Blek leguanödla

Sv: Blek leguanödla

jag tror kravet på leguanterrarium är 4 kvadratmeter bottenyta. Men de flesta kunniga jag har talat med tycker att det är väl litet men det beror på höjd med såklart. Det finns en kille som byggt ett riktigt leguanterrarium. Han har nog lagt ut ungefär 10 tusen på det.. rätt klimat kräver ju rätt ljus och rätt luftfuktighet. Att få rätt luftfukt när terrariet är stort som ett mindre rum är INTE lätt. Killen jag pratade om hade nog tre luftfuktare med timers inställt. Sen är det såklart UV ljus och värme. Allt detta kostar ju med pengar att driva.. jag kan säga att min elräkning har förändrats när djuren gick från 50+ till 10.. och där var det inga leguaner inräknade :D

Fundera på om du är villig att lägga lika mycket tid på en osocial ödla som på en hund

jag tror kravet på leguanterrarium är 4 kvadratmeter bottenyta. Men de flesta kunniga jag har talat med tycker att det är väl litet men det beror på höjd med såklart. Det finns en kille som byggt ett riktigt leguanterrarium. Han har nog lagt ut ungefär 10 tusen på det.. rätt klimat kräver ju rätt ljus och rätt luftfuktighet. Att få rätt luftfukt när terrariet är stort som ett mindre rum är INTE lätt. Killen jag pratade om hade nog tre luftfuktare med timers inställt. Sen är det såklart UV ljus och värme. Allt detta kostar ju med pengar att driva.. jag kan säga att min elräkning har förändrats när djuren gick från 50+ till 10.. och där var det inga leguaner inräknade :D

Fundera på om du är villig att lägga lika mycket tid på en osocial ödla som på en hund

Tack!:)

tiotiotio

så lite så, jag tycker man ska tänka sig för väldigt noga innan man skaffar leguan.. jag vill med ha en men trots att jag läst allt jag kommit över i två år känns det för svårt. En av de bästa sidorna som finns kommer jag inte in på just nu.. Men jag kan säga att maten är bland det svåraste som finns att få rätt. Det handlar alltså om % på vad du ska ge (ex 15% bär 5% frukt 10-12% bladgrönsaker) osv (obeserva att det bara va ett exempel och inte stämmer) Står du ut med att dagligen skaffa rätt grönsaker och ge upp halva ditt vardagsrum i 15-20 år för att en sur 2meters ödla ska bo där :angel:

visst finns det "trevliga" leguaner också. Men jag skulle inte räkna med det ;)

Vi har ju också en ödla som "ska bli som en hund" (gud va trött jag är på det uttrycket när det kommer till reptiler) nämligen en stäppvaran. Dom kan man mata med kattmat och kela med i soffan :grin: det är försäljningtricket man oftast hör.

När vår Max (ödlan då) blev sjuk och blev ordninerad medicin av vetrinären fick vi ta vår då ändå väldigt avslagna ödla och veva in honom i en gardin för att få i honom det. Det hade inte ens gått om han har han var frisk. Detta tycker jag dock var ett helt normalt beteende. Varför ska en varan (eller leguan för den delen) va som en hund? det är inte en hund!

Nej, absolut inte. Ludde är den enda leguan jag träffat som har varit så otroligt snäll.

Ja, kattmat ja, Ludde hade ju nästan bara fått det innan jag fick honom, de växte ju snabbare då :grin: Fick även med en film från USA där de sa att kattmat var jättebra!

Som sagt, jag har gjort 1 miljon fel med Ludde, inte tillräckligt varierad kost, inte tillräckligt fuktigt, värme osv. Det är sånt jag har läst mig till nu, och skulle aldrig skaffa en Leguan nu, det är helt enkelt för svårt. Jag måste haft tur med Ludde som ändå var så pass pigg och fin. Nu vet jag inte hur länge han levde, om han rent utav lever än, men han levde iaf när han var 8 år.

(för övrigt så rymde han en gång till grannen, klättrade upp i ett träd och satt där och svajjade i vinden :D. Grannen höll på att få en hjärtinfarkt när jag plockade ner honom och satte honom på axeln. Han var 1,30 cm lång då. )

nej men det är ju viss skillnad vad man faktiskt VET idag och vad man trodde då. Att du inser att du aldrig orkat med en leguan idag bevisar ju bara att du vill och ville det bästa för Ludde. Idag finns det ändä många artiklar som tar upp det här med njursvikt och uttorkning på leguaner. Att folk ändå väljer att strunta i det är ju det som är mest sorgligt :cry:

Ja, precis.

Folk som har de i små akvarium fast de är nästan 1 m långa, och framför alt säljer dem när när de växt ur dem och inte är så tevliga längre.

Jag träffade en kille som jobbade på Skansen (tror jag det var), han tyckte det borde förbjudas att sälja leguaner till privatpersoner, de hör inte hemma hos en sån och väldigt få vet hur de ska skötas, och hur mkt plats de tar.

Tråkigt att det finns så många som inte vet hur man ska göra utan så djuren blir dåliga och dör:/

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 043
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar