Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är skillnad på smakfullt och smaklöst. Smaklöst är det definitivt när man slänger hela identifierbara huvuden till björnarna på skansen för alla att se. Smakfullt är det när man värnar om djur och natur på ett värdigt sätt. Vad nu detta har med religion och göra är obegripligt? Värdighet är något helt annat.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Smaklöst är när man bara tänker på sig själv och sina känslor istället för att värna om djurparksdjur och deras bästa så de får ett värdigt liv. Låt bli och gå dit när man matar rovdjuren så slipper du se på .... Problemet löst.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det jag tror är att vilda djur som fäller sina byten inte äter allt på deras kroppar. Jag är inte säker på att de nödvändigtvis har sönder skallen på större djur för att selektivt äta hjärnan. Och vad gäller energitillskott så tror jag inte heller att djurparksdjur har samma energibehov som ett djur som lever fritt. Plus att de inte ens behöver söka efter sin mat utan blir utfodrade.
Så sammantaget tycker jag inte att man fullt ut kan jämföra rovdjur i djurpark med fritt levande rovdjur.

OM jag tolkar svaren i den här tråden rätt så lägger man in skallar för att sysselsätta djuren (typ), inte för att det är den mest naturliga maten för dem.

Just med björnar vet man att de gärna äter hjärna. Att huvudet sedan tar tid att ta sig in i och erbjuder bra aktivering är en oerhörd bonus i djurparkssammanhang. All berikning djurparksdjur kan få ska tas tillvara.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Hade det varit min dotter som hade fått se nalle käka ponny så hade hon varit mer upprörd om jag hastigt hade tagit med henne och lämnat parken (som pappan i artikeln gjorde) än vetskapen om vad nalle hade fått till lunch. Just saying.

Jag hoppas också att ägaren till hästen ifråga inte sett filmen. Jag är inte blödig av mig så länge det inte gäller mina egna djur, djur som jag har älskat och haft en relation till. Jag skulle dock kunna tänka mig att lämna min häst till en djurpark när det är dags för honom att vandra vidare MEN jag vill inte se parkens djur äta på hans döda huvud efteråt när jag surfar in på Aftonbladet.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Så man ska ställa in en av de största attraktionerna en djurpark kan erbjuda. Ska de stora rovdjuren få lämplig mat så är det delar av större djur som gäller och från hela djuret då det är naturligt för dem att äta allt.


Bättre att tydligt informera att matning av rovdjur innebär att dessa får så naturlig mat som möjligt och det kan innebära alla möjliga kroppsdelar av diverse djur.och informera tydligt när man matar. Då kan folk välja om de vill se eller inte.

kl

när jag jobbade med björnar fick dom fisk, frukt/grönsaker/rotfrukter o bröd för det mesta
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Anser du att man ska rida in sin egen häst för att gå på ridskola, tillverka sin egen dator för att få surfa på internet, bygga sitt eget hus för att ha någonstans att bo eller operera bort sin egen blindtarm vid behov?

Vi har en arbetsfördelning i vårt samhälle som bygger på kunskap och intresse, alla gör inte allt.
Fast det där resonemanget tycker jag inte riktigt håller. Det handlar inte om vad man klarar av praktiskt, utan det handlar om vad man klarar av mentalt.

De flesta av oss hade säkerligen inte tyckt att det var en stor grej mentalt att tillverka en dator, att bygga ett hus etc. Hade vi kunnat rent praktiskt så hade vi liksom gjort det utan större eftertanke. Men med slakten så handlar det inte om ifall man praktiskt kan eller inte - det handlar om att man är emot det mentalt. Man måste inte kunna göra någonting, men man måste kunna tänka sig att göra någonting.

Nu har jag enligt många extrema åsikter i ämnet, eftersom jag tycker att man mentalt ska kunna avliva ett djur man tänker äta upp. Precis som att jag kan tänka mig att hugga ner ett träd för att göra ved eller tillverka papper. Att man sen inte har de praktiska kunskaperna är en helt annan grej. Den tiden finns inte i livet att lära sig allting, så därför slipper vi tex slakta djur, vara lärare, hugga ner träd etc. Det får den yrkesgruppen ta hand om.

Och i ärlighetens namn är det ju självklart att någon som är utbildad på att avliva djur ska göra det - för djurets bästa. Precis som utbildade lärare ska vara lärare, och utbildade skogshuggare ska fälla träd.

Men mentalt ska man enligt mig kunna tänka sig att slakta ett djur.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är så fruktansvärt kontraproduktivt det här med att skydda barn från allt som har med döden att göra. Bättre att avdramatisera och förklara istälet för att göra det till en stor och läskig sak som man dessutom inte förstår. Viss att det kan se lite läskigt ut med ett huvud men då får man väl vara en så god förälder att man förklarar för sina barn istället för att riskera att skrämma dem genom att förskräckt hasta därifrån. Det enda problemet jag kan se är att det inte är så lämpligt med just ett hästhuvud om någon skulle känna igen just den hästen.

Sen är det väl bra om det finns personal att fråga och att de kan förklara det som en del föräldrar inte klarar av. Att informera och utbilda allmänheten (och då framförallt barn med rädda föräldrar :D) var en av mina roligaste arbetsuppgifter när jag jobbade som djurvårdare.


Precis vad jag tänkte skriva:up:
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Fast det där resonemanget tycker jag inte riktigt håller. Det handlar inte om vad man klarar av praktiskt, utan det handlar om vad man klarar av mentalt.

De flesta av oss hade säkerligen inte tyckt att det var en stor grej mentalt att tillverka en dator, att bygga ett hus etc. Hade vi kunnat rent praktiskt så hade vi liksom gjort det utan större eftertanke. Men med slakten så handlar det inte om ifall man praktiskt kan eller inte - det handlar om att man är emot det mentalt. Man måste inte kunna göra någonting, men man måste kunna tänka sig att göra någonting.

Nu har jag enligt många extrema åsikter i ämnet, eftersom jag tycker att man mentalt ska kunna avliva ett djur man tänker äta upp. Precis som att jag kan tänka mig att hugga ner ett träd för att göra ved eller tillverka papper. Att man sen inte har de praktiska kunskaperna är en helt annan grej. Den tiden finns inte i livet att lära sig allting, så därför slipper vi tex slakta djur, vara lärare, hugga ner träd etc. Det får den yrkesgruppen ta hand om.

Och i ärlighetens namn är det ju självklart att någon som är utbildad på att avliva djur ska göra det - för djurets bästa. Precis som utbildade lärare ska vara lärare, och utbildade skogshuggare ska fälla träd.

Men mentalt ska man enligt mig kunna tänka sig att slakta ett djur.

Människan har under årmiljoners evoluton klarat av att jaga, det handlar om kultur att inte vilja döda, inte om förmåga. Vi är allätare i grunden och det finns få som inte menatalt klarar av att slakta ett djur om vi måste, det är sällan att det ställs till sin spets.

Sedan tycker jag du är löjlig, vi ser eller kommer i kontakt med om inte dagligen så gott som varje vecka på händelser vi inte skulle välja att göra av mentala skäl och många aktiviteter vi är beroende av. Allt från trapetskonstnären på cirkus, via diverse äventyrs och actionfilmer/nyhetsreportage/sotare till sophämtare pch sjukvårdspersonal som utför operationer, djurskötare som går in till farliga djur.

Ska vi behöva våga sota en skorsten för att få det gjort? Eller stå ut med att rensa avlopp för att vara berättigad till att kalla på hjälp vid stopp i avloppet? Eller stå ut med alla"äckligheter inom sårvård/operation etc för att utnyttja vissa delar av sjukvården? Alla som svimmar när de ser blod göre sig icke besvär om de behöver en operation.
 
Senast ändrad:
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är skillnad på smakfullt och smaklöst. Smaklöst är det definitivt när man slänger hela identifierbara huvuden till björnarna på skansen för alla att se. Smakfullt är det när man värnar om djur och natur på ett värdigt sätt. Vad nu detta har med religion och göra är obegripligt? Värdighet är något helt annat.

Du har fortfarande inte svara på min fråga om varför jag ska skämmas om jag låter mitt djur få bli djurfoder i hel form.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är skillnad på smakfullt och smaklöst. Smaklöst är det definitivt när man slänger hela identifierbara huvuden till björnarna på skansen för alla att se. Smakfullt är det när man värnar om djur och natur på ett värdigt sätt. Vad nu detta har med religion och göra är obegripligt? Värdighet är något helt annat.

Därför att du bestämmer vad som är rätt och uttrycker sedan att du inte har respekt för oliktänkande, samtidigt som du ber dem att skämmas. Det liknar väldigt mycket en religiös dogm.

Jag tycker helt annorlunda och tycker att det är mycket mer respektfullt att återbruka djurkroppen efter döden och värderar inte kroppsdelarna på någon skala. Jag skäms inte och tycker att hanteringen därmed uppnår en stor värdighet.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

kl

när jag jobbade med björnar fick dom fisk, frukt/grönsaker/rotfrukter o bröd för det mesta

Så är det fortfarande, björnar utfodras huvudsakligen med vegetabilier. Bytesdjur utgör dock fortfarande en viktig del av deras kost.

De är ju allätare.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Så är det fortfarande, björnar utfodras huvudsakligen med vegetabilier. Bytesdjur utgör dock fortfarande en viktig del av deras kost.

De är ju allätare.

Då är ju en kraftig tjurskalle alldeles ypperligt att slänga ut till dem.
Den innehåller en massa godsaker som det tar tid att få ut.

Det är väl av samma anledning man fryser in fisk o köttbitar i isblock och ger isbjörnarna .

Att vissa anser det osmakligt eller oetiskt att se skallarna i hägnet...har i praktiken ingen som helst betydelse för varken hästen eller björnen
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Håller helt med dig! Vill man skapa sysselsättning för djuret borde ju en hel skalle vara bland det mest optimala att ge dem, precis som du skriver.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Då är ju en kraftig tjurskalle alldeles ypperligt att slänga ut till dem.
Den innehåller en massa godsaker som det tar tid att få ut.

Det är väl av samma anledning man fryser in fisk o köttbitar i isblock och ger isbjörnarna .

Att vissa anser det osmakligt eller oetiskt att se skallarna i hägnet...har i praktiken ingen som helst betydelse för varken hästen eller björnen

Absolut. Även vegetabilier brukar man göra svåråtkomliga (tex. genom att frysa in i isblock). Krasst sett finns inget bättre sätt att aktivera djurparksdjur än via just födan eftersom djuren är så väldigt motiverade till att komma åt maten.

Och djurskallar är liksom naturligt trixigt käk.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Delvis KL - till flera som skriver i tråden

Försök att tänka efter vilken fråga ni svarar på/skriver om och sluta med fånigheten med att blanda ihop frågan om vad som är nyttig/stimulerande etc för ett rovdjur, med frågan om vad man måste titta på när man besöker en djurpark.

Många här är religiöst fixerade vid följande dogm:

"Ska man gå på djurpark och se rovdjur, så ska man också acceptera att se ett hästhuvud/en hel häst ätas, utan att det ens ska finnas en skylt som upplyser om och när denna matning sker, eftersom det är naturligt.

Det är dessutom ett måste att titta på detta, och visa sig stoisk inför det, och det ska minsann alla barn också göra..."

Tror ni verkligen själva på det ni säger? Leker ni troll ligth som vissa andra här gör ibland runt vargar?


Ska det vara så fruktansvärt svårt att sätta sig in i att det kan vara väldigt jobbigt för många att se rovdjur ta just HÄST(-huvud) eller kanske HUND(-huvud), medan det är helt oproblematsikt att se dem äta KÖTT (med ben/hud) som inte kan identifoeras fullt ut.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Hur många av er som tycker att man ska mata med hästhuvuden, slaktar och styckar eller avlivar djur själva egentligen?

Jag tycker det är bra att de större djurparksdjuren som är köttätare får rejäla bitar djurdelar, även huvuden och jodå jag både jagar det mesta och slaktar allt från kaniner upp till kossor och hästar. Flår och styckar gör jag också.

Och som jägare har jag såklart jakthundar och dessa hundar får både hela inälvspaketet - tarmarna, ben med klöv och hud kvar på och hela älghuvuden att äta på och det är mer respekt än att slänga allt i en hög som ligger och surnar tycker jag och hundarna älskar det och mår finfint av att få äta sådant.

Angående djurparker så är det väl ganska självklart att de djur som finns där måste få mat som de mår bra av både fysiskt och psykiskt och det får man som besökare acceptera och vill man undvika att se när de äter så kan man säkerligen fråga nån personal om när mattiderna är och sen kan man enkelt undvika rovdjurshägnen dessa tider och titta på lite herbivorer istället.

Lite eget ansvar får man faktiskt ta och istället för att ta för givet att djurparkerna ska ta mer hänsyn till känsliga besökare än för djurens välmående!
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Ska det vara så fruktansvärt svårt att sätta sig in i att det kan vara väldigt jobbigt för många att se rovdjur ta just HÄST(-huvud) eller kanske HUND(-huvud), medan det är helt oproblematsikt att se dem äta KÖTT (med ben/hud) som inte kan identifoeras fullt ut.

Nej det är inte det minsta svårt, det svåra är att förstå att de inte bara kan:

1) Undvika matningstiderna för rovdjuren
2) Om de kommer vid fel tidpunkt gå där ifrån.
3) Acceptera att alla inte har problem med att se rovdjur äta och inte vill avstå från det när de går till en djurpark
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

+ 1 på Lobelias svar och så upprepar jag ett tidigare svar:

Om allt man gör i en djurpark ska anpassas efter den besökare som har minst kunskaper och absolut vare sig vill lära sig mer eller uppleva olika naturliga beteenden så har inte längre djurparken ett existensberättigande.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Fast måste det vara så fel att djurparken undviker att lägga ut identifierbara avhuggna hästhuvud för att slippa upprörda besökare? Det är ju en balansgång för dem att både se till att djuren mår bra och att de får tillräckligt många besökare som gör att de klarar sig ekonomiskt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Fast måste det vara så fel att djurparken undviker att lägga ut identifierbara avhuggna hästhuvud för att slippa upprörda besökare? Det är ju en balansgång för dem att både se till att djuren mår bra och att de får tillräckligt många besökare som gör att de klarar sig ekonomiskt.

Ja, jag tycker att det är ett felresonemang som om man drar det till sin spets diskvalificerar existensberättigandet för en djurpark.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 223
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp