Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Fast måste det vara så fel att djurparken undviker att lägga ut identifierbara avhuggna hästhuvud för att slippa upprörda besökare? Det är ju en balansgång för dem att både se till att djuren mår bra och att de får tillräckligt många besökare som gör att de klarar sig ekonomiskt.

Menar du att man ska sluta med attraktionen att fodra köttätarna när folk är i parken? Eller menar du att man ska dra in på den stimulerande maten för att kunna utfodra med köttstycken när folk ser på och roligare mat efter stängningsdags?

Är det inte enklare om folk undviker rovdjuren efter fodring om de inte vill se naturligt ätbeteende? Är det så svårt för besökare att ta hänsyn till djurens behov att de inte kan välja lämplig tidpunkt?

Och inte minst, tror du att det gynnar djurparkens besökssiffror att sluta fodra rovdjuren dagtid alternativt dra ner på deras ättid och bara ge dem styckningsdetaljer som är icke identifierbara? Tror du att besökarna är beredda att betala för den dyrare maten?
 
Senast ändrad:
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Fast måste det vara så fel att djurparken undviker att lägga ut identifierbara avhuggna hästhuvud för att slippa upprörda besökare? Det är ju en balansgång för dem att både se till att djuren mår bra och att de får tillräckligt många besökare som gör att de klarar sig ekonomiskt.

Och folk förefaller bli allt blödigare så nästa gång någon klagar så är det över ett helt ben med päls och hov. Så får djurparken sluta utfodra med det. Hur långt ska man förvänta sig att djurparkerna ska anpassa sig för jag lovar att det finns folk som tar illa vid sig över att se identifierbara kroppsdelar som älgskånkar och liknande.

Djurparkerna kan informera besökarna om hur, när och varför rovdjuren utfodras som de gör. Sedan får besökarna ta ställning till själva om de vill ta risken att få se något obehagligt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tror så här:
Alldeles för många ser kött som något man möjligen kan se hängande från krokar i taket på slakteriet (på bild i tidningen eller film på tv), efter att huden och inälvorna är borttagna från djuren. Alltså, man ser inte/vill inte se sambandet mellan köttet och det levande djuret. Det färdigpaketerade köttet på Ica hjälper ju inte direkt till att förbättra detta.
Jag tror också att många inte tänker på eller ens har minsta aning om att även hästar används/kan användas som foder till djurparksdjur. Kött är nötter och grisar, typ (möjligen får och fåglar också) - även om vårens hästköttskandaler i viss mån har fått upp ögonen på en och annan.

Jag har faktiskt full förståelse för att människor reagerar starkt på att se ett hästhuvud med bläs kastas runt av en björn i ett björnhägn, för man är helt enkelt inte förberedd på att detta skulle kunna hända.
Djurparkerna själva har nog en hel del att jobba med genom att informera sina besökare om vad det faktiskt är de ger sina djur att äta och vad besökarna kan förvänta sig att få se.

Menar du att man ska sluta med attraktionen att fodra köttätarna när folk är i parken?
Nej
Eller menar du att man ska dra in på den stimulerande maten för att kunna utfodra med köttstycken när folk ser på och roligare mat efter stängningsdags?
om det går att lösa det så, så ja.
Är det inte enklare om folk undviker rovdjuren efter fodring om de inte vill se naturligt ätbeteende?
Jag kan inte se att man måste visa ALLA varianter av "naturligt ätbeteende" för besökarna.
Är det så svårt för besökare att ta hänsyn till djurens behov att de inte kan välja lämplig tidpunkt?
Jag tror faktiskt att en stor andel av djurparksbesökarna dels anpassar sina besök efter när det passar dem själva bäst och dels att de inte har koll på varken vad djuren har för behov eller vilka rutiner som gäller på respektive djurpark.

Och inte minst, tror du att det gynnar djurparkens besökssiffror att sluta fodra rovdjuren dagtid alternativt dra ner på deras ättid och bara ge dem styckningsdetaljer som är icke identifierbara? Tror du att besökarna är beredda att betala för den dyrare maten?
Det jag tror är att det kan missgynna djurparkerna om många av deras besökare reagerar på liknande sätt som i det aktuella fallet. Det ger onödig negativ publicitet, som kanske hade kunnat undvikas.

Jag tänker att man kanske hade kunnat dra bort huden från skallen så att besökarna slipper se luggen och bläsen osv, det som gör djuret "gulligare" för en betraktare.
Men nu är jag ju ingen slaktare eller så, så jag vet inte om det är möjligt att göra så, det var bara en tanke som skulle kunna vara en medelväg.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Börjar man utfodra rovdjuren efter stängningsdags kommer de populära rovdjursutfodringarna bli allt färre eller försvinna helt eftersom de stora rovdjuren inte nödvändigtvis utfodras varje dag.

Då försvinner ett hos besökarna populärt inslag och ett strålande informationstillfälle.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Menar du att de som vill se rovdjur äta naturligt inte ska få göra det för att de som inte vill se ska slippa kontrollera på skylten vid ingången när det är dags? Det är en attraktion som vanligen annonseras ut tydligt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Kött är nötter och grisar, typ (möjligen får och fåglar också) - även om vårens hästköttskandaler i viss mån har fått upp ögonen på en och annan.

Ja, den mänskliga konsumtionen av bra hästkött har ökat , men endast lite. Det borde haft en större effekt, kan man tycka.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Du har uppenbart inte läst vad jag har skrivit.

Jodå, jag har läst, men det är för mig oklart vad du menar det tycks som du vill anpassa djurparkerna efter besökare som inte vill se djurs naturliga ätbeteende och som inte läser information. Det verkar som de som kommer för att se djur så naturligt som resurserna tillåter inte riktigt får rum med din tilltänkta planering.

Därav frågan, men jag ska omformulera mig. När ska de som gärna ser naturligt ätbeteende komma och se djuren äta om man anpassar parken efter de som inte önskar se så det ska kunna komma när som helst under öppettiderna och slippa?
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

KL

Jag tänker ibland att det är skrämmande att barn (och människor överhuvudtaget) inte riktigt på allvar "ser" varifrån mat kommer. Vi använder namn på djurdelarna som får oss att tänka på nåt annat, inte att det faktiskt är ett en gång levande djur vi äter.

Hur många har varit med på ett slakteri när grisar avlivas på löpande band, skållas, hängs upp och avblodas? Sett en kalv bultas? Jag tror många skulle vägra. Hellre leva i nån slags förskönad förnekelse för att slippa ta in det hela i dess sanna form.

Tänk om alla barnen på födelsedagskalaset på MacDonalds skulle få göra en studietripp till slakteriet först? Knappast.....
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Såg en insändare för en del år sedan i en skånsk tidning där någon turist förfasade sig över att man sålde grishals och inte entrecote, de stackars barnen kunde ju tro att de verkligen åt grishals....hemska tanke.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Såg en insändare för en del år sedan i en skånsk tidning där någon turist förfasade sig över att man sålde grishals och inte entrecote, de stackars barnen kunde ju tro att de verkligen åt grishals....hemska tanke.

Jamen precis! Istället kallar man det nåt annat och går visslande vidare.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Därav frågan, men jag ska omformulera mig. När ska de som gärna ser naturligt ätbeteende komma och se djuren äta om man anpassar parken efter de som inte önskar se så det ska kunna komma när som helst under öppettiderna och slippa?
Min motfråga är: MÅSTE avhuggna hästskallar med bläs och pannlugg kvar ingå i det som du anser vara naturligt ätbeteende? Hur ofta äter björnar häst i det vilda?
Eller kan det kanske duga med ett helt djur som är mer troligt att de vilda djuren skulle ha ätit, någon gång då och då? Kompletterat med diverse andra köttstycken från olika djurslag och allehanda ätliga vegetabilier.

Jag har inte sagt att besökare ska slippa se djuren äta, bara att man kan välja bort vissa delar (huvud) av vissa djur (såna som normalt anses vara sällskapsdjur och som kanske inte kan slukas i en munsbit) för att slippa för många negativa reaktioner liknande den som avhandlas i den här tråden.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag har inte sagt att besökare ska slippa se djuren äta, bara att man kan välja bort vissa delar (huvud) av vissa djur (såna som normalt anses vara sällskapsdjur och som kanske inte kan slukas i en munsbit) för att slippa för många negativa reaktioner liknande den som avhandlas i den här tråden.

Man måste alltid ta beslut. Men om djurparken börjar resonera på det sättet är de ute på fel och hal is, och kommer till sist inte att ha existensberättigande. De negativa reaktionerna på att djuren får naturliga behov tillgodosedda är trista. Enklast löser det sig väl genom att djurparken informerar mer och de som tar illa upp håller sig därifrån enligt informationen.

Det blir annars som cirkus. Djuren anpassas av människan efter vad som passar besökare och får gärna utföra roliga saker som människor gör, ännu hellre med små gulliga hattar.

Det är inte vad en djurpark ska göra. (För den delen passar inte dessa typer av djur på cirkus heller.)
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Min motfråga är: MÅSTE avhuggna hästskallar med bläs och pannlugg kvar ingå i det som du anser vara naturligt ätbeteende? Hur ofta äter björnar häst i det vilda?
Eller kan det kanske duga med ett helt djur som är mer troligt att de vilda djuren skulle ha ätit, någon gång då och då? Kompletterat med diverse andra köttstycken från olika djurslag och allehanda ätliga vegetabilier.

Jag har inte sagt att besökare ska slippa se djuren äta, bara att man kan välja bort vissa delar (huvud) av vissa djur (såna som normalt anses vara sällskapsdjur och som kanske inte kan slukas i en munsbit) för att slippa för många negativa reaktioner liknande den som avhandlas i den här tråden.

Nu kan inte djurparkerna välja och vraka bland vilken mat de kan ge sina djur. De har en budget och just Kolmården har väldigt mycket häst eftersom det har blivit väldigt populärt att lämna in sina hästar som ska slaktas till dem. De har tom. varit tvungna att sätta stopp för inlämning av hästar under perioder. Du menar alltså att de ska skicka hästhuvuden till destruering (vilket kostar pengar) och köpa in grisskallar (vilket kostar pengar) bara för att en del folk inte klarar av att se hästhuvuden i hägnen? Tror du att besökare är villiga att betala de höjda entréavgifterna det skulle innebära med högre omkostnader för djurparken?

Jag tvivlar på att djurparkerna har god tillgång till björnens naturliga bytesdjur dvs. älgar och renar. Någon utdömd älg kan de säkert få in ibland, men annars brukar ju jägarna ta vara på älgarna själva.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Kolmården tar inte emot (några större mängder) hästar längre av arbetsmiljöskäl, sedan ett bra tag tillbaka.

Sen, om jag har tolkat media rätt så har Skansens ledning själva uttalat att de ska se över sina utfodringsrutiner för att besökarna inte ska behöva bli upprörda. Det är delvis därifrån jag har plockat mina tankar som ventileras här. Och Skansen gör högst troligt så som de anser är bäst oavsett hur mycket ni skulle vilja trycka till mig för att jag har tankar om detta som inte är kompatibla med era.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Kolmården tar inte emot (några större mängder) hästar längre av arbetsmiljöskäl, sedan ett bra tag tillbaka.

Sen, om jag har tolkat media rätt så har Skansens ledning själva uttalat att de ska se över sina utfodringsrutiner för att besökarna inte ska behöva bli upprörda. Det är delvis därifrån jag har plockat mina tankar som ventileras här. Och Skansen gör högst troligt så som de anser är bäst oavsett hur mycket ni skulle vilja trycka till mig för att jag har tankar om detta som inte är kompatibla med era.

Självklart pudlar man när 08:orna blir upprörda över att vilda djur behandlas på ett bra sätt och inte är gosiga nallebjörnar. Men trist som attans är det.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Du skrev om jag inte minns rätt att man skulle undvika delar man kan identifiera och där ingår även minimum ben men lite beroende på tolkningen betydligt mer.
Jag utgår från att djurparken vet bäst vad som passar djuren och vad som är det bästa deras ekonomiska ramar tillåter. Häst är ett utmärkt alternativ men givetvis fungerar det med andra djur -jag tror ärligt talat rovdjuren struntar i vilket, angående vilket djurslag så hade rubrikerna förmodlien blivit det samma oavsett djurslag, det låter inte som en pappa som gillat att bamse åt ko eller älg men ogillat just häst.

Häst är billigt i förhållande till annat kött det blir mycket dyrare att ge smamma kvalitet och mängd som man välger rådjur, kornhjort eller älg till exempel. Huvudet är förmodligen en utmärkt styckningsdetalj och ger stor valuta både när det gäller berikning av miljön och ur näringssynpunkt.

Vill vi har djur i djurpark sak vi göra det så bra som möjligt för dem. Och jag förstår ärligt talat inte problemet med dieten så länge man informerar om diet och när man matar, sedan är det fritt val vilken ordning man ser de olika djuren i parken.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sen, om jag har tolkat media rätt så har Skansens ledning själva uttalat att de ska se över sina utfodringsrutiner för att besökarna inte ska behöva bli upprörda. Det är delvis därifrån jag har plockat mina tankar som ventileras här. Och Skansen gör högst troligt så som de anser är bäst oavsett hur mycket ni skulle vilja trycka till mig för att jag har tankar om detta som inte är kompatibla med era.

Man ser alltid över rutinerna när man får kritik, om översynen leder någonstans över huvudtaget när det gäller utfodringen är en helt annan sak - om en vecka är det glömt, eller man gör åtgärder typ bättre skyltning eller inget alls är en helt annan sak.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

***Knapplån***

Klart man ska fortsätta utfodra björnarna med kött. Men gör det med färdigförpackat från köttdisken på ICA, för det köttet kommer ju från en fabrik och inte från djur som gnäggat, råmat eller bräkt!
(Vänligen notera ironin)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 223
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp