Bjuder på allt..

S

Suprize

Jo, när jag tävlar hoppbning och kommer till en omhoppning där det är byggt så man kan svänga rätt tajt innanför ett hinder för att komma till det man ska... Så bjuder alltid min ponny så himla mkt mot det man ska svänga innanför.. Det går att ställa henne litegrann, men hon bjuder ändå mot det som är framför!!
Vilket gör att jag inte kan svänga innanför för då blir det så fel med anridningen mot det hindret jag ska till för det blir så himla kort!!

Någon som har tips på hur jag ska göra när jag svänger?! :banana: vill juh inte hoppa fel hinder?!!

Även om det är ett hinder och sen ganska snäv sväng till tvåan om man vill gå innanför ett hinder (som vi säger att hon inte bjuder emot) hur kan man öva på att göra henne så svängbar som möjligt efter ett hinder, så att det inte behöver ta 3 galoppsprång och en massa tid!!:confused:

Sv: Bjuder på allt..

Ställ fram hinder och öva omhoppningssvängar hemma ( med andra hinder runt omkring ) ?
Övning ger färdighet heter det ju :D

Min ponny är typ lika dan bjuder på närmaste hindrena o då är det inte bara i omhoppning, hon skulle kunna hoppa över staketet om jag såväll styrde mot de.

Men det jag tänker ät att vara extra noga med vart jag ska o så jag hjälper henne dit hon fäljer alltid min blick så var frame med blicken dit du ska. Tänk du ska alltid vara minst 5 steg före hästen!:rofl:

Hej!

det låter som en väldigt hoppglad ponny!

Tror att det hade gjort susen om du hemma hade jobbat ganska mycket över bommar och kavaletti och få den så lugn att den inte bjuder på allt, och det viktigaste av allt är att den lyssnar på dina hjälper. Jag jobbade det väldigt mycket när jag hade ponny, och det funkade för mig. Hon var precis som du beskrev din ponny!

Väl inne på banan är det viktigt att du tar halvhalter på ytter tygeln och leder ordentligt med inner tyglen, samt att du inte vilseleder hästen genom att typ sitta snett!

Lycka till :D

Min förra ponny kunde också vara lite så ibland:) det gällde bara att styra ordentligt och verkligen visa honom vart i skulle så gick det bra:)

Min häst gör exakt likadant, hela tiden nästa nästa, hoppa hoppa. Ska hoppa allt i sin väg. Men det är bara att ställa upp hinder hemma så får du träna, och försöka förbereda hästen så väl som möjligt med att den ska svänga inte hoppa hindret rakt fram, om du ska hoppa omhoppning. :p

Måste bara säga lyllo dig som har en hoppglad ponny!!:D :D

iaf så kan du träna mycker omhoppningssvängar hemma och försöka att svänga ännu lite snävare(om det går) så att du inte kommer så nära hindret du ska rida innanför..

angående den andra frågan så kan du redan i luften(som du säkert vet) svänga och kanske (om hästen vill och kan och vägen tillåter) hoppa hindret lite snett..:crazy:
och så öva på jättesmå hinder, typ 40-50 cm att svänga tajt för att det inte ska ta 3 galoppsprång efter hindret att svänga och sen höjer du efter hand och använd mycket ytterskänkel..
öva gärna ännu lite snävare än det brukar vara på tävling så kommer tävlingen att kännas lätt som en plätt!:D

Som min tränare säger: Blicken är extremt viktig.
Du får inte titta på det hindret du inte ska hoppa, utan hela tiden på hindret du ska vända till och hoppa och se vägen till det.
Träna på det hemma så du lär dig hur du ska få din ponny att bjuda på rätt hinder :angel:

Min häst är likadan. Han tar tag i första bästa hinder han får syn på, här ska det hoppas :angel:

Träna hemma. Handlar om tydligheten ifrån dig, jag själv tycker att jag är jätte tydlig, men uppenbarligen tycker inte min häst det, så det är bara att försöka vara ännu tydligare.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 031
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Anonymisten
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar