Bjällerkrans?

V

vectra

Nån som använder bjällerkrans eller klocka? Hur fäster man den i selen (har en bröstsele)? Såg en bild där man fäste kransen bakom nacken (bakom ganaschen) på hästen. Såg rätt obekvämt ut, funderar också på hur det påverkar hästen - låter det inte lite väl mycket rätt in i öronen då :confused:

Nån som vet om bjällrorna påverkar negativt på hästen?

Jag hade sån på en körhäst för lääääänge sen, tycker det är lite mysigt om de låter lagom högt. Vissa låter jättehögt och det tycker jag mer stör än är trevligt.

Var har Ni köpt era kransar/klockor? Jag skulle gärna ha en klocka faktiskt....

Sv: Bjällerkrans?

vectra skrev:
Nån som använder bjällerkrans eller klocka? Hur fäster man den i selen (har en bröstsele)? Såg en bild där man fäste kransen bakom nacken (bakom ganaschen) på hästen. Såg rätt obekvämt ut, funderar också på hur det påverkar hästen - låter det inte lite väl mycket rätt in i öronen då :confused:

Nån som vet om bjällrorna påverkar negativt på hästen?

Jag hade sån på en körhäst för lääääänge sen, tycker det är lite mysigt om de låter lagom högt. Vissa låter jättehögt och det tycker jag mer stör än är trevligt.

Var har Ni köpt era kransar/klockor? Jag skulle gärna ha en klocka faktiskt....

Sambon har lånat en riktig gammal härlig med bjällror i olika storlek, nu har han fått en egen riktig en också.
Det är ju stor skillnad på dem mot för det som tex gick att köpa på Hööks osv.
Går ju att fästa bjällerkransen över ryggen, från selring till selring.

Har sett sådana gamla på annons ibland, men dom kan kosta en del.

Klockorna vet jag inte vad vi fått ifrån, dom har bara funnits :crazy:

Jag är själv inte så förtjust i ljudet, men min Danska häst som fick lite nippran på älgarna i skogen nu i vinter, hon har blivit mycket coolare med en klocka. Så nu går jag med på att ha klocka, fast hon körs ju med loksele såhär vintertid.
Bild på infästningen på min nuvarande körhäst.
sldgranar.jpg

Här är den lite dold bakom mulen.
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Lykkesmindes%20Laerke/sldeiskogen.jpg

Var en hästgubbe som vi satt och pratade med lite i lördags som påstod att många hästar gillade klockorna, lite ur musikaliskt persperspektiv/ taktkänsla osv.

Men till bröstselen vetekatten med klocka, har hört om dom som fäster på skackeln, men att det kunde bli snevikt på skackeln av det, samtidigt som andra gör så tydligen (suflerade sambon just).

Vad kul att hon blev lugnare med klocka, undra vad det beror på..?

Vi har haft bjällerkrans de tre ggr vi kört släde och haft den olika varje gång tror jag... Men det borde väl inte spela sån stor roll var man fäster den (runt däckel/bröstaområdet). Det finns ingenstans på selen du kan få fast den. Annars används den väl mest till loksele gissar jag... Sätter man den för långt fram har jag en känsla av att hästen missar lite av röstkommandona. Vi har lånat av en bekant, en rätt gammal variant, men det finns ju att köpa på typ hööks och börjes...

Jag har en gammal bjällerkrans liggande nånstans, men jag har aldrig provat den. Hur ska jag fästa den i lokselen då?

Kul att det körs med bjällerkrans och klocka :) Jag vill gääärna göra det.

Nån som vet var man kan få fatt i en klocka, kanske bara finns gamla kvar, inget nytillverkat:confused: Vad heter de egentligen om man ska annonsera? Nån som vet :confused:

Nora skrev:
Vad kul att hon blev lugnare med klocka, undra vad det beror på..?

Vi har haft bjällerkrans de tre ggr vi kört släde och haft den olika varje gång tror jag... Men det borde väl inte spela sån stor roll var man fäster den (runt däckel/bröstaområdet). Det finns ingenstans på selen du kan få fast den. Annars används den väl mest till loksele gissar jag... Sätter man den för långt fram har jag en känsla av att hästen missar lite av röstkommandona. Vi har lånat av en bekant, en rätt gammal variant, men det finns ju att köpa på typ hööks och börjes...

Jag tror att hon dels inte hörde alla ljud från skogen på samma sätt och sen ja, aeh på något vis blev hon mer harmonisk och lyhörd.
Kanske fungerar lite som skygglappar? vad vet jag, men hon blev lika trevlig att köra som på sommaren.
Lätt att spänna för och positiv och då känns det ju som att det inte borde vara grymt mot henne iaf. ;)

Sen blev ju sambo himla lycklig över att få mig att använda klocka också.

Ska se om jag hitta någon bild, annars får vi väl testa någon av hästarna i eftermiddag med bjällerkrans i stället.

vectra skrev:
Kul att det körs med bjällerkrans och klocka :) Jag vill gääärna göra det.

Nån som vet var man kan få fatt i en klocka, kanske bara finns gamla kvar, inget nytillverkat:confused: Vad heter de egentligen om man ska annonsera? Nån som vet :confused:

Kanske på auktioner eller om man har tur på loppis.
Fast sambon yrade om att han hade fått en nygjuten i present av hans mamma. Får väl höra med henne senare.

Jag fick en klocka en gång när jag tomtade hos en familj.. den var ny.. i en liten grön kartong.. *hehe*
Informativt värre, men då finns det iaf nya! :)

Tänk bara på att kransar och klockor är väldigt störande för hästar.//bonny

Vi fäster våra bjällerkransar vid lokorna( så kransen blir runt halsen) Men eftersom du har bröstsele kan du hänga liksom bjällerkransen runt halsen och sen spänner man spännet över manen innan manken. PÅ riktiga bjällerkranser är det ju ett vanligt knäppspänne som typ på vanliga träns. Sån bjällerkrans jag har typ
http://www.hastannonser.se/showHorse.aspx?id=67093

sån har jag också eller rättare sagt jag har den som är på bild... har dock ej använt den än då jag inte har någon vagn än.

bonny skrev:
Tänk bara på att kransar och klockor är väldigt störande för hästar.//bonny
Haha!
Undrar varför mitt sto som har ett väldigt tydligt språk och massor med åsikter, blev så harmonisk med klockan då?

Däremot är det väl lite annat med ljudet från bjällerkransen, kan tydligen vara lite jobbigare för en del.

Hon kanske blev harmonisk eftersom hon märkte att ljudet skrämde bort älgarna?

fjordinghanna skrev:
Vi fäster våra bjällerkransar vid lokorna( så kransen blir runt halsen) Men eftersom du har bröstsele kan du hänga liksom bjällerkransen runt halsen och sen spänner man spännet över manen innan manken. PÅ riktiga bjällerkranser är det ju ett vanligt knäppspänne som typ på vanliga träns. Sån bjällerkrans jag har typ

Så som du beskriver körde vi med igår, vet dom som har från selring till selring, men det fungerade inge vidare förr oss.
Test av det innan vi gav oss ut...
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Lykkesmindes%20Laerke/Lrkamedbjllerkrans5.jpg

Körde som sagt som fjordinghanna beskrev;
Lrkamedbjllerkrans2.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Lykkesmindes%20Laerke/Lrkamedbjllerkrans4.jpg

Fjunet skrev:
Hon kanske blev harmonisk eftersom hon märkte att ljudet skrämde bort älgarna?
Jag tror ju iof inte att en häst riktigt kan dra dom slutsatserna, men nog hade det den effekten att älgarna avvek. :p

Men att komma och säga att hästar blir störd (som Bonny skrev) av det är väl lite tokigt, man får väl kolla varje enskild häst vad den tycker om det.
Känner man sin häst så märker man rätt väl vad den tycker om olika saker. ;)

Jag tror du skrev lite fel, Bonny! Du fick in ett "är" istället för "kan vara"!
När åtminstone en vittnat om att hästen blev lugnare, så kan du ju inte skriva att det inte är så!

Min häst bryr sig inte ett dugg om bjällerkransen, som vi använder när vi kör släde.
Nu är hon en helt annan häst att köra mot när hon rids (mycket lugnare) men jag provade först med bjällrorna på sadeln, ifall hon skulle dra iväg. INGEN reaktion då heller!

Lotta

När jag köpte en finsele prutade jag genom att be att få bjällerkransen som hängde bredvid selen på köpet. Den hade en prislapp på, 475 kr tror jag det var.
Har sett liknande på nätet, kan vara Börjes eller Hööks.

På forumet på nordsvensk.com har jag en tråd som heter fästa bjällerkrans. Titta gärna där på mina bilder, har inte tid att sitta och länka här på jobbet ;)

Har även en rund, större bjällra men den har jag inte använt ännu. Har fått tips om att den ska sitta på skackeln för att inte det höga ljudet ska gå rätt upp i öronen på hästen.
Den har jag inte provat än, men den skulle kännas rätt när jag kör i skogen.

Lotta

fjordinghanna skrev:

Exakt en sådan har jag, köpt från samma. Fint mjukt ljud i den :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 786
Senast: RoyalRocket
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka