Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

Elitistiska jävel! :eek: ;) :D
Eller hur! :eek:
Skäms på mig! :o
Åter till anti-snobb-omprogrammeringen... :(

@Ninnurur Discworld skulle väl kunna sägas vara fantasy, men jag tycker ändå att den är väldigt långt från konventionell fantasy. Mer humor/samhälle, fast fantasydelarna finns ju där med.

Håller helt med där! Skulle snarare säga att fantasyelementen används för att ge en absurdistisk vinkel på samhällsanalysen! :idea:;)

Men visst, man kan helt klart kalla det fantasy, så är det såklart. Dock är det en helt egen genre inom fantasy, och det vore väldigt tråkigt om någon blev bortskrämd bara för att det har fantasyelement. På sätt och vis är det anti-fantasy - Pratchett använder de "overkliga" sakerna för att illustrera hur vår verklighet faktiskt ser ut. Det kan nämligen vara lite svårt att se den helt klart utan enhörningar och flygande hästar ibland... ;)

@Killaloe Du ser ju på listan vilka jag är up for att läsa. :D

Reaper man är ju del två i dödsserien. Funkar det att läsa även om man inte läst ettan? :)

Generellt tror jag att det inte finns någon enda Discworldbok som inte funkar att läsas bara för att man inte läst tidigare böcker i samma ämneslinje.
(Dock är kanske inte döden-böckerna min favorit... Inte för att det finns DC-böcker jag tycker illa om, eller nåt!) :D

@Barret Ta gärna bort [ QUOTE ]-taggarna, annars är risken stor att den som letar efter listan efter dig missar ditt inlägg eftersom citatet krymps innan man klickar på det. :)
h901F1EF9

Jag hade lite bråttom, höll på att fixa mig inför jänkarcruisingen.

Jag hakar också på några av böckerna! Nu skriver jag upp mig även på dem jag har läst, så kan jag antingen diskutera eller läsa om beroende på (Alanna t.ex. läste jag om fyra gånger på en vecka en gång, så en extra omläsning nu skadar ju liksom inte heller :o :love:).

Magic and the Pagan, alla klara?
En man som heter Ove Tom kapitel 10 måndag 23/6 (tanten, snurrfian, Blacksmithfarm ) Vilka mer läser?
Eragon Kapitel och datum? (Mammas, Blacksmithfarm, Skorpsmulan, Sasse, Monstermom, Vira ) Vilka mer?

Listan:
  1. Brobyggarna (bumpo, monstermom, Blacksmithfarm(?), )
  2. Outlander eller Främlingen (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden, Vira)
  3. Cirkeln, (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, Vira )
  4. Ett fjärran Eko (monstermom, Sasse (?), Blacksmithfarm)
  5. Mistress of the art of Death eller Dödens Mästarinna (Mammas, monstermom,Blacksmithfarm)
  6. Meningen med hela skiten (monstermom, )
  7. Rövardotter, (Mammas, monstermom, Killaloe)
  8. The Hunger Games eller Hungerspelen (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  9. Den vidunderliga kärlekens historia, (monstermom, Sasse, Vira )
  10. Alanna - the first adventure (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Vira)
  11. The girl with glass feet eller Flickan med Glasfötter (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe, )
  12. Sagas bok: en trovärdig historia (monstermom, Killaloe, )
Fler förslag:

Discworld (här är mitt förslag att jag skriver upp ett gäng böcker så får ni skriva namen efter den bok ni vill läsa, den med flest som vill läsa den tar vi?) De här finns på svenska!

1. The Colour of Magic (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Vira)
  2. Equal Rites (Mammas, monstermom, Sasse, Vira)
  3. Pyramids (Mammas, monstermom, Sasse, Vira)
  4. Mort (monstermom, Sasse, Vira, )
  5. Guards! Guards! (monstermom, Sasse, Vira,)
  6. Moving Pictures (Mammas, monstermom, Sasse, Vira,)
One for the Money (Stephanie Plum #1) (Mammas, monstermom, Barret)
The Eye of the World (The Wheel of Time #1) (Mammas, monstermom, Sasse, Vira)
Tomorrow, When the War Began (Mammas, monstermom, Sasse, Vira,)

En man som heter Ove Tom kapitel 10 måndag 23/6 (tanten, snurrfian, Blacksmithfarm ) Vilka mer läser?
Eragon Kapitel och datum? (Mammas, Blacksmithfarm, Skorpsmulan, Sasse, Monstermom, ) Vilka mer?

Listan:
  1. Brobyggarna (bumpo, monstermom, Blacksmithfarm, Ninnurur (?), )
  2. Outlander eller Främlingen (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden)
  3. Cirkeln, (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur )
  5. Mistress of the art of Death eller Dödens Mästarinna (Mammas, monstermom,Blacksmithfarm)
  6. Meningen med hela skiten (monstermom, Ninnurur )
  8. The Hunger Games eller Hungerspelen (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur)
  9. Den vidunderliga kärlekens historia, (monstermom, Sasse, Ninnurur )
  10. Alanna - the first adventure (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm)
  11. The girl with glass feet eller Flickan med Glasfötter (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe, )
  12. Sagas bok: en trovärdig historia (monstermom, Killaloe, Ninnurur )
Fler förslag:

Discworld (här är mitt förslag att jag skriver upp ett gäng böcker så får ni skriva namen efter den bok ni vill läsa, den med flest som vill läsa den tar vi?) De här finns på svenska!

1. The Colour of Magic (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse,)
  2. Equal Rites (Mammas, monstermom, Sasse,)
  3. Pyramids (Mammas, monstermom, Sasse,)
  4. Mort (monstermom, Sasse, )
  5. Guards! Guards! (monstermom, Sasse,)
  6. Moving Pictures (Mammas, monstermom, Sasse,)
The Eye of the World (The Wheel of Time #1) (Mammas, monstermom, Sasse,)
Tomorrow, When the War Began (Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur)

Eragon Kapitel och datum? (Mammas, Blacksmithfarm, Skorpsmulan, Sasse, Monstermom, ) Vilka mer?

Listan:
  2. Outlander eller Främlingen (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden)
  3. Cirkeln, (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur )
  8. The Hunger Games eller Hungerspelen (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur)
  9. Den vidunderliga kärlekens historia, (monstermom, Sasse, Ninnurur )
  10. Alanna - the first adventure (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm)
Fler förslag:

1. The Colour of Magic (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse,)
  2. Equal Rites (Mammas, monstermom, Sasse,)
  3. Pyramids (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe)
  4. Mort (monstermom, Sasse, Killaloe)
  5. Guards! Guards! (monstermom, Sasse, Killaloe)
  6. Moving Pictures (Mammas, monstermom, Sasse,)
The Eye of the World (The Wheel of Time #1) (Mammas, monstermom, Sasse,)
Tomorrow, When the War Began (Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur)
@Vira , såklart man kan läsa om böcker om de är tillräckligt bra! :D
@Killaloe du älskar mig minsann! :love:

Det blev rätt nu va @Vira?

Eragon Kapitel och datum? (Mammas, Blacksmithfarm, Skorpsmulan, Sasse, Monstermom, Vira) Vilka mer?

Listan:
  2. Outlander eller Främlingen (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden, Vira)
  3. Cirkeln, (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira )
  8. The Hunger Games eller Hungerspelen (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira)
  9. Den vidunderliga kärlekens historia, (monstermom, Sasse, Ninnurur, Vira)
Fler förslag:

2. Equal Rites (Mammas, monstermom, Sasse, Vira)
  3. Pyramids (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe, Vira)
  4. Mort (monstermom, Sasse, Killaloe, Vira)
  5. Guards! Guards! (monstermom, Sasse, Killaloe, Vira)
  6. Moving Pictures (Mammas, monstermom, Sasse, Vira)
Tomorrow, When the War Began (Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur, Vira)

Eragon Kapitel och datum? (Mammas, Blacksmithfarm, Skorpsmulan, Sasse, Monstermom, Vira) Vilka mer?

Listan:
  3. Cirkeln, (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira)
  8. The Hunger Games eller Hungerspelen (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira)
  9. Den vidunderliga kärlekens historia, (monstermom, Sasse, Ninnurur,Vira)
Fler förslag:

2. Equal Rites (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  3. Pyramids (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  4. Mort (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  5. Guards! Guards! (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  6. Moving Pictures (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
Tomorrow, When the War Began (Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur, Vira)

Hoppar på alla TP, med förutsättning att jag kan få tag på dem. 1 och 6 har jag tillgång till, övriga är jag mindre säker på...

@Vira nu e du med igen :)
EDIT Mammas var före, men det är rätt i mitt inlägg också?

@Blacksmithfarm Japp, det ser så ut. Plus att i ditt är dina tillägg på Pratchett med! :up: :)

:D

Gjorde en snabb och ofullständig sökning på Terry Pratchett. Det verkar helt klart lättare att få tag på hans böcker på engelska. De jag har tillgång till är på svenska. Så - ni som läst och vet - borde jag läsa alla på originalspråk eller är de helt okej i översättningarna?

Gjorde en snabb och ofullständig sökning på Terry Pratchett. Det verkar helt klart lättare att få tag på hans böcker på engelska. De jag har tillgång till är på svenska. Så - ni som läst och vet - borde jag läsa alla på originalspråk eller är de helt okej i översättningarna?
Jag tycker att översättningarna är helt okej! Visst missar men en och annan ordlek, men de jag har läst har varit välöversatta :).

Nu har jag bara läst några få på svenska, för rätt många år sedan, men som jag minns det är de väldigt mycket "barnsligare" i svensk översättning.

Med tanke på att han dessutom har mängder av finurliga ordvitsar och fotnötter som torde vara mer eller mindre omöjliga att översätta på något effektivt vis så tänker jag mig att om man kan läsa dem på originalspråk så ska man göra det.

De är jättebra även på svenska! Alltså, jag förstår att det finns en poäng i att läsa på originalspråk men i mitt fall så missar jag lite av nyanserna eftersom min engelska inte är så fantastisk :) Så ja, jag läser de flesta av hans böcker på svenska och tycker att det är väldigt bra översättningar, nyanser och språk i dem. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka