Eller hur!Elitistiska jävel!![]()
![]()
![]()
Skäms på mig!
Åter till anti-snobb-omprogrammeringen...
@Ninnurur Discworld skulle väl kunna sägas vara fantasy, men jag tycker ändå att den är väldigt långt från konventionell fantasy. Mer humor/samhälle, fast fantasydelarna finns ju där med.
Håller helt med där! Skulle snarare säga att fantasyelementen används för att ge en absurdistisk vinkel på samhällsanalysen!
Men visst, man kan helt klart kalla det fantasy, så är det såklart. Dock är det en helt egen genre inom fantasy, och det vore väldigt tråkigt om någon blev bortskrämd bara för att det har fantasyelement. På sätt och vis är det anti-fantasy - Pratchett använder de "overkliga" sakerna för att illustrera hur vår verklighet faktiskt ser ut. Det kan nämligen vara lite svårt att se den helt klart utan enhörningar och flygande hästar ibland...
@Killaloe Du ser ju på listan vilka jag är up for att läsa.
Reaper man är ju del två i dödsserien. Funkar det att läsa även om man inte läst ettan?![]()
Generellt tror jag att det inte finns någon enda Discworldbok som inte funkar att läsas bara för att man inte läst tidigare böcker i samma ämneslinje.
(Dock är kanske inte döden-böckerna min favorit... Inte för att det finns DC-böcker jag tycker illa om, eller nåt!)