Blå måsen servis.

Andra tallriken
 

Bifogade filer

  • 20180305_093755.webp
    20180305_093755.webp
    185,2 KB · Visningar: 57
Spinner vidare istället för att göra en ny tråd så ni verkar vara så väl bevandrade i detta ämne! :) I samma servis, så finns det en separat "del", med kanske 28 delar, som inte föreställer blå måsen utan olika slott. Samma tillverkare, och samma färger; men andra motiv, bland annat Sollidens Slott. Är detta också Blå Måsen?
Det är en annan serie, Svenska slott tror jag den heter, från Bing & Gröndahl (som senare köptes upp av Kunglig dansk).
 
Lustigt hur olika associationer man kan ha till grejor. För mig är den där servisen trygghet och ett sätt att ha kvar min far på ett mer fysiskt sätt (han älskade den där servisen och älskade att ha kalas). Det finns många minnen kopplade till den, tex åkte jag och mamma runt i Skåne på semester och besökte flera av motiven. En extra bonus är att ett av motiven är Widtsköfle, ett av de första stuterierna med fullblodsaraber i Sverige :D

Mitt hem är en salig blandning av saker och stilar vilket tidigare gett mig lite ångest, det har aldrig känts "fint". Jag har insett att det helt enkelt är så här jag funkar, för de saker jag har oavsett stil har en betydelse för mig, det är därför de får vara kvar eller att jag har köpt dem.

Dock kommer jag ALDRIG att förlika mig med 70-talsestetik, tapet:devil: ska väck!
Men ditt hus är ju och din inredning är ju to die for. Så hemma har jag sällan känt mig hemma hos någon från sekund ett. :love:
 
Jag fick ingen servis men väl silverbestick som ligger i en låda i mitt skafferi. Tror jag uppskattade det mer när jag fick det (de var ändå fina) än jag gör nu (eftersom jag aldrig kommer mig för att använda dem).
 
Senast ändrad:
Har också flera koppar som jag fått i present av kära mormor, de står kvar i en byrå hemma hos mamma. Kan mycket väl vara blå måsen.
Mina bröder fick silverskedar, som inte heller lämnat mammas byrå...
Av morfar fick vi varje år de frimärken som getts ut under året, de förvaras i hans kassaskåp fortfarande.

Jag tror att tanken med dessa presenter var mer än bara praktisk, att de på nåt sätt skulle bli värdefulla i framtiden. Och för en del serviser kanske det är sant, har inte kollat vad frimärken från 80-talet kan vara värda. Men det blev väl inflation i det också.
Haha.
Exet hade en finservis hos föräldrarna. Så väldigt fin att jag aldriog ens fick se den. Den låg nedpackad någonstans på gården.

Tror inte han ens vet ur den ser ut. Men det är en FINSERVIS. Nu är vi skilda sedan länge och jag undrar fiortfarande efter 30+ år vad det är för servis. :D
 
Spinner vidare istället för att göra en ny tråd så ni verkar vara så väl bevandrade i detta ämne! :) I samma servis, så finns det en separat "del", med kanske 28 delar, som inte föreställer blå måsen utan olika slott. Samma tillverkare, och samma färger; men andra motiv, bland annat Sollidens Slott. Är detta också Blå Måsen?

Har även fått några olika samlartallrikar, med tillhörande "äkthetsintyg" i gammalt papper. Är det något som fortfarande samlas på?
Är det den här du menar?
hd_item_310923_c2febac0da.JPG
 
Jag håller på och rensar här hemma och hittade en servis av märket Blå Måsen som är gammalt arvegods. Servisen är på hur många delar som helst, tallrikar, assietter, kaffekoppar och serveringsfat osv.

Funderar på om det är värt att lämna in för värdering eller om jag ska skänka/sälja billigt till en god vän? Nån som kan nåt om just den här typen av servis?

Jag kan inget om blå måsen. Men
har samlat på blå eld sedan jag var 7 år då jag hittade en liten kanna i ett soprum. Sen dess har jag samlat och har nu x antal av allt möjligt. Jag gillar den mustiga djupa färgen. Formspråket och det tidlösa. Det är gammeldags men utan blommor och liknande.
Numer är blå eld ganska dyra om man ska köpa något. När jag samlade som mest fick jag i princip det mesta eller för en spottstyver.

Det viktiga är att absolut aldrig kasta något utan ge bort eller sälj!
 
Haha.
Exet hade en finservis hos föräldrarna. Så väldigt fin att jag aldriog ens fick se den. Den låg nedpackad någonstans på gården.

Tror inte han ens vet ur den ser ut. Men det är en FINSERVIS. Nu är vi skilda sedan länge och jag undrar fiortfarande efter 30+ år vad det är för servis. :D
Men oj vad spännande! Hade det varit jag som bott där hade jag öppnat kartongen för att se efter vad det var för servis!
 
Jag gillar också "blå eld" samt flera av de andra Hertha Bengtson designade som "Koka".
Minns än idag hur det gick till. Jag hade fått en vana att gå ner till soprummet lite för ofta och hade sett en spinningcykel men jag orkade inte släpa upp den själv så jag tog pappa med mig ner för att sedan upptäcka att cykeln var borta :(.
Så blev så besviken och minns att pappa sa men du kan väl kolla om du hittar nått annat och jag var nog rätt tvär och sen fick jag syn på kannan och blev så till mig och det kändes som högsta vinsten på lotto.
Jag var fortfarande irriterad på att cykeln var borta men sedan när vi kom hem ställde jag kannan i bokhyllan och började mer och mer fasta för den och började höra mig för och leta efter fler liknande i samma serie.
En kvinna ville köpa min lilla samling för många år sedan. Det var nog först då jag började begripa att även andra var intresserade av dem och att de kunde vara värda en del.
 
Vi har en väldigt brokig samling av porslin hemma som dessutom är krympande. Nu blev jag sugen på att ropa in en "Koka"-servis av Hertha Bengtsson som är betydligt billigare än "blå eld" men också väldigt fin och dessutom robust så den kanske skulle hålla här.

medium_item_793108_39ee56c0a2.JPG
Mycket vacker! Jag är förtjust i Arabias Karelia som är i liknande stuk. Dricker mitt morgonkaffe ur Kareliakopp varje dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp