Bli av med bebismagen!

Mitten

Trådstartare
Japp, nu är det dags. Idag har jag börjat räkna kalorier och allt vad det innebär. Jag gick upp 28 (!!) kilo under graviditeten, och har ca 15 av dem kvar :mad:. Jag har lätt att lägga på mig och har viktväktat bort 20 kilo en gång i tiden (typ 5-6 år sen). Det jag funderar på är - är det SVÅRARE att bli av med 'graviditetskilon' än 'vanliga' kilon? Jag har fått några sådana påståenden men jag har svårt att tro på det riktigt ... fett som fett liksom :D.

Ni som gått ner både innan och efter, hur gick det? Var det skillnad?
Och ni som smalt bort efter förlossningen/amningen och blev smala och vackra igen menar jag INTE :p - ni har ju fuskat ;)

Jag har ju 6 månader innan jag ska i en bröllopsklänning :bump:

Sv: Bli av med bebismagen!

Hur länge är det sedan du fölade?
Kroppen har ju märkliga förmågor ibland, en av dem säjs vara att vissa inte tappar vikt alls medan de ammar.
Jag tror inte heller att graviditetskilon är svårare att bli av med än andra, däremot har man ju genomgått en stor förändring i livet när barnet kom och de nya rutinerna kan göra att man har svårare för att ta tag i saken.

Själv har jag varken ökat massor i vikt eller smält bort efteråt, jag är inte "smal och vacker" ändå... :D (mina kilon har jag tuggat till mig före och mellan graviditeterna :angel: )

Ja, jag har tänkt på det där med tiden och livet också - svårt att klämma in träning och fixning med bebis ;) Kanske därför folk påstår att det sitter hårdare?
Känns bara som min förklaring till att jag 'bara har lite graviditetskilon' liksom börjar bli mindre och mindre trovärdiga ju större bebisen blir ...

Elina är 10,5 månad. Jag (eller, hon) slutade amma efter ca 5 månader, när hon inte ville ha längre. Jag gick ner de första kilona veckorna efter förlossningen, sen dess har det stått stilla. Men jag har ju inte levt supernyttigt heller, så ... :angel:

Man ska inte försöka gå ned i vikt när man ammar av två anledningar.
För att inga fettbundna gifter skall frigöras och gå över i mjölken, samt att inte bli besviken då ämnesomsättningen pga hormoner kan chocka till stor besvikelse genom att vägra släppa fett :D

När man ammat klart är det däremot grönt (det har du säkert koll på, ovan var mest allmänt orerande).
Energiprincipen gäller dvs du skall göra dig av med mer energi än du sväljer.
Det gäller oavsett fördelningen av kolh/protein/fett.

Man brukar säga att ca 500 (-800) kcal under sitt beräknade dagsbehov är lagom för att inte förlora så mkt muskelmassa. Chanserna att lyckas blir även bättre med ett högre "lägsta intag".

Att komma ihåg: motion är a & o.

Här har du en bra länk, lite längre ned på den specifika sidan kan du med en ungefärlig kalkylator räkna ut hur mycket kalorier du förbrukar.

http://www.halsosidorna.se/Energibehov.htm

Vill du vara noggrann rekommenderar jag att du på egen hand beräknar efter Harris & Benedict:

Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.

Nedan ytterligare en sida jag vill rekommendera.
Du kan bla registrera och beräkna kosten du äter för att se hur många kcal du får i dig samt fördelningen av protein/kolhydrater/fett.

http://www.piggelino.se/users_login.aspx

Senast ändrad:

Hur länge är det sedan du fölade?
Kroppen har ju märkliga förmågor ibland, en av dem säjs vara att vissa inte tappar vikt alls medan de ammar.
Jag tror inte heller att graviditetskilon är svårare att bli av med än andra, däremot har man ju genomgått en stor förändring i livet när barnet kom och de nya rutinerna kan göra att man har svårare för att ta tag i saken.

Själv har jag varken ökat massor i vikt eller smält bort efteråt, jag är inte "smal och vacker" ändå... :D (mina kilon har jag tuggat till mig före och mellan graviditeterna :angel: )

Skönt att höra från fler! Min mamma vägrar nämligen förstå att min ämnesomsättning vägrar släppa fett medans jag ammar, iallafall minst de första 6 månaderna. Mensen kommer alltid sent 6-9 mån sist och inte förrän det börjar min kropp förbränna! Jag märkte hur ämnesomsättningen ändrade sig när mjölken kom! Första dagarna minskade magen synligt men när mjölken kom slutade viktminksningen bara sådär!

Man ska inte banta under amningen, men man kan undvika sådana saker som, godis, läsk, kakor, bullar, glass, snacks och den där extra portionen. Sen är det bra att ta långa barnvagnspromenader, eller ännu bättre sätta bebis i sele och gå. Det bränner lite lättare då.

Jag vägde 91 kilo när jag blev gravid med jim. Gick upp till 97 och strax efter förlossningen gick jag ner till 91. Då uteslöt jag ovanstående ur min kost, men åt mig mätt jämt och tog ett äpple när jag var sötsugen. På 100 dagar hade jag gått ner 8 kilo. Sen rullade det på ner till 77 där det var tvärstopp för att jag började slarva med godis och läsk igen.

när jag blev gravid med tea vägde jag 85 kilo och gick upp till 99. Nu är det 8 dagar sedan hon tittade ut och jag är nere på 91 kilo, men jobbar på det!

Mål ett är 85 kilo.

Hur motionerar du idag?
Kan du gå promenaderna fast gånger två eller tre?
Nu är ju din dotter snart så stor att du får springa efter henne med och det bränner man kalorier på;) du får hoppas att hon blir jätte aktiv och springer mycket så att du får springa mycket med:D

Annars är det gamla vanliga bäst, äta ordentlig frukost (tänk på hur sumobrottarna ser ut, de skippar frukosten eftersom de vet att då går de upp i vikt) ca en tredjedel av dagens intag ska bestå av frukosten.¨

Ät alltid innan du gör något ansträngande (gå på promenad räknas in här, inga promenader på fastande mage och absolut inte före frukost)

"Ta bort" en femtedel av din normala portion, ät långsamt (enkelt med bebis jag vet, men effektivt eftersom man då hinner känna när man blir mätt)

Ät mellanmål så att du äter var tredje timme från att du vaknar, men ät inget senare än tre timmar innan du lägger dej, det blir samma effekt som utebliven frukost, dvs ingen förbränning utan lägger sig som fett.

Skriv ät dagbok och var ärlig mot dej själv så ser du snart när det onyttiga vill tränga sig på, normalt är det när det har gått för länge mellan måltiderna.

Lycka till!

Skulle bara vilja förtydliga att jag vet HUR man går ner, var mest nyfiken på skillnad före och efter graviditet - som sagt, för 5-6 år sen gick jag ner 22 kilo på 18 veckor (då vägde jag iofs lite för lite för min smak, så jag skall inte ta bort så mycket igen). Så jag vet precis DEN delen, och jag har inte brytt mig om de extra kilona nu, tillräckligt besvärligt att få ihop livet ändå med bebis :). Men nu är jag peppad, motiverad och redo att köra igen. Jag får enligt uträkningar klämma i mig 1300 kcal/dag. Och jag har som sagt grejat det förr, nu är jag motiverad och peppad, det svåra är att få sambon till att hjälpa till lite, och INTE köpa hem saker för att 'det ser ut som du behöver lite gott' ;)

Sist körde jag points, nu skall jag testa med kcal! Wish me luck :)

Apropå motion : Jag hade hemsk foglossning, och det är först nu jag kan börja gå promenader på mer än ca 30 min utan att sitta ner och gråta på vägen. Så jag har snällt fått vänta ut den delen också. Jag kan fortfarande känna den där skärande smärtan som gör att jag inte kan röra mig ibland, om jag gått, stått eller legat för länge i samma ställning. Men nu ökar promenadernas längd, och hastigheten sakta men säkert! Skall försöka fiffa nåt träningsprogram att göra hemma också, kanske yoga och styrkeövningarna som finns på Wii. Tyvärr är det svårt att klämma in det och hinna DUSCHA på den korta stund Elina sover .. men det mesta går ju om man vill!

Pilates är skonsamt och man kan göra det i hemmets mörka vrå när ungen somnat. Jag kör det när sambon jobbar och jag är ensam hemma hihi. Jag märkte skillnad på magmusklerna efter bara en vecka! (trodde jag fått världens svulst/var gravid igen tills jag insåg att det var musklerna :angel:)

Annars är det nog mest motionen som funkar för mig. Nu har det varit så otroligt dåligt väder här jättelänge att jag inte ens kunnat se mina berg som ligger 200 m bort, men nu börjar det bli bättre och kvällarna blir längre och då ger jag mig ut utan barn och med hund och ipod och tar mig så långt upp jag orkar innan jag går ner igen. Slit slit och åter slit är mitt koncept. Choklad är ju så gott :D

Choklad är ju så gott :D

Precis :d

Jag har f.n. en diet som bestar av choklad, kakor och bullar :o och sa en och annan "riktig" maltid daremellan... Av ingen annan anledning utom att jag har extremt dalig karaktar just nu och inte har ngn storre lust att ta tag i det heller :angel: men att ga ut med hund + barnvagn minst 1.5h/dag, gymma 2ggr/v och rida ca 1gg/v gor iaf att jag inte gar UPP i vikt.

En vacker dag motiveras jag nog att ratta till dieten ocksa :cool:

stavgång, barnvagnsgång, ipod i öronen med uppiggande musik. Drick mkt vatten ät mkt fruck och grönt. Dra ner på onyttigheter och minska lite på portionerna... byt snabba kolhydrater mot lite långsammare.... ät mindre av kolhydraterna....

Om du inte ammar kan du ju kickstarta ett par veckor med tex cambridge :) Det gjorde jag med sista envisa kilona, för att hitta motivationen.... sen gick jag som en dåre.. minst två ggr per dag... ibland 3 tim per dag. Nu har jag 10 kg igen att gå ner pga mina mördarmediciner... men jag tror det är mest vätska.... för 10 kg upp DETTA år :rofl: och på tre dagar med lågkolhydrat har jag gått ner 3 kg. Hmmm...

Åh såna där pulver har jag aldrig klarat av :o
Tycker det är så ääääääckligt... min svägerska höll på med massa shakes/soppor och allt var det var, men jag klarar det bara inte, urk!! Jag har gått med i viktklubb.se, riktigt bra faktiskt, man får menyförslag med recept som passar in på sitt eget dagliga intag :)

Nu gick ju jag ner i vikt snabbt, men magen hade ju inte alls samma form som innan ;)

Men jag märkte stor skillnad på bara 1 vecka när jag började jobba och då äta på regelbunda tider!

Jag vet att många är emot viktväktarna och de tycke man bara betalar för att stå på en våg. Men jag har 2 kompisar som gått ner 17 resp. 30 kg med hjälp av dem!
De har fått hjälp med att äta rätt, sen så måste man ju motionera lite också.

Hon som gått ner 17 kg har i 9 års tid testat de mesta dieterna och allt vad de nu finns och bara gått upp och ner i vikt hela tiden.

De sköna som de här tycker med VV är att man faktiskt kan äta normalt vad man är van vid, men lite mindre bara ;) Man kan gå ut på krogen och dricka några öl osv osv.

Måste få uppdatera lite och meddela att nu är 6 kilo av de 15 borta - så 9 kvar to go !! Mitt primära mål är att bli av med 5 till, de sista 4 är inte jätteviktiga, men det känns skönt att vara nere på ensiffrigt kvar! Det har gått förvånansvärt fort, jag började typ när jag skapade den här tråden, och hade uppehåll i 2 veckor för hormonbehandlingen ( = krävdes godis och sånt :o). I snitt 1 kilo i veckan :)

Jag kör faktiskt viktklubb.se, funkar jättebra och många smarriga nya recept har jag hittat!!

Jag körde viktklubb förra våren och tappade drygt 7 kilo.
Pausade mitt konto när jag konstaterade graviditeten men tänkte starta upp det igen under/efter sommaren någon gång eftersom att jag ammar och gärna skyller mitt godis- och kakintag på det ett tag till. ;)
Men sen så ska det bli nyttigt igen! Ska bli spännande att se om det går lättare/är svårare att gå ner de här kilona. Har 7 kvar till vikten före graviditeten, skulle gärna gå ner ett par-tre kilo till oxå.
:D

Åh vad bra att du lyckats gå ner en hel del. Jag födde barn för drygt två månader sen, och jag gick upp 20 kg...Hm. Jag har fått bort 11 av dem, men ska gå ner 20 kg till då jag var överviktig innan. Jag vägde 101 kg innan förlossningen och nu väger jag 89 kg, vilket blir 12 kg inser jag nu. Jag ska ner till 68-69 kg har jag tänkt mig. Jag ammar inte, så det behöver jag inte bekymra mig över.
Mitten: uppdatera hur det går! Viktklubb, vad är det för nånting? Jag har alltid använt viktväktarna men nu hittar jag ingen närliggande.

Det är via aftonbladet typ. Man betalar lite och får då x månaders medlemskap, och så fyller man i en dagbok där - allt man äter, så räknar den ut kcal och så. Finns bra recept, och man får förslag som passar ens dagliga kcal-intag. Jag har viktväktat förut (med deras CDskiva) och det funkade jättebra, men jag gillar kcal-beräknandet mer faktiskt.

Jag gick som sagt ner 22 kg med viktväktarna för en massa år sen, och jag ser ingen skillnad i viktnedgången nu jämfört med då. Däremot är det svårare att matplanera nu, eftersom man har konstant tidsbrist och glömmer äta med jämna mellanrum, så därför är det svårare.

Sen har ju kroppen ändrat lite form, men det får man väl leva med gissar jag ... däremot de första månaderna efter förlossningen kändes vikten väldigt slumpartad, så det känns som att det är en bra tid att gå ner nu, när det stabiliserat sig alltihopa :).

Vad duktig du är!!

Själv kör jag salladsluncher för att vara smalare till sommaren då vi är bjudna på bröllop i Serbien.

Dessutom har jag idag börjat klippa äppelträden, vilket är ett STORT projekt då vi har 8 st..... bra motion....:idea:

Liknande trådar

Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 365
Senast: kakan89
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: Zody
·
S
Gravid - 1år Nu behöver jag råd! Inann jag blev gravid så var jag väldigt nöjd med min vikt, är rätt lång och har alltid varit rätt smal. Jag gick...
Svar
14
· Visningar
7 977
Senast: havreflinga
·
Gravid - 1år Är ni det? Flickvännen till en av killens kompisar är gravid i v 28 och har sedan start varit såååå lycklig!!!! och älskat livet mer än...
2
Svar
24
· Visningar
2 674
Senast: tessiem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V