Blåst i skåne

Status
Stängd för vidare inlägg.

landsbygdsbo

Trådstartare
Hur tänker en människa som travar in till en flock amkor med en hund?
Det är ju liksom inte första gången det händer.
Att inte hundägaren vill framträda med namn är ju förståeligt...
Näsby fält är ju känt för sina amkor, att de beskyddar sina kalvar.

Jaja.. somliga straffar vår Herre med det samma:D

Sv: Blåst i skåne

"man har ju alltid hört att kor är snälla" *suck* en del människor alltså.......

Fast när korna är på mark som regelbundet beträds av allmänheten så tycker man nog att skyltar borde kommit upp lite tidigare... Eller ännu hellre att man har snälla kossor just där. Att tycka att tjejen borde skylla sig själv är lite väl magstarkt enligt min mening.

Fast när korna är på mark som regelbundet beträds av allmänheten så tycker man nog att skyltar borde kommit upp lite tidigare... Eller ännu hellre att man har snälla kossor just där. Att tycka att tjejen borde skylla sig själv är lite väl magstarkt enligt min mening.

Haha..Ärligt talat så höll jag tillbaka.
För det finns egentligen inget vänligt sätt att beskriva en hundhållares förmåga att tänka om denne knallar in till en flock amkor.

Helt bombad alltså!!!
Korna väger 300 kg och har ett genetiskt inbyggd beteende då flocken hotas.
Och en hund innebär ett hot i kornas ögon.

Snälla kossor? vilken värld kommer du ifrån? den som tror att mjölk växer på trän?

Alla vet eller borde veta att beträdandet av en hage sker på egen risk.

Egentligen ytterligare ett bevis på att man borde införa lämplighetsintyg på att ha hund!!!!hon skulle aldrig klarat det.....:D

Å vad förvånad jag blev över det svaret då :grin:. Det är bara att skriva en liten rad sen kräks du galla över varenda människa som inte är lantis. Att du bara orkar... Men ja just det, du är ju egentligen inte otrevlig, du bara hävdar din rätt när alla andra människor har fel. Och de har de ju i princip hela tiden.

Är du en av de där lantisarna man alltid snubblar över på centralstation och som travar ut framför spårvagnar?

Många svenskar har helt enkelt aldrig haft anledning att träffa en ko IRL.

*KL*

Om marken ägs av bonden (vilket den borde) så tycker jag inte denna händelse är hans fel på något sätt.
Det är DJUR som går i hagen. Alltså kan man aldrig på något sätt garantera att dom beter sig bra eller som dom borde. En ko kan reagera även på människor när dom har kalv, även utan.
Jag jobbar med kor och även trots stor vana så har jag blivit stångad ordentligt av en ko som alltid varit snäll innan. Men just denna kalvningen så vart hon beskyddande.

En skylt om att man vistas i hagen på egen risk kunde ju varit på sin plats. Men samtidigt... jag skulle inte gå in i ngn annans hage och promenera, speciellt INTE med hund eftersom man är strikt ansvarig för vad ens hund gör och man vet aldrig hur djuren reagerar på varann. Jag förstår inte riktigt syftet med att ha gångväg i en kohage? Man bör väl rimligvis vilja att djuren får lugn och ro i sin hage.

Ibland så släpps kor och andra djur på bete på ställen där det är meningen att även människor ska kunna vandra på tex vandringsleder och sådant.

Det är väl snarare lämplighetsintyg på kor hon skulle behövde ha.
Det var ju inte hundens förmåga hon missbedömde utan kossornas reaktioner.
Det har ju inget att göra hur lämplig personen är som hundägare.

Håller med Cillamuffins. Många människor är ovana vid djur av helt förklarliga skäl och det är nog inte så lätt att veta att de kan vara aggressiva. För egen del skulle jag nog förutsätta att kor som står på på något sorts friluftsområde är hyfsat snälla. Om man inte bör går där med hund är det kanske rimligt att räkna med att det finns en skylt om det. Detta om det är ett friluftsområde alltså.

Det här visar hur viktigt det är att lära människor (redan som barn helst då) om djur och natur. Inga lantisbarn hade hamnat i den situationen, men en 21-årig stadstjej har ingen som helst uppfattning om att korna kan vara farliga om man går in till dem med en hund

Hon började ropa för att korna skulle flytta på sig eftersom vägen de stod på är för fotgängare och bilar. Men korna vägrade.

och

Men enligt Kristianstadsbladet är det fjärde koattacken mot människor på samma plats.

borde väl säga att man som bonde borde tänka på att sätta upp varning redan vid nummer två.
Antingen får man flytta djuren eller sätta upp en varning.
Både för sina egna djurs skull och för dom som rör sig bland dom.

Är du en av de där lantisarna man alltid snubblar över på centralstation och som travar ut framför spårvagnar?

Många svenskar har helt enkelt aldrig haft anledning att träffa en ko IRL.

Sorry, håller till höger i rulltrappor och har inga problem i varken London, Paris eller Berlin.

Men om en dåre kliver ut i på en motorväg och blir överkörd så förblir han en dåre i mina ögon. Om en dåre går ut i en hage där det finns ett 20:tal amkor och tar med sig sin lilla vovve, ja då är hon totalt blåst i mina ögon med!!

*KL*

Om marken ägs av bonden (vilket den borde) så tycker jag inte denna händelse är hans fel på något sätt.
Det är DJUR som går i hagen. Alltså kan man aldrig på något sätt garantera att dom beter sig bra eller som dom borde. En ko kan reagera även på människor när dom har kalv, även utan.
Jag jobbar med kor och även trots stor vana så har jag blivit stångad ordentligt av en ko som alltid varit snäll innan. Men just denna kalvningen så vart hon beskyddande.

En skylt om att man vistas i hagen på egen risk kunde ju varit på sin plats. Men samtidigt... jag skulle inte gå in i ngn annans hage och promenera, speciellt INTE med hund eftersom man är strikt ansvarig för vad ens hund gör och man vet aldrig hur djuren reagerar på varann. Jag förstår inte riktigt syftet med att ha gångväg i en kohage? Man bör väl rimligvis vilja att djuren får lugn och ro i sin hage.

En homo sapiens( en tänkande människa) skulle naturligtvis ta sig en funderare på att knalla in bland 300 kg tunga djur.
Men en icke tänkande ja........:rofl:

Det är väl snarare lämplighetsintyg på kor hon skulle behövde ha.
Det var ju inte hundens förmåga hon missbedömde utan kossornas reaktioner.
Det har ju inget att göra hur lämplig personen är som hundägare.

Ett lämplighetsintyg för körkort avgör inte hur du kör eller reparerar bil utan hur du fungerar som tänkande människa.

Samma sak skulle ett lämplighetsintyg för hundägande göra, dvs avgöra om du överhuvudtaget är lämplig att ta ansvar för andra varelser.
Och att knalla in i en hage som hon gjorde är helt klart inte lämpligt eller?

Jag fattar inte riktigt förloppet? Har tjejen verkligen gått in i en hage? Det framgick inte av texten. Det framgick väl bara att hon upptäckt djuren på en väg " eftersom vägen de stod på är för fotgängare och bilar" Går man på en sådan väg ska man väl inte behöva bli stångad av en kossa, oavsett anledningen. Går man in i en hage, alltså en yta som är inramad av elstängsel eller taggtråd så får man skylla sig själv.

och

borde väl säga att man som bonde borde tänka på att sätta upp varning redan vid nummer två.
Antingen får man flytta djuren eller sätta upp en varning.
Både för sina egna djurs skull och för dom som rör sig bland dom.

Det var inte den fjärde koatacken...det var fjärde gången korna försvarade sig mot yttre hot.

Och det är ju ingen nyhet.

För ett tiotal år sedan tog ju amkor livet av en liten vovve mens hussen satt på en stor sten och hjälplös såg på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 998
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka