Bli eld och lĂ„gor đŸ”„

karamelldrottningen

TrÄdstartare
Undrar över uttrycket bli eld och lÄgor.

Har alltid tÀnkt att det betyder att man blir superexalterad över nÄgot men betydelsen förr mer var att det betyder att man Àr arg över nÄgot? Det kan betyda bÄde och eller?
 
Undrar över uttrycket bli eld och lÄgor.

Har alltid tÀnkt att det betyder att man blir superexalterad över nÄgot men betydelsen förr mer var att det betyder att man Àr arg över nÄgot? Det kan betyda bÄde och eller?
NÀe du mÄste ha missförstÄtt. Jag har aldrig hört att det skulle betyda nÄgot annat Àn att man blir vÀldigt ivrig, exalterad eller liknande.
 
Ok. Tack för era svar! DÄ hade jag rÀtt frÄn början sÄ det var ju bra :D

Edit: Det Àr det hÀr klippet som gjorde mig förvirrad, mÄste blivit nÄgot fel med översÀttningen eller hur de nu kom fram till det:

 
Senast Àndrad:
Enligt SAOB har uttrycket enbart anvÀnts i positiv bemÀrkelse:

Första skriftliga hÀnvisningen till anvÀndning av uttrycket Àr frÄn 1707.

"
3) (företrÀdesvis i högre stil) i frÄga om sinnestillstÄnd l. sinnesrörelser, i mer l. mindre bildl. l. överförda anv. av 1 o. 2.
a) med tanke pĂ„ lĂ„gornas oupphörligt vĂ€xlande, lĂ€tta o. lekande flammande, Ă€vensom pĂ„ eldens hĂ€ftiga natur; sĂ€rsk. i överförd anv.: liv o. rörelse, livlighet, livfullhet, iver, entusiasm; temperament; ofta i förb. ta(ga) l. fatta eld (för ngt) o. i uttr. vara l. bliva (Ă€v. rĂ„ka l. komma i) eld och lĂ„ga (l. lĂ„gor), Ă€v. eld och iver l. eld och hĂ€nförelse o. d., vara l. bliva full av entusiasm (för ngt). Som .. (E. Cederhielm) har mycken eld, sĂ„ hölt iag en warning för excesser nödig. KKD 6: 13 (1707). LĂ€tt kom .. (Thorild) i eld; förtjusning, hĂ€nförelse .. var hans lifselement. Atterbom Siare 5: 397 (1849). BondestĂ„ndets flertal fattar eld för förslaget. P. Wieselgren i Biogr. lex. 21: 193 (1855). Brinnande af ifver stod en hvar pĂ„ sin sats, alt var eld och lĂ„ga. F. Runeberg (1878) hos Söderhjelm Runeberg 2: 541; jfr c. KKD 9: 293 (1913). — jfr SINNES-, UNGDOMS-ELD m. fl. — sĂ€rsk."
 

Liknande trÄdar

Fritid Jag övervÀger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istÀllet för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 144
Senast: Caoimhe
·
Kultur Vilken Àr den bÀsta filmen ni nÄgonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmÀssigt bra utan kan vara bra av anledningar ni sjÀlv vÀljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 068
Hundavel & Ras Har alltid velat ha en blodhund till spĂ„r, sök och ev. bevakning, men Ă€r helt avskrĂ€ckt pga hĂ€lsan och all extra hud
Letade runt lite pĂ„...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: BornAgain
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller tvÄ. "Vi" i det hÀr fallet Àr min man och jag, vÄr 17-Äriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 933
Senast: Myrten
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels frĂ„ga
  • Hur Ă€r processen
  • Valp 2025

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp