Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Poängen med en djurpark (utöver kommersen) är väl att man ska kunna lära ut om djuren som finns där.

En björn är precis som människan omnivor och äter kött. I naturen finns ingen ICA som björnen kan gå till, så givetvis gör man vad man kan för att få till en naturlig måltid. Och förresten, om björnen gick till ICA och åt vakuumpackat skulle det nog bli ett ännu större ramaskri.

Så nej, djurparken agerar på det sätt som en djurpark bör agera.

Att människor reagerar så starkt på att se ett djur bli uppätet och sedan går till McDonalds och beställer burgare - är ett tecken på den konstiga syn vi har. Och som vi gärna kan bespara våra barn från att få. Heja Skansen!
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag blir lite förvånad att jag verkar ensam i tråden om att inte vilja se husdjur dödas/ätas upp. Är jag ovanligt blödig?
Jag kan hålla med om att folk bör veta att vilda djur äter kött från andra djur (oftast äter de ju andra vilda djur), men om det finns fler som är som jag så kommer folk att reagera (jag skulle dock inte reagera så starkt, men jag skulle absolut inte vilja se ett hästhuvud som djurföda om jag gick för att titta på björnar eller andra djur).
För mig är hästar mycket mer än "bara ett djur". Jag älskar min häst lika mycket som jag älskar familjemedlemmar och vänner, och jag vill inte se någon av dem slängas åt vilda djur. Vetskapen om att "de redan är döda" gör liksom ingen skillnad, det skulle vara traumatiskt att se. Dessutom är det ju liksom huvudet/ansiktet som skapar personen (personligheten), det är ju det man ser inom sig om man tänker på en person. Och även om man inte känner människan/hästen/djuret, så skapar själva huvudet en bild av en identitet på ett helt annat sätt en bara en kropp gör.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Hej!

Lite blödig är du allt ;-)

Själv tycker jag att just huvudet kanske var lite magstarkt, vem vet om man känner igen pålle??

Jag har ingeting emot att djurparksdjur matas med hästar/grisar/kor whatever och skulle mer än gärna se att min pålla (som inte får bli människomat) fick göra nytta även när hon var död. Att bara begrava/bränna känns som ett stort slöseri.

/Lavinia, som minns att hon sett en hov ätas upp på nån djurpark
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag är med dig, jag skulle inte vilja se dem äta på en häst faktiskt. Nu är jag inte köttätare själv så jag har ju valt bort den biten.
Jag skulle kunna tänka mig att de borde kunna mata dem när inte parken är öppen så det inte var så tydligt som med ett helt hästhuvud. Jag vet att vissa djur äter andra djur, men jag vill inte behöva se det.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

kl

Fast som mamma kan jag förstå reaktionerna , att man kanske inte vill förklara för sin 4,5 åring varför nalle äter ponnyhuvud.


Som vuxen människa ser jag dock inget problem med det.


Björnar äter andra djur. Ponnyhuvud = annat djur.

Fakta en 4,5 åring redan borde känna till i annat fall är det väl ett utmärkt tillfälle att förklara och få det överstökata.

Ts
Löjligt är rätt ord.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag är också blödig. Bara för att jag inte tycker att saker är moraliskt fel behöver det inte betyda att jag vill se när det händer.

Jämfört med alla här som gladeligen tittat på när kor slaktas så är jag alltså en hemsk, dubbelmoralisk människa. Det får jag helt enkelt leva med.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

*halvknapp angående att mata när parken inte är öppen... *

Dels så är matningar, speciellt rovdjursmatningar, väldigt populärt bland de flesta besökare (skulle jag nog vilja påstå i alla fall). Det är inget man vill ta bort från schemat eftersom det faktiskt lockar folk.

Sen så ligger det oftast kvar rester när det handlar om rovdjur som får större köttstycken. Man kommer se ben, med mer eller mindre kött, senor och annat kvar på ett bra tag efter matningen skett. Det är inte riktigt genomförbart att gömma detta för besökare.

Inte heller är det önskvärt eftersom en stor del av djurparkernas arbete går ut på utbildning och information. Hur rovdjur äter är en viktig del i detta då det för de flesta av dem är en stor del av problematiken kring att de är utrotningshotade.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

kl

Jag tycker det är helt okej att fodra inför folk, men man kanske inte ska fodra med just ett hästhuvud. Av samma anledning äter jag gärna lamm, men jag vill inte äta lammhuvudet.
Hade man fodrat med hela hästen hade jag tyckt det varit mer okej, av någon anledning.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker det är jättebra för björnarna att de får hästhuvuden och dylikt att jobba med. Däremot kanske det inte är så bra att besökar ser just den delen. Tänk om någon känner igen hästen :crazy:.

Bättre de får vanliga köttbitar om de matas inför besökare.

Om jag lämnade min häst på slakt för att bli djurmat är detta inget jag skulle vilja bevittna.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker det är jättebra för björnarna att de får hästhuvuden och dylikt att jobba med. Däremot kanske det inte är så bra att besökar ser just den delen. Tänk om någon känner igen hästen :crazy:.

Bättre de får vanliga köttbitar om de matas inför besökare.

Om jag lämnade min häst på slakt för att bli djurmat är detta inget jag skulle vilja bevittna.

Men oftast så är det ju hästägaren själv som lämnat dit sin häst så de är ju nog fullt medveten om att deras häst kommer bli uppätet. Man kanske kan komma med en deal att "nu kommer jag tillbringa 1 timma här, är det okej om ni inte matar djuren med min häst just nu?".
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

kl

Jag tycker det är helt okej att fodra inför folk, men man kanske inte ska fodra med just ett hästhuvud. Av samma anledning äter jag gärna lamm, men jag vill inte äta lammhuvudet.
Hade man fodrat med hela hästen hade jag tyckt det varit mer okej, av någon anledning.

Lammskalle är annars väldig gott.

Kl
Med tanke på att matning av djur ofta är en av attraktionerna som brukar annonseras ut med tid, så kan de som vill slippa undvika den tiden.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag blir lite förvånad att jag verkar ensam i tråden om att inte vilja se husdjur dödas/ätas upp. Är jag ovanligt blödig?
Jag kan hålla med om att folk bör veta att vilda djur äter kött från andra djur (oftast äter de ju andra vilda djur), men om det finns fler som är som jag så kommer folk att reagera (jag skulle dock inte reagera så starkt, men jag skulle absolut inte vilja se ett hästhuvud som djurföda om jag gick för att titta på björnar eller andra djur).
För mig är hästar mycket mer än "bara ett djur". Jag älskar min häst lika mycket som jag älskar familjemedlemmar och vänner, och jag vill inte se någon av dem slängas åt vilda djur. Vetskapen om att "de redan är döda" gör liksom ingen skillnad, det skulle vara traumatiskt att se. Dessutom är det ju liksom huvudet/ansiktet som skapar personen (personligheten), det är ju det man ser inom sig om man tänker på en person. Och även om man inte känner människan/hästen/djuret, så skapar själva huvudet en bild av en identitet på ett helt annat sätt en bara en kropp gör.

Du borde ställa dig frågan, vart alla björnungar tar vägen som föds i parkerna varje år

Björnstek är en exlusiv rätt;)...
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag har själv lämnat en av mina hästar till djurpark och sk foderslakt.
Jag har inga problem att åka till djurparken med mina barn, men undvek det tiden efter han blev föda, eftersom jag inte skulle vilja se hans huvud tuggas på.
Men jag har inte heller ätit kött (tiden efter)från det slakteriet som jag lämnade en av mina andra hästar till. Oavsett hur jobbigt det är att ta bort en häst, så tycker iaf jag att det känns hundra gånger bättre att ge bort till foderslakt än att de ska ligga i en kontainer tills de bränns för att värma upp våra hus eller slaktas för att bli salami. Även om inte det spelar någon roll för hästen, så känns det bättre om rovdjuren får tillgång till köttet.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Du borde ställa dig frågan, vart alla björnungar tar vägen som föds i parkerna varje år

Björnstek är en exlusiv rätt;)...

Poäng. Vilket folk glatt verkar blunda för när det är "döp björnungarna"-tävling i tidningen..

kl

Om man nu är så känslig så ge fn i att gå dt när de matar djuren. De stora rovdjuren matas ju i regel inte dagligen utan några ggr/vecka så ta samma dag som de ska matas men innan köockslaget, eller kanske dagen innan matning. Så blir risken mindre för att ve o fasa se rovdjur äta kött.

Eller get a grip och fatta att problemet ligger hos betraktaren och inte djuren.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker det är helt okej att fodra inför folk, men man kanske inte ska fodra med just ett hästhuvud. Av samma anledning äter jag gärna lamm, men jag vill inte äta lammhuvudet.
Hade man fodrat med hela hästen hade jag tyckt det varit mer okej, av någon anledning.

Jag håller med dig.

Just att det var ett huvud kändes lite makabert, det hade på något sätt känts bättre om det vore en hel häst...
Varför vet jag inte det bara känns så.

Men samtidigt så björnen skulle ha mat och denna gången råkade det vara ett hästhuvud och vill man inte titta på kan man ju faktiskt välja att titta på andra djur.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det här är både enkelt och svårt samtidigt.

Det är klart att man ska kunna se när rovdjur äter kött i en djurpark, eftersom det är rovdjurs naturliga föda.

Men, jag tycker ändå att det kan finnas skäl att undvika att mata med hästhuvuden och andra kroppsdelar från häst (eller andra sällskapsdjur), som man skulle kunna känna igen en specifik individ på, eller som skulle kunna likna en specifik individ, när allmänheten kan se på.

Vid ett tillfälle besökte jag en av våra större djurparker, någon dag efter att vi hastigt blivit tvungna att ta bort en häst p.g.a. skada. Vi gjorde besöket på djurparken bl.a. för att få något annat att tänka på än att vi varit tvungna att ta bort hästen.
Tigrarna hade just fått ett hästbakben, inklusive hov, att äta. Det benet hade exakt samma färgsättning och även hovskägg som min nyss avlivade häst.
För mig var det fel tillfälle att se just det benet, . Hade det varit ett annat ben, eller om benet varit flått, så hade jag nog inte reagerat med att börja storgråta.

Vi har lantbruksdjur hemma. Vi skickar till slakt, och blir ibland tvungna att avliva skadade eller sjuka djur, så det är inte extrem blödighet det här handlar om.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

kl

Alltså mina barn har inga illusioner kvar angående vad andra djur äter ,vi bor på gård med allt vad det innebär.

Min reflektion var över varför de besökande hade reagerat så som de gjorde samt uppsökt aftonbladet för att tala om det.
Jag kan uppbringa en viss förståelse för att föräldrar kan ha "blivit tagna på sängen" av att se Nalle smaska på ett ponnyhuvud..

Och även om vi har burit ut allsköns halvlevande samt icke levande kattoffer frän köksgolvet så vet jag inte riktigt hur jag skulle ha tagit ett avhugget hästhuvud själv sådär rakt upp och ned.

Jag har vart på slakteri ,och där fanns det en hel container med kohuvuden,det kunde jag hantera pga av det är liksom sånt som kan finnas på slakterier,men jag tror inte att mammor med kaffetermos på skansen var beredda att förklara varför Nalle åt ponny!
 
Senast ändrad:
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jämfört med alla här som gladeligen tittat på när kor slaktas så är jag alltså en hemsk, dubbelmoralisk människa. Det får jag helt enkelt leva med.

Varför överdriver du åt andra hållet? Gladeligen?

Slakten är nödvändig för att skapa produkter av kött som många av oss "gladeligen" köper.

Att vilja reducera köttet till något som inte har med dödandet av djur att göra är en dubbelmoral jag tycker vi med största möjliga insats ska bespara våra barn, från lägsta möjliga ålder. Det har inget med glädje över slakt att göra.

Att göra det med vilda djur (gömma undan kunskap) i en djurpark tycker jag snarast är tjänstefel i syftet att faktiskt bedriva kompetensbildning.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 223
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp