Blek leguanödla

NiNi

Trådstartare
Kompisen har en leguan som inte är grön. Ska de inte vara det? Den är pigg och springer runt i lägenheten så den verkar må bra. Kan det bero på maten? Det äter frukt och grönsaker.

Sv: Blek leguanödla

Vad är det för kön och hur gammal är den?

Vilken färg har den om den inte är grön? Ljusgrön, blågrön, brunaktig..?

Kompisen har en leguan som inte är grön. Ska de inte vara det? Den är pigg och springer runt i lägenheten så den verkar må bra. Kan det bero på maten? Det äter frukt och grönsaker.

Det är ju tydligen extremt viktigt vad leguaner får i sig, en väldigt känslig ödleart. Kruxet med reptiler är att dom sällan visar sjukdom för än det kan vara försent, då är dom riktigt sjuka.

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_leguan.htm

Eftersom en leguan över huvud taget inte ska springa runt i lägenheten så mår den antaligen inte bra, varför den är blek kan dock bero på ett flertal saker. Dessutom kräver dom i närmast expertkunnande när det gäller kosten

Det är en hona på 2 år. Hon är brun/orange fast i en väldigt matt färgton.Hon är liiiite ljust grön bakom frambenen.
Min kompis har haft 3 ödlor tidigare. Alla har varit bleka och alla har dött. Jag har frågat honom varför han promt ska ha en ödla och han säger att han vill ha dem för att de är så lättskötta:crazy:
Jag har sagt att ödlan inte ser frisk ut men han vill inte lyssna på det. Har själv ingen erfarenhet alls av reptiler.

Det är en hona på 2 år. Hon är brun/orange fast i en väldigt matt färgton.Hon är liiiite ljust grön bakom frambenen.
Min kompis har haft 3 ödlor tidigare. Alla har varit bleka och alla har dött. Jag har frågat honom varför han promt ska ha en ödla och han säger att han vill ha dem för att de är så lättskötta:crazy:
Jag har sagt att ödlan inte ser frisk ut men han vill inte lyssna på det. Har själv ingen erfarenhet alls av reptiler.

Min dröm har alltid varit att ha en leguan, men jag backade ur just för att dom är extremt svårskötta. Det din kompis verkar pyssla med är djurplågeri! Han kanske inte menar det, men du kanske kan skriva ut några faktablad om leguanen åt honom?

Varfor far inte leguaner springa fritt i lagenheten?

Jag vet en kille som hade sin vattenagam los ganska ofta, den var gron och ganska gammal, han brukade ligga och sova pa elementet.

leguaner behöver yta att röra sig på,men ett terrarium, för dom behöver luft med hög luftfuktighet! men framförallt värmelampa,(för att smälta maten behöver dom värme!) nånstans att klättra upp o lägga sig och nånstans att bada!! i naturen simmar leguaner jättemkt..och dom behöver vatten på sin kropp för att må bra..

Att den är blek är ett tecken på att den inte trivs/får det den behöver..

Blir så trött på folk som skaffar djur som dom inte har en aning om vad dom behöver!:mad:

Vi tog han dom en leguan, som förr förra ägharen hade piercat och haft koppel på, så han hade ärr...:mad:

Senast ändrad:

Man kan säga att leguanen är i behov att ett sådant klimat, att det inte går att upprätthålla det i en hel lägenhet. Ett rum/stort terrarium däremot går det att få rätt temp och luftfuktighet. Mig veterligen är leguaner bland de svårare ödlorna att hålla hemma.

Ödlan har ett jättefint terrarie med klätterpinnar, badbalja, värmelampa och hängmatta att ligga i. Den är bara ute i lägenheten när det är sommar. Personligen tror jag att den får lite för klen mat. Den är nog för näringsfattig. Ska skriva ut lite info och ge till ägaren

Tipsa ägaren om zoo med`s Iguana food... fullfoder för vuxna iguanas. Våran Iguana får det fodret och han är fantastisk i färgerna.

lmen framförallt värmelampa,(för att smälta maten behöver dom värme!)

Stämmer. Men leguaner behöver även ha möjlighet att kyla ner sig. Därför som det INTE får vara samma temperatur nere på golvet i terrariet som det är högt upp. Och för den sakens skull är det absolut ingen fara att ha dem ute i lägenheten. Större problem då med luftfuktigheten...

precis..o därför e det viktigt med ett ställe där dom kan bada oxå!:idea:

*kl*
Ahaa, den e bara ute o rör på sig, för att sen ha kunna gå in och kyla/värma sig!
så nu hade ju denna ödlan tillgång till det som är viktigt, så som ts skrev, är det nog fodert som är för näringsfattigt! Bra Ts att du bryr dej!:bow:

måste vara ett pucko som bara är ute efter status.
Leguaner är inte svåra att hålla i den bemärkelsen, dock är det en del man måste tänka på, då dessa djur inte är menade för vårat klimat o man måste "skapa" en kopia utav deras ursprungsklimat!
vi har haft två väldigt fina avleshonor hemma, en vackert kraftig grön o en unghona med en grön kropp med en svagt turkos/blå ton, snygg som attan!

men vist kan de få springa i längenheten, dock inte direkt efter maten o defenitivt INTE hela dagar, vi pratat om nån timme eller så i detta klimat, då även på sommaren, i sverige har vi får långa temperaturer o på tok för låg luftfuktighet.

denne person borde inte få skaffa fler reptiler så som denne håller på!

Ödlan har ett jättefint terrarie med klätterpinnar, badbalja, värmelampa och hängmatta att ligga i. Den är bara ute i lägenheten när det är sommar. Personligen tror jag att den får lite för klen mat. Den är nog för näringsfattig. Ska skriva ut lite info och ge till ägaren

Men din vän kan väl aldrig få upp rätt fuktighetsgrad i hela lägenheten på sommaren?
Kan inte mycket alls om ödlor, men det låter skumt att det skulle vara bra för den att vara ute i lägenheten hela dagarna. Där kan det ju aldrig vara rätt klimat för den?

Den vanligaste anledningen till att leguaner dör är att dom torkar ut. Innifrån, detta är ingenting som märks direkt. Och absolut inget du ser just när leguanen springer runt i lägenheten. Däremot verkar få människor förstå hur gamla leguaner kan bli. Det handlar liksom inte om att fyra år är gammalt.

en leguan vill ha 80% luftfuktighet gärna mer. Allt under 60% anses skadligt. Vi har ofta lägre än så i våra lägenheter. Även om en timme då och då inte är direkt dödsfarligt tror jag att varje minut utanför det är skadligt på något sätt

"Det är ett faktum att uppemot 90% av alla leguaner inte överlever sin 7-årsdag, till största delen pga att de hålls för torrt. De dränerar ut vätska ur kroppen med VARJE andetag och kompenserar inte detta genom att dricka tillräckligt, eller att gå in i terrariet! att spraya leguanen hjälper heller inte."

Senast ändrad:

måste vara ett pucko som bara är ute efter status.
Leguaner är inte svåra att hålla i den bemärkelsen, dock är det en del man måste tänka på, då dessa djur inte är menade för vårat klimat o man måste "skapa" en kopia utav deras ursprungsklimat!
vi har haft två väldigt fina avleshonor hemma, en vackert kraftig grön o en unghona med en grön kropp med en svagt turkos/blå ton, snygg som attan!

men vist kan de få springa i längenheten, dock inte direkt efter maten o defenitivt INTE hela dagar, vi pratat om nån timme eller så i detta klimat, då även på sommaren, i sverige har vi får långa temperaturer o på tok för låg luftfuktighet.

denne person borde inte få skaffa fler reptiler så som denne håller på!

FÖRLÅT FÖR TRÅDKAP!

Hur gör ni med era leguaner?:) (syftar på att man måste "skapa" en kopia utav deras ursprungsklimat!)

Kl
Synd att jag inte har några bilder på mina gamla Ludde, han var helt fantastiskt fin i färgerna. Knallgrön!

Ludde gick faktiskt ganska mycket lös, jag hade en UVlampa monterad på väggen som han låg under och uppe på, jag gick med honom i sele utomhus. På somrarna så var han väldigt mcyket i vårat växthus, där var det jättehög luftfuktighet, tropisk klimat, han älskade det. Han badade även varje dag i vårat badkar, (han var rumsren, bajsade bara i badkaret). Imellanåt så var han i sitt terrarium.

Ludde var en omplac. som jag tog när han var 4 år. Han gavs kattmat och sallad hos gamla ägaren, gick inte att hantera, han bets och slog med svansen. Efter några månader var han världens snällaste, sov med mig i sängen ibland och var super.

Ludde gav jag bort när han var 7 år gammal och jag skulle börja på gymnasium här uppe, jag hörde av nya ägaren 1 år efter jag flyttat, då levde Ludde än och mådde finfint.

Nu efteråt så vet jag ju att Ludde inte levde det optimala livet hos mig, eftersom jag hade honom lös så mycket i rummet. Dock verkade han må väldigt bra, han var pigg och glad, jätte fina färger osv, och framförallt, han levde fortfarande när han var 8 år. (Efter det tappade vi kontakten)

Kl
Synd att jag inte har några bilder på mina gamla Ludde, han var helt fantastiskt fin i färgerna. Knallgrön!

Ludde gick faktiskt ganska mycket lös, jag hade en UVlampa monterad på väggen som han låg under och uppe på, jag gick med honom i sele utomhus. På somrarna så var han väldigt mcyket i vårat växthus, där var det jättehög luftfuktighet, tropisk klimat, han älskade det. Han badade även varje dag i vårat badkar, (han var rumsren, bajsade bara i badkaret). Imellanåt så var han i sitt terrarium.

Ludde var en omplac. som jag tog när han var 4 år. Han gavs kattmat och sallad hos gamla ägaren, gick inte att hantera, han bets och slog med svansen. Efter några månader var han världens snällaste, sov med mig i sängen ibland och var super.

Ludde gav jag bort när han var 7 år gammal och jag skulle börja på gymnasium här uppe, jag hörde av nya ägaren 1 år efter jag flyttat, då levde Ludde än och mådde finfint.

Nu efteråt så vet jag ju att Ludde inte levde det optimala livet hos mig, eftersom jag hade honom lös så mycket i rummet. Dock verkade han må väldigt bra, han var pigg och glad, jätte fina färger osv, och framförallt, han levde fortfarande när han var 8 år. (Efter det tappade vi kontakten)

Hur gjorde ni med hans "bo"?:)

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 043
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar