Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Okej, som utan tvekan kan titta på. Om jag säger så då? Jag vet efter att ha läst otaliga trådar på ämnet på Buke att väldigt många är fullkomligt obrydda när det gäller sånt här. Det är helt okej för mig. Jag ser inga fel i det. Men, jag kan vara för skyddsjakt utan att vilja se folk skjuta en älg i huvudet. Eller måste jag vara emot det eftersom jag inte vill titta på själv?

Måste jag stå ut med att se katten plåga en sork också?

(Jag kritiserar alltså inte Skansen för vad som hänt. Jag ser inga problem med det som hände och jag antar att alla reaktioner var helt bortom proportion till det som hänt - men det betyder inte att jag tycker att folk är sjåpiga som blev lite chockade)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Fast du är ju lantis..

Du glömmer ju att dessa unga asfaltsmammor knappt vet att mjölk kommer från kor...
För dem är det som en chock, oj äter björnar kött!! :eek:
Å då blir det visst katastrof, det vore väl bättre om 90-talisterna fick lära sig vad saker å ting kommer från...

:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag har aldrig fattat varför det är så viktigt att stå ut med att se slakt och sådant. Det brukar i sammanhanget kallas för att man ska ta det "naturligt".

För mig faller det sig betydligt mer naturligt att avstå från kött om jag måste delta i slakten för att kvala in som köttätare av den rätta moraliska ullen.

Nu äter jag kött trots att jag inte själv nedlägger de djur jag sätter tänderna i. Detta tack vare en modern uppfinning som kallas Arbetsdelning. Det innebär i korthet att somliga slaktar, andra tex undervisar studenter, och är så fiffigt ordnat att lärare äter slaktarens produkter och undervisar slaktarens barn.

Alla behöver inte kunna allt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Nej, det är väl inget fel med att inte vilja titta. Det var mer det här med "slippa förklara för barnen" som jag inte alls håller med är en sund inställning.

Ingen behöver väl stå där och titta om man mår dåligt av det. Som det mesta annat kan man välja att titta bort/gå därifrån.

Jag tycker det ÄR dubbelmoral som vi borde bearbeta och absolut INTE driva över på nästa generation, och alla lider mer eller mindre av, att chockas av att se ett hästhuvud ätas av en björn samtidigt som man efter besöket går till McDonalds för en burgare. Sjåpigt är inte rätt ord.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Men tack, jag visste att du var en av få här inne som skulle förstå min poäng!

Alla behöver inte kunna allt.
Nä, jag är faktiskt böjd att hålla med.

Och jag lessnar på folk på Buke som tjaaaatar om att man minsann ska kunna nacka hönan själv för att det ska vara OK att äta kött och att man ska lära barn från dag ett att de minsann äter döda djur och ingenting annat. Som om de släpar med sina ungar till sweatshops i Pakistan för att titta på barnarbetare innan de tillåter dem att bära HM-kläder. Hur många orkar ens läsa en artikel om hur det går till när deras kläder/mobiler/bananer produceras? Inte så jäkla många skulle jag gissa. Men just när det gäller slakt av djur är det så jefla viktigt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Nej, fast att bli chockad över att djur faktiskt dödas på Scan eller att döda djur serveras på en djurpark handlar inte om vem som dödar djuret. Det handlar om att förstå var köttet kommer från.

Att INTE förmedla den kunskapen till barn är osunt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det här är både enkelt och svårt samtidigt.

Det är klart att man ska kunna se när rovdjur äter kött i en djurpark, eftersom det är rovdjurs naturliga föda.

Men, jag tycker ändå att det kan finnas skäl att undvika att mata med hästhuvuden och andra kroppsdelar från häst (eller andra sällskapsdjur), som man skulle kunna känna igen en specifik individ på, eller som skulle kunna likna en specifik individ, när allmänheten kan se på.

Vid ett tillfälle besökte jag en av våra större djurparker, någon dag efter att vi hastigt blivit tvungna att ta bort en häst p.g.a. skada. Vi gjorde besöket på djurparken bl.a. för att få något annat att tänka på än att vi varit tvungna att ta bort hästen.
Tigrarna hade just fått ett hästbakben, inklusive hov, att äta. Det benet hade exakt samma färgsättning och även hovskägg som min nyss avlivade häst.
För mig var det fel tillfälle att se just det benet, . Hade det varit ett annat ben, eller om benet varit flått, så hade jag nog inte reagerat med att börja storgråta.

Vi har lantbruksdjur hemma. Vi skickar till slakt, och blir ibland tvungna att avliva skadade eller sjuka djur, så det är inte extrem blödighet det här handlar om.

Jag kan förstå din reaktion till viss del då. Fast det var ju du som inte var redo att titta på rovdjur just då. En djurpark kan faktiskt inte veta vad som hänt med alla besökare och kan därför inte ta hänsyn till det.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Well, att folk inte kunde gå därifrån har jag inte sagt något om. Inte heller att låta bli att förklara saker för barn (däremot nämnde nån annan det i tråden).

Mitt inlägg handlar om att trots att jag inte ser några moraliska problem med att äta djur vill jag inte se när djur blir dödade. Precis som att jag inte tycker att min katt begår ett moraliskt brott när den dödar en sork. Eller en jägare som jagar ett rådjur.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Lite knapplån.

När har ni tänkt att djurparken ska utfodra rovdjuren då och med vad om vi ska undvika att folk tar anstöt? Det optimala är att erbjuda rovdjuren hela bytesdjuren, inte bara delar av dem. Sedan är det inte alltid det bästa att servera hela djuret på en gång utan man styckar upp det.

Det kan som sagt ligga kvar rester sedan, ska djurskötarna gå in och rensa bort rester varje morgon innan parken öppnar?

Om man absolut inte vill se djur äta andra djur bör man kanske undvika att besöka just rovdjurshägnen.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Men tack, jag visste att du var en av få här inne som skulle förstå min poäng!


Nä, jag är faktiskt böjd att hålla med.

Och jag lessnar på folk på Buke som tjaaaatar om att man minsann ska kunna nacka hönan själv för att det ska vara OK att äta kött och att man ska lära barn från dag ett att de minsann äter döda djur och ingenting annat. Som om de släpar med sina ungar till sweatshops i Pakistan för att titta på barnarbetare innan de tillåter dem att bära HM-kläder. Hur många orkar ens läsa en artikel om hur det går till när deras kläder/mobiler/bananer produceras? Inte så jäkla många skulle jag gissa. Men just när det gäller slakt av djur är det så jefla viktigt.

Jag diskuterar ofta frågor kring rättvisa, arbetsvillkor och produktion av varor och tjänster med mina barn. Vid olika åldrar kan man ta emot olika information. Det handlar inte om att jag tycker att vare sig jag eller de ska prova att sy kläder själva - men vara upplysta om hur saker och ting fungerar och går till. För att kunna ta medvetna beslut. Nu är jag säkert onormalt intresserad av dessa frågor men ändå.

Fast vi är liksom inte oense i sak. Slakt är bara en av alla dessa saker som jag tycker man ska förhålla sig till på ett rakt och ärligt sätt, även mot små barn.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är faktiskt ett problem i andra länder, tex i USA. Där undviker man ofta att fodra med helkroppsdjur eller delar av dem, för att folk blir upprörda. Vilket tyvärr går ut över djuren.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Men tack, jag visste att du var en av få här inne som skulle förstå min poäng!

:D

Jag tycker att det där snacket om att de förtappade stadsborna inte vet var maten kommer från är kvalificerat trams. Bönder odlar foderbönor, chipspotatis och raps, stadsbor odlar tomater, mangold, vaxbönor och basilika. Vad påminner mest om mat, tycker du?

Nej, konstigt nog lär man inte barnen efter besöket på lågprisklädaffären att det är så naturligt att sydostasiatiska barn syr deras kläder. Inte heller lär man dem att det är så naturligt att afrikanska barn sorterar deras elektronikskräp utan skyddsutrustning och vettig teknisk utrustning för ändamålet.

Faktum är att man inte ens förväntar sig av folk att de kan montera ihop en dator! Men slakta, det ska man kunna. För det är så naturligt, och kan man inte det tror man att det växer falukorvar i äppelträden. Frågar du mig, är det ungefär lika vanligt att man tror det som att man tror att det växer mobiltelefoner i päronträden.

(Sen brukar ju faktiskt inte folk ringa Aftonbladet när djuren på Skansen utfodras, tvärtom handlar det om attraktiva och välbesökta stunder i de flesta djurparker. Jag har själv matat en tiger på Nordens Ark inför en engagerad publik. Det var bara det att det var ett hästhuvud som blev lite för mycket för någon. Och Aftonbladet nappade för de vet att sådant väcker reaktioner. Se bara på den här tråden.)
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag vet inte vilka dessa "ni" är, för jag kan bara se att typ en anser att man inte ska behöva se det (?) men jag personligen tycker att det får de väl göra när de vill. Just huvuden är väl lite svåra, tror många blir rätt äcklade (oavsett om det är en get eller hund eller ko eller häst) men i övrigt är det väl bara att köra på.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Nej, konstigt nog lär man inte barnen efter besöket på lågprisklädaffären att det är så naturligt att sydostasiatiska barn syr deras kläder. Inte heller lär man dem att det är så naturligt att afrikanska barn sorterar deras elektronikskräp utan skyddsutrustning och vettig teknisk utrustning för ändamålet.

Faktum är att man inte ens förväntar sig av folk att de kan montera ihop en dator! Men slakta, det ska man kunna. För det är så naturligt, och kan man inte det tror man att det växer falukorvar i äppelträden. Frågar du mig, är det ungefär lika vanligt att man tror det som att man tror att det växer mobiltelefoner i päronträden.
Precis så!

jjlklök
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är faktiskt ett problem i andra länder, tex i USA. Där undviker man ofta att fodra med helkroppsdjur eller delar av dem, för att folk blir upprörda. Vilket tyvärr går ut över djuren.

Ja, jag vet och det är tragiskt att det har gått så illa. Jag hoppas att inte Skansen känner sig manade att ändra sina rutiner pga. det här, men tyvärr kan det nog bli så.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Nej, fast att bli chockad över att djur faktiskt dödas på Scan eller att döda djur serveras på en djurpark handlar inte om vem som dödar djuret. Det handlar om att förstå var köttet kommer från.

Att INTE förmedla den kunskapen till barn är osunt.

Men det var ju just ett hästhuvud man hade reagerat på. I den underbara naturen äter björnar vanligtvis inte hästar, och för den framtida rovdjurspolitikens skull menar jag nog att det är bra om barn känner till det så tidigt som möjligt innan vanföreställningar hinner sätta sig, om det är barnuppfostran det hela handlar om.

Som flera har skrivit är tvärtom utfodringarna populära tidpunkter i djurparker. Folk undviker inte alls att se rovdjur äta kött, tvärtom blir besökarna besvikna de dagar rovdjuren inte får sina rejäla måltider. (Tex stora kattdjur äter inte ett stort skrovmål varje dag.)

Och varför går inte folk loss i sådana här resonemang kring vikten av att lära barn varifrån deras kläder kommer och vad som riskerar att ske med deras teknikprylar sedan de kastat dem?
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag vet inte vilka dessa "ni" är, för jag kan bara se att typ en anser att man inte ska behöva se det (?) men jag personligen tycker att det får de väl göra när de vill. Just huvuden är väl lite svåra, tror många blir rätt äcklade (oavsett om det är en get eller hund eller ko eller häst) men i övrigt är det väl bara att köra på.

Men huvudet är en del av kroppen och innehåller bla. en näringsrik hjärna som rovdjur gärna äter. Vill man erbjuda rovdjuren så komplett näring som möjligt kan man inte välja de delar som väcker minst anstöt.

Men kanske behöver djurparkerna informera mer om hur de utfodrar och varför. "Varna" för att besökare kan få bevittna djuren äta identifierbara kroppsdelar.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag har mött väldigt många som har förvånansvärt lite koll på vart animaliska produkter kommer ifrån. Kanske inte att korv växer i träd, men fan inte långt ifrån! :eek:

Men för all del har de ofta dålig koll på annat också, såsom att det finns problem med tex elektronikprodukter. :cautious:
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

:D

Jag tycker att det där snacket om att de förtappade stadsborna inte vet var maten kommer från är kvalificerat trams. Bönder odlar foderbönor, chipspotatis och raps, stadsbor odlar tomater, mangold, vaxbönor och basilika. Vad påminner mest om mat, tycker du?

Det är ju lika mycket trams att stadsbor odlar saker som mer ser ut som mat än det som lantbrukare odlar. En försvinnande liten del engagerade människor i stan odlar mat. Varifrån kommer de flesta tomater tex? Eller vaxbönor eller basilika? Från stadsbors odlingar? Knappast

Men jag tycker inte det är konstigt alls att stadsbor kanske reagerar mer när det tex gäller döda djur. Många lantisar är ju mycket mer vana att se sånt. Man blir avtrubbad helt enkelt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Nä, det förstår jag med, och måste de så måste de väl. Jag personligen bryr mig inte faktiskt, mina ungar kommer icke stå och se på när djuren äter oavsett.
Jag skrev aldrig att jag inte tyckte att de skulle fortsätta med huvuden.

Om de inte vill väcka anstöt kanske huvudena kan serveras när det inte är så grymt med folk. Eller nåt. Fan vet jag.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 223
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp