Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Elakt mot djuret?

Som att hästen skulle bry sig om vi utfodrar Tina tiger med hennes huvud eller ej?

Jag bryr mig faktiskt inte om vilket, om de ger hästhuvuden eller ej.

MEN många blir stötta och jag ser inte nödvändigheten i att då ge just hästhuvuden. Finns ju både ko, får och grisskallar att ge vilket jag tror duger utmärkt åt björnen eller tigern.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

MEN många blir stötta och jag ser inte nödvändigheten i att då ge just hästhuvuden. Finns ju både ko, får och grisskallar att ge vilket jag tror duger utmärkt åt björnen eller tigern.
Kanske folk bara skulle inse att djur är lika mycket värda oavsett vad deras syften är och att ett liv är ett liv som förtjänar att må bra så länge som möjligt.

Det är dubbelmoral att dricka mjölk och sen bli upprörd över att kalvarna inte får spendera mer än några timmar med kon. Det är dubbelmoral att tycka att björnarna kan ät huvuden från djur, så länge det inte är ett djur man gillar själv.

Nä, ska vi ha djur i djurpark får vi göra det bästa för djurens skull. Om det innebär att de ska få hela djurkroppar att äta så innebär det just det. Då får vi människor tänka bort våra äckelkänslor. Ville man se björn i så naturligt tillstånd som möjligt så får man också tåla att djuren äter det djuren mår bäst av att äta. Den dagen vi utfodrar djurparksdjuren för vår egen skull ha någonting gått riktigt fel med oss som människor och med vår empati.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Med de resonemanget så kan vi väl slänga våra avlidna släktningar och vänner till djuren?
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Elakt mot djuret?

Som att hästen skulle bry sig om vi utfodrar Tina tiger med hennes huvud eller ej?

Jag bryr mig faktiskt inte om vilket, om de ger hästhuvuden eller ej.

MEN många blir stötta och jag ser inte nödvändigheten i att då ge just hästhuvuden. Finns ju både ko, får och grisskallar att ge vilket jag tror duger utmärkt åt björnen eller tigern.

Och du tror att det blivit en annan reaktion? Det låter sannolikt att pappan skulle klaga oavsett djurslag. I och för sig kan jag förstå att vissa blir illa berörda, men med korrekt information så slipper man överraskningar.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

*kl*

Jag tycker inte det var en bra idé av Skansen, just för att det var en häst. Många människor har en nära relation till hästar och kan absolut inte se dem som mat, inte ens till ett annat djur. Jämför med om björnen hade ätit av en hund istället, det hade fått mig att må mycket dåligt.

Många människor har nära relationer till kor och grisar. Likväl äter vi dem på McDonalds.

Häst är ett utmärkt djur för livsmedelsproduktion och finrestauranger. Jag hoppas vi får in alltmer hästkött i butikerna.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Som det är nu är hästkött ett bra alternativ både för hästarna (en och annan slipper kanske åka söderut) och för djurparkernas plånböcker. Och djur kan man gilla av alla slag, det finns de som blir förtvivlade när den vandrande pinnen dör.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Haha! Fan var helt övertygad om att det var en tråd om det på Buke, att de matat med en get och det blev värsta ramaskriet.

Snacka om att det gått för långt när man drömmer om och hittar på egna buketrådar... :p

Det har valsat runt en film på fb, från Kina tror jag (?), och en djurpark där man ger levande kor till tigrarna. Det var fasansfullt att se, dom fick tippa ut den skräckslagna kon ur transporten, och eftersom tigrarna var dästa och rätt mätta, bara lekte dom med kon, och det tog en evighet innan den dog. Hela tiden stod publiken - vuxna och barn - och hejade runt tigergropen.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Med de resonemanget så kan vi väl slänga våra avlidna släktningar och vänner till djuren?

Visst kan man det, om de inte vill bli begravda och väljer att donera sin kropp, vi särbehandlar människan på gott och ont här och serverar aldrig djur människor i någon form. Problemet är alla tillstånd och att människa inte är någon bra mat, de stora rovdjuren föredrar gräsätare. Björn är i och för sig inte ett renodlat rovdjur, de ärter annat också.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Med de resonemanget så kan vi väl slänga våra avlidna släktningar och vänner till djuren?

Nu är du inte konsekvent. Hur kan du jaga då? Äta kött? Är det samma sak att jaga människor för att sedan äta upp?

Du har ju redan accepterat att människor särbehandlas. Eller hur?
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker absolut att det är onödigt att allmänheten fick se huvudet, men jag förstår varför man ger det. (Tror faktiskt inte att det var meningen att allmänheten skulle se det utan att björnen tagit det från bakhägnet) Huvudet tar extra tid att komma åt allt det goda. Jämför med en hund som tuggar märgben.

Som jag sa tidigare så tycker jag också att det är tveksamt med stora rovdjur i djurparker framför allt djur som björn som inte är hotade på något sätt. Nu finns dom ju där så då får man ju göra situationen så bra som möjligt för djuren.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Ja de kan absolut äta det "bakom kulisserna"!

Jag är kluven inför det. Varför har vi alls djurparker? Jag ser massor med nackdelar med att ha djur i hägn på det sättet. En av sakerna som väger upp är att folk via djurparkerna lär sig mer om djur. En större förståelse kan på sikt rädda djurarter från att utrotas i det vilda.

Om vi då gör allt tillrättalagt så faller lite av utbildningsargumentet.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Ja de kan absolut äta det "bakom kulisserna"!

Ska man ta in djuren i bakhägn bara för att de ska äta? Njae...

Visst kan man lägga ut huvuden, halva kroppar osv. lite mer dolt i skogen, men en björn har ju inga problem med att bära iväg sådant till just den plats björnen tycker passar bäst att äta på.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Vad jag vill sagt med det??

Jo, det är inte alls så att det är självklart "bra för barnen" att delta i, tvingas se på slakt eller se huvuden eller kroppar av häst eller andra sällskapsdjur ätas av rovdjur.
Många som tvingats se på eller delta i slakt som barn, kan inte hantera detta som vuxna.

En gång i världen, så ansåg man att det var "bra för barnen" att se avrättningar av människor, bl.a. eftersom det skulle få barnen att inte begå brott. Det tycker vi inte numera.


Snacket om att man "måste" se det naturliga sättet att äta för rovdjuren, helt utan förberedelse och valmöjlighet, är äkta bullshit. Precis som klyshor av typen "naturen är grym", och så ska man gilla att titta på när katten plågar musen...Jag avstår från att närstudera katten när den leker med musen.

Vi slaktar, drar av skinn och styckar lamm själva (några få per år), skickar betydligt flera till slakteri eller avlivar djur hemma när vi måste.
Men det är definitivt inte något vi gör med leende på läpparna.
Och jag skulle aldrig drömma om att forcera barn eller numera barnbarn till att vara med. Det får komma när barnet känner sig redo.

KL

Hur många av er som tycker att man ska mata med hästhuvuden, slaktar och styckar eller avlivar djur själva egentligen?
Jag upplever mer macho attityd i argumentationen, än reflektion och eftertanke.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker absolut att det är onödigt att allmänheten fick se huvudet, men jag förstår varför man ger det. (Tror faktiskt inte att det var meningen att allmänheten skulle se det utan att björnen tagit det från bakhägnet) Huvudet tar extra tid att komma åt allt det goda. Jämför med en hund som tuggar märgben.

Som jag sa tidigare så tycker jag också att det är tveksamt med stora rovdjur i djurparker framför allt djur som björn som inte är hotade på något sätt. Nu finns dom ju där så då får man ju göra situationen så bra som möjligt för djuren.

Så du tycker att djurparkerna ska bli av med en av sina främsta aktiviteter, utfodringen av rovdjur?
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Nej det gör jag inte. Mig personligen spelar det faktiskt inte någon roll. Jag har varit med när lejonen i Kolmården utfodrades med en hel häst (som hade huvudet kvar). Jag tänker faktiskt mest på djurparkerna, för att de ska slippa en sån här debatt så är det smartare att avpersonifiera djuret.
Mig spelar det heller ingen roll om det är en gris, ko, häst, älg, ren eller rådjur som används.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är klart det gör!

Det är lätt att sitta vid tangentbordet och spela tuff, fast man aldrig ställts inför situationen i verkligheten.

Vare sig situationen är att se ett hästhuvud ätas som liknar ens egen häst, att avliva skadade djur, eller att välja ut ett djur som man sedan slaktar och äter upp, och se på när ljuset släck i ögonen.

Det är faktiskt ganska otrevligt, att gå ut i hagen, och hitta ett djur med ett stort sår, så att bukhinnan är blottad, och så snabbt ta beslut om läkningsbart eller ej, och så ta fram slaktpistolen, och döda djuret.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 223
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp