Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är klart det gör!

Det är lätt att sitta vid tangentbordet och spela tuff, fast man aldrig ställts inför situationen i verkligheten.

Vare sig situationen är att se ett hästhuvud ätas som liknar ens egen häst, att avliva skadade djur, eller att välja ut ett djur som man sedan slaktar och äter upp, och se på när ljuset släck i ögonen.

Det är faktiskt ganska otrevligt, att gå ut i hagen, och hitta ett djur med ett stort sår, så att bukhinnan är blottad, och så snabbt ta beslut om läkningsbart eller ej, och så ta fram slaktpistolen, och döda djuret.

Det klart att skadade djur inte är trevligt. Vem hävdar något sådant? Det är skitjobbigt att ha djur många gånger. Men jag förstår inte riktigt poängen.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Fast nu är det inga barn som tvingas att se när rovdjur äter helkroppsdjur (eller delar av). Det är högst frivilligt och något som dessutom oftast kostar pengar att göra.

Jag avlivar, slaktar och styckar inte själv eftersom jag inte äter kött själv. Jag har varit med vid avlivning, slakt och styckning. Jag hanterar rovdjursfoder och det skulle kunna komma situationer där jag även är med och styckar.

Avlivandet tycker jag dock görs bäst av de som är riktigt bra på det.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Hur många av er som tycker att man ska mata med hästhuvuden, slaktar och styckar eller avlivar djur själva egentligen?
Jag upplever mer macho attityd i argumentationen, än reflektion och eftertanke.

Anser du att man ska rida in sin egen häst för att gå på ridskola, tillverka sin egen dator för att få surfa på internet, bygga sitt eget hus för att ha någonstans att bo eller operera bort sin egen blindtarm vid behov?

Vi har en arbetsfördelning i vårt samhälle som bygger på kunskap och intresse, alla gör inte allt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Nej det gör jag inte. Mig personligen spelar det faktiskt inte någon roll. Jag har varit med när lejonen i Kolmården utfodrades med en hel häst (som hade huvudet kvar). Jag tänker faktiskt mest på djurparkerna, för att de ska slippa en sån här debatt så är det smartare att avpersonifiera djuret.
Mig spelar det heller ingen roll om det är en gris, ko, häst, älg, ren eller rådjur som används.

Frågan är väl mest om man ens vill slippa debatten, jag misstänker att den kan locka fler besökare än den avskräcker och så blir det tillfälle att informera om rutiner så folk kan välja en för dem passande tidpunkt att komma.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Man ska inte kasta ner några djurdelar! Man matar med köttstycken! Det är inte naturligt för björnar att leka med avhuggna hästhuvuden! Det är morbit och respektlöst. Jag som jägare skulle aldrig kasta ett älghuvud till mina hundar!!! Skärp er!

Om man inte kastar ngr djurdelar till köttätare Vad ska de leva på då, morötter?
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Hur många av er som tycker att man ska mata med hästhuvuden, slaktar och styckar eller avlivar djur själva egentligen?
Jag upplever mer macho attityd i argumentationen, än reflektion och eftertanke.

Jag gör och i skrivande stund ligger det ett kaninhuvud och tinar på köksbänken. Det ska bli kattmat.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker att diskussionen här snarare rör att ska vara obligatoriskt att se ätandet av helkroppsdjur/hästhuvuden, än att det ska vara en möjlighet.

Att det på olika sätt är bra för de matade djuren är vi nog eniga om.

Det argumenteras som om det är "nyttigt" även för oförberedda.

Jag skulle gärna åka till en djurpark, även med barn och barnbarn, för att se t.ex. helkroppsmatning, även av häst. Men då efter särskilda förberedelser, och att man hunnit prata igenom vad man kommer att få se.

Att se djurparksdjur jaga ett djur som har noll chans att komma undan, tror jag nog är djurplågeri för det jagade djuret, vilket antagligen strider mot djurskyddslagen.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Anser du att man ska rida in sin egen häst för att gå på ridskola, tillverka sin egen dator för att få surfa på internet, bygga sitt eget hus för att ha någonstans att bo eller operera bort sin egen blindtarm vid behov?

Vi har en arbetsfördelning i vårt samhälle som bygger på kunskap och intresse, alla gör inte allt.

Tja, jag tycker nog att man ska förkovra sig lagom mycket inom många områden som är relevanta för en själv, eller som kan bli relevanta.

Att läsa en och annan bok brukar vidga ens vyer, och skapa ödmjukhet inför hur komplex en fråga kan vara.

Det är nog bra att ha litegrann aning om hur en dator fungerar, eller kanske vad Internet är för något egentligen, så att man slipper få in virus eller få sin identitet kapad. Det är betydligt lättare att köpa tjänster av hantverkare och inte bli vare sig uppskörtad eller få ett fuskjobb gjort, om vet lite om det man ska beställa. Och det kan ju vara bra att ha läst på/läsa på om blindtarmar och operationer, så att man kan ställa relevanta frågor till läkaren om man händelsevis drabbas av blindtarmsinflammation.

Vad jag tycker om ridskolor, och den utbildning som ges vid en hel del av dessa är en annan fråga, som bättre lämpar sig i en annan tråd. Men hästeri är mycket, mycket mer än att kunna rida. Man kan ju faktiskt hålla på med hästar hela livet, men aldrig någonsin rida.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Tja, jag tycker nog att man ska förkovra sig lagom mycket inom många områden som är relevanta för en själv, eller som kan bli relevanta.

Att läsa en och annan bok brukar vidga ens vyer, och skapa ödmjukhet inför hur komplex en fråga kan vara.

Det är nog bra att ha litegrann aning om hur en dator fungerar, eller kanske vad Internet är för något egentligen, så att man slipper få in virus eller få sin identitet kapad. Det är betydligt lättare att köpa tjänster av hantverkare och inte bli vare sig uppskörtad eller få ett fuskjobb gjort, om vet lite om det man ska beställa. Och det kan ju vara bra att ha läst på/läsa på om blindtarmar och operationer, så att man kan ställa relevanta frågor till läkaren om man händelsevis drabbas av blindtarmsinflammation.

Vad jag tycker om ridskolor, och den utbildning som ges vid en hel del av dessa är en annan fråga, som bättre lämpar sig i en annan tråd. Men hästeri är mycket, mycket mer än att kunna rida. Man kan ju faktiskt hålla på med hästar hela livet, men aldrig någonsin rida.

Men frågan här var knappast att ha ett hum om hur det går till eller en hyfsad kunskap, och syftet var inte att diskutera enskilda företeelser utan som exempel. Men av ditt inlägg nedan och ditt svar till mig här kan jag dra slutsatsen att du anser att med köttätare är det speciellt. I andra sammanhang går det bra med lite allmänna kunskaper även om det är bättre med goda kunskaper, med vill man fodra med hästhuvuden ska man även utföra själva slakten själv och inte enstaka gånger som det verkar.

" Ursprungligen postat av skogaliten
Hur många av er som tycker att man ska mata med hästhuvuden, slaktar och styckar eller avlivar djur själva egentligen?
Jag upplever mer macho attityd i argumentationen, än reflektion och eftertanke."
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Hur många av er som tycker att man ska mata med hästhuvuden, slaktar och styckar eller avlivar djur själva egentligen?
Jag upplever mer macho attityd i argumentationen, än reflektion och eftertanke.

Jag.
Har avlivat ett x antal grisar, såväl kultingar som stora suggor.
Bara idag, 5 st. Tycker jag det är kul? Nej. MEN alla var sjuka/skadade.
Hästen som blev björnmat var garanterat sjuk och hade fått dö ändå. Varför inte då låta kroppen komma till användning?

Har vart med när en häst avlivades på en djurpark för att bli mat till vargarna.

Har vart med när min favorit ko fick tas bort, slaktades och åkte in i frysen. Blev en gryta till julbord sen. Annars hade hon fått åka med kadaverbilen och brännas på hög, då benet var brutet. Visst grät jag floder när jag pussa henne hej då, men åt ändå av grytan någon månad senare.

Det är PRECIS samma sak som att låta ett djur gå till slakt, men de får ett mycket bättre och snabbare avslut än på slakterier!

Sen att man kanske inte vill eller kan avliva och slakta själv kan jag förstä, men man kan inte blunda för vad kött är!
 
Senast ändrad:
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är ju inte obligatoriskt att se djuren äta. Man kan låta bli att åka dit alls om man inte vill ta reda på information om matningar innan man åker, heller bara gå förbi rovdjuren.

Och precis som du säger så får man inte fodra med levande ryggradsdjur i Sverige (undantaget fisk om man ansökt om och fått beviljat dispens).
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Varför inte då låta kroppen komma till användning?
Men DET är det väl ingen som har vänt sig emot att man gör?
Jag kan själv tänka mig att lämna mina hästar till någon djurpark som använder deras kroppar. MEN jag har svårt att förstå varför man måste servera dem o-flådda, avkapade hästhuvud just eftersom hästar är sällskapsdjur i de allra flestas ögon och det riskerar att bli just såna här diskussioner.
Även om det är naturligt för rovdjuren att tugga på skallar i det vilda så är jag inte säker på att det är nödvändigt att ge dem såna i fångenskap. Jag tror att djurparkerna skulle slippa en massa onödig negativ publicitet om de lät bli...
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Men DET är det väl ingen som har vänt sig emot att man gör?
Jag kan själv tänka mig att lämna mina hästar till någon djurpark som använder deras kroppar. MEN jag har svårt att förstå varför man måste servera dem o-flådda, avkapade hästhuvud just eftersom hästar är sällskapsdjur i de allra flestas ögon och det riskerar att bli just såna här diskussioner.
Även om det är naturligt för rovdjuren att tugga på skallar i det vilda så är jag inte säker på att det är nödvändigt att ge dem såna i fångenskap. Jag tror att djurparkerna skulle slippa en massa onödig negativ publicitet om de lät bli...

Du tror inte men när man utfodrar vilda djur brukar man utgå ifrån att de faktiskt behöver det de brukar äta i det vilda. Hjärnan är ju väldigt energirik och jag har svårt att se vad man skulle kunna ersätta den med både ur näringssynvinkel och ur berikningsaspekt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Nej det gör jag inte. Mig personligen spelar det faktiskt inte någon roll. Jag har varit med när lejonen i Kolmården utfodrades med en hel häst (som hade huvudet kvar). Jag tänker faktiskt mest på djurparkerna, för att de ska slippa en sån här debatt så är det smartare att avpersonifiera djuret.
Mig spelar det heller ingen roll om det är en gris, ko, häst, älg, ren eller rådjur som används.

Å andra sidan är debatten viktig eftersom det handlar om kunskapsspridning som är ett grundläggande existensberätttigande för en djurpark.

Om allt man gör i en djurpark ska anpassas efter den besökare som har minst kunskaper och absolut vare sig vill lära sig mer eller uppleva olika naturliga beteenden så har inte längre djurparken ett existensberättigande.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Du tror inte men när man utfodrar vilda djur brukar man utgå ifrån att de faktiskt behöver det de brukar äta i det vilda. Hjärnan är ju väldigt energirik och jag har svårt att se vad man skulle kunna ersätta den med både ur näringssynvinkel och ur berikningsaspekt.
Det jag tror är att vilda djur som fäller sina byten inte äter allt på deras kroppar. Jag är inte säker på att de nödvändigtvis har sönder skallen på större djur för att selektivt äta hjärnan. Och vad gäller energitillskott så tror jag inte heller att djurparksdjur har samma energibehov som ett djur som lever fritt. Plus att de inte ens behöver söka efter sin mat utan blir utfodrade.
Så sammantaget tycker jag inte att man fullt ut kan jämföra rovdjur i djurpark med fritt levande rovdjur.

OM jag tolkar svaren i den här tråden rätt så lägger man in skallar för att sysselsätta djuren (typ), inte för att det är den mest naturliga maten för dem.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Och varför går inte folk loss i sådana här resonemang kring vikten av att lära barn varifrån deras kläder kommer och vad som riskerar att ske med deras teknikprylar sedan de kastat dem?

Jag kan gå igång på det också, senast förrförra veckan hade jag en lång diskussion med mina 13- och 9-åringar om just elektronikskrotande i Nigeria, i samband med att vi lämnade in en gammal dator på återvinningscentralen. Nu tycker jag inte att alla ska kunna slakta eller behöva titta på björnar som äter hästhuvuden, men jag tycker att alla ska bejaka kunskap och låta sina barn ta emot den och inte gå runt den.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker tvärtom. Det hade varit ett lysande tillfälle att förklara kretsloppet. Jag är rätt säker på att min snart 2,5-åriga dotter hade funnit det intressant.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag har ingen respekt för folk som tycker att det är ok att kasta ett hästhuvud till björnarna på skansen att leka med. Man visar respekt för sina avlivade djur! Vill man ge det som djurmat så styckar man upp köttet så att det är kött och inte identifierbara ponnysar! Återigen skäms!!!

Att använda deras döda kroppar till djurfoder är att visa den allra högsta respekt för dem. Tycker jag. Självklart kan man tycka annorlunda, men för att komma från någon som ständigt ifrågasätter religiösa dogmer i trådar - verkar det oerhört dogmatiskt och knäppt att ta till skamargumentet. För något som är ett helt naturligt beteende för en björn i en djurpark som enligt programmet SKA bejaka naturliga beteenden.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 223
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp