Bli medryttare på en till häst?

triviera

Trådstartare
Hej! Jag är medryttare på en häst ca 1-2 gånger i veckan men skulle gärna rida mer än så. Skulle ni som hästägare bli sura om ni fick reda på att er medryttare skaffat en till medryttarhäst?

Problemet är att jag igår svarade på en annons gällande en häst som jag ska åka och provrida senare i veckan. Såg nu på facebook att ägaren är vän med ägaren till min nuvarande medryttarhäst. Jag är nu rädd att det ska bli dålig stämning och att "min" hästs ägare ska bli arg. Vad tänker ni? Ska jag berätta för ägaren att jag tänker börja titta på andra hästar?

Tanken är främst att jag isf skulle ha två hästar jag rider parallellt.
 
Jag hade inte velat rida i två olika stall samtidigt. Jag har gjort det men det var krångligt eftersom jag är så nojig över att föra över eventuella smittor. Jag ville ju vara 100% säker på att jag inte förde över en smitta från det ena stallet till det andra så jag hade dubbel uppsättning av allt! Det tycker jag att man ska ha. Från hjälm till skor!

Jag hade nog pratat med ägaren till min medryttarhäst om jag ville rida mer än det som erbjuds. Relationen med "min" hästägaren är otroligt viktig för mig!
 
Jo, det med smittor är viktigt. Har redan två uppsättningar då jag tidigare ridit på ridskola samtidigt.

Problemet är att jag vill få chans att träna och så lite också. Den hästen jag rider nu är jättemysig men det går i princip bara att rida ut. Med den nya skulle jag få chans att träna lite mer. Hade självklart inte tänkt ljuga eller "mörka" detta för någon av hästägarna men hade kanske inte tänkt berätta förrän jag hittar en till häst. Känns konstigt att bara slänga iväg ett sms och berätta att man tänker börja provrida andra hästar. Eller det kanske det inte är? :p
 
Oj! Var alla i samma stall?
De jag red mest stod i samma stall. Men red några andra lite sporadiskt.

Det var när jag fick ta bort min förra häst som jag plötsligt red betydligt mycket mera än tidigare. Fast att varje lördag förmiddag rida minst 3 hästar saknar jag 😍
 
Jag ska gå mot strömmen här. Om någon av mina utmärkta medryttare skaffar fler medryttarhästar vill jag gärna veta det. Har två som hjälper mig och de har verkligen allt man kan önska sig i en medryttare. Är superrädd om dem och har mer än en gång fått spänna ögonen i andra hästägare som försökt "sno" dem. Ganska löjligt av mig egentligen, men jag vill att de bara ska älska mina hästar.
Hade en tjej som hade både en av mina och en annan häst i stallet ett par dagar i veckan. Tyckte inte det fungerade då jag upplevde det som det inte blev något riktigt engagemang i någon av hästarna, utan mest bara motion utan tanke.
 
@triviera självklart har du all rätt i världen att göra vad vill om du vill ha en till medryttarhäst pga att du vill ha fler dagar än nuvarande ägare kan erbjuda/en häst som möjliggör mer träning/utveckling för dig osv!

Eftersom hästägarna känner varandra så hade jag dock berättat för nuvarande ägare att du letar och nu bl.a. provat denna häst. Du kommer ju liksom inte undan att det kommer bli uppdagat ändå om du väl tackar ja till häst nr 2, och då kan det nog se lite ”lustigt” ut att du inte redan informerat nuvarande hästägare om att du tänker i de banor du gör och letar .

Jag har själv världens bästa medryttare sen 6 år tillbaka och jag hade tagit väldigt illa vid mig om denne letat ytterligare häst, och dessutom i min bekantskapskrets och inte sagt något om det till mig. Inte för att jag inte tycker hon skulle få det, utan för att hon helt enkelt inte sagt något om det .

Det enda som hade oroat mig som hästägare med en medryttare som har flera hästar hade varit utifrån mig själv och hur det möjligen kan påverka en medryttare ang flexibilitet gällande dagar, inkl om jag någon gång skulle behöva lite extra hjälp tex vid resa/semester/skada osv.
Men samtidigt är det ju inget jag har rätt att bestämma/diktera över alls så som sagt - självklart kan medryttaren välja precis som den vill, min reaktion/tanke är enbart utifrån mig själv där , men en ärlig tanke jag skulle ha.
 
Senast ändrad:
Jag är just nu hästägaren vars medryttare skaffat fler hästar att rida. Jag har principiellt inga problem med det, så länge hen sköter sina åtaganden hos mig på samma sätt som tidigare. Hen berättade det också för mig i förväg, vilket jag uppskattar. Nu har jag dock märkt att intresset för att rida min häst minskat, hen vill gärna dit och pyssla osv men har ofta ursäkter att slippa rida. Jag, som i första hand vill ha hjälp med motionen, tycker att det är jobbigt då jag måste planera om vilodagarna och veckoschemat då. Så det gör mig lite grinig. Men det kan ju vara så att det inte har någonting alls med de andra hästarna att göra utan att det är någonting annat som är fel.
 
Jag är just nu hästägaren vars medryttare skaffat fler hästar att rida. Jag har principiellt inga problem med det, så länge hen sköter sina åtaganden hos mig på samma sätt som tidigare. Hen berättade det också för mig i förväg, vilket jag uppskattar. Nu har jag dock märkt att intresset för att rida min häst minskat, hen vill gärna dit och pyssla osv men har ofta ursäkter att slippa rida. Jag, som i första hand vill ha hjälp med motionen, tycker att det är jobbigt då jag måste planera om vilodagarna och veckoschemat då. Så det gör mig lite grinig. Men det kan ju vara så att det inte har någonting alls med de andra hästarna att göra utan att det är någonting annat som är fel.
Förlåt om jag låter lite stalker-aktig men råkade hittade en annan tråd från 2013 där du skrev att du hade 3 medryttarhästar varav 2 i samma stall. Hur tyckte du att det funkade? Sökte du aktivt upp fler hästar eller fick du erbjudande? Var hästägarna fine med det? :)
 
Hej! Jag är medryttare på en häst ca 1-2 gånger i veckan men skulle gärna rida mer än så. Skulle ni som hästägare bli sura om ni fick reda på att er medryttare skaffat en till medryttarhäst?

Problemet är att jag igår svarade på en annons gällande en häst som jag ska åka och provrida senare i veckan. Såg nu på facebook att ägaren är vän med ägaren till min nuvarande medryttarhäst. Jag är nu rädd att det ska bli dålig stämning och att "min" hästs ägare ska bli arg. Vad tänker ni? Ska jag berätta för ägaren att jag tänker börja titta på andra hästar?

Tanken är främst att jag isf skulle ha två hästar jag rider parallellt.
Du får göra vad du vill på din fritid?
Var medryttare på 10 hästar om du vill är väl dit liv.
Nej jag hade inte blivit sur.
 
Jo, det med smittor är viktigt. Har redan två uppsättningar då jag tidigare ridit på ridskola samtidigt.

Problemet är att jag vill få chans att träna och så lite också. Den hästen jag rider nu är jättemysig men det går i princip bara att rida ut. Med den nya skulle jag få chans att träna lite mer. Hade självklart inte tänkt ljuga eller "mörka" detta för någon av hästägarna men hade kanske inte tänkt berätta förrän jag hittar en till häst. Känns konstigt att bara slänga iväg ett sms och berätta att man tänker börja provrida andra hästar. Eller det kanske det inte är? :p
Varför ska du berätta det ? Berättar du vad du gör dom dagarna du inte har hästen nu också ?
 
Varför ska du berätta det ? Berättar du vad du gör dom dagarna du inte har hästen nu också ?
För att vara schysst? Hur kan man missuppfatta det inlägget? ''För att förebygga ev oro/missuppfattning''.

Jag skulle tycka det var trevlig om min medryttare sa att hon söker en till medryttarhäst. Mindre trevligt att få reda på av bekanta att hon har annan medryttarhäst, du skulle jag fundera på om hon tänker sluta hos mig. Bara rent allmänt trevligt att säga till.
 
För att vara schysst? Hur kan man missuppfatta det inlägget? ''För att förebygga ev oro/missuppfattning''.

Jag skulle tycka det var trevlig om min medryttare sa att hon söker en till medryttarhäst. Mindre trevligt att få reda på av bekanta att hon har annan medryttarhäst, du skulle jag fundera på om hon tänker sluta hos mig. Bara rent allmänt trevligt att säga till.
Men vad har du att göra med vad hon gör övriga dagar? Så länge det inte påverkar er förstår jag inte varför man ska behöva rapportera något sådant. Tycker det är lite läskigt nästan att en medryttare ska kontrolleras på det viset.
 
Men vad har du att göra med vad hon gör övriga dagar? Så länge det inte påverkar er förstår jag inte varför man ska behöva rapportera något sådant. Tycker det är lite läskigt nästan att en medryttare ska kontrolleras på det viset.

Men det behöver man ju inte. Det är bara lite socialt smidigt och kan underlätta för en själv. Förresten skrev Lipperta att det skulle vara trevligt, inte att man måste.

Hur du kan få det till kontroll av medryttaren, när det är medryttaren själv som berättar om sina planer, förstår jag inte.
 
Men det behöver man ju inte. Det är bara lite socialt smidigt och kan underlätta för en själv. Förresten skrev Lipperta att det skulle vara trevligt, inte att man måste.

Hur du kan få det till kontroll av medryttaren, när det är medryttaren själv som berättar om sina planer, förstår jag inte.
Okej.
 
Hej! Jag är medryttare på en häst ca 1-2 gånger i veckan men skulle gärna rida mer än så. Skulle ni som hästägare bli sura om ni fick reda på att er medryttare skaffat en till medryttarhäst?

Problemet är att jag igår svarade på en annons gällande en häst som jag ska åka och provrida senare i veckan. Såg nu på facebook att ägaren är vän med ägaren till min nuvarande medryttarhäst. Jag är nu rädd att det ska bli dålig stämning och att "min" hästs ägare ska bli arg. Vad tänker ni? Ska jag berätta för ägaren att jag tänker börja titta på andra hästar?

Tanken är främst att jag isf skulle ha två hästar jag rider parallellt.
Nej. Självklart inte. Jag hade förutsatt att du var medveten om smittorisken och att du gjorde vad du kunde för att minimera den och det är det enda jag skulle ha med att göra. Däremot hade jag gärna velat veta så att jag inte hörde det bakvägen och började fundera på om du ville sluta. När du vet om det blir aktuellt med den nya medryttarhästen hade alltså jag uppskattat om du hade sagt att du nu skulle ha två medryttarhästar och att du inte har några planer på att sluta rida hos mig :) Om det är i hästägarens bekantskapskrets (vilket det ju ofta blir då många hästmänniskor känner andra hästmänniskor) så kan det faktiskt vara fördelaktigt att berätta att du skulle vilja ha en till medryttarhäst som du kan träna med mer. Hen kanske vet någon som letar medryttare men som inte annonserar och kanske kan hen då rekommendera dig :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 797
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 588
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 155
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 543
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp