Sv: Bland det värsta jag sett..
Utan flankremmen bockar de inte. Man utsätter dem för ett obehag, men om man tycker att det är OK så....
Vilken häst som helst reagerar på det!
Stannar de o ger upp får de stjärnsporrarna i sidorna.
Tjurarna får en elstöt.
Delvis KL
"Riktiga hästkarlar" är arbetslösa cowboys som antingen blir rodeoryttare eller hittar på ngn lösning för att kuva felhanterade hästar. Numera även en försäljningsteknik på snälla okomplicerade hästar som köps av okunniga.
Det är bara att läsa många av de amerikanska inläggen- applåder.
De vet inget annat! Deras hästhanteringskultur sen urminnes tider. Nu har ngt mildare metoder funnit sin väg hit o det märks
Blir ledsen när jag ser fina egentligen ursnälla hästar som mobbas till att först försöka ta sig ur relationen med den mobbande ägaren genom att visa sitt missnöje med hela sin uppenbarelse som ägaren inte förstår- till att sedan bli dämpad- robot via kadaverdisciplin
Ekorrhjul- man börjar korrigera "olaterna" som man skapat!
Man har inte förstått vad hästen behöver för att må bra.
Man köper inte en ung sporthäst om man har för avsikt att bara skritta o heller inte erbjuda den stora hagar med en flock.
C. Millans devis gäller i allra högsta grad även för hästen!
MOTION är A o O för att nästa punkt ska vara möjlig= fostran o sen kärlek/ beröm.
Frustrationen kan ta sig en massa olika uttryck. Nästan som att börja träna först när hästen haft boxvila- uppdämnd energi- garanterad kamp.
Sen finns det en dressyrstil där allt man har tränat från marken- löst hängande grimskaft- blir det motsatta uppsuttet- mkt kort tygel från första stund till avsittning. Hur ska hästen bli klok av vad människan vill?
Uppsuttet- spänd energi . Då skapar man återigen problem istället för att vara avspänd o därmed okomplicerad, opretentiös o tillitsfull.
Ta en virre o man uppträder avslappnat.
Westernryttarnas hästar går på lång tygel- avspänt
Tacka vet jag förr när ungarna bus
red med sina ponnyer- alla var nöjda o glada