Blå måsen servis.

Vi har en väldigt brokig samling av porslin hemma som dessutom är krympande. Nu blev jag sugen på att ropa in en "Koka"-servis av Hertha Bengtsson som är betydligt billigare än "blå eld" men också väldigt fin och dessutom robust så den kanske skulle hålla här.

medium_item_793108_39ee56c0a2.JPG
Den är jag uppvuxen med, men jag har aldrig blivit vän med den riktigt. Jag tror dock att den trendar nu.
 
Nej pojkarna skulle ju träffa en flicka som skulle föra med sig en egen och komplett Blå Måsen-servis i brudkistan, det hade ju blivit helt tokigt om man skulle stå där med två kaffekannor och två stora uppläggningsfat och dubbelt upp av allt.

Men det känns som sagt både skönt att denna sed förhoppningsvis har ändrats - och ändå lite lite 70-/tidigt 80-talsnostalgiskt på ett konstigt sätt. Liksom en tidskapsel från en helt annan era, när det var viktigt att tidigt börja skaffa sig en egen servis så man inte stod där en vacker dag och skulle flytta hemifrån och saknade en sådan till sina sju sorters hembakta kakor.

Och inte kunde man rekvirera en extra billig från varken Tradera eller Ali Express på en vecka heller, utan bara genom envist och mångårigt önskande och samlande uppnå denna ynnest att fylla ett skåp med sitt alldeles egna finporslin. Och med syftet att det skulle vara för livet, snarare än slit och släng med nya trender varje säsong. Jag känner mig plötsligt väldigt gammal som levt i denna epok.
Jag har ju också upplevt den epoken och lyckades förhandla till mig att få Bing & Gröndahls servis "Elegance" (som är samma som Måsen fast helt vit :up:) av mina föräldrar (där mamma bestämde sånt).
Den används faktiskt flitigt numer, för den är väldigt lättdukad :idea:
Men jag satte ner foten till kära mor när hon ville veta vilken silverbestickserie hon skulle börja köpa åt junior... sätt in pengar på fonderna istället, sa jag, om du inte vill köpa något annat ;) Jag lyckades hitta igenom pansaret, så nu blir det fonder :up:
 
Bra val! Elegance är ju riktigt fin och känns (för mig) inte alls så daterad och uttjatad som Måsen. Skulle jag ha tvingats välja något som tolvåring så misstänker jag att jag inte hade lyckats vara så klarsynt och välja något i klassiskt vitt. Utan mer troligt något hiskeligt som jag hade ångrat djupt tio femton år senare.
 
Bra val! Elegance är ju riktigt fin och känns (för mig) inte alls så daterad och uttjatad som Måsen. Skulle jag ha tvingats välja något som tolvåring så misstänker jag att jag inte hade lyckats vara så klarsynt och välja något i klassiskt vitt. Utan mer troligt något hiskeligt som jag hade ångrat djupt tio femton år senare.
Jag var ju ganska rebellisk i den åldern, så det var väl något som störde den äldre generationen med helt vitt porslin på den tiden :p
Det tackar ju jag mitt yngre jag för idag :D
 
Jag har en servis som mina föräldrar fick en gång av mina farföräldrar, fast den fick jag i vuxen ålder när mamma flyttade till Göteborg och mindre. Den är tysk, heter Thomas och är helt vit med en tunn silverdekor längst ut på tallrikarna och faten, väldigt sparsmakad och ren, helt i min smak.

medium_item_138946_a04dcd9da2.JPG


Jag dukar med den när jag bjuder på middag och om det är lite mer speciellt, annars duger mina vita tallrikar från IKEA och lite andra loppisfynd. Enda anledningen att jag inte använder dem till vardags är för att dekoren är lite känslig mot nötning, tidigare använde jag dem mer.
 
:o Jag har pinsamt mycket fint porslin hemma, Rörstrands Elisabeth är vår vardags servis, jag har även en Grön Anna servis som jag nog ska ta hem och eventuellt sälja, jag får se hur jag gör. :angel: Sen har vi Karlskrona från Uppsala-Ekeby som vi använder som finporslin, den tycker jag väldigt mycket om. :love: Sen har vi en servis som svärmor dumpade på oss, fast vi fick inte använda den, hon blev väldigt upprörd när det kom fram att vi hade använt den en gång, den är tysk och inte särskilt speciell. :angel: Den använder vi i princip aldrig. :D
Mamma har Koka blå, hemma blandat med Blå Eld, jag gillar den också så hon har lovat att inte sälja den utan att prata med mig först. I sommarstugan har vi Gustavsbergs Fasan, brun. Egentligen rätt ful men symboliserar sommar, ledighet och trygghet så den kommer att vara kvar. :heart
Kaffeporslin har jag dels Rörstrands Svenska Landskapsdräkter och dels Mon amie, älskar båda två! :love: Sen lite blandat krafs av olika slag. :D Jag skulle behöva kolla om någon av dem är värda något eftersom vi aldrig använder dem. :D
 
Mycket vacker! Jag är förtjust i Arabias Karelia som är i liknande stuk. Dricker mitt morgonkaffe ur Kareliakopp varje dag.
Vi har Arabias Uhtua som vardagsporslin, det är också en väldigt robust men vacker serie tycker jag. Det var maken som hade några delar med sig till boet (tack älskade svärmor!) och jag började köpa in fler efter hand ;)
Jag är svag för finsk design (och dansk + svensk)... ok, nordisk design då :p
 
Hahaha
Den släkten har aldrig sålt något. Och ingen har egentligen flyttat därifrån på ett antal generationer. När svärmor gifte sig flyttade hon sina svärföräldrar till gården i ett eget hus de byggde för ändramålet. Bröderna bor nu i varsitt hus fem meter ifrån varann, på samma gårdsplan. Vilket väl iofs är praktisk för barnpassning och skjutsar, mathållning etc.

X antal dödsbon ligger nedpackade i lådor i dessa bodar, logar och förråd. "köp inget utan att fråga först" sa svärmor. - Fast jag fick inget...

Behöver de ett bord så grunnar de först om det finns nåt "på lada"
innan de köper.
Så en enstaka servis nedpackad på något obestämt ställe är en piss i nilen :D
 
Hahaha
Den släkten har aldrig sålt något. Och ingen har egentligen flyttat därifrån på ett antal generationer. När svärmor gifte sig flyttade hon sina svärföräldrar till gården i ett eget hus de byggde för ändramålet. Bröderna bor nu i varsitt hus fem meter ifrån varann, på samma gårdsplan. Vilket väl iofs är praktisk för barnpassning och skjutsar, mathållning etc.

X antal dödsbon ligger nedpackade i lådor i dessa bodar, logar och förråd. "köp inget utan att fråga först" sa svärmor. - Fast jag fick inget...

Behöver de ett bord så grunnar de först om det finns nåt "på lada"
innan de köper.
Så en enstaka servis nedpackad på något obestämt ställe är en piss i nilen :D

Jag upprepar: THE HORROR! :nailbiting:
 
Hahaha
Den släkten har aldrig sålt något. Och ingen har egentligen flyttat därifrån på ett antal generationer. När svärmor gifte sig flyttade hon sina svärföräldrar till gården i ett eget hus de byggde för ändramålet. Bröderna bor nu i varsitt hus fem meter ifrån varann, på samma gårdsplan. Vilket väl iofs är praktisk för barnpassning och skjutsar, mathållning etc.

X antal dödsbon ligger nedpackade i lådor i dessa bodar, logar och förråd. "köp inget utan att fråga först" sa svärmor. - Fast jag fick inget...

Behöver de ett bord så grunnar de först om det finns nåt "på lada"
innan de köper.
Så en enstaka servis nedpackad på något obestämt ställe är en piss i nilen :D
Åhhh, tänk en gårdsauktion där. Mumma.
 
Minns än idag hur det gick till. Jag hade fått en vana att gå ner till soprummet lite för ofta och hade sett en spinningcykel men jag orkade inte släpa upp den själv så jag tog pappa med mig ner för att sedan upptäcka att cykeln var borta :(.
Så blev så besviken och minns att pappa sa men du kan väl kolla om du hittar nått annat och jag var nog rätt tvär och sen fick jag syn på kannan och blev så till mig och det kändes som högsta vinsten på lotto.
Jag var fortfarande irriterad på att cykeln var borta men sedan när vi kom hem ställde jag kannan i bokhyllan och började mer och mer fasta för den och började höra mig för och leta efter fler liknande i samma serie.
En kvinna ville köpa min lilla samling för många år sedan. Det var nog först då jag började begripa att även andra var intresserade av dem och att de kunde vara värda en del.

Blå eld är fantastiskt :love: hur många delar har du?
 
Jag drömmer om berså, vill ha allt! Men blir oftast alldeles för dyrt :(
Får nöja mig med mina UE Safari :love:
 

Bifogade filer

  • 1017_7529_tallrikar.webp
    1017_7529_tallrikar.webp
    129,9 KB · Visningar: 69
Eller Turtur :)
225110073_8feb79c5-5d81-4542-a8d4-923c559771b2.jpg


Det var verkligen en glansperiod med många riktigt duktiga konstnärer som formgivare.

Underbar!
Har ett litet fat med grå lotus, den är också väldigt fin :) såg nu att fatet spruckit dock :(
 

Bifogade filer

  • 266932340_8d425d1f-8301-4535-83ac-3c672b733caa.webp
    266932340_8d425d1f-8301-4535-83ac-3c672b733caa.webp
    149,5 KB · Visningar: 60
Blå eld är fantastiskt :love: hur många delar har du?
Tre kannor i olika storlekar. Flera koppar med fat. Mindre tallrikar och många skålar. Några större fat. Allt är blått utom kopparna som är vita. Haft gäster på 14 personer där alla ätit ur blå eld tallrikar och vi drukigt kaffe sen ur kopparna.
Gillar verkligen dem :). Speciellt mot en röd bakgrund, har mycket rött i matsalen så de sticker ut med sin mustiga blå färg.
 
Vi har Arabias Uhtua som vardagsporslin, det är också en väldigt robust men vacker serie tycker jag. Det var maken som hade några delar med sig till boet (tack älskade svärmor!) och jag började köpa in fler efter hand ;)
Jag är svag för finsk design (och dansk + svensk)... ok, nordisk design då :p
Min mormor har en del ur den serien, jättefint!

Blir väldigt sugen på att utöka Kareliasamlingen nu. Har under lång tid haft köpstopp på porslin men kanske ska göra lite undantag. Vem vet, en vacker dag har jag kanske 40 kaffegäster och då är det bra att vara redo! :laugh:
 
Jag älskar Hertha Bengtssons Rosmarin. Har allt utom assietter, helt hopplöst. Har i färgerna grått, rosa, vitt och nu senast kom jag över två tekoppar i gult. Har även terriner i brunt. Jag köper inte kaffekoppar.
Annars blandar vi vilt, porslin är något av ett intresse, hobby och yrke i hemmet så det är en salig blandning.
Ska man köpa skulle jag rekommendera auktion och hela serviser hellre än tradera, eftersom styckvis nästan alltid är dyrare. Jag gillar jakten så jag loppisfyndar. Säljer jag mina privata så är tradera bra:D
Auctionet är en guldgruva! Där kan man hitta allt.

Mina dyrgripar rent ekonomiskt av svenskt porslin är ärvda zebrakoppar och 4 fyndade tahiti-tekoppar, de ligger nu nedpackade och ska avyttras.

På landet har jag älskade engelska tallrikar i olika färger, rosa, gröna och bruna med klassiska slottsmotiv. Betalat 1kr/st för dessa, sällan har jag varit så nöjd:D
Favoriten är dock att hitta gamla dricksglas i pressglas, vi har nog max två dricksglas av samma sort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp