Bland det värsta jag sett..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bland det värsta jag sett..

"The flank strap" ar ett medel for att lara hasten att bocka och for att "encourage" att dom sparkar upp hogre och bocka hardare nar den ar pa... den ar oftast fodrad med farskin. Om den sitter for hart eller skapar obehag sa bockar inte hastarna lika bra och det ar dessutom mot rodeo regler att ha en 'flank strap' som skapar obehag for hastarna. Dessutom sitter 'flank strappen' bara obetydligt langre bak an en "back cinch" (den bakre sadle gjorden pa en western sadle).
Sporrarna maste vara trubbiga, rulla latt, och far inte gora hal i skinnet pa hasten. Ryttaren maste fora sporrarna efter hastens sidor i ett specifict monster for varje sprang den tar, vilket gjor det mycket svarare att halla balansen och sitta kvar.

Rodeo ryttare ar definitivt inte 'arbetslosa cowboys'... prispengarna i rodeo industrin ar mycket stora och det ar en lika 'competetive' marknad som hoppning eller dressyr i Europa.

Den storsta motstandaren har i USA mot rodeo ar PETA... som ocksa ar emot att man rider hastar over huvud taget eller har husdjur. PETA ar ocksa den organisation som, pa fullt alvar, forsokte (forsoker?) dopa om fiskar till "sea kittens" for att folk inte ska vilja fiska eller ata dem.

Det finns sakert rodeo hastar som har blivit misshandlade, precis som det finns hopphastar, dressyr hastar, eller vanliga 'rida ut' hastar som har blivit misshandlade... Det ar dock mot reglerna innom rodeo precis som det ar mot reglerna i andra hast sporter.

edit: det ar inte tillatet att anvanda el (cattle prod) pa hastarna, jag vet dock inte hur det ar med tjurarna.

Senast ändrad:

Axel vad du ar ute o cyklar!!!!

Tjurarna far ingen jakla elstot o en flankstrap ar inte ett tortyrredskap!

Grabbarna som rider ar -inte- arbetslosa hillbillys, har du missat faktumet att det finns highschools som har rodeoprogram? Dar man kan komma in pa precis samma satt sock via amerikansk fotboll och sa vidare?

Om nagon kommer till en rodeo med daligt skotta djur sa ar de inte valkomna igen, de djur som anvands ar avlade for andamalet - dar man i ridhastar avlar for RIDBARHET avlar man pa Tjurar och Hastar som Bockar, sparkar ut och verkligen Ror sig. De flesta tar aven ett "victorylap" med huve o svans upp o travar omkring i arenan innan de gar ut genom grinden.

Sorgligt att en manniska som du med sa pass mkt vett i huvudet fallit for PETAs logner och humbug.

De som haller pa med bucking stock tar great pride i det de gor och i sina djur! De ar varda pengar - och inte bara det - de satter sitt namn i risk om de kommer med daliga djur, daligt skotta djur eller "dirty" broncs/bulls. En bronc skall rora sig pa ett visst satt, varan bronc har ar "dirty" vilket ar anledningen till att han pensionerades. Och du, om T09 hade utsatts for det djurplageri du tycker rodeodjuren gor - forklara for mig varfor han alskar manniskor och ar fullt ridbar idag? Visst, satter vi pa en flankstrap bockar han garanterat, for precis som min gamla hast hemma i sverige sa vet hon skillnaden mellan Dressyr och Western, T09 vet skillnaden mellan ridning och Lek. Hasten -alskar- bocka och ar som gladast nar han far gora det.

Som Hastflicka skrev, buckingstock arbetar max 16 sekunder/vecka om ens det. Manga av dom lastar sig sjalva (ja, tjurarna bla.) pa "get in boys". De tander till i basen, inte av radsla, de blir "Taggade" precis som vilka atleter som helst.

Tro't eller ej Axel... men du har faktiskt fel. Betank att PETA och Humane Society ar otroligt vinstdrivande organisationer dar mangder med manniskor livnar sig pa "cityfolks" som svaljer idiotierna de kommer med med hull och har - och precis som Hastflicka sager, de vill ta bort ALLAS rattigheter att ha HUSDJUR. Ta allt som kommer fran de bada organisationerna med ett helt spadtag salt.

Hastflicka: cattleprods anvands sallan om nagonsin pa en rodeoground har uppe i alla fall. Det anses inte "proffesionellt" har. Och i manga fall behovs inget "fos" alls, de flesta tjurar jag sett har varit "gamla i gamet" o vetat sjalva vart de ska och gar till sitt bas pa egen hand bara man oppnar grinden.

Men VARFOR ska svenskar uttala sig som inte VARIT BAKOM KULISSERNA pa en rodeo?! Tycker ni att ni "Vet" baserat pa youtubevideos?

Steeplechase hur det nu stavas, dar dor det hastar o ar inte det hets o djurplageri vette katten vad som ar. FAlttavlan for den delen med, dar dor det ju hastar o ryttare som flugor.

Tacka ni gudarna for att PETA inte fatt upp ogonen for falttavlan an.

De flesta hastar bockar nar man satter sadel pa forsta gangen, de flesta hastar bockar nar man satter dit en bakgjord forsta gangen och de flesta hastar AR kansliga i flankerna. Det ar det ingen som ifragasatter eller havdar annorlunda.

Vad hastflicka och jag sager ar att ni baserar era asikter pa PETA, och liknande organisationer som Bland Annat har klubbat ihjal babyseals for att fa en propaganda video mot saljakt!!! For att bara ta upp EN av deras scams. Ni baserar era asikter pa folk som mitt i vintern organisterat ELDAR UPP hastars HO for att tvinga hastagaren att slappa ut dom i hagarna - utan mat i -40 grader!

Man -kan inte- lita pa propaganda fran de organisationerna som namns i traden. De tar En, tva, tre isolerade handelser och med den otroliga pengabasen de har sa blaser de upp det nagot otroligt.

"The flank strap" ar ett medel for att lara hasten att bocka och for att "encourage" att dom sparkar upp hogre och bocka hardare nar den ar pa... den ar oftast fodrad med farskin. Om den sitter for hart eller skapar obehag sa bockar inte hastarna lika bra och det ar dessutom mot rodeo regler att ha en 'flank strap' som skapar obehag for hastarna. Dessutom sitter 'flank strappen' bara obetydligt langre bak an en "back cinch" (den bakre sadle gjorden pa en western sadle).
Sporrarna maste vara trubbiga, rulla latt, och far inte gora hal i skinnet pa hasten. Ryttaren maste fora sporrarna efter hastens sidor i ett specifict monster for varje sprang den tar, vilket gjor det mycket svarare att halla balansen och sitta kvar.
Står man utanför, så reagerar man på vad man ser. Är man innanför, så blundar man enligt devisen "ändamålen helgar medlen". Detta gäller förvisso inte bara inom rodeo, men eftersom det är rodeo som är på tapeten så...
Hur tycker du själv att logiken ser ut i ditt citat ovan? Om remmen sitter så löst att hästen inte störs fysiskt av den, men ändå reagerar som om den var åtdragen, hur hårt har den då setat under "utbildningen"? Enligt rodeofolk så måste remmen sitta där för att hästen ska bocka och sparka. Menar du att dom har fel?

Får sporrarna inte göra hål i skinnet? Fantastiskt! Är det en human gränsdragning??

det ar inte tillatet att anvanda el (cattle prod) pa hastarna, jag vet dock inte hur det ar med tjurarna.
Det är enligt uppgift otillåtet. Icke desto mindre förekommer det öppet, och domarna struntar i det trots påpekanden.

Allt du behöver göra är att söka på youtube så ser du vad som händer. Jag tror inte PETA eller någon dataputte har redigerat materialet för att få det så osmakligt som möjligt.
Kom sen och säg att rodeohästar har det mycket bra. :(

LIA

Youtube ar inte att lita pa. Men rodeos kan man tydligen kasta skit pa helt onyanserat?

Hastarna som "rids igenom" nar de bockar ala klassisk stil med slit i kaften, inspanningstyglar, sporrar och spo - det ser ni genom fingrarna med fastan det haller pa Betydligt langre an vad en roderitt gor?

Filmerna pa youtube ar ung. lika sanningsenliga som de videos om choking game som ar dar.

Det gar inte att lita pa datumen pa videorna f.o.
Sen vill jag VERKLIGEN veta var ni fatt for er att tjurarna far elchocker sa de bockar? Skulle hemskt garna se lankarna dar det Tydligt och Oppet anvands cattleprods pa bucking stock, tack.

Men VARFOR ska svenskar uttala sig som inte VARIT BAKOM KULISSERNA pa en rodeo?! Tycker ni att ni "Vet" baserat pa youtubevideos?
Varför måste man ha varit bakom kulisserna"? Räcker det inte med vad man med egna ögon ser? Eller den information man får från sina kontakter i branschen? Eller ska man hålla käft för att man inte är född i USA?

Steeplechase hur det nu stavas, dar dor det hastar o ar inte det hets o djurplageri vette katten vad som ar. FAlttavlan for den delen med, dar dor det ju hastar o ryttare som flugor.

Tacka ni gudarna for att PETA inte fatt upp ogonen for falttavlan an.
Är det ett försvar för hästbehandlingen i rodeo?

De flesta hastar bockar nar man satter sadel pa forsta gangen, de flesta hastar bockar nar man satter dit en bakgjord forsta gangen och de flesta hastar AR kansliga i flankerna. Det ar det ingen som ifragasatter eller havdar annorlunda.
Jo, åtminstone en gör faktiskt det, nämligen jag! :o Ingen häst som fått sadel på sig för första gången har bockat eller ens protesterat när jag gjort det. Har aldrig satt på en rodeogjord, men väl en hel del annat i den vägen- aldrig någon bock eller andra protester. Känsligheten i flankerna är relativ och olika för individ. Vill man, så kan man minska den radikalt genom rätt behandling av hästen, dvs om man vill minska i st f att öka den.

Vad hastflicka och jag sager ar att ni baserar era asikter pa PETA, och liknande organisationer som Bland Annat har klubbat ihjal babyseals for att fa en propaganda video mot saljakt!!! For att bara ta upp EN av deras scams. Ni baserar era asikter pa folk som mitt i vintern organisterat ELDAR UPP hastars HO for att tvinga hastagaren att slappa ut dom i hagarna - utan mat i -40 grader!

Man -kan inte- lita pa propaganda fran de organisationerna som namns i traden. De tar En, tva, tre isolerade handelser och med den otroliga pengabasen de har sa blaser de upp det nagot otroligt.
Du är inte så dålig själv på att sprida desinformation, tycks det. Ska vi alltså tro att all misshandel av djuren som sker i rodeosammanhang endast är en synvilla. Ungefär som att månvandringarna inte alls har skett utan är en konspiration från NASA's sida?
Din trovärdighet skulle öka betydligt om du inte förnekade det uppenbara utan istället försökte vara mer objektiv. :)

LIA

Tycker inte alls att det är en bra metod då ridningen och samarbetet med människan blir obehagligt och skrämmande, detta kan man snarare kalla att "tämja" en häst än att rida in den vilket de flesta är överens om att man har gått ifrån av anledning att man helt enkelt vet att det inte funkar. Man ska inte knäcka hästen och därmed få den att lyda utan istället skapa ett samarbete.

jag AR rejalt objektiv.

Svenskar jagar flugor med hagelbossa. OCh alskar att peka figner pa saker utanfor deras trygghetsbox.

Hittills har jag sett mkt varre saker pa hopptavlignar an nagon av de rodeos jag varit pa. O ja, jag tycker faktiskt man ska ta saker med en nypa salt om man inte varit bakom kulisserna. Vilket jag har haft turen att fa vara.

Jag ar inte fodd i usa, ar inte heller i usa just nu utan pratar om Kanadensiska rodeos. Eftersom det ar dar jag a) finns b) sett vad jag sett och jag jamfor det med saker som ar accepterat och populart i sverige.

Bockhastar tranas med dockor, nar de bockar bra nog later man "ryttaren" trilla av (fast med snore som man drar i) for att "forstarka" bocken - hur tror du man tranar dom? Vad sager dina Kontakter att man gor nar man tranar en bockhast? Jagar omkring den med en cattleprod?

Desinformation, mja, jag har varit dar och sett det med egna ogon. Vandrat bakom kulisserna, ar slakt med bade broncriders o bullriders, aven agare utav just bucking stock. Har traskat omkring o sett hur petiga de ar med sina kritter. Om du menade klubba bebissalar sa har peta faktiskt erkant att det var en propagandafilm dar petamedlemmar stod for klubbandet.

..manga hastar bockar. En del lagger sig, en del bryr sig inte. Som du sjalv sager, det ar individen.

Vill du att jag ska ta lite foton pa en strap at dig sa du far se hur den ser ut?

GIVETVIS finns det skit overallt, men lika lite som jag havdar att ALLA hoppryttare har hastar som bloder ur kaften efter varje ritt havdar jag att allt jag inte forstar ar djurplageri. Ser du mig sitta o skrika om den stackars falttavlans hasten som slog AV sina framben o sprang pa stumparna som var kvar? ..du vet.. allt ar relativt. Tyvarr ligger inte djurplageriet fran falttavlanstavlingarna ute pa youtube - an.

Youtube ar inte att lita pa. Men rodeos kan man tydligen kasta skit pa helt onyanserat?
Nej, YouTube är ingen absolut sanning, men nog sjutton ska det till trolleri i den högre skolan för att visa det man kan se, när det gäller boskapsfösarna. Menar du att det inte händer?? Titta själv!!

På vad sätt har jag kastat skit onyanserat på rodeo? Om du blir så upprörd av det lilla jag skrev, är det lugnast att inte ta upp resten. :)

Hastarna som "rids igenom" nar de bockar ala klassisk stil med slit i kaften, inspanningstyglar, sporrar och spo - det ser ni genom fingrarna med fastan det haller pa Betydligt langre an vad en roderitt gor?
Jag har aldrig försvarat eller försökt bortförklara felaktigt hanterande av några s k "hjälpmedel". Slit i käften är oförsvarligt, inspänningstyglar onödiga för den ryttare som är kunnig, sporrar har sitt värde som finsignalgivare och spö delvis detsamma. Men boskapsfösare ser jag inte i samma division som dessa!

Filmerna pa youtube ar ung. lika sanningsenliga som de videos om choking game som ar dar.
Återigen, visa vad som inte stämmer. Visa vad som i dom olika kritiserade rodeofilmerna är förvanskat!

Det gar inte att lita pa datumen pa videorna f.o.
Sen vill jag VERKLIGEN veta var ni fatt for er att tjurarna far elchocker sa de bockar? Skulle hemskt garna se lankarna dar det Tydligt och Oppet anvands cattleprods pa bucking stock, tack.
Djurplågerierna är för vem som helst att se. Leta och titta och återkom med synpunkter.

LIA

om jag ska vara ärlig så ser det inte jättetrevligt ut, men jag ser inget fel i att göra så här om det är problem med hästen, det är sådär som hingstarna gör när de visar att de är dominanta över någon. Fast då går det mer ut på att den underlägsna ska gå ner på knä.
Däremot tycker jag inte om hur sadeln sitter, den snurrar och håller på, det är hemst.

Visa mig de videos som du baserar dina uttalanden pa sa kan jag visa lite bilder fran bockhasttraningar, flankstraps o annat fran verkligheten.

Vad spelar det for roll om jag sitter o glor pa CCA finals (jag var dar) nar du glor pa en ihopklipp fran tre olika ar o femtioelva olika rodeos for att nagon tyckte det var en vettig sak att gora?

Spelar ingen roll i mina ögon om rodeohästar "kostar massor" (dvs har ett värde), eller ens om de har det bra utanför banan, när grundpincipen för rodeon är att hästen måste utsättas för smärta/obehag under stunden den är inne på banan.

Håller med dig helt!
Värdet på rodeohästar kan man knappast förknippa med att hästarna mår bra och att det är en uppriktig och seriös sport där ingen häst far illa. Just angående hästarnas värde så kan man ju bara dra en snabb jämförelse till kamphundar. De är knappast gratis. Så att värdet på hästarna skulle vara någon garanti i någons ögon ser jag som ett skämt.

Visst finns det "bedragare" inom alla hästgrenar men rodeo ligger snäppet högre.

..hastarna?

Vad med tjurarna?
Faren?
Boskapshundarna?

nej, vet ni vad, banna skarpa bett pa hoppbanan!! Banna ALLA piskor i klassisk ridning, vadda Hjalpmedel? Bullshit! Man behover varken sporrar eller spo eller harda bett for att rida.

Vardet pa falttavlanshastarna verkar inte ha nagon betydelse heller, de stackarna dor ju som flugor runt om i varlden. :S

Det har borjar bli ganska fanigt.
Verkar vara saaa latt for svenskar att kliva upp pa sina hoga hastar o sticka snoken i vadret. Sopa rent framfor egen dorr forst.

Har aldrig varit på redeo och kan inte ut tala mej för eller i mot det där..

Men en sak kan jag hålla med om och det är att ex en bra kamp hund är också mycket värd i pengar hos de som håller på med de. Bara för det betyder inte det att det är bra för djuret.
En bra kamp hund får bra med mat och träning för att må bra, sen att de nästan slits i stycken i nästa stund, bryr sej de människorna inte om.
Så att de är värda pengar eller avlade för ändamålet betyder inte att de har de bra, inte är ner tryckta eller annat.

Verkar vara saaa latt for svenskar att kliva upp pa sina hoga hastar o sticka snoken i vadret. Sopa rent framfor egen dorr forst.

De håller väl på med fälttävlan, hoppning, ridning med skarpa bett och piskor i USA och resten av världen med. Det är ju inte bara i Sverige det är tillåtet. Tror inte det bara är svenskarna som enligt dig sitter på "sina höga hästar" utan även resten av världen. Visst finns det alltid folk som använder all utrustning fel, men den är i grunden utformad för att inte skada hästen.

Men rättfärdigar det att man sätter en gubbe på en många gånger oriden häst med sadel som trycker mot bl.a. skapet och släpper ut den på en plan och jagar på den. Och runt den står folk och skriker och gormar. Låter det som bra hästhållning och är det verkligen så det måste gå till för att man ska kunna rida hästen. Du klagar ju själv så mycket på att "vi" svenskar använder vår utrustning men egentligen inte behöver den om vi verkligen kan rida.
Sopa framför din egen dörr.

Det ar ingen som jagar runt nagon! jisses manniska, har du last vad jag skrivit? Inte skriks det o gormas pa hastarna heller.... o tro't eller ej.. hastarna slutar bocka ratt som det ar o blir da pensionerade.....

Skapet har inte nagot med nagot o gora, o det ar bara i saddlebronc de har en sadel. En saddlebronc sadel ar som vilken sadel som helst, flankstrappen har ignet med skapet att gora - f.o. tanker jag tillagga att det finns en hel del duktiga bockston dar ute i varlden sa varken skap eller testiklar har med det hela att gora.

Givetvis halls det pa med det mesta overallt! Men svenskar ar sa otroligt snabba pa att gorma o hojta mot rodeos.

Varan bockhast mar utmarks, sa min dorr ar ren ;) inga spon heller i var ago... o inga kombinationsbett... inte heller nagra nosgrimmor eller hjalptyglar for att krullidutta ihop nagra hastar.

http://www.youtube.com/watch?v=uzFK9hkwYbM&feature=related

Fattar du NU?

Det finns OTROLIGT mkt skit i hastvarlden, men att standigt och jamt peka pa rodeos baserat pa missuppfattningar, propaganda videos o skitsnack ar ganska tradigt i det langa loppet.

En bra bronc ar avlad och uppfodd for andamalet, den maste ha en Vilja att bocka - hence att man avlar: bra bockande sto pa bra bockande hingst och hoppas att man far en Annu battre bockande avkomma. Som en ridhast, bara tvart om.

Visst finns det platser och hästhållare som kör rent spel men de finns väldigt många som inte gör det. Och där det går riktigt sjuk till. Här är en länk. Som du tidigare nämnt tror du inte på youtube men det som syns på videon har ju hänt, det är ju inte dataanimerat. Och du använder det sjäv som referens.

http://www.youtube.com/watch?v=THQYFsawbUI

Och här är en video som liknar den du precis länkade, men tvärt om. http://www.youtube.com/watch?v=cd7yreKIX6E

Går en rodeoshow till som du säger så är det ju jättebra, men jag tvivlar starkt på att du kan garantera att alla rodeohästar har det så bra som du säger. Så sant som att man inte kan säga att alla hästar mår bra. Och det är en extrem "sport".

Jag använder inte hjälptyglar eller liknande själv, men jag tror ändå på att det finns ett system som har påvisat att de i rätt användning inte ger hästarna skador. Om det inte fanns någon sådant, vad kan du då ge för garanti, jag har sätt folk använda hjälptyglar som kan det, och hästarna far inte illa, så plågsamma är de inte i rätt händer. Allt är inte det ena eller det andra, vilket gör att jag ändå kan förstå ditt resonemang, men jag kan inte hålla med dig om att det ligger på samma smärtnivå.

Angående svenskar och höga hästar tycker jag då att du varit minst lika snabb på att hugga tillbaka.

Senast ändrad:

Det ar inte broncs dock, det ar wild horse racing och det blir bannlyst pa fler o fler stallen - tillsammans med bull poker. Manga av grenarna Haller pa att bannlysas, eller andras om.

Och SHARK ar just vad jag pratade om innan, en organisation med ett mal o en mening - att kasta all skit de kan pa rodeos. Det ar ung. som om jag skulle ga pa varenda hopptavling och fota alla olyckor alla hastar som far rapp, blir slitna i kaften o kommer ut loddriga......

du andrade ditt inlagg medan jag skrev mitt :)

Samma smartniva? Nej jag vill nog pasta att de kombinationsbett jag sett pa hopphastarna gor Rejalt mkt ondare an vad en flankstrap gor - tom en som Inte ar anvand som den skall..

Erbjudandet kvarstar om bilder pa flankstrap och fran utbildningstillfallen utav broncs. Flankstrapen ar ute i vart tackshed o bilderna finns har i nagon av alla hgoarna med foton.

De flesta rodeos gar till sa som jag beskrev, har uppe. Jag kan inte svara for hur det ar i Texas men Saskatchwan, CCA och MRCA har bestamda regler med djurens valfard framfor ogonen.

Givetvis hander det olyckor, precis som inom All annan sport - men rodeo gar INTE ut pa att vinga en ovillig hast att bocka, det gar Inte ut pa att skada nagot djur. LAt oss t.ex. ta Calgary stamped forra aret som exemple, 34 000 olika djur var dar, 4 avled. Varmeslag pa korhastar och ett anfall av serios colic om jag inte missminner mig. Inte en enda skada pa vare sig saddlebroncs, bareback broncs, bulls eller ropingstock. Och ja, skador rapporteras, det finns ALLTID veterinar pa plats... inklusive stordjursambulans. Sakerhets natet for djuren finns betydligt mer marketar aven pa de sma rodeona har runt ikring an nagot sakerhets natverk for manniskorna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: MJLee
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama