Bli hästens bästa vän

JessicaM

Trådstartare
Ska få en foderhäst hem hit :bump: :banana: :laugh:

Jag undrar om det finns lite övningar man kan göra för att komma "närmare" hästen. Förutom rykta och pyssla om. :)

Hur länge ska man vänta med att rida?

Kom nu med en massa tips om hur man blir hästens bäste vän :)

Sv: Bli hästens bästa vän

är hästen riden så kan du börja rida omgående.

hästens vän blir man genom att vara rättvis, konsikvent, bestämd och snäll i all hantering ;) man får det man ger ;)

Har hört att man ska låta hästen acklimatisera sig lite först innan man börjar rida..?

Jag tycker det låter som en väldig bra ide att vänta några dagar med att börja rida, gå promenader istället de första dagarna och bara lär känna varandra, va mycket i stallet/hagen så hästen blir van med dig och nyfiken på dig... Lycka till!

Du kan ju ta en liten promenad med henne så lär ni känna varandra lite så.
jobba med lite marköbningar och allt det där =)

Du vet vart jag finns om du vill ha hjälv. Kan komma upp och prova hur hästen är ubder mej. alltså den som stegrar sej. bara få känna på henne sasg

Du kan ju ta en liten promenad med henne så lär ni känna varandra lite så.
jobba med lite marköbningar och allt det där =)

Du vet vart jag finns om du vill ha hjälv. Kan komma upp och prova hur hästen är ubder mej. alltså den som stegrar sej. bara få känna på henne sasg

Vad för markövningar är bra för att komma närmare hästen då? Kan ju inte sådant :cool:

Har hört att man ska låta hästen acklimatisera sig lite först innan man börjar rida..?

Om vi säger att hästen kommer på måndagen. Så får den bekanta sig med omgivningen i några dagar. tex tills på ons. På tors skulle jag tagit en lugnare tur i skogen, lära känna hästen!

jag tycker du ska gå med hästen innan du börjar rida. dels för att hästen ska få se omgivningarna och dels för att ni ska få lära känna varandra...

att bli ledare och en bra vän med sin häst är inte alls olikt att bli ledare och vän med sin hund, så var bara konsekvent, lugn och stabil.

men framför allt, rid inte förrän du känner att du är redo!
så länge du själv känner dig lugn och trygg i det som sker, så kommer hästen att bete sig lugnt och tryggt. låt det ta den tid det tar, även om det handlar om månader...
en dag är det bara dags att sitta upp, du känner när det händer. :laugh:

förresten, du har PM!

Kanske låta henne bekanta sig de första dagarna. Då kan man ju rykta och spendera tid på sådant sätt. Efter en 4 dagar? gå ut och gå med henne, och när jag känner att hon är lugn i miljön och jag känner att det känns bra -då börja rida. Vad tycks?

känns det bar för dig, så kör vettja. :)
det är din häst och du som ska sitta på den, bara du vet vad som är rätt och fel.

Endel hästar som är vana att bli ridna mycket och är io bra kondition blir väldigt rastlösa om de får stå några dagar. Så om vi säger att hästen kommer på måndagen och får stå till torsdagen tänk vad mycket energi som hinner samlas i hästen! Sen på det ny miljö och nya människor så kanske du får en riktig bomb de första dagarna!
När jag fick hem min första så tog vi en promenad första dagen, skrittade en sväng andra dagen. Sen red vi ut på lugna turer i en vecka ca innan vi började rida "ordentligt".

jag tycker att du ska låta hästen bekanta sig med omgivningarna i ett par dagar, bara få stå i hagen och ta det lugnt. Dem dagarna kanske du kan sitta i hagen, läsa en bok göra läxorna där eller bara sitta och studera din nya vän. Sen när hästen är van vid omgivningarna så skulle jag börja med seven games, det är nog det absolut bästa sättet att få sin häst att lita på dig och se dig som en vänlig människa. Genom seven games kommer du garanterat att komma din häst väldigt mycket närmare! Jag skulle hålla på emd sven games, ta promenader och göra nh grundövningar i kanske tre fyra veckor innan jag började rida. Fö rdet är ju från marken man etablerar allting, så jag tycker alltid att det är bäst att börja från marken för kan man inte hantera sin häst från marken har man ju inget på ryggen att göra..;)
Gå promenader is kogen är också ett bra sätt att lära känna varandra. Även all typ av miljö träning, rund corall träning mm stärker bandet imellan er och om det görs rätt så kommer du få en häst som bönar att få vara med dig:)
Lycka till! kul att du fått en häst:)
kram från emma och zalmiak:laugh:

jag tycker att du ska låta hästen bekanta sig med omgivningarna i ett par dagar, bara få stå i hagen och ta det lugnt. Dem dagarna kanske du kan sitta i hagen, läsa en bok göra läxorna där eller bara sitta och studera din nya vän. Sen när hästen är van vid omgivningarna så skulle jag börja med seven games, det är nog det absolut bästa sättet att få sin häst att lita på dig och se dig som en vänlig människa. Genom seven games kommer du garanterat att komma din häst väldigt mycket närmare! Jag skulle hålla på emd sven games, ta promenader och göra nh grundövningar i kanske tre fyra veckor innan jag började rida. Fö rdet är ju från marken man etablerar allting, så jag tycker alltid att det är bäst att börja från marken för kan man inte hantera sin häst från marken har man ju inget på ryggen att göra..;)
Gå promenader is kogen är också ett bra sätt att lära känna varandra. Även all typ av miljö träning, rund corall träning mm stärker bandet imellan er och om det görs rätt så kommer du få en häst som bönar att få vara med dig:)
Lycka till! kul att du fått en häst:)
kram från emma och zalmiak:laugh:

Kan du ge exempel på nh övningar? Ska söka på seven games på google nu :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 519
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 856
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30