Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Ja..jag är en lantis uppvuxen sådan och har valt att leva som en sådan ;)

Mina barn har dock sett mindre än vad jag fick se och göra när jag växte upp och det tycker jag bara är bra! Vi talar ofta om djurs värde och livs värde osv.
De vet även varför katter "leker" med sina bytesdjur,vi slår inte ihjäl spindlar,osv -

det jag värjer mig imot är att man tydligen ska kunna hantera ett hästhuvud på skansen?
Hur många skulle kunna göra det i ärlighetens namn,samt vara pedagogiska samtidigt?
Jag tror att de allra flesta skulle bli chockade i en sådan situation för att -om du åker till djurparken (även om du vet att det finns döa djur i nått kylrum nånstans) så har du inte kalkylerat med att hantera en situation med en hästhuvudsätande björn!

tycker nog att parkewn gjorde fel i detta avseendet,björnar äter kött..men ett huvud med lugg och allt kan man lägga in på kvällen då -...eller flå.

Nu har jag inte läst artikeln, men ... jag hade inte reagerat, men jag förstår att ett barn reagerar. Det är skrämmande att se naturligtvis och hade jag sett ett djur äta ett annat djurs huvud nör jag var barn så hade jag blivit skrämd och väldigt ledsen ett bra tag framöver. Barn ska inte behöva lära sig hur naturen fungerar på det brutala sättet. Jättebra att hela kroppen används, men de kunde gett skallen när parken är stängd.

Jag tycker att det är bra att avlivade djur kommer till användning och kan bli djurparksmat, däremot vet jag inte ifall jag tycker att det är så snyggt att man kastar ut huvudet på ett djur under besökstid så att säga.

Jag har inget problem med det egentligen eftersom att det är en del från en död kropp.. men måste erkänna att det inte hade varit så himla roligt att se på ett besök på djurparken just ett huvud så jag förstår reaktionen lite eftersom att just själva huvud/ansikte är lite själsligt på något vis.

Likaså för någon som aldrig sett ett dött djur förut kanske det blir lite magstarkt att se ett avkapat huvud.
Visst att folk rätt ovetandes ibland om vars kött kommer ifrån, men det finns bättre sätt i så fall.. för det där blir som att lära någon nåt genom att kasta en bok i nyllet på dem

Senast ändrad:

Hade min tre eller sexåriga dotter sett en björn äta ett hästhuvud så hade det blivit mycket upprörda känslor kan jag säga. De vet absolut att vissa djur äter andra djur och vi äter kött hemma samt pratar mycket om hur djur gör men den där hästen såg ju för tusan ut som en sagohäst med den där lockiga vita pannluggen hahaha.
Helt klart unnar jag björnen ett hästhuvud då och då :d men kanske en liten varning och lite information hade varit på sin plats.

Hade min tre eller sexåriga dotter sett en björn äta ett hästhuvud så hade det blivit mycket upprörda känslor kan jag säga. De vet absolut att djur äter andra djur och vi äter kött hemma samt pratar mycket om hur djur gör men den där hästen såg ju för tusan ut som en sagohäst med den där lockiga vita pannluggen hahaha.
Helt klart unnar jag björnen ett hästhuvud då och då :d men kanske en liten varning och lite information hade varit på sin plats.

Kanske måste vi inte skydda våra barn från upprörda känslor?

Läste på Aftonbladet nu, blivit ramaskri efter att besökare sett hur en Björn tuggar i sig ett hästhuvud.

Är det bara jag som inte lyftet på ögonbrynen och blir helt hysterisk? Jag tycker det är bra att djuren får utlopp för sina naturliga beteende och får äta hela slaktavfall.

Jag skulle utan problem kunna låta björnar eller andra rovdjur äta upp min döda häst. Tycker dessutom det är bra om barn får veta att djur äter andra djur och inte uppstyckade fina köttbitar i naturen.

Är det fel av Skansen att utsätta sina besökare för detta?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17354921.ab

nej, men det är fel av Aftonbladet att göra det till "nyhet"

Köttätande djur äter kött? Wow!

Man får inte lov att servera djuren sådant som går att känna igen framför besökarna står det i artikeln och det är vad som gäller.På något sätt har det gått fel.

Nej men jag kanske vill skydda resten av skansen från isande skrik har du tänkt på det kanske!;)
Men jag kan nog ärligt säga att mina barn är mindre skyddade än de flesta ungar jag känner och många skulle nog säga att jag ger dem för mycket information om allt möjligt.
Men det är barn fortfarande och stadsbarn till råga på allt. Jag försöker lära dem saker men om man inte är uppfödd på landet och dagligen upplever livets hårda skola så är det nog lite väl magstarkt att se när en björn gnager på deras favoritdjurs huvud.
Jag håller med flera här i tråden om att man inte behöver visa eller berätta allt för sina barn, de har tid på sig att lära sig.

Nej men jag kanske vill skydda resten av skansen från isande skrik har du tänkt på det kanske!;)
Men jag kan nog ärligt säga att mina barn är mindre skyddade än de flesta ungar jag känner och många skulle nog säga att jag ger dem för mycket information om allt möjligt.
Men det är barn fortfarande och stadsbarn till råga på allt. Jag försöker lära dem saker men om man inte är uppfödd på landet och dagligen upplever livets hårda skola så är det nog lite väl magstarkt att se när en björn gnager på deras favoritdjurs huvud.
Jag håller med flera här i tråden om att man inte behöver visa eller berätta allt för sina barn, de har tid på sig att lära sig.

Öh som att tigrar och lejon äter människor? Att björnar kan döda dig?

De får lära sig att folk i Afrika svälter, men de får inte lära sig att det beror på att de inte får mat? golit säger inte att man ska trycka livet realiteter över alla barn i alla ådrar, men nog ska de begripa från början att kött är kött och att vi äter bambi.

Ja..jag är en lantis uppvuxen sådan och har valt att leva som en sådan ;)

Mina barn har dock sett mindre än vad jag fick se och göra när jag växte upp och det tycker jag bara är bra! Vi talar ofta om djurs värde och livs värde osv.
De vet även varför katter "leker" med sina bytesdjur,vi slår inte ihjäl spindlar,osv -

det jag värjer mig imot är att man tydligen ska kunna hantera ett hästhuvud på skansen?
Hur många skulle kunna göra det i ärlighetens namn,samt vara pedagogiska samtidigt?
Jag tror att de allra flesta skulle bli chockade i en sådan situation för att -om du åker till djurparken (även om du vet att det finns döa djur i nått kylrum nånstans) så har du inte kalkylerat med att hantera en situation med en hästhuvudsätande björn!

tycker nog att parkewn gjorde fel i detta avseendet,björnar äter kött..men ett huvud med lugg och allt kan man lägga in på kvällen då -...eller flå.

Jag håller fullständigt med dig.

Jag gillar inte själva utförandet, men ibland blir man tvungen att avliva ett skadat djur, och då gör jag och min man det. I år har vi varit tvungna att avliva ett lamm som olyckligtvis hittat ett stycke rostig gammal taggtråd (hagarna är NOGGRANT undersökta och genomletade, den här biten hade vi inte hittat) och fått ett djupt sår i buken.

Jag tycker också att det är väldigt bra, att ge rovdjur så naturlig föda som möjligt, och gärna, när så är möjligt hel kropp.

Men jag tycker ändå, att man nog ska välja NÄR man ger rovdjuren identifierbara bitar av sällskapsdjur som hästhuvud, eller för den delen t.ex. en hel häst.

Man måste inte ge t.ex. hästhuvud när det är öppet för publik. Man kan ge just den sortens föda när det är stängt för dagen eller säsongen.
Jag har svårt att tro att rovdjuren bryr sig om att det är publik som ser på när de har extra trevligt med ett hästhuvud.
Eller så gör man en grej av det, och annonserar tydligt att viss dag, så ger man hel kropp av häst till rovdjuren och inte bara "kött", så att den som inte vill se, kan undvika att titta.

Att påstå att man måste gilla att se delar av sällskapsdjur bli uppätna blir lite fånigt. I min ungdom så jobbade på djurpark, och nog fasen är det skillnad på att ge höns/kyckling, get eller strömming, och att mata med häst...

Hade min tre eller sexåriga dotter sett en björn äta ett hästhuvud så hade det blivit mycket upprörda känslor kan jag säga. De vet absolut att vissa djur äter andra djur och vi äter kött hemma samt pratar mycket om hur djur gör men den där hästen såg ju för tusan ut som en sagohäst med den där lockiga vita pannluggen hahaha.

För att? Informationen har de ju redan. Djur äter kött, vi äter kött. Utseendet har ingen betydelse. Barn mår bra av verklighet.

*KL*

Jag är jättefascinerad över att LUGGEN nämns i AB och även i kommentarer här. Skulle reaktionerna blivit mindre om man snaggat hästen först, tror ni? Lite på temat "jag äter bara fula djur".

För att? Informationen har de ju redan. Djur äter kött, vi äter kött. Utseendet har ingen betydelse. Barn mår bra av verklighet.

kl

Jag känner många "äldre damer på landet", eftersom jag själv är en sådan.

Det finns en hel del "äldre damer på landet" som med fasa pratar om slakten av grisen på hösten, och hur de tvingades delta på olika sätt, och att de som vuxna tycker att man var elak som tvingade barnet vara med. Grisen hade ju varit så tam och trevlig.
Det finns också många "äldre damer på landet" som har höns, men som inte kan förmå sig till att nacka höns/tuppar när det behövs. De ber någon annan istället...
Flå eller plocka, och stycka har de dock i regel inga problem med.

Kl

Har egentligen inget emot att rovdjur på en djurpark får äta hela döda djur, kollade själv upp möjligheterna att "donera" min häst dit när han ändå skulle tas bort. Skulle dock inte vilja se en björn tugga och slänga omkring på hand huvud :crazy: Kan inte låta bli att fundera på hästens ägare och vad den känner nu. Jag tycker att det hela var lite obehagligt, just för att det var en häst och dessutom huvudet på den. Hade inte reagerat lika starkt på älg eller rådjur, men det är mest för att jag har en personlig relation med hästar samt att det antagligen inte hade spelat ngn roll med annan valfri kroppsdel på hästen.

Jag är med dig, jag skulle inte vilja se dem äta på en häst faktiskt. Nu är jag inte köttätare själv så jag har ju valt bort den biten.
Jag skulle kunna tänka mig att de borde kunna mata dem när inte parken är öppen så det inte var så tydligt som med ett helt hästhuvud. Jag vet att vissa djur äter andra djur, men jag vill inte behöva se det.

Så björnarna ska bara få mat utanför öppettider?

Det är fruktansvärt osmakligt och korkat att kasta in ett hästhuvud till björnarna att leka med. Inte ens om hästhuvudet var av plast så skulle det vara ok. Jag kan inte tänka mig ett sämre omdöme. Varför inte kasta in en hundvalp? Otroligt korkat och otroligt dumt att tycka att det är ok. Jag har inga problem med döda djur men av respekt för alla djur så slänger man inte ut huvuden till djur att leka med! SKÄMS

Jag är med dig, jag skulle inte vilja se dem äta på en häst faktiskt. Nu är jag inte köttätare själv så jag har ju valt bort den biten.
Jag skulle kunna tänka mig att de borde kunna mata dem när inte parken är öppen så det inte var så tydligt som med ett helt hästhuvud. Jag vet att vissa djur äter andra djur, men jag vill inte behöva se det.

Så man ska ställa in en av de största attraktionerna en djurpark kan erbjuda. Ska de stora rovdjuren få lämplig mat så är det delar av större djur som gäller och från hela djuret då det är naturligt för dem att äta allt.

Bättre att tydligt informera att matning av rovdjur innebär att dessa får så naturlig mat som möjligt och det kan innebära alla möjliga kroppsdelar av diverse djur.och informera tydligt när man matar. Då kan folk välja om de vill se eller inte.

Nej, det är svårt att förstå varför det är önskvärt att barnen ska förråas och bli blinda för lidande, blod och död. Varför vill man forma sina barn på det sättet?

Bland de personer jag känner som är uppvuxna med jordbruk och slakt och alltsammans, finns det för övrigt ungefär samma andel vegetarianer som i min omgivning för övrigt. Det vill säga många. De som har sett en massa slakt, har inte alls alltid kommit fram till att det är naturligt och oproblematiskt.

Jag spinner vidare för det här är intressant.

Anser du att barn som ser slakt, blod och att djur dödar djur förråas av det? Formas barnen på ett negativt sätt? Bertyder det att många barn som vuxit upp på lantbruk blir råa och blinda för lidande?

Det går ju inte ihop med ditt andra stycke i och för sig. Där skriver du att bland dina vänner inte finns den kopplingen utan de har ungefär samma syn på slakt som andra.

Jag får inte ihop ditt resonemang alls.

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 349
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka