Blandis eller renrasig hund

Sv: Blandis eller renrasig hund

Tror kanske inte att man har så stora krav på sin hund om man köper en blandras, så man behöver veta allt..Många verkar tycka att det är en del av charmen hos blandisen att den varken ser ut som nåt eller kan nåt..;)
De flesta av de som vi har haft har ju varit jakthundar i olika korsningar och där tror jag faktiskt att man många gånger har hittat sina favoritkombinationer.
Men du som har en oreggad schäfer(visst har du det?) vet väl inte heller allt om din hund alternativt så är väl nån av föräldrarna inte godkänd till avel av nån anledning??
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Sissan skrev:
KTill det kommer då alltså att jag även ska tycka att det låter som en bra kombination såsom tex buhund/jämthund, schäfer/rottweiler.. Skulle däremot inte vilja ha terrier/rottweiler/bordercollie korsning..

Men de kombinationer du tycker låter bra är ju KORSNINGAR mellan 2 raser...en blandras är ju de som har flera olika raser i sig..och därmed kan man aldirg veta med 100% säkerthet VILKA raser dt finns i den blandningen..

Och skulle du nu gå å köpa en blandras å vilja veta vilka raser som finns i den..
det är helt omöjligt att få reda på det med 100% säkerthet-då kanske mamman till valparna själv kanske är stans största blandras å pappan med ännu värre typ..

hur ska du då kunna veta vad som finns i dessa valpar då? och hur "bra" är det egentlgien med en sådan hund som har alla dessa raser i sig?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

[/QUOTE=Gnist]De allra flesta rasuppfödare lägger ner mer tid, pengar, undersöker, meriterar och testar sina hundar.
De har helt enkelt för det mesta mer eftertanke, tanke och seriösa mål med sin avel..[/QUOTE]

Finns nog tyvärr väldigt många som bara föder upp också... Så man bör nog vara medveten om att man bör kolla upp uppfödaren och dess resultat innan man köper valp, att valpen är född på kennel med fint namn är faktiskt ingen garanti för bra hund..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blandis eller renrasig hund

Det var därför jag skrev " De flesta", vilket innebär att jag vet att alla inte gör det..:smirk:
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jo jag såg det men kände ändå att jag verkligen ville förtydliga saken...:D
Jag satt ju och kollade efter valp ifjol och hade ju då redan bestämt vart jag skulle ha min valp ifrån för de har ju fött upp min ras i mååånga år och måste ju då vara bra uppfödare tänkte jag..:angel: Men efter att läst om deras hundar och andra mindre kennlars hundar så hade jag ju en helt annan uppfattning.:crazy:
Och jag hittade en toppenhund!! som till det är fullständigt renrasig.:p
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Egentligen tycker jag väl inte att det spelar så stor roll så länge det är kollat att föräldrarna till hunden är friska och att hunden är frisk. Det beror ju på vad man vill med sin hund, en blandras gör ju att man har lite begränsade möjligheter.

Vi hade funderat på att köpa en blandning Karelare/Laika den här gången men det blev renrasig Karelare istället. Om hunden bara hade jagat bra så spelar det ju egentligen ingen roll. Man jagar ju inte med papprena.

Själv vill jag dock ha renrasiga hundar när jag kör drag. Det är mest en principsak. De flesta kör ju drag med blandraser så jag vill värna om polarhundsraserna och då framförallt Alaskan Malamutes. Jag drar ju bara för skojs skull men jag har drabbats av "polarsjukan" sen jag skaffade min Alaskan Malamute :love: Mina föräldrars Samojed är också väldigt trevlig och drar bra :)

mvh Anna
*trött och svamlar mest.. Hoppas att ni förstår vad jag vill ha fram ändå :crazy: *
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Ja men det är väl upp till den som ska ha valpen att känna för!
Vill jag som valpköpare köpa en rondell av guds like måste jag väl få göra det. Jag känner faktiskt inte till nån "mångrashund" som är helt väck i skallen, visst har de sina egenheter(såsom vilken hund som helst) men ägarna ville inte ha de till att tävla på elitnivå heller utan de ville ha en hund som sällskap, som joggingkompis, som jakthund osv på "fritidsnivå"

Håller ändå fast vid att man inte ska racka ner på blandraser bara för att de är det.
Vissa människor är rädda för schäfrar bara för att de är schäfrar, pitbulls är farliga blodtörstiga hundar osv... Fel att dra alla över en kam..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blandis eller renrasig hund

men om man nu vill ha en sällskapshund, hund att jogga med osv...-
varför i hela ****** köper man då en blandis med (generaliserar lite)
bc+ "något-annat-sött" som förmodligen kommer behöva mer än att bara vara sällskap, men aldrig kommer bli en t ex riktigt bra vallhund eftersom "något-annat-sött" inte är en vallhund, och därför köps inte valpen av nån som ska valla får?
*hoppas nån förstår vad jag menar*
Då tycker jag ju att det är bättre att köpa en hund som är avlad som sällskap- eller om man nödvändigtvis måste ha en blandis- se till att hunden iaf har förutsättningen att kunna bli en sällskapshund. En korsning lhasa apso- shi tzu
borde ju ha bättre förutsättningar än en bc/schäfer korsning att bli en sällskapshund. Den kommer sannolikt inte jaga inbillade flugor i köket efter en vecka med för lite motion iaf...
Stora problemet är ju att valpar är söta, och då tenderar omdömet att flyga sin kos.
Hellre då köpa/överta en vuxen blandras (av vad slag de nu kan vara) så man har en chans att se vilka egenskaper hos hunden som slagit igenom.

*nu kaffe- annars katastrof*
 
Senast ändrad:
Sv: Blandis eller renrasig hund

Sissan skrev:
Ja men det är väl upp till den som ska ha valpen att känna för!
Vill jag som valpköpare köpa en rondell av guds like måste jag väl få göra det. Jag känner faktiskt inte till nån "mångrashund" som är helt väck i skallen, visst har de sina egenheter(såsom vilken hund som helst) men ägarna ville inte ha de till att tävla på elitnivå heller utan de ville ha en hund som sällskap, som joggingkompis, som jakthund osv på "fritidsnivå"

Håller ändå fast vid att man inte ska racka ner på blandraser bara för att de är det.
Vissa människor är rädda för schäfrar bara för att de är schäfrar, pitbulls är farliga blodtörstiga hundar osv... Fel att dra alla över en kam..
Apropå veck i huvudet! Min bror köpte en trevägskorsning: Dalmatiner, Collie, Labbe. Det blev verkligen bara tok!! Det slutade med att dom fick ta bort honom när han var två, han högg lillpojken i familjen, morrade åt alla utom husse:crazy: Sen fick dom höra att tjejen som födde upp dom har tagit flera kullar på samma föräldradjur å kullen där brorsans hund ingick var avlivade hela bunten, tio stycken:eek: :confused: Man undrar hur det har gått för dom andra vovvarna i dom andra kullarna:confused: :( :mad: /C
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

*kastar över en kopp kaffe till dig om du slänger hit en bulle*;)
Jag vet inte, förmodligen total okunskap om hundrasen/erna...??
Men sen tror jag ju att många även tittar på prislappen, "vad ska jag med en rasren sällskapshund för 10000kr till då jag kan få en blandras som ser nästan likadan ut för 3000kr? Hunden ska ju iaf inte göra annat än strutta runt här hemma.":crazy:
Jag kan inte försvara det då jag själv är för snål för att köpa en blandras...:o
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Oj!!:eek:
Vi har själva haft en hamiltontik som jag lovar hade damp! Gick inte att uppfostra henne på nåt vis, hon var uppe på spisen(hela hunden alltså), uppe på borden, i fönstren, bet sönder allt som hamnade framför nosen på henne och hon kunde aldrig varva ner mer än nån minut i taget. När vi hade haft henne i 1.5 år så kom ett par som hade hennes bror på besök. De hade då tagit kontakt med samtliga valpköpare ur denna kull och det visade sig att ingen av dessa hundar gick att ha lösa inomhus, de var samtliga uppe på bord och tuggade sönder allt... Vi beslöt då alltså att hela kullen hade damp!
Men de var alla snälla mot folk så nåt gott hade de ju iaf i sig...:D

Men har det inte varit lite vingel i vissa dalmatinlinjer med att de varit mer än lovligt kinkiga??
Reserverar mig lite här då det inte är nån favoritras till mig men jag tycks ha för mig att nån dalmatiner ägare satt och berättade det för mig nångång...:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jo, har hört det jag med..

Vi hade en blandis stövare/finnspets när jag var liten, som var precis som eran! Hon tuggade sönder allt!! Korkmattor, garderober till och med den där lilla plastgrejen som döljer telefonsladdarna i väggen:crazy: Åsså låg hon på köksbordet VARJE gång vi kom hem, men hon var också snäll som få så vi kämpade på:smirk: /C
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Sissan skrev:
Ja men det är väl upp till den som ska ha valpen att känna för!
Vill jag som valpköpare köpa en rondell av guds like måste jag väl få göra det. Jag känner faktiskt inte till nån "mångrashund" som är helt väck i skallen, visst har de sina egenheter(såsom vilken hund som helst) men ägarna ville inte ha de till att tävla på elitnivå heller utan de ville ha en hund som sällskap, som joggingkompis, som jakthund osv på "fritidsnivå"

Håller ändå fast vid att man inte ska racka ner på blandraser bara för att de är det.
Vissa människor är rädda för schäfrar bara för att de är schäfrar, pitbulls är farliga blodtörstiga hundar osv... Fel att dra alla över en kam..

jo visst är det upp till var och e,om man nu vill ha en renras med världens "bästa" stamtavla eller en hund som har alla möjliga raser i sig..
och det finns fortfarande renras hundar som passar till sällskap ,så varför inte köpa en sån? på den fronten tror jag att det har mkt med det ekonomiska med att göra-blandraser är ju mkt billigare - så varför inte köpa en sån istället än att lägga tusentals m kr på en (renras)hund som "man ändå inte ska göra ngt spc med"...

jag har inget emot blandras hundar I sig..Utan sjävla blandras "aveln".Jag ser Ingen som helst mening med att tillföra sånna hundar till världen då det finns gott om andra hundar (oavsett "ras") som kan behöva ett nytt hem...sen om det är en "tjuvparning" och det är försent att "göra abort" på tiken så är det inte mkt mer att göra åt saken (såvida man nu inte är "grym" nog att avliva valparna när de föds)

Men jag är helt emot den sk. blandras aveln-det är bara att läsa chillamuffins inlägg om det-vi har nog ganska så delade meningar/tankar/erfarenheter om just blandras aveln:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Blandis eller renrasig hund

Min hund är blandis å tycker inte illa om henne å verkligen inte andra renrasiga hundar heller. Föredrar blandras med tanke på att jag äger en själv. är uppxäxt med både bland och renrasiga hundar och för mig är huvudsaken att mna trivs å har det bra med hunden sedan spelar rasen ingen roll
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

_bed_of_roses_ skrev:
Min hund är blandis å tycker inte illa om henne å verkligen inte andra renrasiga hundar heller. Föredrar blandras med tanke på att jag äger en själv. är uppxäxt med både bland och renrasiga hundar och för mig är huvudsaken att mna trivs å har det bra med hunden sedan spelar rasen ingen roll
Heheh alla älskar sina djur och barn...även om dom är "fel" el deffekta..det är ju liksom "ens eget" oavsett vad..så det vore lite konstigt ifall du Inte älskade din hund;) :p
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

_bed_of_roses_ skrev:
Min hund är blandis å tycker inte illa om henne å verkligen inte andra renrasiga hundar heller. Föredrar blandras med tanke på att jag äger en själv. är uppxäxt med både bland och renrasiga hundar och för mig är huvudsaken att mna trivs å har det bra med hunden sedan spelar rasen ingen roll

Här säger du att du föredrar blandisar- mellan vad? undrar då jag.
Alla, eller just din hund? Det är ju en viss skillnad.
Har ju själv en blandras (ompl.), som det inte är några större fel på :D , men nog hade det varit kul att kunna MH-testa, veta något om hennes föräldrar annat än att det "var två väldigt trevliga hundar" samt förhoppningsvis haft en engagerad uppfödare att kunna vända sig till.
Tycker väl lite att att jag glatt kan kasta ur mig "jag älskar taxar" utan att dumförklara mig själv, eftersom det jag syftar på är de specifika rasegenskaperna som skall finnas hos en rastypisk tax.
Om jag däremot säger "jag älskar blandisar" så blir det genast mycket luddigare, och man bör nog kunna förklara varför man gillar just den korsning man blivit förtjust i, och vilka egenskaper som slagit igenom, eftersom det är helt omöjligt att veta med en blandras vilka av föräldrarnas (ofta helt olika) egenskaper som är mest dominanta.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jag tycker att renrasiga är bäst. Då vet man ganska precis vad man får... Kan bli så fel med blandraser... Speciellt om det är ex. en brukshund och en jakthund som parats.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jag själv föredrar en som har 4 ben, en svans och är snäll. Sen är det strunt samma vad man väljer kalla hunden...renras eller blandras.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

klarasol skrev:
Vad tycker ni är bäst blandis hund eller renrasig .?? Tycker själv att blandis är bäst men det verkar inte så på alla här inne . Jag kanske är ute och cyklar

Det beror väl på vad målet för hundägandet är. Varför tycker du blandraser är bäst??
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

lady_vip skrev:
KL

Såg förresten en annons igår i en jakttidning, "jakttiken tax/terrier (vilken terrier kan man ju undra, men när det gäller jakt så är det säkert iaf hälften tysk terrier), pappa rottweiler. Blir bra sällskapshundar"

Tänkte dem öht???

//E

Herrgud! Ska man skratta eller gråta?:eek:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 487
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 288
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp