Blandis eller renrasig hund

Sv: Blandis eller renrasig hund

jag har en till som är oreggad, men bara för att jag har två "korsningar" betyder inte det att jag vill att andra ska göra samma "misstag". jag trivs väldigt bra med mina hundar, men labben är egentligen allt för hård för att vara en lätt förstahund. hade jag läst på lite innan jag skaffade hund hade jag insett att jag passar bättre med en något vekare och valt hund med de förutsättningarna. vad jag vet har minst ett kullsyskon till blivit väldigt hård och tuff, så det är med stor sannolikhet kombinationen som gett lite väl mycket av allt. dessa såldes som sällskapshundar, men brodern Nesta skänktes vidare till en jägare med stor erfarenhet av tuffa hundar. hur det har gått för de övriga syskonen har jag ingen aning om. hade den här kulle varit planerad så hade man säkert kunna räkna ut att valparna skulle passa bättre hos folk med större erfarenhet och som tänkt använda sina hundar.

det här blev lite luddigt, men jag hoppas du förstår vad jag menar. en ras som brukar passa bra som sällskapshund kan i fel kombionationer bli helt olämplig för detta ändamål.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Nikkis skrev:
jag har inget emot blandras hundar I sig..Utan sjävla blandras "aveln".Jag ser Ingen som helst mening med att tillföra sånna hundar till världen då det finns gott om andra hundar (oavsett "ras") som kan behöva ett nytt hem...sen om det är en "tjuvparning" och det är försent att "göra abort" på tiken så är det inte mkt mer att göra åt saken (såvida man nu inte är "grym" nog att avliva valparna när de föds)
Jag har aldrig påstått att jag är för blandrasaveln, för det är jag inte! Däremot tycker jag inte att man ska klanka ner på själva blandras konceptet som så. För att det finns en uppsjö av bra och trevliga blandrashundar tror jag säkert att vi kan vara överrens om??
Att man sen med vett och vilja avlar på sin blandrastik av raserna pudel/chihuahua med kompisens schnauser/tax ser jag kanske inte meningen med..:crazy: Men däremot ser jag ju vissa fördelar med blandraser inom jakten..
En ren fundering, är en schäfer utan stamtavla en vettigare hund att köpa än en blandras korsning rottweiler/schäfer/dobberman tex?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Förstod inte vad det var mer än labbe i din andra korsning?:crazy:
cillamuffins skrev:
en ras som brukar passa bra som sällskapshund kan i fel kombionationer bli helt olämplig för detta ändamål.
Jajjemän, tror att man måste tänka tvärtemot vad man vill ha många gånger.. (jag vill inte ha xxx i min valp)
Förstod du hur jag menade nu??:angel:

Men samtidigt så måste du ju om du ska köpa en brukshund iaf kolla vad de avlat på,om hunden är lämplig som familjehund eller om de har avlat på skärpa...
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Flinisen skrev:
Det beror väl på vad målet för hundägandet är. Varför tycker du blandraser är bäst??
Absoulut breror det på vad man har för mål och krav men det verkar vara så att de flesta här ratar blandisar . men men alla har väl rätt i vad dom säger .
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jag tror inte att det finns någon annan ras i Cillamuffins labbe, men eftersom den inte är reggad i SKK ( med stamtavla ) så blir det automatisk en korsning/blandras..

Fast nu när jag tänker på det så har jag säkert fel ( med att Cillamuffins Labbe inte har någon annan ras i sig )
 
Senast ändrad:
Sv: Blandis eller renrasig hund

Men kära vän, läser du inte ?

Ingen här ratar blandrashundar utan det är blandrasaveln man vänder sig emot!
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Knapplån. m SKK o rasklubbarna ton sitt ansvar skulle jag definitivt säga renras.
I dagsläget är jag mer tveksam, även om många av korsningarna är rent vansinniga har jag ändå inte inom blandrasaveln sett ngn avsiktlig aver på sjukliga genetiska defekter.
Vår organiserade hundavel saknar dessutom ofta balans mellan fysiska o mentala egenskaper inte minst vad beträffar "sällskapshundar".
Enligt sakkunniga är blandrasaveln rent genetiskt ofta sundare.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

klarasol skrev:
Absoulut breror det på vad man har för mål och krav men det verkar vara så att de flesta här ratar blandisar . men men alla har väl rätt i vad dom säger .
Nej vi ratar inte blandisarna utan blandrasaveln..Det är två helt skilda saker.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Sissan skrev:
Felet med en vek hund i mina ögon är att man aldrig kan lita riktigt på dem, vem vet vad de gör i ett utsatt läge??
Jag vill att en hund ska vara lugn och trygg i sig själv(stabil)!

Du har nog inte fattat vad ordet vek innebär. Många raser SKA vara veka och det är i sig inget negativt. Min ras t ex (RR) ska vara vek och de är som ras mycket stabila. Ordet vek betyder inte att en hund skulle vara otrygg, det måste du helt missuppfattat. Du säger att man inte vet vad en vek hund gör i ett utsatt läge, men vem vet vad en skarp hund gör i ett utsatt läge då? Eller en tuff? Det vet du ju inte - det är så individuellt.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Okej, jag har helt missuppfattat ordet vek enligt dig....
För mig betyder vek att det är en känslig och lättskrämd hund...
Vad står det för enligt dig?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Tror förvirringen har att göra med: vek hund vs förarvek hund, vilket det är Stor skillnad på..
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jag har blandras.
Kommer inte skaffa det igen.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Enkelt förklarat:
En förarvek hund är en hund som i sig är lugn, stabil och säker, men som verkligen vill vara sin förare till lags.
Den hunden är väldigt uppmärksam på sin förares röst och kroppspråk, lyssnar, vill lyda och tar till sig vad föraren säger utan att föraren behöver bråka/rycka/slita/dra/vråla etc..
Det räcker med lätta korrigeringar för att hunden ska förstå vad föraren vill att den ska göra.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

En sån hund har INTE jag....:angel: :D
Men låter som att jag skulle vilja ha en...;)
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Sissan skrev:
Jag har aldrig påstått att jag är för blandrasaveln, för det är jag inte! Däremot tycker jag inte att man ska klanka ner på själva blandras konceptet som så. För att det finns en uppsjö av bra och trevliga blandrashundar tror jag säkert att vi kan vara överrens om??
Att man sen med vett och vilja avlar på sin blandrastik av raserna pudel/chihuahua med kompisens schnauser/tax ser jag kanske inte meningen med..:crazy: Men däremot ser jag ju vissa fördelar med blandraser inom jakten..
En ren fundering, är en schäfer utan stamtavla en vettigare hund att köpa än en blandras korsning rottweiler/schäfer/dobberman tex?

Det klart att det finns både bra/dåliga blandras-lika väl som med renras.
MEN-varför ska "stötta" den såkallade blandras aveln för?
jag ser helt ärligt talat ingen mening med det,för det finns Inte mkt valmöjlighet på vad man kan göra med en blandras med,aveln är nog bland det oseriösaste som finns och återigen-man vet aldrig vad man får..OCH en massa annat "dåligt"...:angel:

och om man nu ska välja (vilket vore vettigast) bland en schäfer utan stamtavla el en rottis/schäfer/dobermann blandning så väljer jag Ingen!
den sk schäfer utan papper räknas som blandras...det Finns ingen "schäfer" utan stamtavla,för då är det ingen schäfer tyvärr...om nu så att hundens hela Släkt är schäfer "blod"-men finns det Inga papper på den,så tyvärr,en sådan hund Vill jag Inte ha..och då avstår jag från ett sådant köpt...
 
Senast ändrad:
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jag anser mig inte stötta den sk blandras aveln, långt därifrån..
Jag har iofs en blandras men hon är resultat av en tjuvparning där jag känner båda föräldrarna och det i kombination av att jag fick henne gjorde att jag har henne...:angel:

Och du behöver inte be mig om ursäkt över att du inte skulle köpa nån av hundförslagen för det skulle inte jag heller... Men många gånger låter det som att renrasiga hundar utan reg.papper är så mycket bättre än en blandras och det håller jag inte med om, därav frågan..;)

Men min tidigare fråga är det ingen som svarat på, varför importerar man och säljer gathundar och varför köper man dem??:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 487
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 288
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp