Blanda spolarvätskor?

astronaut

Trådstartare
Jag är sjukt usel på denna kunskap, har ingen att fråga och googlar jag så får jag bara upp svar på hur man blandar spolarvätskor (den man blandar själv med vatten mao).

Jag gjorde en tokrensning i bagaget på mammas bil nu och upptäckte att hon hade ca 2 dl spolarvätska kvar i en flaska. Kan man hälla i det i hållaren i bilen trots det är spolarvätska från ett märke där nu? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Ja, jag frågar hellre lite mer pinsamma frågor än gör något som förstör skiten :P

Jag är sjukt usel på denna kunskap, har ingen att fråga och googlar jag så får jag bara upp svar på hur man blandar spolarvätskor (den man blandar själv med vatten mao).

Jag gjorde en tokrensning i bagaget på mammas bil nu och upptäckte att hon hade ca 2 dl spolarvätska kvar i en flaska. Kan man hälla i det i hållaren i bilen trots det är spolarvätska från ett märke där nu? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Ja, jag frågar hellre lite mer pinsamma frågor än gör något som förstör skiten :P

Det spelar ingen roll. Om den är koncentrerad kan du ta lika mycket vatten och späda med.

Sannolikt spelar det absolut ingen som helst roll. Det enda som kan vara värt att hålla koll på är koncentrationen, så det inte blir för få minusgraders tolerans i förhållande till temperaturen ute.

Ja, har ingen betydelse. Om du inte är säker på om den är oblandad eller ej så häll i den direkt. Är den blandad och du häller i mer vatten kan det bli för svagt och det fryser.

Det man ska vara försiktig med är kylarvätskan. Den måste vara av samma typ som redan är i och man ska vara extremt noga med förhållandet glykol-vatten.

Det är ingen fara, bilen tål nog utan vidare din groggblandning. det enda du bör kolla är vid vilken temp vätskan fryser.
Det står på flaskorna. Nu är det ju milt, men -20 bör du ha så slipper du problem med igenfrusna munstycken o sönderfrusna pumpar.

Klipper in. Bor du söder om Sundsvall bör -30 grader vara sällsynt....
"
Vanligtvis är förhållandet mellan koncentrat och vatten 1:1 (lika stor andel vatten som koncentrat) vid blandning vilket ger en fryspunkt på spolarvätskan på cirka -30°C, mer vatten ger alltså en högre fryspunkt (spolarvätskan fryser tidigare).
"

Tack för svaren! Mamma och jag har ju enbart köpt färdigblandade spolarvätskor innan men ska mer eller mindre gå över till de man får blanda själv då det blir billigare för vår del.

Då ska jag bara inspektera vad som står på flaskorna innan jag gör något. Den flaska med 2 dl var en sådan bra typisk vinterspolarvätska, däremot inte säker på nuvarande spolarvätska.

Det var alltså inte hur mkt spolarvätska + vatten jag var ute efter utan mer om man kunde blanda märke färdigblandad spolarvätska 1 med märke färdigblandad spolarvätska 2 ^^

Jag kan verkligen rekommendera att blanda spolarvätska själv. Då har man koll på vilken temperatur den tål plus att det är mer ekonomiskt.

Jag blandar kylarvätskan själv också, varför betala för vatten?

Fast koll har man även på den färdigblandade - det står på förpackningen hur den är blandad och vilken frystemp den kan antas ha. Jag anar till och med att en industriell process blir lite mer exakt än både ditt och mitt handslabbande. Men annars håller jag med, vatten är lätt att tillsätta och det blir billigare.

Jag kan verkligen rekommendera att blanda spolarvätska själv. Då har man koll på vilken temperatur den tål plus att det är mer ekonomiskt.

Har jag gjort också sedan "urminnes tider" då blå också funkar till gjutjärnsmotorer men inte röd till aluminium dock. Jag handlar lösviktskoncentrat, 25 liter åt gången så det finns alltid kylarvätska här, vilket grannarna vet om när det krisar så då handlar dom färdigblandad av mig. :p
Enda motorerna som måste ha speciell kylvätska är magnesium och zinkblandningar i blocken som kinamotorerna ofta har annars löser vanliga glykolen upp motorerna inifrån. Den kylvätskan kan hällas i vilken motor som helst men är snuskigt dyr och kan aldrig blandas med nån annan typ.

Spolarvätska ja, den köper jag i 25-litersdunkar, koncentrat naturligtvis och kostar också en bråkdel av mackens pris. Båda brukar Lantmännen m.fl. samt lastbilsverkstäderna ha till extrapris på hösten.

Fast koll har man även på den färdigblandade - det står på förpackningen hur den är blandad och vilken frystemp den kan antas ha. Jag anar till och med att en industriell process blir lite mer exakt än både ditt och mitt handslabbande. Men annars håller jag med, vatten är lätt att tillsätta och det blir billigare.
Köper man en duochecker på Biltema (optisk kyl och spolarvätskemätare) så håller man enkelt koll på det själv. En mycket bra investering.

Fast ofta är den svagt blandad, bättre att blanda själv, sen brukar man efter ett tag få en idé om hur man vill ha sin spolarvätska blandad.

Vet, mamma och jag ska gå över till sådant man blandar själv vilket jag även skrev i ett annat inlägg här i tråden ;) Men ingen idé o köpa nytt nu när man har den lilla skvätten + en större "flaska" kvar. Men när de är slut köper vi sådant man blandar själv.

Jaa har varit bekväm de senaste åren och köpt färdigblandad. Sällan det behövde fyllas på.

Nuvarande bilen fullkomligt DRICKER spolarvätska så nu får det bli återgång till koncentrerad igen!
Upptäckte nyligen att den spolar strålkastarna samtidigt som vindrutan och självklart går det åt massor mer då! :mad:

Jaa har varit bekväm de senaste åren och köpt färdigblandad. Sällan det behövde fyllas på.

Nuvarande bilen fullkomligt DRICKER spolarvätska så nu får det bli återgång till koncentrerad igen!
Upptäckte nyligen att den spolar strålkastarna samtidigt som vindrutan och självklart går det åt massor mer då! :mad:
Det trodde jag alla bilar gjorde? Jag tycker det är skitbra, även lycktorna behöver ju hållas rena både för ens egen skull men även för de man möter.

Det trodde jag alla bilar gjorde? Jag tycker det är skitbra, även lycktorna behöver ju hållas rena både för ens egen skull men även för de man möter.
Näe?
De jag haft tidigare har haft skilda knappar för ruta och strålkastare. Känns mer praktiskt eftersom inte bägge behövs samtidigt.

Oftast brukar det vara en liten tidsskillnad mellan rutan och lyktorna på spolningen.
På min bil så kommer spolningen på lyktorna ca: 1 sekund senare när man börjat spola rutan.
Tycker att tankarna för spolarvätska har blivit mycket mindre på moderna bilar...
På Volvo 850:an så var ju sploarbehållaren på ca: 10 liter och bilen nu har ca:5 Liter....
Vid lite slask väder får man ju fyllla på hela tiden.....

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 956
Senast: Crossline
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 334
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama