brister man behöver oroa sig för?

Jag får B12-brist om jag inte får injektioner men min köttätande mamma har precis samma problem så det har ingenting med kosten att göra. Äter man helvegetarisk kost är det bara att ta en B12-tablett, har man normalt upptag är det absolut inga problem, har man så stora problem med upptaget som jag har så måste man ändå få injektion oavsett kost. D-vitamin kan vara bra att käka också, men det gäller ju allätare också.

Vad är det för brister som gör att du inte skulle kunna vara vegan (=vegetarisk kost)? Det ser ut som du menar lakto-ovo-vegetarian när du skriver vegetarian, och då förstår jag verkligen inte vad det är för brister man behöver oroa sig för?

Jag får B12-brist om jag inte får injektioner men min köttätande mamma har precis samma problem så det har ingenting med kosten att göra. Äter man helvegetarisk kost är det bara att ta en B12-tablett, har man normalt upptag är det absolut inga problem, har man så stora problem med upptaget som jag har så måste man ändå få injektion oavsett kost. D-vitamin kan vara bra att käka också, men det gäller ju allätare också.

Vad jag menade med vegetarian var att jag vet inte vad alla äter, vissa äter ju som sagt lax, ägg, mjölk osv. Men det betyder inte att man inte kan få andra brister så som järn, b12 mm.

Det finns stor chans att det går i släkten hos dig att ni har svårare att ta upp vissa ämnen (vilket det har gjort hos mig och min mamma). Men det betyder inte att det bara är så, utan kosten är fortfarande avgörande i hur stor bristen är. Det är som när läkare får reda på att jag har haft järnbrist, det första dom frågar mig är: "Äter du inte kött?". Det är mycket svårare att hitta vissa vitaminer när man inte äter kött, då man kan behöva äta mycket mer olika sorters grönsaker, frukter mm. Medans en person som äter kött inte bör behöva det. Sedan kan det ju fortfarande gå fel, men det är mycket större procent hos veganer och vegetarianer att det uppkommer brister.

Källa på att hemodlad är "mycket nyttigare" än butiksköpt?

Man behöver inte vara ett geni för att veta det :-P Platsen där butikerna får sina produkter är oftast "slutkörd" med skörd. Aka, jordens egenskaper (om man beskriver det kort) är sliten och för inte över lika mycket nyttigheter till det som odlas. Det är exakt som när man låter kor eller hästar gå på ett för litet bete för lång tid, gräset kommer inte växa lika bra, eller inte alls.

Ursäkta för dålig beskrivning, men jag tror du förstår vad jag menar :-P

Vad jag menade med vegetarian var att jag vet inte vad alla äter, vissa äter ju som sagt lax, ägg, mjölk osv. Men det betyder inte att man inte kan få andra brister så som järn, b12 mm.

Det finns stor chans att det går i släkten hos dig att ni har svårare att ta upp vissa ämnen (vilket det har gjort hos mig och min mamma). Men det betyder inte att det bara är så, utan kosten är fortfarande avgörande i hur stor bristen är. Det är som när läkare får reda på att jag har haft järnbrist, det första dom frågar mig är: "Äter du inte kött?". Det är mycket svårare att hitta vissa vitaminer när man inte äter kött, då man kan behöva äta mycket mer olika sorters grönsaker, frukter mm. Medans en person som äter kött inte bör behöva det. Sedan kan det ju fortfarande gå fel, men det är mycket större procent hos veganer och vegetarianer att det uppkommer brister.

Alltså, man kan äta hur näringsrikt och nyttigt som helst som vegan. Och hur onyttigt som helst som allätare. Och tvärtom. Det enda som är omöjligt att få i sig som vegan är B12. Och det går lika bra att ta som tablett, om man nu inte har problem med upptaget, och då hjälper det inte att äta kött heller.

Man behöver inte vara ett geni för att veta det :-P Platsen där butikerna får sina produkter är oftast "slutkörd" med skörd. Aka, jordens egenskaper (om man beskriver det kort) är sliten och för inte över lika mycket nyttigheter till det som odlas. Det är exakt som när man låter kor eller hästar gå på ett för litet bete för lång tid, gräset kommer inte växa lika bra, eller inte alls.

Jag förstår faktiskt inte. Vilka näringsämnen är det som är så mycket högre i egenodlad potatis att man kan kalla den "mycket nyttigare"?

Det är inte svårt att äta vegetariskt. Det handlar bara om att hitta vardagsmat man gillar - sedan rullar det på. I allmänhet är jag inte mycket för köttsubstitut (speciellt inte de som man hittar i frysdisken). Undantaget sojafärs, det äter jag minst en gång i veckan :D Hemligheten är kort sagt att krydda ordentligt.

Personligen har jag dock väldigt svårt att se något som innehåller animalier som vegetariskt. Äter man en massa ost/mjölk/grädde/ägg så äter man fortfarande en massa animalier: man har bara uteslutit kött ur sin kost.

Jag äter både kött och animalier lite då och då (2-3 ggr i månaden typ), så jag har inget principiellt emot det, men jag tycker att det är udda att kalla något med innehåll av animalier för vegetariskt.

Mycket av potatisens nyttiga innehåll finns i skalet o i fruktköttet straxt innanför skalet, dessa skadas/försvinner av maskinell upptagning. Speciellt i industriell skala.

Jag äter kött/ägg/fisk kanske 4-5 ggr/år, bra, gott kött/fisk är dyrt. Smör/ost äter jag däremot dagligen.

Mycket av potatisens nyttiga innehåll finns i skalet o i fruktköttet straxt innanför skalet, dessa skadas/försvinner av maskinell upptagning. Speciellt i industriell skala.

Ok, det har ju dock inte med "jordens egenskaper" att göra som @CodeSixty skrev. Undrar fortfarande vilka näringsämnen som försvinner och hur mycket lägre det är i butiksköpt jämfört med egenodlad?

Varför då? Det är inte jag som påstår nånting här. Påståendet var att egenodlad potatis är "mycket nyttigare" än butiksköpt, och då undrar jag hur mycket det skiljer och i vilka näringsämnen?
Jag ids inte kasta pärlor till sv..., så du får ursäkta mig, att du inte är öppen för att ta in information som avviker från din övertygelse är inte mitt problem. Jag har inga problem med veganer per se, bara med fanatiker.

Känner mig som en papegoja men, nej. Vegetarianer äter inte fisk. Fisk är ett djur och djur är inte vegetarisk mat.

Du och många med dig behöver läsa på. Man får inte järnbrist av att inte äta kött även om vissa läkare har fått för sig det. Det enda det visar är att de inte har tillräcklig kunskap. Man får inte heller b-12 brist av att inte äta kött och inte heller någon brist på övriga vitaminer. Vad är det du tror kött innehåller som är så svårt att få i sig genom annan kost?

Källa på att vegetarianer har större brister procentuellt? Det är inget jag känner igen alls utom det faktum att okunniga allätare tror det och de har oftast ingen aning om vad de behöver eller inte behöver äta för att få i sig det de behöver.

Källa på att vegetarianer har större brister procentuellt? Det är inget jag känner igen alls utom det faktum att okunniga allätare tror det och de har oftast ingen aning om vad de behöver eller inte behöver äta för att få i sig det de behöver.

Jag har för mig att det gjordes nån undersökning i Storbritannien kanske, och det var oroande hög andel veganer som hade B12 brist. Men det beror ju på att de struntar i sina B12-tabletter. Sprids dessutom massa myter om att det går att äta spirulina för att få i sig tillräckligt med B12 :banghead:.

Jag har för mig att det gjordes nån undersökning i Storbritannien kanske, och det var oroande hög andel veganer som hade B12 brist. Men det beror ju på att de struntar i sina B12-tabletter. Sprids dessutom massa myter om att det går att äta spirulina för att få i sig tillräckligt med B12 :banghead:.

Absolut! Är man vegan behöver man tillsätta b-12 men som vegetarian behövs det inte mer ofta än om man är allätare. Ofta beror ju allvarliga brister inte på kosten (om man inte är vegan då) utan på att man inte kan ta upp b-12 i tarmen. Lättare brist kan ju vem som helst få om man inte äter tillräckligt bra oavsett om man är vegetarian eller allätare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka