Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

Förresten tycker jag att ni har glömt de bästa DW-böckerna, Soul Music och Unseen Academicals, men vi ska väl plöja oss igenom hela serien förr eller senare så ... :angel:

Soul Music: :)

Unseen Academicals: :banana::bow::bump::banana:

Massor med Ankh-Morporkböcker är enligt mig väldigt mkt bättre än Soul Music. Feet of Clay, Jingo, 5th Elephant, osv, mm - faktiskt alla AM-böckerna är bättre! För att inte nämna Rincewindböckerna! :D

Jag är absolut med på Främlingen om jag nu kan hitta den någonstans :devil:

Sen måste jag läsa ikapp tråden så jag greppar konceptet lite bättre. :)

Soul Music: :)

Unseen Academicals: :banana::bow::bump::banana:

Massor med Ankh-Morporkböcker är enligt mig väldigt mkt bättre än Soul Music. Feet of Clay, Jingo, 5th Elephant, osv, mm - faktiskt alla AM-böckerna är bättre! För att inte nämna Rincewindböckerna! :D
Men nääääe, Soul Music är den enda av Terry Pratchetts böcker som har fått mig att gråta både av skratt OCH av att den var rörande! Men då är jag förstås lite blödig också :p. Den hade liksom allt!

Och apropå Rincewind får jag erkänna att The Color of Magic är den enda Discworldboken jag har tröttnat på och lämnat halvläst :o

Jag tycker att översättningarna är helt okej! Visst missar men en och annan ordlek, men de jag har läst har varit välöversatta :).

Nu har jag bara läst några få på svenska, för rätt många år sedan, men som jag minns det är de väldigt mycket "barnsligare" i svensk översättning.

Med tanke på att han dessutom har mängder av finurliga ordvitsar och fotnötter som torde vara mer eller mindre omöjliga att översätta på något effektivt vis så tänker jag mig att om man kan läsa dem på originalspråk så ska man göra det.

De är jättebra även på svenska! Alltså, jag förstår att det finns en poäng i att läsa på originalspråk men i mitt fall så missar jag lite av nyanserna eftersom min engelska inte är så fantastisk :) Så ja, jag läser de flesta av hans böcker på svenska och tycker att det är väldigt bra översättningar, nyanser och språk i dem. :)

Det är ju ordvitsarna jag är lite fundersam kring. Läser gärna på engelska, men har lättast tillgång till de svenska. Men det kanske går att låna på bibblan... söker... finner... Det finns, om jag förstår det rätt, 1st ex av the colour of magic! :D

Förresten @Mammas vissste du att det finns en film om skivvärlden, tror det är första boken (?) Jag såg delar av den för någon/ra månader sedan... Nu när jag tänker efter är jag ganska säker på att den faktiskt heter Colour of Magic...
(Jag skrev detta innan ni postade era inlägg om filmatiseringar, bara för att jag inte postade det så betyder det inte att jag inte var först, alltså får det vara kvar :P:P:P:P)

Vänta nu, kommer Rincewind från DW? En kompis katt heter ju det :D Den andra katten heter Susan Sto Helit, är det också DW?

Magic and the Pagan, alla klara?
En man som heter Ove Tom kapitel 10 måndag 23/6 (tanten, snurrfian, Blacksmithfarm ) Vilka mer läser?
Eragon Kapitel och datum? (Mammas, Blacksmithfarm, Skorpsmulan, Sasse, Monstermom, Vira) Vilka mer?

Listan:
  1. Brobyggarna (bumpo, monstermom, Blacksmithfarm, Ninnurur (?), )
  2. Outlander eller Främlingen (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden, Vira)
  3. Cirkeln, (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira)
  4. Ett fjärran Eko (monstermom, Sasse (?), Blacksmithfarm)
  5. Mistress of the art of Death eller Dödens Mästarinna (Mammas, monstermom,Blacksmithfarm)
  6. Meningen med hela skiten (monstermom, Ninnurur )
  7. Rövardotter, (Mammas, monstermom, Killaloe)
  8. The Hunger Games eller Hungerspelen (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira)
  9. Den vidunderliga kärlekens historia, (monstermom, Sasse, Ninnurur,Vira)
  10. Alanna - the first adventure (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Vira)
  11. The girl with glass feet eller Flickan med Glasfötter (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe, )
  12. Sagas bok: en trovärdig historia (monstermom, Killaloe, Ninnurur )
Fler förslag:

Discworld (här är mitt förslag att jag skriver upp ett gäng böcker så får ni skriva namen efter den bok ni vill läsa, den med flest som vill läsa den tar vi?) De här finns på svenska!

1. The Colour of Magic (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Vira)
  2. Equal Rites (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  3. Pyramids (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  4. Mort (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  5. Guards! Guards! (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  6. Moving Pictures (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
One for the Money (Stephanie Plum #1) (Mammas, monstermom, Barret)
The Eye of the World (The Wheel of Time #1) (Mammas, monstermom, Sasse, Vira)
Tomorrow, When the War Began (Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur, Vira)
Unholy Ghosts (Mammas, )

Lägger till ett till förslag på listan. En av mina absoluta favoritböcker, definitivt den serie som berört mig mest de senaste åren. De är så suveränt skrivna att jag på riktigt har känt hennes smärta fysiskt i kroppen, samma sak med glädjen. Finns tyvärr inte på svenska.

@Blacksmithfarm Jag har inte läst dem på engelska, men jag fann dem inte speciellt svårlästa, så får du inte tag i dem på svenska så kör på engelska. :)

Ja, det är ju egentligen inte att läsa på engelska som avskräcker, snarare tvärtom.:) Men det är som sagt svenska versioner jag har tillgång till några av, om inte bibblan har de engelska. ;)

Men nääääe, Soul Music är den enda av Terry Pratchetts böcker som har fått mig att gråta både av skratt OCH av att den var rörande! Men då är jag förstås lite blödig också :p. Den hade liksom allt!

Och apropå Rincewind får jag erkänna att The Color of Magic är den enda Discworldboken jag har tröttnat på och lämnat halvläst :o

The Colour of Magic kan faktiskt tänkas vara en bok som tjänar rätt bra på att man läst en del fantasy ändå (mtp temat antihjältar osv)... Men senare böcker om Rincewind är helt enkelt strålande! I alla fall för en evolutionsnörd som dessutom tillbringat förbryllad/irriterad tid i Australien! :D

Lägger in blurben:
"The world is not the way it was. The dead have risen, and the living are under attack. The powerful Church of Real Truth, in charge since the government fell, has sworn to reimburse citizens being harassed by the deceased. Enter Chess Putnam, a fully tattooed witch and freewheeling ghost hunter. She’s got a real talent for banishing the wicked dead. But Chess is keeping a dark secret: She owes a lot of money to a murderous drug lord named Bump, who wants immediate payback in the form of a dangerous job that involves black magic, human sacrifice, a nefarious demonic creature, and enough wicked energy to wipe out a city of souls. Toss in lust for a rival gang leader and a dangerous attraction to Bump’s ruthless enforcer, and Chess begins to wonder if the rush is really worth it. Hell, yeah."

Men som sagt, det som fick mig att älska de här böckerna är hur författaren beskriver hennes känslor, det är helt suveränt! Även om ni inte gillar genren överlag är det helt klart värt att läsa den. :)

Magic and the Pagan, alla klara?
En man som heter Ove Tom kapitel 10 måndag 23/6 (tanten, snurrfian, Blacksmithfarm ) Vilka mer läser?
Eragon Kapitel och datum? (Mammas, Blacksmithfarm, Skorpsmulan, Sasse, Monstermom, Vira) Vilka mer?

Listan:
  1. Brobyggarna (bumpo, monstermom, Blacksmithfarm, Ninnurur (?), )
  2. Outlander eller Främlingen (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden, Vira)
  3. Cirkeln, (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira)
  4. Ett fjärran Eko (monstermom, Sasse (?), Blacksmithfarm)
  5. Mistress of the art of Death eller Dödens Mästarinna (Mammas, monstermom,Blacksmithfarm)
  6. Meningen med hela skiten (monstermom, Ninnurur )
  7. Rövardotter, (Mammas, monstermom, Killaloe)
  8. The Hunger Games eller Hungerspelen (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira)
  9. Den vidunderliga kärlekens historia, (monstermom, Sasse, Ninnurur,Vira)
  10. Alanna - the first adventure (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Vira)
  11. The girl with glass feet eller Flickan med Glasfötter (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe, )
  12. Sagas bok: en trovärdig historia (monstermom, Killaloe, Ninnurur )
Fler förslag:

Discworld (här är mitt förslag att jag skriver upp ett gäng böcker så får ni skriva namen efter den bok ni vill läsa, den med flest som vill läsa den tar vi?) De här finns på svenska!

1. The Colour of Magic (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Vira)
  2. Equal Rites (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  3. Pyramids (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  4. Mort (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  5. Guards! Guards! (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  6. Moving Pictures (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
One for the Money (Stephanie Plum #1) (Mammas, monstermom, Barret)
The Eye of the World (The Wheel of Time #1) (Mammas, monstermom, Sasse, Vira, Blacksmithfarm)
Tomorrow, When the War Began (Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur, Vira, Blacksmithfarm)
Unholy Ghosts (Mammas, Blacksmithfarm)

Hoppar på några fler böcker :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Hälta hos 10 veckor gammal valp.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka