Bland det värsta jag sett..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bland det värsta jag sett..

Det ar inte broncs dock, det ar wild horse racing och det blir bannlyst pa fler o fler stallen - tillsammans med bull poker. Manga av grenarna Haller pa att bannlysas, eller andras om.

Och SHARK ar just vad jag pratade om innan, en organisation med ett mal o en mening - att kasta all skit de kan pa rodeos. Det ar ung. som om jag skulle ga pa varenda hopptavling och fota alla olyckor alla hastar som far rapp, blir slitna i kaften o kommer ut loddriga......

Då är jag mer med på noterna. Ser gärna en video på den rodeo du uppenbarligen pratar om och tycker om.

Att hästarna kommer ut löddriga hör väl till att hästarna svettas eller producerar saliv, kan knappast förknippas med dålig hästhantering.

Naj, loddret beror pa vem man fragar.

Vissa anser att hastsvett Inte skall loddra och att det ar en indikation pa stress, smarta och tvang.

..och jag menade Vitloddriga, over all. Inte lite vitt skum mellan bakbenen.

Ska vi dra upp videos igen: CCA Finals 2009. En av hastarna "fryser" i baset, men jag ser hemskt garna att folk pekar ut om de a) kan se nagra cattleprods eller b) nagra oppna sar pa hastarna. Sen vill jag aven att folk ska lagga marke till faktumet att hastarna glanser, ar fina i hull, Uppenbarligen itne har nagra allvarliga lasningar ;) samt att ingen av sporrarna lamnar nagra marken.

F.o. kan jag gora en liten film o visa hur westernsporrar fungerar for er om nu vill med? :) Tom med verbal forklaring sa ni far hora min hemska gnalliga rost ;) :idea:

du andrade ditt inlagg medan jag skrev mitt :)

Samma smartniva? Nej jag vill nog pasta att de kombinationsbett jag sett pa hopphastarna gor Rejalt mkt ondare an vad en flankstrap gor - tom en som Inte ar anvand som den skall..

Erbjudandet kvarstar om bilder pa flankstrap och fran utbildningstillfallen utav broncs. Flankstrapen ar ute i vart tackshed o bilderna finns har i nagon av alla hgoarna med foton.

De flesta rodeos gar till sa som jag beskrev, har uppe. Jag kan inte svara for hur det ar i Texas men Saskatchwan, CCA och MRCA har bestamda regler med djurens valfard framfor ogonen.

Givetvis hander det olyckor, precis som inom All annan sport - men rodeo gar INTE ut pa att vinga en ovillig hast att bocka, det gar Inte ut pa att skada nagot djur. LAt oss t.ex. ta Calgary stamped forra aret som exemple, 34 000 olika djur var dar, 4 avled. Varmeslag pa korhastar och ett anfall av serios colic om jag inte missminner mig. Inte en enda skada pa vare sig saddlebroncs, bareback broncs, bulls eller ropingstock. Och ja, skador rapporteras, det finns ALLTID veterinar pa plats... inklusive stordjursambulans. Sakerhets natet for djuren finns betydligt mer marketar aven pa de sma rodeona har runt ikring an nagot sakerhets natverk for manniskorna.

Känner att jag mer och mer kan förstå ditt resonemang. Man lär sig väl något nytt varje dag. Visste inte om dessa skillnader eller SHARK för den delen.
Ser gärna bilderna.

Men därmed vill jag fortfarande hålla på att all utrustning som används inom engelsk ridstil inte har negativ påverkan på hästen. Likväl som att all rodeo inte går ut på att plåga hästar som du säger. Många fall som man ser på youtube, främst de i stillbilder, där visar man en överställd häst med öronen bakåt, visst finns det de som alltid vänder saker till sin fördel, det bevisar ju inte att hästen går så resten av tiden eller att en ryttaren gjort det avsiktligt. Som du nämner finns det ju veterinärer på plats under alla större men jag skulle även gissa mindre tävlingar med.

Blir jatteglad over att du borjar hanga med pa hur jag menar! :D

Jag kan ganska latt satta ihop en skrammande video fran barrelraces, eller hopptavlignar o fa det att se ut som vardlens djurplageri.... musik, ljussattning, installningar, klipp o klistra i Precis ratt ogonblick... Jag kan ga ut har till vara feta valmaende latmaskar o ta bilder dar de skulle kunna se ut som nagot ur en PETAvideo, men coksa ta bilder, samma dag, dar de ser ut som precis det de ar - feta bortskamda Prinsar...

ALL utrustning har inte negativ inverkan... i mangt och mkt ar det Vem som haller i utrustningen! Man kan rida en hast pa ett twisted wire eller ett kombinationsbett utan att asamka hasten varesig smarta eller obehag - men man kan ocksa slita sonder sin hasts mun pa ett vanligt transbett....

Vill bara ger en förklaring om The Buking Cinch:
Dess funktion är att få hästen att spärka upp under magen i ett försök att spärka bort ett irriterenda flugga, om den skulla inte änvändas då är det risk att hästen går i en Running Buck (sök youtube argentin rodeo för att se en running buck, eller non gammla america rodeo från tidig 1900 tal där bucking cinch inte finns).
En flank chinch ger igen skada till hästen.

En bucking häst kan bli skadad innanför eller uttanför The Rodeo Arena precis som den som rida kan bli skadad.

I värja upplagg av Ridsport är det report om non som blivit skadad, och häster som måsta avlivas!

Det är så lätt att slänga skitt på andras häst kulture.
Az

Man kan vända så att det passar syftet man vill ge. Även om det inte är hela sanningen. Och det är också där fördomar startar, då man inte vet hela sanningen, vilket jag absolut vågar säga att jag inte hade. Men nu vet jag mer om det.

All utrustning som finns kan skada en häst, man får ju alltid tänka på att hästar inte är gjorda för att varken ha något på ryggen eller i munnen, hur man än vänder och vrider så är det sanningen, hästen har inte utvecklats på såpass mycket sen vi kom in i bilden. Så ett tränsbett i fel händer är lika faligt som det låter, ett stycke järn i munnen på en annan. Därav jag själv slutat rida med bett. Men det har inte med saken att göra nu.

Likväl som att man får tänka på att människan är det farligaste verktyget av alla. Ofta använda till fel hästar, i fel situation och med för lite kunnande.

Nar jag kom tillbaka hem och laste alla inlagg under dagen borjade jag direct quota en efter en annan:grin: Det ser dock ut som om Bewildered nadde fram utan min hjalp sa jag hoppade over alla quotes:p Jag kan tillagga att jag inte rider western, att det inte alls ar "min" gren, men det kanns helt fel att lata rena missuppfattningar sta oemotsagda. Det ar allt for latt att tro allt man hor om nagot man inte kanner till... Och jag maste erkanna att jag forvanas over den sjalvsakerhet vissa utalar sig om saker de inte har en aning om... med nagra videos och bilder som bakgrund fordommer man en hel sport.:crazy:

Lika mycket som jag opponerar mig om nagon sager att alla dresyr ryttare agnar sig at rollkur, eller att alla hoppare anvander "caning" (dar man slar till benen for att fa hastarna att lyfta fotterna battre over hindren) opponerar jag mig om man pastar att alla bucking horses blir illa behandlade. Det ar helt enkelt inte sant, lika lite som att alla hopphastar eller dresyr hastar blir illa behandlade.

ALLA "rated" rodeos (officiella dar man raknar poang) har mycket noga regler och officiella kontrollanter som kollar att allt gar ratt till... precis som de gar omkring och samlar urin fran random hastar pa en "rated" dressyr tavling.

kl.

gawd var kommer ni manniskor ifran?? har ni sett en video (jag menar nu inte de som har varit pa rodeo, sett eller deltagit, ni vet vem ni ar.

visst forekommer det att djuren blir misshandlade, men tror du en san person som haller stock som inte ar upp tillpar kommer tillbaka igen?? nope, de blir banned och sen out of business..
Jag arbetade flera ar pa Houston Stockshow, en av THE 3, och dar var 5 olika vets on call, plus stockshow vet som var dar fran 0630 till sista ritt. Jag vet inte senare ars resultat, men sista aret jag arbetade hade vi nagra colic cases och det var it.
Jag gar ite ens in pa flankstrap.. Istallet for att sitta har och titta pa youtube och svara over dumma arbets losa cowboys turned horsebreakers, ak och lar er..

Kat som kanske skulle bli called arbets los hillbilly ocksa??/

Bewildered har ratt. Rodeo hastar har det mycket bra. En bra 'bucking bronc' kostar runt $ 50,000 och de far den basta skotsel och mat... och jobbar i genomsnitt 16 secunder per vecka. De har blivit avlade for att vara en 'bucking bronc' sa de ar atletiska och kan bocka, men de ar TRANADE att bocka... och att gora det ratt.
Jag tror mer på att de är känsligare o har integritet.
Varför är de så dyra? hur länge kan de vara "yrkesverksamma"?

Manga hastar duger inte som broncs... de gar till slakt.
Ja just det. Vad händer efter karriären? Hur länge håller de på? Säljs som ridhästar efter att ha genomgått ursprungsfilmen goda korrigering:confused:

Amerikanerna har oxå passtravlopp som gör att minsta lilla felsteg leder till vurpor- även för alla bakomvarande- remmar som förhindrar att de kan röra sig annat än i pass.

Engelsmännen är väl lika traditionella med sina nationalsporter- steeplechase är numera borttaget ur FT o övriga världen försöker att få bort det som ger skademoment.
Spanjorerna värnar om sina folksport- tjurfäktningen- kulturellt betingat.

Fler o fler hopphästar rids på vanligt tränsbett. Tror du att en häst som har smärtor i munnen vill hoppa? Nej den stannar. Kandaret kommer ifrån den gamla militärtiden o lever kvar- tyvärr. Betten gör dock inte att de måste korrigeras för att de betér sig "illa". För mig är det den psykiska aspekten- att man uppmuntrar ett betéende som i alla andra hänséenden betraktas som galet.

Pitbulls som tas i förvar avlivas oavsett i vissa stater.

Jag tror mer på att de är känsligare o har integritet.
Varför är de så dyra? hur länge kan de vara "yrkesverksamma"?

De ar sa dyra darfor att de avlas speciellt for att bli 'buckers'. Ofta ar det lite draft (kallblod) for att ge goda ben (inne i kroppen alltsa) blandat med Quarter horse eller paint for att ge athleticism sa de kan bocka hogt och hart. Deras yrkesverksamma tid ar ungefar som vilken atletisk hast som helst och de "racker" ungefar lika lange som en bra hopphast... eller langre da jobbar sa kort tid.

Ja just det. Vad händer efter karriären? Hur länge håller de på? Säljs som ridhästar efter att ha genomgått ursprungsfilmen goda korrigering:confused:

Jag forstar inte vad du menar med "ursprungsfilmen goda korrigering".
Precis som med vilka hastar som helst... manga fortsatter i breeding programs, eller som "companion" hastar. Jag kan ocksa har papeka att det ar forbjudet att slakta hastar i USA... Just nu forsoker man fa igenom att ett slakteri kan ta in hastar for djur foder... Slakt for mannisko foda har varit forbjudet lange da man anser det 'inhumant' har.

<snip>
Fler o fler hopphästar rids på vanligt tränsbett. Tror du att en häst som har smärtor i munnen vill hoppa? Nej den stannar. <snip>

Exact det hander med en bucking bronc som har ont av en flank strap ocksa... den bockar inte alls lika hogt och bra.

Pitbulls som tas i förvar avlivas oavsett i vissa stater.

Fel. Visa mig en enda stat som avlivar pitbulls bara pa grund av rasen. Eftersom jag ska ta over den lokala kennel cluben's "monitoring" av 'breed specific legislation' ar det nagot jag i sa fall behover kanna till.;)

De ar yrkesverksamma, som en ridhast, tills de ar redo for pension - slutar bockar, blir "dirty" som varan, eller far en skada - som vilken annan tavlingshast som helst!

Missade du att de AVLAS for att bocka? Det ar AVELSPROGRAM Axel. Detta ar individer som avlas for bock. Och bockar de inte bra nog blir det ingen karriar i rodeon for dom utan de blir inridna och saljs som ridhastar - vilket ar basta vagen ut for alla. Svaret ar ater igen mkt enkelt: Man far mer pengar for en ridhast an slaktvardet. Och precis som Hastflicka sager, hastslakt ar inte sa utbrett och inhumant och vardag som folk tror!!! Har uppe ar det fortfarande lagligt med hastslakt, MEN att skicka en duktig bronc till slakt efter att han pensionerats ar inget man gor! Som T09 bevisar, det gar utmarkt att gora dom till ridhastar, ja han bockar fortfarande ibland, sa klart, men ridbar ar han. - UTAN nagra idiotiska bindauppbenen skit.

Pratade med maken och fick hans godkannande att skriva det har:

De kopte pa sig killhorses, slakthastar alltsa, sen reds dom. Bockade dom hamnade dom i "the bucking string", bockade de inte utan var ridbara - the riding horse string. Och var det nagot seriost fel pa dom - slakt. Ju farre hastar som gick till slakt desto battre - dels for hasten, dels for ekonomin.

Du -tror- sa mycket!

Pitbulls avlivas inte har heller.

Som hastflicka skrev, en bronc som har ont bockar inte. Eller bockar inte Ratt. En hel del Slutar bocka pa eget bevag, utan att nagot ar fel de ar bara helt enkelt "fardiga" med det.

Och det har Kan jag inte pusha pa tillrackligt:
Det Ar AVELSPROGRAM pa broncs. Det ar OTROLIGT harda regler for att se till att allt gar ratt till. Det ar kontrollanter o F-n o hans moster, aven pa de yyyyyttepyyyyytte sma stadsrodeona har. Jag har varit Bakom chuten och sett hur det ar dar, lugna fina djur som gar i grupp och mumsar ho. Ingen stress o.h.t. i fallan, cattleprods ar MOT REGLERNA. Blir det nagra marken pa en bronc eller en bull ar det DRYGA BOTER, minns jag ratt kan man aven bli avstangd.

Vill aven DU se bilderna Axel?

Nar vadret ar battre kommer jag och maken ga ut o satta en flankstrap pa en av hastarna har for att visa Hur den sitter, kommer ta bra o fina bilder for er - om ni nu kommer ihag att den har flankstrapen har legat i ett rum i nagra ar sa den ar lite smutsig.

Jag måste bara fråga, nu när jag fått reda på lite mer om den här sporten, vad likheterna på rodeo till häst och tjur är (förutom att det är antingen en tjur eller en häst då) är det stora skillnader i hur seriösa personerna inom dessa är m.m. Och framförallt, (nyfiken) kan man dressera en tjur till det eller hur löser de det?

de avlas faktiskt for det de med... ex. Bodacious :) http://en.wikipedia.org/wiki/Bodacious_(bull) hans soner, dottrar har mktmkt stora prislappar med manga fina nollor...

Och tranas genom att ryttaren faller av nar de borjar rora sig ratt - som jag forklarade med hastarna.

De ar lika seriosa, har uppe i alla fall, lika harda kontroller. Inte som i sverige dar det "Bara" ar en kossa vs En Hast! Mkt pengar, mkt prestige, mkt regler aven hos bulls. Det ar inget "Bara" men en bra bull....

Det ar samma har i USA. Rodeo tjurar avlas for sitt jobb. Det ar ingen handelse att de ar bra pa att bocka.:p

Senast ändrad:

Det ar samma har i USA. Rodeo tjurar avlas for sitt jobb. Det ar ingen handelse att de ar bra pa att bocka.:p

:rofl: Eeesch kom igen.. de bockar ju bara for att nagon (modig eller totalt pantad manniska) jagar omkring dom med en cattleprod medan det sitter en snubbe pa ryggen som sporrar som faaaaaaaaaaaaaan :rofl::rofl::rofl:

:angel:

(Now.. i'm cut off for today.. lol!)

de avlas faktiskt for det de med... ex. Bodacious :) http://en.wikipedia.org/wiki/Bodacious_(bull) hans soner, dottrar har mktmkt stora prislappar med manga fina nollor...

Och tranas genom att ryttaren faller av nar de borjar rora sig ratt - som jag forklarade med hastarna.

De ar lika seriosa, har uppe i alla fall, lika harda kontroller. Inte som i sverige dar det "Bara" ar en kossa vs En Hast! Mkt pengar, mkt prestige, mkt regler aven hos bulls. Det ar inget "Bara" men en bra bull....

Han var då inte en liten kluns! Han beter sig ju som han är kung över stan! haha Men fin var han!
Lät inte nice det "trixet" som var hans spec. för att få av ryttarna. Att man vågar! Han förtjänade då sitt artistnamn. :P

nej... han ar ingen trevlig tjur... :) men han har fortjanat sin stjarnstatius :)

Forresten, har kommer MRCA Rodeo Rules, fran -95 sa ni kan ju tanka er hur mkt hardare det ar nu....

Section X,
Rules to insure humane treatment of livetsock

1) no locked rowels or rowels that will lock on spurs or sharpened spurs may be used (alltsa, trissorna pa sporrarna MASTE rulla och far INTE vara vassa)

2) (A) No animal shall be beaten, mutilated or cruelly prodded (de har reglerna ar alltsa sedan INNAN cattleprods bannades..)

(i) standard electric prods skall be used as little as possible (ungefar som ett normalt elstaket, nagot svagare har jag for mig)
(ii) No wooden paddles may be used on stock, however straps are permissable (wooden paddles ar alltsa vad som rekommenderas att anvandas pa ex. grisar i sverige idag)

5) (a) Animals shall for all events be inspected before the draw.

(i) No sore, lame, sick or injured animal(s) with defective eyesight skall be permitted in the draw at any time.
(ii) Should animal become sick or be injured between the time it is drawn and the time it is scheduled to be used in the competition, another animal sjall be drawn for the contestant as provided by the MRCA rulebook.
(iii) an official veterinarian shall be available at all times

6) A conveyance must be available to remove animals from arena in case of injury.

7) (a) No sharp or cutting objects in cinch, saddle-girth or flank straps shall be permitted.
(i) Only sheepskin-lined flankingstraps shall be used on bucking stock and such straps shall be of the quick release type.

8) disqualification will result from the use of an electronic devise during a performance

10 (a) Chutes must be constructed so as to prevent injury to stock
(b) Maintenance men and equipment shall be stationed at chutes to assist in the removal of any animal should it become caught (det ar darfor man ofta ser tio+ karlar sta och "hanga" vid chuten)

11) the rodeo arena skall be free of rocks, holes and obstacles which might cause injury to stock

12) Clowns are not to abuse stock in any fashion

16) Any mistreatment of livestock used in rodoe competition will result in contestant disqualifisation.

Det har ar alltsa nagra av reglerna fran -95. Skulle alltsa nagon av ryttarna lusa till en bronc eller bull ala ex. hoppryttar spo sa ryker dom. Byebye tack och hej. Nu ar cattleprods helt bannade, men redan -95 sag man ogarna att de anvandes over huvudtaget, vilket ar mer an man kan saga om ex. den svinlada dar jag praktiserade som liten (pa naturbruksskola) dar boskapsfosare anvandes dagligen vid flytt av djur osv. Och det var da -98 jag var pa lantbruksskolan.

Jag tycker att det låter väldigt seriösa, det känns inte som det finns särskilt många kryphål som folk kan ta heller. Och det är ju ändå 15 år sen.

Precis! :)

Raka, lattforstadda, klara regler! Och, som du sa... det ar 15 ar sen de reglerna gallde... hardare nu, med rejala boter, svartlistning o hela fallerullan .. :)

Det ar ingen som jagar runt nagon! jisses manniska, har du last vad jag skrivit? Inte skriks det o gormas pa hastarna heller.... o tro't eller ej.. hastarna slutar bocka ratt som det ar o blir da pensionerade.....
Skapet har inte nagot med nagot o gora, o det ar bara i saddlebronc de har en sadel. En saddlebronc sadel ar som vilken sadel som helst, flankstrappen har ignet med skapet att gora - f.o. tanker jag tillagga att det finns en hel del duktiga bockston dar ute i varlden sa varken skap eller testiklar har med det hela att gora.

Givetvis halls det pa med det mesta overallt! Men svenskar ar sa otroligt snabba pa att gorma o hojta mot rodeos.

Varan bockhast mar utmarks, sa min dorr ar ren ;) inga spon heller i var ago... o inga kombinationsbett... inte heller nagra nosgrimmor eller hjalptyglar for att krullidutta ihop nagra hastar.

http://www.youtube.com/watch?v=uzFK9hkwYbM&feature=related

Fattar du NU?

Det finns OTROLIGT mkt skit i hastvarlden, men att standigt och jamt peka pa rodeos baserat pa missuppfattningar, propaganda videos o skitsnack ar ganska tradigt i det langa loppet.

En bra bronc ar avlad och uppfodd for andamalet, den maste ha en Vilja att bocka - hence att man avlar: bra bockande sto pa bra bockande hingst och hoppas att man far en Annu battre bockande avkomma. Som en ridhast, bara tvart om.
Tidigare skrev du att de går till slakt.
Jag förstår att du är partisk o inte ser ngt fel. Jag ser ingen sport i det hela alls. De vill bara ha ha den forna äran i att kuva/ bemästra vilda hästar, som det nu inte är talan om- tamuppfödda kusar.

Hela grejen var ju nu att hästen på filmen skulle gå till slakt för att den bockade o då tar man till sjuka grejer för att få den att sluta. Troligen är den lika uselt "inriden" bara. Quick fix av ngn som inte förstår sig på hästar.
Man kunde ju förstå av kommentarerna att folk där inte har ngn större annan kunskap iom att de hurrade- att man kan VÄNJA dem med lugna o tålamodsprövande metoder.

Hur svårt kan det vara att sätta upp ngn som kan sitta kvar bara? På en liten häst... i en yttepytte inhängnad.
Det dräller väl av machomän som vill få en titel till:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: MJLee
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama