Bland det värsta jag sett..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bland det värsta jag sett..

Är det så att det är omöjligt att rida in hästen, och man har provat massor andra metoder och kontrollerad att hästen inte har ont på något sätt så, ja, då tycker jag det är ok.

Dock tycker jag inte han gjorde det hela speciellt bra, tex när han skulle hoppa upp... såg inte så trevligt ut för vare sig sadel eller häst.

Ja, det finns en annan tråd angående samma serie filmer. I den tråden tror jag vi kom fram till att det nog varit ett svårlöst problem med att hästen bockar, och som sista utväg valde man att åka till den här gubben. Andra tränare hade försökt innan. Så detta var alltså inte "såhär rider man in en häst" utan någon form av problemlösning.

Sedan diskuterades det vidare om det inte är så att han faktiskt provocerar hästen att bocka, kan hända är detta någon typ av gräsligt fejkad reklamfilm för tränaren i fråga.

Vi var flera som nog tyckte att om man inte kan få hästen att sluta bocka med trevligare metoder, så kanske man skulle göra bäst i att konstatera att det troligen är något svårupptäckt medicinskt fel, och låta hästen somna in eller gå som sällskap.

*Delvis Kl*

Har sett filmen förr och anser att det alltid är fel att ta ifrån hästen sin möjlighet att röra sig, och röra sig iväg från människan, dvs att tvinga hästen vilket mannen gör.

Oavsett vad hästens problem är så är det aldrig löst, bara borttvingat med våld, om hästen fråntas Möjligheten att uttrycka sig.

Jag tycker inte videon är bra, oavsett hur svår hästen är. Och jag anser att måste mannen ta till våld (vilket uppbindning av ett ben är för en häst) så har han fortfarande inte förtjänat sig ledarskapet.

Gillar inte detta.
Har visserligen endast sett den här filmen nu med denna man och vet inget i övrigt om honom och hans metoder.

nu citerar jag maken som blev makta upprord over den har videon forra gangen den kom upp pa buke:

"That's a chickenshits way of doing it"

har inte sett nån diskussion om detta eller liknande innan.. kan förstå varför han gjorde så även o jag tycker det är helt fel, men va fan måste han va så himla hårdhänt för? och när han väl komit upp på stackarn så ska han dessutom styra runt hesten och slita och dra och sparka, hade de inte räckt att han sa duktig häst och suttit av och gjort de en gång om dagen? om han nu måste binda fast bena på den emnar jag. då kan man åtminstone visa lite respekt...

nä, de LÄR ha gått på annat sätt också, förutsatt att hästen va frisk.

Usch, verkligen hemsk metod! Det finns alltid någon annan metod som fungerar. Man behöver inte ta till sådana här gräsligheter. Och sedan så kan man ju undra varför han inte sitter i en bättre sadel? Den håller ju på att glida runt hela tiden. Om sadeln snurrar runt med honom på, hur tror ni hästen reagerar då? Usch. Och var har han hjälmen? Suck.

Yep that it is!

Har i Nord America vore det battre att salja hasten som "bucking stock" till en rodeo, IMHO.

Det jag reagerar mest på är hela hans sätt att hantera en så uppenbart olycklig häst. Hela hästen utstrålar ju osäkerhet och förvirring. Jag får ont i magen när jag ser hur han piskar hästen för att få den att gå framåt, utan att be om det först, och hur han sitter upp på samma sida som han bundit benet på.

Jag säger inte att hela binda-upp-benet-grejen är djurplågeri och fruktansvärt och det värsta jag har sett, jag kanske till och med hade accepterat det som en sista utvägsmetod (och tillika tillfällig lösning och/eller del av lösning) om det hade gjorts av en människa med uppenbar respekt för hästen, ungefär som att sätta en hjälptygel på hästen eller betsla upp. Men hela inställningen som den här mannen har är ju way out. Fruktansvärt tråkigt att se.

Jag skulle aldrig jobba så med en häst. Jag har tagit mej an problem hästar förr. Ingen som bockat men som misst förtroendet för männiksor och det är det som händer med en häst om man gör så.
De ser männsikan som en fiende i stället för vän och att den hästen skulle komma springandes i hagen när man kommer skulle aldrig inträffa.
Snarare där i från..
Den stackars haflingern verkar mest panikslagen och rädd.

Visste inte att den varit uppe förr.

Våld föder våld och det skulle inte vara konstigt om den hästen blev farlig i framtiden, för att försvara sej mot just människor..

Kan också kankse hålla med om att hans sätt var grymmt, hästen var ingen indevid utan en maskin.. Kanske hade sett bättre ut som i ex mannen som talar med hästar.

Just att den scenen finns i mannenn som talar med hästar minns jag nu. Men att en sånn sak skulle göra att hästen skulle få förtrondet för människan, tror jag inte på..

Senast ändrad:

Har i Nord America vore det battre att salja hasten som "bucking stock" till en rodeo, IMHO.

Det är väl ändå det grymmaste öde man kan ge en häst? Bättre att göra korv på den då:crazy:

/Migo

Vilken fruktansvärd människa. En sån person ska inte ha hästar. Häststackarn i videon är ju så rädd och osäker och som gubbdjävlen sitter och sliter, drar och sparkar på den stackars hästen. Helt oseriös gubbe i mina ögon. Hästen ser inte ut och mår bra och verkar väldigt spänd. Jag blev arg och gråtfärdig när jag såg videon.

Jag är mest förundrar över att man ska rida hästen till varje pris.. Det finns betydligt fler hästar som hade uppskattat en ryttare än vad denna gör, så varför envisas med att rida den?

..fel....

En bronc ar vard en jakla massa pengar, vad folk an ma tro.... Man ar radd om sina duktiga bockahastar, de ar investeringar - precis som alla andra tavlingshastar.

Vi har en f.d. bronc har ute som ranchhast, han alskade sitt jobb. Och bockade inte for att nagon var elak eller javlig mot honom utan for att han helt sonika var en sadan hast som bockade till att borja med och bockade BRA. Manga hastar duger inte som broncs... de gar till slakt.

Men en bra bronchast ar mkt viktig for de som ar igang med broncriding och det finns mkt seriosa avelsprogram for just broncs.

Varför måste allt gå så fort? Ge hästen tid och rum och beröm i exakt rätt tillfälle så behöver man inte binda upp något ben för att sitta upp.
Herre Gud, videon säger allt om mannen. Han är omodern!

Det är väl ändå det grymmaste öde man kan ge en häst? Bättre att göra korv på den då:crazy:

/Migo

Bewildered har ratt. Rodeo hastar har det mycket bra. En bra 'bucking bronc' kostar runt $ 50,000 och de far den basta skotsel och mat... och jobbar i genomsnitt 16 secunder per vecka. De har blivit avlade for att vara en 'bucking bronc' sa de ar atletiska och kan bocka, men de ar TRANADE att bocka... och att gora det ratt.

Och varför har de då gjorden/remmen runt skap/jumsk området underar jag?

Det är för att skapa obehag, inte för att (som somliga vill påstå) skydda hästen/ryttaren så den inte kan bocka för högt, det är inte ens en logisk ursäkt.

Rodeoindustrin är långt ifrån så snäll som ni vill framstå den som. Vi har haft åtskilliga trådar om detta här på buke.
Det används både det ena och det andra, hästar sparkas i huvudet för att reta upp dom inne i fållorna, det är stor risk att de går omkull och bryter rygg/ben inne på banan, det används elfösare på hästarna osv osv...

Vi har visat upp bilder på hur ett flertal rodeo hästar har det när de inte är inne på banan och det är knappast en saga för alla. En hel del har bla skavsår av den värre graden där remmen sitter i jumsken. De bilder jag har visat har tagits i hemlighet av en grupp i USA.

Spelar ingen roll i mina ögon om rodeohästar "kostar massor" (dvs har ett värde), eller ens om de har det bra utanför banan, när grundpincipen för rodeon är att hästen måste utsättas för smärta/obehag under stunden den är inne på banan.

Hästarna kan säkerligen bli underbara ridhästar, spelar ingen roll när de under sin karriär får uppleva smärtan och obehaget.

Är väldigt glad att rodeo inte är tillåtet i sverige.

Utan flankremmen bockar de inte. Man utsätter dem för ett obehag, men om man tycker att det är OK så....
Vilken häst som helst reagerar på det!
Stannar de o ger upp får de stjärnsporrarna i sidorna.

Tjurarna får en elstöt.
Delvis KL
"Riktiga hästkarlar" är arbetslösa cowboys som antingen blir rodeoryttare eller hittar på ngn lösning för att kuva felhanterade hästar. Numera även en försäljningsteknik på snälla okomplicerade hästar som köps av okunniga.
Det är bara att läsa många av de amerikanska inläggen- applåder.
De vet inget annat! Deras hästhanteringskultur sen urminnes tider. Nu har ngt mildare metoder funnit sin väg hit o det märks:crazy:

Blir ledsen när jag ser fina egentligen ursnälla hästar som mobbas till att först försöka ta sig ur relationen med den mobbande ägaren genom att visa sitt missnöje med hela sin uppenbarelse som ägaren inte förstår- till att sedan bli dämpad- robot via kadaverdisciplin:mad: Ekorrhjul- man börjar korrigera "olaterna" som man skapat!

Man har inte förstått vad hästen behöver för att må bra.
Man köper inte en ung sporthäst om man har för avsikt att bara skritta o heller inte erbjuda den stora hagar med en flock.

C. Millans devis gäller i allra högsta grad även för hästen!
MOTION är A o O för att nästa punkt ska vara möjlig= fostran o sen kärlek/ beröm.
Frustrationen kan ta sig en massa olika uttryck. Nästan som att börja träna först när hästen haft boxvila- uppdämnd energi- garanterad kamp.

Sen finns det en dressyrstil där allt man har tränat från marken- löst hängande grimskaft- blir det motsatta uppsuttet- mkt kort tygel från första stund till avsittning. Hur ska hästen bli klok av vad människan vill?
Uppsuttet- spänd energi . Då skapar man återigen problem istället för att vara avspänd o därmed okomplicerad, opretentiös o tillitsfull.
Ta en virre o man uppträder avslappnat.:grin:
Westernryttarnas hästar går på lång tygel- avspänt:bow:

Tacka vet jag förr när ungarna busred med sina ponnyer- alla var nöjda o glada:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: MJLee
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.