Blandras inte friskare än renras enligt studie

Det som är lite av problemet, att det är ett frågeformulär och sen svara "ja" eller "nej" på den. Vissa blandrasuppfödare i t.ex England och USA anser att köra en embark är ett hälsotest.
DNA-test var ett alternativ! Men tror inte de presenterade hur folk svarade på den här frågan i artikeln.

IMG_6219.jpeg
 
Gissar att de skiljer på F1B och F2 eftersom det blir en lite annan fördelning i hur mycket den återkommande rasen bidrar genetiskt till avkomman? I F1 blir rasernas fördelning ungefär 50:50, i F1B blir det 75:25 till fördel för den ras som återkommer. I F1BB blir förhållandet 87,5:12,5 och så vidare. Efter 5-6 ggr av detta är man uppe i 99% genetiskt bidrag från rasen som man korsar tillbaka till. Medan i F2, F3 och så vidare är det en annan fördelning.

Men jag undrade också spontant lite varför man vill att allt detta ska uppges om man sedan ändå bara klumpar ihop allt till en och samma "blandras" i sitt resultat? Verkar lite onödigt i så fall - om inte själva poängen är just att klargöra hur många i gruppen "blandras" som är F1, respektive F1B, F2 etc.

Man har visserligen uppnått F1 liknande hybrid vigour resultat i F5/F6 hos åtminstone växter men då har det varit väldigt medvetna korsningar på just F1 liknande exemplar. Så om man i den här studien blandar F1 och alla möjliga andra generationer hejvilt så säger ju resultatet inte särskilt mycket om potentialen för just "hybrid vigour" varken i F1 eller i till exempel kontrollerade led där man medvetet avlar på F1-liknande fenotyp vad gäller just hälsa. I den meningen är väl slutsatserna man kan dra lite begränsade och faller tillbaka till sådant man egentligen redan vet, men det här är om man tänker enbart ur ett "genetik-perspektiv".

Om man däremot tänker ur ett slags "hundköps-perspektiv", som i citatet i ts, tänker jag att resultatet kan vara lite intressant just eftersom "bara" 20% är F1 och resten är något annat och med ett tillhörande hälsoresultat som i stort sett efterliknar de renrasigas. Det vill säga i ett slags idealscenario hade blandras-aveln kanske varit inriktad på att få ett hybrid vigour F1 eller F1-liknande resultat, men i praktiken verkar blandras-aveln kanske inte vara det.
Som du beskriver det med procenten stämmer inte riktigt som jag har fått lära mig. Det beror helt på hur rekombinationen blir av generna. En F1B kan rent teoretiskt rent genetiskt vara en renrasig hund, det kan alltså bli 100% pudel av en sådan hund. Även om det givetvis inte är så troligt.

Ja ur hundköparperspektiv kan jag förstå det. Men de flesta av dem läser nog inte vetenskapliga artiklar :angel:
 
Som du beskriver det med procenten stämmer inte riktigt som jag har fått lära mig. Det beror helt på hur rekombinationen blir av generna. En F1B kan rent teoretiskt rent genetiskt vara en renrasig hund, det kan alltså bli 100% pudel av en sådan hund. Även om det givetvis inte är så troligt.

Ja ur hundköparperspektiv kan jag förstå det. Men de flesta av dem läser nog inte vetenskapliga artiklar :angel:
Ja precis, det är förstås en förenkling, i praktiken kan det variera betydligt mer. Tillägg: Poängen är att syftet med F1B och F2 är olika, där syftet med F1B är att få något som genetiskt är mer likt föräldragenerationen, så kanske är det därför man skiljer på dem.

Nej jag tror inte heller att det är så vanligt att folk gör det, men man hoppas antagligen att resultatet ska spridas.
 
Senast ändrad:
Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så inte är fallet.

artikel aftonbladet faktiskt rätt uselt repotage där man inte länkar till studien men det var här jag först fick nys om studien.

artikel BBC betydligt bättre än aftonbladets artikel om man läser engelska

Man har alltså jämfört doodle mixar mot "föräldra" raserna pudel, labrador, king charles spaniel och cocker spaniel i UK och över 9000 hundar har ingått i studien.

"In 86.8 per cent of these disorders, there was no difference between the breeds. Of the 13.4 per cent of disorders that did differ, there was an equal split between the crossbreeds having a higher and lower risk." (Från artikeln i BBC Science Fokus)

Efter en del googlande hittade jag hela abstraktet här: Full paper

Från studien (slutsatsen) ovan:
"The current results provide little support that the three designer-crossbreeds studied benefit from improved health due to crossbreeding, but instead exhibit overall health patterns that are equivalent largely with their purebred progenitor breeds. Given that perceived enhanced health is a major motivator of the acquisition of designer crossbreeds, communicating this message to prospective owners is of importance to align their expectations for future potential health issues and veterinary costs with reality and to ensure that any acquisition decisions are based on good evidence rather than marketing hype or social anecdote."

Alltså en doodel-mix kan ju är i Sverige kosta både dubbla och fyrdubbla mot en renrasig och förutom att de är trendiga så tror ju folk att de automatiskt är friskare så snacka om hypat. Ärligt talat trodde jag ändå att heterosis effekten skulle göra att det såg bättre ut statstistiskt sett till mixarnas fördel, samtidigt så kanske man använder lite vad som helst i mix-aveln medan man kanske har starkare kriterier vid urval av avelsdjur vid renras avel så det tar ut varandra..

Har som sagt inte lusläst allt men intressant ändå, särskilt som jag stöter på många "Svenssons" som väljer blandras för de är ju friskare :banghead: . Sen att de inte är hälsotester gjorda på nån förälder är inget problem tydligen..
Studien pekar på det vi veterinärer sagt hela tiden.
Doodlarna har precis samma sjukdomar som de raser de kommer ifrån, och inte sällan flera sjukdomar samtidigt.
 
Gissar att de skiljer på F1B och F2 eftersom det blir en lite annan fördelning i hur mycket den återkommande rasen bidrar genetiskt till avkomman? I F1 blir rasernas fördelning ungefär 50:50, i F1B blir det 75:25 till fördel för den ras som återkommer. I F1BB blir förhållandet 87,5:12,5 och så vidare. Efter 5-6 ggr av detta är man uppe i 99% genetiskt bidrag från rasen som man korsar tillbaka till. Medan i F2, F3 och så vidare är det en annan fördelning.

Men jag undrade också spontant lite varför man vill att allt detta ska uppges om man sedan ändå bara klumpar ihop allt till en och samma "blandras" i sitt resultat? Verkar lite onödigt i så fall - om inte själva poängen är just att klargöra hur många i gruppen "blandras" som är F1, respektive F1B, F2 etc.

Man har visserligen uppnått F1 liknande hybrid vigour resultat i F5/F6 hos åtminstone växter men då har det varit väldigt medvetna korsningar på just F1 liknande exemplar. Så om man i den här studien blandar F1 och alla möjliga andra generationer hejvilt så säger ju resultatet inte särskilt mycket om potentialen för just "hybrid vigour" varken i F1 eller i till exempel kontrollerade led där man medvetet avlar på F1-liknande fenotyp vad gäller just hälsa. I den meningen är väl slutsatserna man kan dra lite begränsade och faller tillbaka till sådant man egentligen redan vet, men det här är om man tänker enbart ur ett "genetik-perspektiv".

Om man däremot tänker ur ett slags "hundköps-perspektiv", som i citatet i ts, tänker jag att resultatet kan vara lite intressant just eftersom "bara" 20% är F1 och resten är något annat och med ett tillhörande hälsoresultat som i stort sett efterliknar de renrasigas. Det vill säga i ett slags idealscenario hade blandras-aveln kanske varit inriktad på att få ett hybrid vigour F1 eller F1-liknande resultat, men i praktiken verkar blandras-aveln kanske inte vara det.
Nämnde kort växter här men kanske då för tydlighetens skull också bör säga att man förstås inte heller rakt av kan jämföra växter och djur, av flera anledningar. Det skulle antagligen vara mycket svårare att uppnå samma effekt hos djur som i grödor, eftersom utgångsläget är annorlunda. Och så skulle det förstås ta betydligt mer tid.

Med det sagt hade det ändå varit väldigt intressant med en liknande djur-studie på det, eller åtminstone en på F1. Men de flesta studier verkar inte skilja på generationerna vilket gör att de inte säger så mycket om eventuella fördelar med F1. Ett annat problem som skulle kunna leda till att man inte kan generalisera kring fenomenet är som flera nämnt om man använder föräldraindivider som inte lämpar sig för avel alls, vilket man antagligen ofta gör i blandras-aveln tyvärr. Det är ju där den renrasiga aveln tenderar utmärka sig som bättre, även om man i vissa raser också länge medvetet avlat på sjuka fenotyper. Om man inte hälso-testar och väljer utifrån det så försvinner ju också alla eventuella fördelar som kunde ha funnits, i all avel. Sedan tillkommer miljöfaktorer, men då blir det ännu mer brett så jag håller mig från det.
 
Jag tänkte att det borde vara en del som är förstagångskorsningar (utan att ha läst i detalj så bara ett antagande från mitt håll) och att det kanske skulle drivit upp statistiken en aning till mixarnas fördel. Men men man ska nog ta sig tid att läsa istället för att anta 😁.
Det luriga där är ju lite vilka problem som är "vanliga" hos föräldradjurens raser. HD och allergier är exempel på sådan som förekommer hos tex. båda labradorer, goldens och pudlar. Det finns då ingen anledning att tro att frekvensen skulle vara lägre hos blandrasavkommorna, inte ens i första generationen. Känner själv en tjej som parade sim storpudel med en labrador. Resultat: nästan alla valparna hade bettfel och flera stycken fick problem med armbågarna. Höfterna tror jag inte har röntgats vare sig hos föräldradjuren eller hos avkommorna.
 
Jo, datakvalitén lämnar givetvis en hel del att önska. Jag har lite svårt att se varför man tog med folk som inte visste. Men det känns bra konstigt att klumpa ihop olika typer av blandningar i vilka generationer som helst, där det kanske inte ens är 100% pudelblandningar (eftersom "vet ej" var ett alternativ). Det finns ju flera mindre raser som inte fäller tänker jag.


Visa bifogad fil 152593

I den forskningsmiljön jag jobbar (som finansiär/beställare/användare, naturvetenskapliga och tekniska projekt) så godkänner vi rätt ofta väldigt enkla studier och kan i en sådan omgång ansökningar neka de som vill göra mer "state of the art" inom samma ämne. Det handlar om prioriteringar helt enkelt, den mer detaljerade metoden kostar ofta mer än vad vi behöver i resultat.

Vissa delar av ett projekt kan vara till för att bara ge en snabb överblick eller som testomgång inför en mer genomgående studie, men ofta är det så enkelt som att vi inte kommer betala 3 miljoner för ett resultat där detaljer inte är så viktiga. Det är ju en ofantlig skillnad i åtgång av både tid och pengar beroende på vilken nivå man väljer att lägga sig på.
 
I den forskningsmiljön jag jobbar (som finansiär/beställare/användare, naturvetenskapliga och tekniska projekt) så godkänner vi rätt ofta väldigt enkla studier och kan i en sådan omgång ansökningar neka de som vill göra mer "state of the art" inom samma ämne. Det handlar om prioriteringar helt enkelt, den mer detaljerade metoden kostar ofta mer än vad vi behöver i resultat.

Vissa delar av ett projekt kan vara till för att bara ge en snabb överblick eller som testomgång inför en mer genomgående studie, men ofta är det så enkelt som att vi inte kommer betala 3 miljoner för ett resultat där detaljer inte är så viktiga. Det är ju en ofantlig skillnad i åtgång av både tid och pengar beroende på vilken nivå man väljer att lägga sig på.
Jo den biten förstår jag. Men ändå att ta med folk som inte ens är säkra på att det ens är pudel i hunden? Hur många ser skillnad på lagotto och pudel några generationer från inkorsningen? Inte jag iaf 😅

Den biten känns konstig.
 
Jo den biten förstår jag. Men ändå att ta med folk som inte ens är säkra på att det ens är pudel i hunden? Hur många ser skillnad på lagotto och pudel några generationer från inkorsningen? Inte jag iaf 😅

Den biten känns konstig.

Men det är förmodligen representativt för doodle-köparna. :idea:
Som grund för att motverka påståendet att "designer-blandisar" är friskare än att välja en renras av motsvarande typ tycker jag det är helt okej, det är samma informationsnivå som de som väljer att köpa valparna kommer ha i sitt val.

Men jag har som sagt inte läst studien så om de har något mer detaljerat syfte blir det väl lite knepigt. Med det här upplägget hade jag gissat att man vill följa upp med en studie där man gjort urvalet baserat på genetiska markörer, och då kan det här resultatet vara ett sätt att försöka få upp intresset för att finansiera. Sen finns det ju en enorm mängd forskning som inte lever upp till vettig standard också, och de får ofta stora rubriker när de kommer med "revolutionerande resultat" som inte går att reproducera för att det snarare är resultat av dålig försöksuppställning eller slarvigt genomförande. :rofl:
 
Men det är förmodligen representativt för doodle-köparna. :idea:
Som grund för att motverka påståendet att "designer-blandisar" är friskare än att välja en renras av motsvarande typ tycker jag det är helt okej, det är samma informationsnivå som de som väljer att köpa valparna kommer ha i sitt val.

Men jag har som sagt inte läst studien så om de har något mer detaljerat syfte blir det väl lite knepigt. Med det här upplägget hade jag gissat att man vill följa upp med en studie där man gjort urvalet baserat på genetiska markörer, och då kan det här resultatet vara ett sätt att försöka få upp intresset för att finansiera. Sen finns det ju en enorm mängd forskning som inte lever upp till vettig standard också, och de får ofta stora rubriker när de kommer med "revolutionerande resultat" som inte går att reproducera för att det snarare är resultat av dålig försöksuppställning eller slarvigt genomförande. :rofl:
Haha, kanske 😅
Har ju bara ägt 4 hittills :angel1:

Och efter bemötandet i pudelgrupper när man letar seriösa uppfödare så finns viss risk att nästa blir det också :rofl:
 
Båda påståenden är ju fel. Blandras är inte per automatik friskare än renras, men det finns renraser som mår sämre än genomsnittsblandrasen (i denna studien verkar de dock fokuserar på pudelkorsningar?).

Problemet oavsett blandras eller renras är när ändamålet är att tjäna pengar på trendiga raser, utseende och färg. Tyvärr är valpköpare en del av problemet som inte ställer högre krav, blandras som renras.

Blandraser brukar innebära ökad genetisk variation men om man aktivt avlar på bestämda korsningar och sen ska måla in sig i ett hörn igen (sluten population) så är man tillbaka på ruta 1 igen.

Alla dessa bullies räknas väl också som blandraser och de är så långt ifrån genetisk variation jag kan föreställa mig. Ser ju ut som inavlade paddor (tycker jättesynd om hundarna, precis som det gör ont att se mops och frallor). Sen är frågan vilka hundar som faktiskt är blandraser eller bara oregistrerade renraser.

Kommer aldrig förstå mig på människor som prioriterar extrema onaturliga utseenden eller färg framför hälsa och mentalitet. Våra bästa vänner förtjänar bättre!
 
OT, men vad har hänt i pudelgrupper?
Väldigt OT.

Jag frågade efter bra uppfödare av dvärg/toypudlar, ville att MH skulle ha gjorts då jag vill lägga så lite tid som möjligt på att hantera rädslor, reaktivitet och liknande. Och skrev att det var viktigt för mig att ha en hund utan en massa rädslor i den mån det var möjligt.

Fick svaret att varje hund är ett blankt blad och blir vad man gör den till, och om jag vill ha en robot så borde jag skaffa just en robot. Jag gjordes till åtlöje i flera inlägg efter detta. Minns givetvis inte allt, men det sa en del om deras attityder, och kunskap...
Det fanns ingen självinsikt att rasen har magproblem, problem med rädslor och liknande. Och ingen verkade förstå att sånt är ärftligt. Att jag länkade till vetenskapliga artiklar som visade på ärftlighet på beteenden, hälsosaker, rädslor osv hjälpte inte...

Och jag kände väl mest att även om det givetvis finns kunniga uppfödare så är frågan om jag vill tillhöra den rasen när så många människor direkt gick till angrepp, över en sak som jag skulle tycka var normalt att fråga om. Som jag tycker att egentligen varenda valpköpare ska fråga om.
Och tyvärr så är nog mitt svar, mjae, då kanske jag hellre köper en F1 korsning.
 
OT, men vad har hänt i pudelgrupper?
uppfödare tyckte inte det var en bra idé att hon skulle få komma dit och smälla med kastrull-lock och skrämma valparna för att se hur dom reagerade.
Väldigt OT.

Jag frågade efter bra uppfödare av dvärg/toypudlar, ville att MH skulle ha gjorts då jag vill lägga så lite tid som möjligt på att hantera rädslor, reaktivitet och liknande. Och skrev att det var viktigt för mig att ha en hund utan en massa rädslor i den mån det var möjligt.

Fick svaret att varje hund är ett blankt blad och blir vad man gör den till, och om jag vill ha en robot så borde jag skaffa just en robot. Jag gjordes till åtlöje i flera inlägg efter detta. Minns givetvis inte allt, men det sa en del om deras attityder, och kunskap...
Det fanns ingen självinsikt att rasen har magproblem, problem med rädslor och liknande. Och ingen verkade förstå att sånt är ärftligt. Att jag länkade till vetenskapliga artiklar som visade på ärftlighet på beteenden, hälsosaker, rädslor osv hjälpte inte...

Och jag kände väl mest att även om det givetvis finns kunniga uppfödare så är frågan om jag vill tillhöra den rasen när så många människor direkt gick till angrepp, över en sak som jag skulle tycka var normalt att fråga om. Som jag tycker att egentligen varenda valpköpare ska fråga om.
Och tyvärr så är nog mitt svar, mjae, då kanske jag hellre köper en F1 korsning.
jag tror mer folk reagerade på att du skrev att du ville gå hem till valparna och kasta kastrull-lock i golvet osv.
Det är min uppfattning som också läste den tråden.
 
uppfödare tyckte inte det var en bra idé att hon skulle få komma dit och smälla med kastrull-lock och skrämma valparna för att se hur dom reagerade.

jag tror mer folk reagerade på att du skrev att du ville gå hem till valparna och kasta kastrull-lock i golvet osv.
Det är min uppfattning som också läste den tråden.
Fast så skrev jag heller inte.
Om föräldrar inte var testade så kunde jag tänka mig att prova att släppa ett kastrullock. En normal valp klarar av att ett kastrullock hamnar på backen utan att det är så mycket mer med det. De blir överraskade och sen fortsätter leken. Och som jag skrev i den tråden - om man som uppfödare tror att ens valpar blir traumatiserade av att ett kastrullock åker i backen några meter bort så är de inte uppfödare som jag vill köpa ifrån. De har säkert rätt - och då faller de uppfödarna bort totalt.
 
Väldigt OT.

Jag frågade efter bra uppfödare av dvärg/toypudlar, ville att MH skulle ha gjorts då jag vill lägga så lite tid som möjligt på att hantera rädslor, reaktivitet och liknande. Och skrev att det var viktigt för mig att ha en hund utan en massa rädslor i den mån det var möjligt.

Fick svaret att varje hund är ett blankt blad och blir vad man gör den till, och om jag vill ha en robot så borde jag skaffa just en robot. Jag gjordes till åtlöje i flera inlägg efter detta. Minns givetvis inte allt, men det sa en del om deras attityder, och kunskap...
Det fanns ingen självinsikt att rasen har magproblem, problem med rädslor och liknande. Och ingen verkade förstå att sånt är ärftligt. Att jag länkade till vetenskapliga artiklar som visade på ärftlighet på beteenden, hälsosaker, rädslor osv hjälpte inte...

Och jag kände väl mest att även om det givetvis finns kunniga uppfödare så är frågan om jag vill tillhöra den rasen när så många människor direkt gick till angrepp, över en sak som jag skulle tycka var normalt att fråga om. Som jag tycker att egentligen varenda valpköpare ska fråga om.
Och tyvärr så är nog mitt svar, mjae, då kanske jag hellre köper en F1 korsning.

Fast så skrev jag heller inte.
Om föräldrar inte var testade så kunde jag tänka mig att prova att släppa ett kastrullock. En normal valp klarar av att ett kastrullock hamnar på backen utan att det är så mycket mer med det. De blir överraskade och sen fortsätter leken. Och som jag skrev i den tråden - om man som uppfödare tror att ens valpar blir traumatiserade av att ett kastrullock åker i backen några meter bort så är de inte uppfödare som jag vill köpa ifrån. De har säkert rätt - och då faller de uppfödarna bort totalt.
jag tror det var det uppfödarna reagerade på dom ville inte att du skulle komma hem till dom i syfte att skrämma valparna.
Nu har det ju ett tag sen jag läste den tråden men det är så jag uppfattar det att dom vände sig emot dig pga detta.
I övrigt så har ju många pudlar gjort bph och tävlar i allt möjligt utöver utställningar :)
 
jag tror det var det uppfödarna reagerade på dom ville inte att du skulle komma hem till dom i syfte att skrämma valparna.
Nu har det ju ett tag sen jag läste den tråden men det är så jag uppfattar det att dom vände sig emot dig pga detta.
I övrigt så har ju många pudlar gjort bph och tävlar i allt möjligt utöver utställningar :)
Du menar att de tänkte att jag skulle åka hem till så många uppfödare som möjligt och bara skrämma valparna? Då måste jag ha skrivit mitt inlägg synnerligen slarvigt. Jag tyckte att jag var tydlig med att det skulle ske med uppfödares samtycke. Att det inte skulle vara i deras omedelbara närhet, osv osv. Precis som testning utförs.

Faktum kvarstår dock - de flesta hävdade att hundarna är ett blankt blad, att saker inte nedärvs och hela den biten.

Det kanske de gör. Men jag har liksom ingen lust att sitta i månader och börja lära mig stamtavlor när jag vill en (1) hund. Jag är inte intresserad av aveln eller att lära mig stamtavlor. När jag har kikat på valpar till salu så har inte en enda förälder varit testad. Någon hade en farmor som var testad, med 4,5 på underlagsrädsla... Jättebra att den är testad, meeeeeeen O_o
Jag är som sagt inte intresserad av storpudel, där vet jag att det är många som testas. Jag är intresserad av dvärg eller toy.
 
Du menar att de tänkte att jag skulle åka hem till så många uppfödare som möjligt och bara skrämma valparna? Då måste jag ha skrivit mitt inlägg synnerligen slarvigt. Jag tyckte att jag var tydlig med att det skulle ske med uppfödares samtycke. Att det inte skulle vara i deras omedelbara närhet, osv osv. Precis som testning utförs.

Faktum kvarstår dock - de flesta hävdade att hundarna är ett blankt blad, att saker inte nedärvs och hela den biten.

Det kanske de gör. Men jag har liksom ingen lust att sitta i månader och börja lära mig stamtavlor när jag vill en (1) hund. Jag är inte intresserad av aveln eller att lära mig stamtavlor. När jag har kikat på valpar till salu så har inte en enda förälder varit testad. Någon hade en farmor som var testad, med 4,5 på underlagsrädsla... Jättebra att den är testad, meeeeeeen O_o
Jag är som sagt inte intresserad av storpudel, där vet jag att det är många som testas. Jag är intresserad av dvärg eller toy.
Ja jag uppfattade det som att det var just den delen som gjorde att ni kom på kant direkt.
Finns många småpudlar som är testade och tävlar på hög nivå i alla möjliga grenar tycker till och med det verkar vanligare än att dom stora gör det.
Dissa inte rasen för en Facebookgrupp tycker inte jag.
 
@SiZo Jag skulle tycka att det var ytterst suspekt om valpköpare själva bestämt att de ska "testa" valpar, man vet ju inte ved det är för människa som kommer liksom🤷‍♀️. Det finns otroligt mycket konstiga människor så att man inte tycker att det är en bra idé kan jag förstå.
Att valpköpare däremot ber uppfödaren om att iscensätta en situation där man får se hur valparna reagerar är nog inget man höjer på ögonbrynen åt.
En del uppfödare gör ju "valptest" och då kan man ju be att gå vara med eller se film.

Sen är det överlag otroligt svårt iallafall häromkring mig att lyckas klämma in annat än bruksras på MH däremot BPH brukar vara lättare att vara med på.

Tyvärr är det så på forum art ofta svarar inte nödvändigtvis de som är lämpade. Generellt så får man inte på de ras-forum på FB jag är med i varken göra reklam för sin uppfödning eller rekommendera enskilda uppfödare.
Bästa är att titta om rasklubbem har uppfödarlistor och se om de lägger ut parningar /kullar och vad kriterierna är där för valphänvisning och om det stämmer överens för dina kriterier.

Annars är lättast att antingen prata med nån som har rasen som du har förtroende för eller kolla in skk avelsdata där ser du lätt vilka uppfödare som verkar vara bra på att hälsotesta och göra bph 🙂.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: 95johsv
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 304
Senast: tara
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp