Blanda egen mineralbalja?

K

Kockan

Har hört att man kan blanda en egen balja med mineraler och vatten som får stå och stelna. (Att ha på betet)
Vad jag vet så finns det bara såna till kor att köpa annars???
Ni som "gör" egna:
Hur gör ni? (Mångd vatten/mineraler)
Hur lång tid tar det att stelna?
OCH: Äter/slickar de från den? Mineralerna är ju lagom poppis då jag ger mina i maten.
 
kobaljorna duger förvisso bra om du inte har något annat.
Vitafor gör en hästmineralbalja

Jag har blandat själv nån gång och då med Vitafor, har för mig att det var 6 delar mineraler till 1 del vatten. Minns inte hur lång tid det tog att torka det.
 
Jag brukar göra det i en hundmatskål större modell i stål. Fyll lite över hälften med mineraler och blanda i lite vatten i taget och rör om, det skall gå tungt att röra. Platta till ordentligt så det inte finns luft kvar låt den stå i ca två dagar.
Detta är ett enkelt och billigare sätt som funkar mycket bra jag gör 6-10st varje sommar och det uppskattas av hästarna. tips är att även blanda i lite salt.
Lycka till
/M
 
Det där verkade ju enkelt! Vilket slags salt har du i? Vanligt från affären eller grövre från Granngården?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 910
Senast: MML
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 046
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 773
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp