Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sen, om jag har tolkat media rätt så har Skansens ledning själva uttalat att de ska se över sina utfodringsrutiner för att besökarna inte ska behöva bli upprörda. Det är delvis därifrån jag har plockat mina tankar som ventileras här. Och Skansen gör högst troligt så som de anser är bäst oavsett hur mycket ni skulle vilja trycka till mig för att jag har tankar om detta som inte är kompatibla med era.

Ja, vad ska de säga annars när mammor har gråtit ut i media?
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker att det är jättebra att avlivade djur kommer till användning.
Däremot kan jag nog kanske anse att man borde kunna undvika att lägga ut hästhuvud så att allmänheten kan se dem, för det är ju ändå ganska många som älskar hästar och risken för negativa reaktioner är ganska stor.

Ja jag håller med dig. Visst det är jättebra och jag funderade själv på att låta min häst få komma till nytta på Skånes djurpark, men att man lägger ut ett huvud så folk kan se det känns faktiskt inte ok speciellt inte för barnens skull
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Såg en insändare för en del år sedan i en skånsk tidning där någon turist förfasade sig över att man sålde grishals och inte entrecote, de stackars barnen kunde ju tro att de verkligen åt grishals....hemska tanke.

Fläskarre, inte entrecote. :p
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Kanske måste vi inte skydda våra barn från upprörda känslor?

Fast de känslorna kommer ju även om man inte tittar på björnar som äter hästhuvud på skansen.

Kan väl tycka att man går inte till skansen för att göra sina barn upprörda och lära sig hantera känslor och lära dem att björnar gnager på hästhuvud.

Känslor upplevs varenda dag flera gånger om dagen när man är så liten som 4år.

Jag vet mer än någon annan hur det är att utsätta sitt barn för upprörda känslor och nej jag vill inte göra det medvetet (jobbiga sjukhusbesök).

Personligen anser jag att man borde sortera ut lite och inte ge hästhuvuden till björnarna på bästa sändningstid. Sedan kan man tycka vad man vill om hur folk skall uppfostra sina barn men går jag till skansen gör jag det för att det skall bli en positiv upplevelse för barnet och för mig.

Hemma här så hade nog jag reagerat mer än mitt barn just för hästar för mig är ett husdjur och en kompis. Sedan har mitt barn både fått begrava hund och varit med när vi avlivade en häst och även varit på farfars begravning. inte ett dugg medveten om varför man gjorde dessa saker men så pass medveten att han försökte gräva upp hunden efter 2 veckor och att han förstod att både människor och djur dör. Han vet även att ägg kommer från hönsen och att vi äter både tuppar och grisar.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Fast de känslorna kommer ju även om man inte tittar på björnar som äter hästhuvud på skansen.

Kan väl tycka att man går inte till skansen för att göra sina barn upprörda och lära sig hantera känslor och lära dem att björnar gnager på hästhuvud.

Känslor upplevs varenda dag flera gånger om dagen när man är så liten som 4år.

Jag vet mer än någon annan hur det är att utsätta sitt barn för upprörda känslor och nej jag vill inte göra det medvetet (jobbiga sjukhusbesök).

Jag menar inte att man medvetet vill utsätta barn för upprörda känslor. Jag menar mer att om och när det händer så är det troligen ingen katastrof. Det är ju inte så att jag till varje pris vill att min son skall se ett hästhuvud p Skansen. Om det dock skulle hänt så tror jag det är hanterbart. Vi kan inte planera allt vi kommer att se under dagen.

Det är absolut inte svart eller vitt men hur långt skall vi gå i vår strävan att jämna marken framför fötterna på våra barn?
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

När man får en häst till en djurpark får man oftast hela djuret. Kossorna brukar, så vitt jag vet, komma flådda och i större stycken. Huvuden har man alltså inte "fri tillgång" på utan det är när man får tex en häst, ett rådjur eller liknande som man har möjlighet att fodra med huvuden.

Om hästen vart en sån med 3 strån pannlugg och utan tecken i ansiktet, hade det då varit ok?

Och även om man fodrar under stängning så kan likagärna djuret komma släpandes på ett halvätet huvud när det är som mest folk och kikar. Lite sådär fräscht med ett öga halvt hängande... Tror folk skulle vara upprörda då med.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Då måste jag kontra med att jag absolut inte curlar mina barn. Det är någonting jag starkt är emot.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag menar inte att man medvetet vill utsätta barn för upprörda känslor. Jag menar mer att om och när det händer så är det troligen ingen katastrof. Det är ju inte så att jag till varje pris vill att min son skall se ett hästhuvud p Skansen. Om det dock skulle hänt så tror jag det är hanterbart. Vi kan inte planera allt vi kommer att se under dagen.

Det är absolut inte svart eller vitt men hur långt skall vi gå i vår strävan att jämna marken framför fötterna på våra barn?

Har bara ströläst lite i tråden, men TomasN - det var klokt skrivet!

När vi var i Stockholm i somras och jag tog 5åringen till Gröna Lund så fick han för första gången i sitt liv se en tiggare som satt på gatan. Smutsig med en lapp bredvid sig och en kopp som hon skramlade med. Han undrade "varför gjorde hon så, mamma?" och jag fick berätta på ett lättfattligt sätt varför hon satt där och vad hon gjorde. Han blev inte upprörd, men lite fundersam.

Om vi sett ett hästhuvud i björnhägnet tror jag faktiskt inte han hade reflekterat särskilt mycket över det. Om han tyckt det varit "läskigt" så hade jag väl fått hantera det; som den förälder och vuxen jag är.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 223
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp