blandras bra eller dåligt

Ï

ïcatanten

Jag och min sambo ska hämta vår första gemensamma hund den 1 maj.

När vi skulle bestämma oss för ras var jag mest inne på någon springer spaniel och sambon på golden eller labrador.

En bekants golden råkade bli tjuvparad med en eng springer spaniel och det blev 8 söta små valpar. Vi har nu tingat en liten tik i från denna kull.
båda föräldrarna har ett mycket bra psyke och är friska och fina.

På senare tid har jag läst så mycket fördomar om blandraser, men jag kan inte riktigt förstå varför?

Jag har inte tänkt avla på denna tik, jag har inte tänkt ställa ut henne. så vad skulle det vara för fel?
Det är ju ändå två relativt lika hundar som är ämnade åt samma sak.
 
Sv: blandras bra eller dåligt

Skulle du kunna förtydliga vad för fördomar du pratar om?


Hoppas i alla fall att allt går bra med valpen och ni trivs med den!
 
Senast ändrad:
Sv: blandras bra eller dåligt

Jag tror inte de flesta (däribland jag) har något emot att man tar en valp som blev till genom en tjuvparning av två relativt lika raser där båda föräldrarna är friska och trevliga. Problemet är ju alla dessa korsningar där man (ibland medvetet) blandar raser och egenskaper hej vilt. Medveten uppfödning av (sådana) blandraser motsätter jag mig, där man många gånger är ute efter att tjäna pengar eller bara vill ta valpar för att "de är så söta".

Jag tycker alla som avlar har ett ansvar, att fundera på vad de förväntade avkommorna kommer ha för positiv effekt på aveln. Det finns så otroligt många raser med alla möjliga egenskaper och jag tycker att vi ska värna om att bevara dem, istället för att försöka skapa mer eller mindre lyckade varianter.

Men att ta en trevlig valp med bra förutsättningar från en tjuvparning eller att ta en omplacering som är blandras ser jag absolut inget fel med, tvärtom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blandras bra eller dåligt

Det känns lite som att du misstolkat dessa "fördommar". Jag har aldrig läst, iaf här på buke, någon som uttrycker direkt negativa meningar om blandrashundar, utan om deras uppfödare.

Skälen till detta ogillande är b.la:
Hundarna som används i blandrasavel är sällan eller aldrig testade för rasbunda sjukdommar. Många är inte ens lämpliga för avel.
Marknaden är redan mättad på blandrasvalpar. Valparna säljs billigt och många blir omplaceras redan innan de fyllt ett år. - För att hunden visat sig vara för jobbig, eller att köpet inte var väl genomtänkt.
Korsningar på för olika raser kan innebära ganska kraftiga mentalproblem.
Många som tar blandraskullar borde inte ha något i aveln att göra, då de inte är speciellt pålästa eller har något intresse av att ta reda på fakta.

Det är alltså inte hundarna man blir upprörd över, utan frustrationen ligger i att det finns så många okunniga människor som avlar av helt vansinniga skäl, andra är bara pengakåta.
 
Sv: blandras bra eller dåligt

ok!:D tack för era svar, det bara kändes som att det var så mycket snack om detta med blandras eller inte. och jag kunde inte förstå varför.:)
Jag tycker inte heller man ska avla på alla möjliga vis, bara för att det är kul.

Nu kan jag stålt visa upp min lilla varelse när hon har kommit hem:)
 
Sv: blandras bra eller dåligt

Jag har hört MASSA folk som tycker att blandraser duger minsann ingenting till (Bokstavligt talat) Men man får tänka som så, vissa gillar inte pudlar, vissa gillar inte pitbulls och vissa gillar inte blandraser :P Det är väl en "smaksak" helt enkelt. Grattis till vovve och hoppas ni får det trevligt ihop!

/Blandrasälskare och ägare :D
 
Sv: blandras bra eller dåligt

Nu kan jag stålt visa upp min lilla varelse när hon har kommit hem:)

Absolut kan du det, var stolt över din blivande hund och älska henne med hela hjärtat, det kan ingen med vett i skallen ha något emot. :laugh:
I övrigt säger jag som Acses.


Till Lindrgreen:
Jag har fått höra tusen gånger (eller iaf långt fler gånger än jag kan räkna till) att man inte kan ha vinthundar till någonting, att de enbart duger till att springa på kapplöpningsbana och när jag då berättar att mina inte springer kapp mumlas det saker i stil med "Vafan har hon hund för..?"
Så det är nog, som du säger, bara en smaksak.
 
Sv: blandras bra eller dåligt

Håller med dig och Lindrgreen fullständigt!

Smaken är som baken ;)
 
Sv: blandras bra eller dåligt

Jag tror inte de flesta (däribland jag) har något emot att man tar en valp som blev till genom en tjuvparning av två relativt lika raser där båda föräldrarna är friska och trevliga. Problemet är ju alla dessa korsningar där man (ibland medvetet) blandar raser och egenskaper hej vilt. Medveten uppfödning av (sådana) blandraser motsätter jag mig, där man många gånger är ute efter att tjäna pengar eller bara vill ta valpar för att "de är så söta".

Jag tycker alla som avlar har ett ansvar, att fundera på vad de förväntade avkommorna kommer ha för positiv effekt på aveln. Det finns så otroligt många raser med alla möjliga egenskaper och jag tycker att vi ska värna om att bevara dem, istället för att försöka skapa mer eller mindre lyckade varianter.

Men att ta en trevlig valp med bra förutsättningar från en tjuvparning eller att ta en omplacering som är blandras ser jag absolut inget fel med, tvärtom.


Håller med fullkomligt :)!

Till TS: Lycka till med valpen! Den borde kunna ha goda förutsättningar att bli trevlig - raserna är ju ganska nära varandra, de är i samma rasgrupp t o m. Jag har träffat ett par springer/retrieverblandisar o de har varit riktigt trevliga.

Däremot, som du ju redan säger själv, finns det inget syfte att avla vidare på din tik. Om jag vore du hade jag kastrerat- ingen risk för tjuvparning, ingen risk för livmoderinflammation, minimal risk för juvertumörer o man slipper löp o skendräktighet. Vi kastrerade vår cockertik av dessa anledningar o har inte ångrat det en sekund. Man får t o m lite billigare försäkringspremie om man kastrerar sin tik i förebyggande syfte, eftersom så mycket av vet vårds ersättningarna som bolagen betalar ut är just för juvertumörer o livmoderinflammationer.

Du måste lägga ut bilder på raringen sedan!!

Det är inte den springer/retrieverkullen som en annan bukefalist fick av nisstag för ett tag sedan :)? Hon skrev om det här på hund, o om det inte är den kullen kan du ju leta reda på tråden. Kan kanske vara kul att få kontakt med andra med samma blandning?

Som sagt, lycka till; o det folk vävder sig emot är inte blandraserna utan emot planerad blandrasavel.
 
Sv: blandras bra eller dåligt

Till Lindrgreen:
Jag har fått höra tusen gånger (eller iaf långt fler gånger än jag kan räkna till) att man inte kan ha vinthundar till någonting, att de enbart duger till att springa på kapplöpningsbana och när jag då berättar att mina inte springer kapp mumlas det saker i stil med "Vafan har hon hund för..?"
Så det är nog, som du säger, bara en smaksak.

Det är tråkigt att folk ibland tycker att vissa hundraser bara "duger" att användas till vissa saker. Tycker man får använda sin hund till vad man vill sålänge man märker att dom mår bra av det. Stå på dig! :)
 
Sv: blandras bra eller dåligt

Håller med fullkomligt :)!

Till TS: Lycka till med valpen! Den borde kunna ha goda förutsättningar att bli trevlig - raserna är ju ganska nära varandra, de är i samma rasgrupp t o m. Jag har träffat ett par springer/retrieverblandisar o de har varit riktigt trevliga.

Däremot, som du ju redan säger själv, finns det inget syfte att avla vidare på din tik. Om jag vore du hade jag kastrerat- ingen risk för tjuvparning, ingen risk för livmoderinflammation, minimal risk för juvertumörer o man slipper löp o skendräktighet. Vi kastrerade vår cockertik av dessa anledningar o har inte ångrat det en sekund. Man får t o m lite billigare försäkringspremie om man kastrerar sin tik i förebyggande syfte, eftersom så mycket av vet vårds ersättningarna som bolagen betalar ut är just för juvertumörer o livmoderinflammationer.

Du måste lägga ut bilder på raringen sedan!!

Det är inte den springer/retrieverkullen som en annan bukefalist fick av nisstag för ett tag sedan :)? Hon skrev om det här på hund, o om det inte är den kullen kan du ju leta reda på tråden. Kan kanske vara kul att få kontakt med andra med samma blandning?

Som sagt, lycka till; o det folk vävder sig emot är inte blandraserna utan emot planerad blandrasavel.


jaa det är från hennes kull:) vi känner till varandra sedan innan, eftersom jag köpt min häst av henne:)

hmm det kanske är nånting att tänka på, blir tikar lika tjocka som hanhundar när dom kastreras? :)
 
Sv: blandras bra eller dåligt

jaa det är från hennes kull:) vi känner till varandra sedan innan, eftersom jag köpt min häst av henne:)

hmm det kanske är nånting att tänka på, blir tikar lika tjocka som hanhundar när dom kastreras? :)
Tjocka blir de ju bara om de övergöds. Snor "mat" utomhus på promenad kan ju iofs slinka ner. Kastrat hanhunden håller på att bantas ner för fullt nu :p
 
Sv: blandras bra eller dåligt

Precis som Modig_korn säger, det är inte kastreringen som gör de tjocka, men hormoner etc ändrar sig och gör att de får lättare att bli överviktiga. Man får anpassa maten, så undviker man att få en överviktig hund.
 
Sv: blandras bra eller dåligt

Både tikar och hanar får något minskad änesomsättning vid kastration. Vi har kasterat både vår tik (tidigt, vid 1 års ålder) och vår hane (sent- vid 6 års ålder) och båda två håller exakt samma vikt som innan. Nu är det mer än två år sedan de kastrerades. Vi bytte till lightfoder direkt i samband med kastreringen och det har funkat kanon. Man kan ju ge mindre av det vanliga fodret oxå, men det hade inte kännts ok i vårt fall, då de gick på ett väldigt koncentrerat foder, och alltså inte fick speciellt mkt ens från början, samt att det är två huuuungriga hundar ;). De har inte på något vis heller blivit slöare eller så, det är fortfarande full rulle på alla sätt som gäller :). Men man ska absolut ha en strategi för att få dem att hålla sin matchvikt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 440
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 240
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 660
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp