Jag är inte vegetarian eller vegan, men...
Odla hemma. Alltså, seriöst, det finns inget godare än hem odlat! Jag avskyr tomater men kan tänka mig äta dom hem odlade hos min mormor. Hem odlad potatis är speciellt också, och mycket nyttigare än den köpta. Det kan ju bli så hela din familj börjar äta hem odlat
Det enda problemet är ju det att man behöver plats(vilket är svårt om man bor i staden), men om du har en altan borde du kunna odla det mesta (eller en trädgård, så klart). Det är ju rätt så billigt att göra när man väll har börjat. Dock krävs det att man orkar pyssla med det.
Om du bor på landet kan du ju också skaffa höns. Eller bara en höna eller två(behövs ju ingen tupp för att höns ska lägga ägg). Ägg som värps hemma är också bättre än dom köpta på alla vis. Speciellt eftersom man har mer kontroll av hönans välmående. Dock behöver man ett höns hus (dock kan dom vara små. Våra höns har en upp och nervänd äpple låda att värpa i och pinnar att sitta på, alla tre i den buren går och trycker in sig i den där lilla äpple lådan och myser) som höns kan lägga sig i på kvällarna, och sedan en utegård dom kan va i under dagen. Eller, man behöver inte en utegård, men då krävs det att huset är större och att man har fönster så dom får tillgång till solljus. Vi har våra höns i ladugården, men dom mår inte illa av det! Så länge man håller det rent inne hos dom tycker dom det är jätte mysigt, och "badar" järna under fönstrenna i spånet
Man kan också köpa av andra som odlar och har kor (mjölk) -finns kor som går ute året runt om du ogillar att dom hålls inne- och höns, dock kan det kosta en del att köpa. Men det är så mycket bättre för naturen än att man köper från affären som kan komma från vilket land som helst (aka lång färd) och vara sprutat med allt möjligt giftigt.
Om du funderar på att bli vegetarian hel tid, skulle jag rekommendera att du kollar så att du inte har några brister bara, så som b12, eftersom att man kan bli extremt sjuk, och faktiskt dö (dock är det inte vanligt). Jag, som får brister KONSTANT (eller brister som inte vill försvinna D: ) skulle inte kunna bli vegetarian, och verkligen inte vegan! Jag skulle säkert bli inlagd på sjukhus tillslut, haha ;D
Lycka till!