Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Men det var ju just ett hästhuvud man hade reagerat på. I den underbara naturen äter björnar vanligtvis inte hästar, och för den framtida rovdjurspolitikens skull menar jag nog att det är bra om barn känner till det så tidigt som möjligt innan vanföreställningar hinner sätta sig, om det är barnuppfostran det hela handlar om.
?

Djurparkerna har tyvärr inte lyxen att kunna utfodra med 100% naturlig föda. En björn skulle antagligen äta huvudet på en ren (iaf mumsa i sig hjärnan) och i brist på renar får djurparken använda liknande substitut tex. ett hästhuvud eller ett kohuvud.

:D

Jag tycker att det där snacket om att de förtappade stadsborna inte vet var maten kommer från är kvalificerat trams. Bönder odlar foderbönor, chipspotatis och raps, stadsbor odlar tomater, mangold, vaxbönor och basilika. Vad påminner mest om mat, tycker du?

Nej, konstigt nog lär man inte barnen efter besöket på lågprisklädaffären att det är så naturligt att sydostasiatiska barn syr deras kläder. Inte heller lär man dem att det är så naturligt att afrikanska barn sorterar deras elektronikskräp utan skyddsutrustning och vettig teknisk utrustning för ändamålet.

Det tycker jag verkligen man ska lära sina barn. Lika naturligt som att vad maten man äter kommer ifrån och vad det innebär.

Först när man vet hur sanningen ser ut kan man fatta ett medvetet beslut, eller hur?

Jag är uppvuxen på landet och jag tycker ändå inte om att se när katten plågar en stackars sork. Helt ärligt vill jag inte att mina ungar ska titta på sånt heller och känna sig okej med det.

Därmed inte sagt att de inte kommer att känna till vad korv består av och förstå vad kött är.

Och varför går inte folk loss i sådana här resonemang kring vikten av att lära barn varifrån deras kläder kommer och vad som riskerar att ske med deras teknikprylar sedan de kastat dem?

Jag tycker nog att barnarbete och dåliga arbetsförhållanden i många klädfabriker har en mycket större plats i samhällsdebatten än folks kunskap om rovdjurs matvanor eller om folk bet hur en slakt går till.

Djurparkerna har tyvärr inte lyxen att kunna utfodra med 100% naturlig föda. En björn skulle antagligen äta huvudet på en ren (iaf mumsa i sig hjärnan) och i brist på renar får djurparken använda liknande substitut tex. ett hästhuvud eller ett kohuvud.

Men jösses! Det enda jag har att säga är att jag kan förstå om man tar lite illa vid sig när björnen äter ett hästhuvud. Jag tycker inte att det är en anledning att vidta några som helst åtgärder i djurparkerna.

Det vanliga är ju för sjutton att folk vill se när djuren får mat. Jag tror inte att en genomsnittlig besökare - hur urbaniserad hen än är - tror att björnarna äter risotto med tomatsallad till lunch.

Därutöver tycker jag att det pedagogiska snacket om vikten av att förhålla sig naturligt (dvs blodtörstigt) till slakt och att stadsbarn tror att mjölktetrorna växer på träd är lite tröttsamt. Det är det jag diskuterar emot, inte urfodringsrutinerna i landets djurparker.

Men jag har aldrig någonsin sett någon på Buke skriva att de låter sina ungar se dokumentärer om hur barn syr kläder innan de får ha på sig HM-kläder. Däremot extremt många säga att man minsann inte borde äta kött om man inte kan döda djuret själv. Det är en SÅ vanlig grej att säga.

kl.

Men seriöst om jag hade bott i björnland öppnat min dörr på morgonen och träffat på en björn som hade ätit på ett hästhuvud...så hade jag trots min allmänt softa inställning till djur=mat (jag är uppvuxen med nackade höns i ladugården,vi hade egen gris mm) ändå reagerat!
och Om mina barn dessutom stått där bredvid smaskandes på frukost yoghurten och betraktat Brum björn gå loss på hästen...det skulle väl vara vad man då kan kalla en naturlig situation med björnen fri och köttätare som den är? men vad säger man som förälder "jaja grannen borde haft bättre stängsel små vänner" ?

Som sagt jag kan uppbringa en förståelse för att besökare på skansen regerar när björnfamiljen äter på ett hästhuvud,tror att det handlar om ren chock från deras sida -de råkade se något som de absolut inte hade räknat med..hur naturlig det ändå månde vara.

Jag är uppvuxen på landet och jag tycker ändå inte om att se när katten plågar en stackars sork. Helt ärligt vill jag inte att mina ungar ska titta på sånt heller och känna sig okej med det.

Därmed inte sagt att de inte kommer att känna till vad korv består av och förstå vad kött är.

Nu är ju inte katter ett naturligt inslag i vår fauna så man ju ibland ha vissa betänkligheter när de dödar djur. Katter borde inte finnas här.

Annars har jag inget emot om min son känner sig ok med att rovdjur dödar även om det är på ett sätt som inte är så snyggt och säkert plågsamt för bytesdjuret.

Ja, men det var OK att du kände så, för du är "lantis" ;) Vi som bor i stan däremot dricker bara latte och fattar ingenting, så vi måste tyvärr tyvärr titta på :p

Nu är ju inte katter ett naturligt inslag i vår fauna så man ju ibland ha vissa betänkligheter när de dödar djur. Katter borde inte finnas här.
Men det är ju SÅ inte poängen. Det är dödandet som är poängen. Och att titta på, oavsett om man tycker att det är rätt eller fel.

*kl*

Jag tycker inte det var en bra idé av Skansen, just för att det var en häst. Många människor har en nära relation till hästar och kan absolut inte se dem som mat, inte ens till ett annat djur. Jämför med om björnen hade ätit av en hund istället, det hade fått mig att må mycket dåligt.

Nej, det är svårt att förstå varför det är önskvärt att barnen ska förråas och bli blinda för lidande, blod och död. Varför vill man forma sina barn på det sättet?

Bland de personer jag känner som är uppvuxna med jordbruk och slakt och alltsammans, finns det för övrigt ungefär samma andel vegetarianer som i min omgivning för övrigt. Det vill säga många. De som har sett en massa slakt, har inte alls alltid kommit fram till att det är naturligt och oproblematiskt.

Jag har sett katterna ta sorkar minst tusen gånger vid det här laget, och jag äcklas fortfarande mycket av det.

Håller med. Jag förstår inte riktigt det här med att man måste vara så bekväm med att se djur bli uppätna. Hästar står mig alldeles för nära som djur för att jag ska vara bekväm med att se dom bli uppätna. Däremot att dom matar djuren med dom visst men inte inför mig.

Jag har ju allmänt annars väldigt svårt att se när rovdjur tar andra stackars djur på tv, jag räddar alltid musen när katten jagar den. Vissa saker behöver man inte bevittna för att förstå. Jag har trots att jag alltid varit sådan här förstått vartifrån kött kommer och liknande. Helt utan att varit med om att se hästen bli kastad åt rovdjuren.

Däremot har jag vart med en del gånger på djurparker när dom kastar köttstycken till rovdjur, och det är kul att se på. Men just att se en häst bli uppäten näe, det känns inte bra för mig.

Senast ändrad:

Jag har varit vegetarian i över halva mitt liv. Jag tycker inte det är jättekul att se när djur avlivas eller slaktas, men har inga problem med det när jag är i de situationerna. Att se (djur)kroppar styckas eller obduceras tycker jag mest är superintressant (tycker det är intressant att se hur allt hänger ihop och hur det ser ut osv, rent anatomiskt och fysiologiskt). Att se stora köttstycken i rovdjurskök har jag inga problem med och absolut inga problem med att fodra rovdjur med diverse djurdelar. Lukten är väl inte min favorit heller men den går an den med.

Däremot var det inte alls kul att se två hyenor jaga ett zebrasto med föl, och se mamman ge upp hoppet om fölet och galoppera iväg och sen se hyenorna bara tålmodigt följa fölet. Tack o lov försvann de bakom en kulle innan vi behövde se när de fällde fölet.

Kanske också är dubbelmoral. :D

Jag har sett katterna ta sorkar minst tusen gånger vid det här laget, och jag äcklas fortfarande mycket av det.

Om det är din katt som dödar sorkarna så tycker jag det är en J-A dubbelmoral. Annars är det helt ok att äcklas hur mycket du vill.

Jag vet inte riktigt vad du vill att jag ska svara på resten...? Men om du vill ha min kommentar till resten så OK: "Jaha, okej.".

Jag ser inget fel i att du känner dig okej med det.

Äsch, dubbelmoral dubbelschmoral. :p

Däremot var det inte alls kul att se två hyenor jaga ett zebrasto med föl, och se mamman ge upp hoppet om fölet och galoppera iväg och sen se hyenorna bara tålmodigt följa fölet. Tack o lov försvann de bakom en kulle innan vi behövde se när de fällde fölet.

Kanske också är dubbelmoral. :D

Ibland blir det jobbigt och man vet inte hur man skall tänka. Jag såg en naturfilm där en isbjörn jagar en stackars söt säl. Ganska enkelt vem man skall hålla på va? Sen handlar filmen om att isbjörnarna har ont om mat och att isbjörnsmammans unge kommer att svälta ihjäl om inte mamman får tag på kött snart. Och för varje misslyckad jakt blir mamman bara svagare och mer energitom.

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 349
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025