Black Diamond + irländskt blod

Venus_in_Furs

Trådstartare
Skulle vilja veta mer om följande hingstar: Black Diamond (ej gdk), Ryans Rainbow, Irelands pride 705, King of Diamonds 547

Även Raffaelli Z och Ragtime skulle jag vilja veta lite om.

MKt tacksam för hjälp. :)

Här hittar du King of Diamonds.

Där hittar du säkert info om de andra du frågar efter, är de också Irish Draught?

Nu såg jag rubriken :o

Det finns en Black Diamond med samma mormor som den icke godkände skäckhingsten Zeb, är det honom du menar?
Han finns också på sidan jag länkade till i ovanstående.

Men Black Diamond är väl godkänd för halvblodsaveln? Åtminstone så har han varit det under en i så fall begränsad period.
jag borde veta det :O arbetar på stuteriet där han är född...
Däremot har man visat fram hans bror Devil DIamond, men han blev inte godkänd/kom inte till start

Tror det finns 2, varav en används flitig av en skäckuppfödare och han är inte godkänd eller avelsvärderad. Sen finns det väl en till som är avelsvärderad eller nått sånt.

Det har aldrig funnits en hingst vid namn Black Diamond som varit godkänd för halvblodsavel i Sverige.

Den med samma mormor som Zeb, antar att han är skäck, har både en icke godkänd pappa och en mormor vars stam både är för kort och icke godkänd av ASVH.

Vad är det för stam på dom du pratar om?

Tror han är avelsvärderad. Har sett annons på honom i nån tidning, Ridsport, Hästfynd eller liknande. Alltså inte den som används i skäckavel utan den andra.

Jag har nu hittat en Black Diamond xx e National Zenith xx som jag gissar att det kan vara.

Låter som att han kanske är avelsvärderad, men det är ju inte alls samma sak som godkänd ;)

Fullblodshingsten Black Diamond är godkänd för fullblodsavel och avelsvärderad (avkommorna får grå papper) för halvblodsavel och har även löst licens för båda avelsförbunden. Har även annons under hingstar för betäckning här på Bukefalos.

Jag tror att jag börjar få rätsida på det nu. Min Black Diamond är inte den som är släkt med Zeb, utan har en mamma som haft samma ägare i typ 15 år. Hon heter La Creole och avlivades för nåt år sedan. BD är godkänd hingst inom fullblodsaveln. han har gått bruksproven för halvblod men blev inte godkänd tror jag.
men mig veterligen kan han väl användas för halvblodaveln ändå? Då han är fullblodshingst? alla fullblodshingstar som finna att välja på har ju inte gått svenska bruksprov men dom är ju OK att använda ändå?
Jag är defenitivt inte insatt i halvblodaveln, gav upp för några år sedan då jag inte hängde med i regelverket längre! :D :o
Rätta mig om jag är helt ute och cyklar, vet bara att "min" BD finns med i en hingstkataog. :idea:

Nu för tiden måste fullblodshingstar vara särskilt godkända för halvblodsavel, d v s det är inte som förut så alla godkända fullblodshingstar automatiskt var godkända för halvblodaveln.

Håller med om att det är rörigt, men vi har åtminstone lyckats reda ut vilken Black Diamond vi diskuterade :)

Tack! nu vet jag bättre och vi alla är överens om Black Diamond :rofl:

Han har två yngre bröder som inte helt omöjligt komer visas i framtiden, kom ihåg Parzival och Black Chief....
(och vem som sa det först :cool:)

Har jobbat i stallet där La Creole bodde! :) Va med när Black Chief föddes oxå! :love:

Ha Ha! :rofl: Hej på dig du, då har vi säkerligen träffats. Jag har arbetat hos Eva sedan -98, heltid sedan till och från då jag gått skolan mm. Är hos henne just nu. Vi måste ha träffats någon gång för jag tror jag träffat de flesta av mina "efterkommande". jobbade du sommaren när Black Chief var åring tro? och höll på med en hopplös skrittmaskin?

Blacken vann sin andra start med 8 längder! för några veckor sedan. han har blivit en svan... :love:

Ja precis! :) Den skrittmaskinen va inget att leka med! Tog ett tag att bygga den! Vill komma och hälsa på ju, men det blir liksom aldrig riktigt av... Du får hälsa Eva från mej!

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 113
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025