Blå hörntand

Philosophia

Trådstartare
Jag upptäckte precis att Gaia måste har slagit i en hörntand och fått en blödning i den. Nästan hela tanden är lätt blåröd. Som jag förstår så innebär det en permanent skada på tanden, men innebär det också en risk att tanden kan lossna?

Fasen, jag får boka tid pronto och hoppas att den går att rotfylla. Det ser inte skitkul ut med bara en övre hörntand.

Jag är miljöskadad, det är vanligare med en och annan utslagen tand än att alla tänder är i behåll på nöthundarna :D

Just tandskador är jag jättenoga med att låta vet. kolla, man vet ju själv hur fruktansvärt ont det kan göra...

Jag är miljöskadad, det är vanligare med en och annan utslagen tand än att alla tänder är i behåll på nöthundarna :D

Just tandskador är jag jättenoga med att låta vet. kolla, man vet ju själv hur fruktansvärt ont det kan göra...

Hon har inte sagt ett smack om att hon skulle ha ont och jag får bända på tanden utan att hon reagerar..
Något jag funderar mest över är hur det har hänt. Hon är skendräktig just nu och gör inte en knop när jag släpper henne lös, utan strosar bara omkring. Däremot började hundarna på dagis för några veckor sedan. Jag funderar på om hon kan ha försökt hoppa över dörren (halvhöga boxar), har misslyckats och slagit i tanden. Men ingen har sagt något.

Ascot fick det för något år sedan på höger övre hörntand, troligen också av att han slog i den. Veterinären kollade på den men bedömde att tanden kunde vara kvar (vi trodde att den bara var att dra ut men icke). Vi ska dock ha koll på att tanden inte förändras/ändrar färg. Sen dess har tanden dock sett likadan ut.
Förhoppningsvis blir det samma för din hund! :)

Hon har inte sagt ett smack om att hon skulle ha ont och jag får bända på tanden utan att hon reagerar..
Något jag funderar mest över är hur det har hänt. Hon är skendräktig just nu och gör inte en knop när jag släpper henne lös, utan strosar bara omkring. Däremot började hundarna på dagis för några veckor sedan. Jag funderar på om hon kan ha försökt hoppa över dörren (halvhöga boxar), har misslyckats och slagit i tanden. Men ingen har sagt något.
Jag har sett med än en hund med mun så rutten att tänderna i stort sett suttit fast av tandsten utan att ägaren märkt att hunden haft ont. De har däremot märkt skillnad efteråt.

Se till att boka tid till veterinär som har tandröntgen, det går inte att säga nåt säkert utan röntgen.

Ascot fick det för något år sedan på höger övre hörntand, troligen också av att han slog i den. Veterinären kollade på den men bedömde att tanden kunde vara kvar (vi trodde att den bara var att dra ut men icke). Vi ska dock ha koll på att tanden inte förändras/ändrar färg. Sen dess har tanden dock sett likadan ut.
Förhoppningsvis blir det samma för din hund! :)

Så skönt att inget behövde göras med Ascots tand. Håller tummarna att det även gäller för Gaias tand. Men jag slår en signal till veterinären imorgon.

Jag har sett med än en hund med mun så rutten att tänderna i stort sett suttit fast av tandsten utan att ägaren märkt att hunden haft ont. De har däremot märkt skillnad efteråt.

Se till att boka tid till veterinär som har tandröntgen, det går inte att säga nåt säkert utan röntgen.

Ja, självklart ska jag ta henne till veterinären. De kan ju ha ont även om de inte visar något när man försöker vicka på tanden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 564
Senast: astronaut
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 076
Senast: cili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈